Recenze

9 Majitel

Škoda Fabia Pravda o Fabii

9.53 Uživatelé

Hodnoceno: 35× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda Fabia, foto 0 Škoda Fabia, foto 1 Škoda Fabia, foto 2 Škoda Fabia, foto 3 Škoda Fabia, foto 4 Škoda Fabia, foto 5 Škoda Fabia, foto 6 Škoda Fabia, foto 7
Škoda Fabia, foto 8 Škoda Fabia, foto 9 Škoda Fabia, foto 10 Škoda Fabia, foto 11 Škoda Fabia, foto 20 Škoda Fabia, foto 30 Škoda Fabia, foto 31 Škoda Fabia, foto 32 Škoda Fabia, foto 33 Škoda Fabia, foto 34 Škoda Fabia, foto 35 Škoda Fabia, foto 41 Škoda Fabia, foto 42 Škoda Fabia, foto 43 Škoda Fabia, foto 44 Škoda Fabia, foto 46 Škoda Fabia, foto 47 Škoda Fabia, foto 49 Škoda Fabia, foto 50 Škoda Fabia, foto 51 Škoda Fabia, foto 52 Škoda Fabia, foto 100 Škoda Fabia, foto 101 Škoda Fabia, foto 102 Škoda Fabia, foto 103 Škoda Fabia, foto 103 Škoda Fabia, foto 104 Škoda Fabia, foto 105 Škoda Fabia, foto 106 Škoda Fabia, foto 107 Škoda Fabia, foto 108 Škoda Fabia, foto 109 Škoda Fabia, foto 110 Škoda Fabia, foto 111 Škoda Fabia, foto 112
 

Technické info

Přezdívka auta Škoda Fabia II Rok výroby 2007 Koupeno nové najeto [km]:25000 palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1198 výkon [kW]: 51 kroutící moment [Nm]: 112 zrychlení 0-100 km/h [s]: 14.9 maximální rychlost [km/h]: 163 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 300 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.9

Popis vozu

PRAVDA O FABII

Upozornění pro všechny: přistupujte k této jinak než k ostatním recenzím. Hodnoťte ji spravedlivě; pokud někdo dá 10-10-10 tak se zbláznil. Začal jsem tu na mojem autu ještě v prvním roce a všichni hodnotili spravedlivě. Jako smrt. Pak ale přišel druhý rok a všichni hodnotili desítkami. Zbytečné. Nyní je tedy jedině dobrá diskuse pod auty. Proto zde u Pravdy o Fabii diskutujte, sem pište, budeme se těšit!

Nezapomeňte si pustit hudbu dole v okně videa! (edit.: nahrazeno za Crash test)

----------------------------------------------------------------------------------

Připnu si hodinky Prim s kalibrem 74, kamarádko, a hned jsem u tebe. Parkoviště je velké a nepřehledné, vyhledávám http Fabia. Tedy HTP Fabia. Mandarinka buclatá. Už tě vidím, jsi o kousek větší než ostatní.

Hopnu na přední sedačku. Chybí mi dálkové ovládání, chtělo by to. Ale přední sedačka je fajn. Vypadá vesele, jako celé auto.
Startuji. Otáčky trochu povyletí a už je slyšet motor. Je to šestiválec. Ale trochu pokažený, jede jen na tři válce. Nevadí, vyrazíme.

Řízení jde lehce, spojka, řazení, brzdy. Auto jede lehce. Vše jde lehce, je to fajn. Budíky jsou fajn, interiér taky. Vypadá to jako příjemné auto.
Je?

Jedu autem sám, po městě. Motor se zanedlouho zahřeje a poloautomat klimatizace začíná udržovat vnitřní teplotu podle nastaveného knoflíku jako ze starého rádia. Klima je fajn. Hlavně je na ni pěkně vidět a tlačítko vnitřní cirkulace, které je v našich městech ještě stále tolik třeba, je snadno dostupné. Zapnu rádio, koupil jsem CD s Deep Purple, tak zkusíme, co auto umí zahrát. Repráky hrají fajn. Stačí to, navigace na čelním skle přes ně stejně už není slyšet. Autorádio se ovládá perfektně díky velkým tlačítkům. Motor lze držet při malém obsazení auta do 2500 otáček, což stačí na běžnou městskou dynamiku a šetří se tak palivo. Proto ve městě řadím často pětku. Řadička je fajn. Fabrika říká, že ji nikdo nikdy nebude tuningovat a je to tak. Pasuje perfektně.

Je před námi kopeček. Středně dlouhej a ani ne moc táhlej. Uvidíme, co tříhrnek na to. A ani se moc nezadýchá. Hlavně ani nechce podřadit. Zajímavé. Na pětku to sice nebylo, ale motor je fajn.

Jedu domů. Je to teď skrz delší úsek serpentin. Fabia se pere slušně. Zdálo se, že se bude hodně naklánět, ale vůbec se tak neděje. Stopu drží perfektně i na hrbolech, kde dobře hladí křivky. Podvozek je fajn.

Zastavuji na křižovatce, vedle stojí Hyundai Santa Fe. Spolujezdkyně z hjundaje na mě kouká shora. Nic moc. Padá zelená, Santa Fe mi to naklepal. Hm. Na druhou stranu tam mám padesát, ani nevím jak. Druhá křižovatka. Zastavuji vedle Mercedesu E 63 AMG. Na řidiče koukám shora. Fabia je fajn.

Dojedu domů, couvám na parkoviště. Fabia automaticky setře zadní okno. Večer pojedeme s kamarády ven. Líbí se jim, že je vzadu dost místa a že naložíme i dost báglů. Poplácám mandarinku po kapotě a zamknu ji.
Fabia je fajn.

-----------------------------------------------------------------------------------------
Filkovo hodnocení:
Fabii mám jako náhradní automobil, Čtyřka je teď zraněná. Protože fábie není moje gusto, mohu o ní napsat nezaujatě.

Fabia je mytické auto. Vzbuzuje ostré debaty. Jsou lidé, kteří na ni nadávají, jsou lidé, kteří ji milují. Jsou lidé, kteří v ní jezdí, jsou lidé, kteří ji tuní. Jsou lidé, kterým je to vše ukradené. Jsou lidé, kteří fábie kradou.
Každopádně víc debat je o mýtu fábia než o autu fábia. Pojďme ji nakouknout pod sukni.

Fábia je silně sledovaný vůz domácí automobilky, na jehož nejlevnější verzi musíte šetřit 4 000,-Kč měsíčně po dobu 4 let. Naštěstí tu už není junior, nedůstojný jako ostatní teenageři. Za 200 dostanete pěkné auto. Konkurence je tvrdá. Je spousta pěkných nových aut. Ale Fábii bijí i ojetiny. Je to věc osobních preferencí, ale srovnejme fábii s ojetinou: Za 200 koupíme třeba Octávii 1,9 TDI 66kW se 100 tisíci a šesti lety. Na to, že pro zadní spolujezdce nabízí Fabia výrazně více místa, a nečeká se další investice, zajímavé porovnání.
Auto velikosti malý hatch nebývá určeno pro celou rodinu. Ale to je přístup od Plzně dál. U nás a na východě si skromná rodina nedovolí novou střední třídu. Protože to je střední třída v Německu. V Rusku jezdí rodiny Ladou, v Bosně Golfem-dvojkou a v Srbsku Zastavou. U nás Fabií.

Zkusím ji proto srovnat s oktávkou1 (viz např. recenze 4x4).
Posez na předních sedadlech je lepší ve Fábii. Sice se cítím trochu jako v Roomsteru, ale těžím z toho lepším rozhledem a benefitem proti Mercedesu E na křižovatce: sedím vysoko! A to srovnávám se čtyřkolkou první generace, která je vyšší než standardní dvoukolka, ale ještě o dost vyšší než druhá generace, která má sedačky ještě podstatně níže. Sedadlo ale pěkně podpírá stehna, posez je tedy příjemnější než u oktávie, ale i než např. u Peugeotu 607. Palubní deska se mi zdá hodně vysoká, není vůbec vidět na kapotu. Naopak čelní sklo je nízké, sloupky nejsou tolik skloněné. Cítím se jako v Roomsteru, až na to, že přední řada v Roomsteru vyvolává dojem pro dva sedící sluhy (třeba řidiče a bodyguarda), kdežto vzadu sedí páni. U fabie jsou všichni rovnocenní.
Výška auta je nečekaná. Malí kompakti vyrostli, teď už jen velcí vozi mají právo být nízcí. Kompakti jedou dnes v kolejích malých šestimístných japonských dodávek – čtyřkolek. Proč ale lidé kupují auta typu BMW X6? Kvůli pohledu na protivníka na křižovatce. Pohled dolů je nenasytný. Nyní ho zažiješ i ve fábii. 50% všech ostatních jsou nyní skrčci. Na semaforech vítězíš, nemusíš už ani závodit.

Ovládání vozu jde velmi snadno. Vše jde hodně lehce, až moc na můj vkus. Spojka působí dojmem, že do ni stačí klepnout a ona sama dopokračuje až na dno a pak se vrátí. Volant se otáčí malíčkem, což je na mě trochu moc. Řazení je stejně přesné a perfektní jako u všech škodovek. Budíky jsou přehledné, zrcátka velká, volant i sedačka lze nastavit jakkoliv (bederní opěrka a sklopná opěrka hlavy není). Rádio se ovládá snadno, díky velkým tlačítkům, na vše je dobře vidět, pouze tlačítko varovných blinkrů je daleko a řidič se pro poděkování tomu, kdo ho pustil při zipu, musí nahýbat. Chybí mi loketní opěrka.
Interiér působí hodně prostorně, nejen díky své opravdové prostornosti, ale i díky světlému čalounění a plastům. Není to sice barva teplá, ale pokud máte příjemnou spolujezdkyni, je to vlastně ten, kdo se stará o pěknou atmosféru. Jak jsem již psal, na zadních sedadlech je místa víc než v první oktávce. Kufr má 300 litrů, Forman měl 340! Délka fábie je 4 m, což je o 16 cm méně než měla Škoda 120. Octavia Tour rozvor: 2512, Fabia 2462mm. Zajímavé.

Co se týče interiéru, autu není co vytknout. Je moderní, pěkné, strohost zmizela, neurazí, funguje. V lepších verzích si zabírá rádio víc prostoru a palubka vytváří růžek blízko kolena řidiče a spolujezdce. Za jízdy to absolutně nevadí, ale při nehodě by mohlo dojít zbytečně ke zranění při nějakém zaklínění. Levnější verze popisovaný růžek nemají (viz foto).

Motor 1,2 HTP jsem poprvé zkoušel ve Fabii 1 combi. Nadšen jsem z něj moc nebyl, ale tady mě překvapil. Před krátkou dobou jsem ujel 3500km čtyřválcovou první Fábií 1,4 55kW a její motor mám za nejvhodnější pro toto malé auto. Ale tříválec, podobně jako na motorkách, táhne víc odspoda, a vlastně celkově víc táhne. Po městě vystačíte do 3000 otáček, mimo město už ne, protože převodovka je dost krátká. Cestovní rychlost je méně než 130 kmh, protože pak motor zbytečně točí a žere. Výkon mé verze je 51kW a síla 112 Nm. Fabia 1,4, kterou mohu porovnávat má 55 kW a 126 Nm. Tato tříválcová je až na kultivovanost a vrcholový výkon ve všem lepší. Zvuk je takový malý sportovní, půlka šestiválce. Motocykl Triumph. Inu tříhrnek. Neobvyklý, ale zábavný. Abych nezapomněl, motor zní přesně jako meluzína v zimě na vrcholu hory.

Tovární tuning je za 15 tisíc. To je rozdíl mezi slabší a touto silnější dvanáctistovkou. A stojí za to připlatit.

Auto je lehké. 1050 kg. Je to znát nejen v zatáčkách, ale i při akceleraci, brzdění a při překonávání vyvýšených přechodů pro chodce. Tam, kde octavia TDI musí být opatrná, aby těžký a dlouhý předek nepolíbil asfalt, fabia skotačí. Je veselá.
Celkově je veselá. Zatímco baworák, ale i superb, jdou po agresivní stezce s vykopanou válečnou sekerou, fabia si hraje s ostatními spřízněnými auty. I se swiftem, se kterým mají podobnou střechu, ale vezmou i další.

Jméno toho, kdo auta prodává je pan Design.
Fabia je baculatá mandarinka, která břinká na rozpustilou notu. Třeba s bílou střechou ala Mini, kterou by ale měly mít všechny vozy v létě. Vysoká stavba umožnila velmi dobrý posez na předních sedačkách (podobně překvapen jsem byl perfektním sezením vzadu v Touranu a novém Seatu Toledo; všichni těží s vyšší stavby). Zásadní je rozdíl v podpoře stehen pro vyšší lidi. Proč tedy nadávat na větší výšku, když pomohla?
Zezadu fabia vypadá úzká a také je. Proč ale potřebovat široké auto, když vpředu stejně tři nesedí, jako v Chevroletech nebo v Multiplách? Tři děti se dozadu vejdou a na tři dospělé to stejně není, to ale ani Mercedes E. A dva mají pohodlí. Užší auto navíc méně žere a lépe se proplétá městem i horskými vesničkami.
Design maskuje výšku auta a je rozpustilý. Zatímco Roomster neustále zneklidňuje, přestože zezadu je dokonalý, fabia si hraje. Jistě, jsou ve třídě hezčí vozy, ale dnes už není snadné navrhnout malé auto aby bylo prostorné a přitom v klasickém designu. Malí kompakti vrcholí Fiatem Grande Punto - i přes jeho trojúhelníková skla v předních sloupcích ala MPV, ale Fabia nemá žádné designové prohřešky a samoúčelná cingrlátka.

Celkově mě fabia opravdu mile překvapila. Ničím výrazně nenadchla, ale to se dnes autům podaří zcela výjimečně, ale nic mi na ní nevadilo. Budíky jsou čitelné, nejsou uprostřed vozu, proč by měly být, prostornost uvnitř je nečekaná, sedačky, ač na mě trochu měkké jsou perfektní. Nekoná se nic jako malé zpětné zrcátko nebo stěrač vzadu za příplatek. Jízdní vlastnosti jsou dobré. Volant jde tak lehce, že člověk nezvyklý má tendenci vyjíždět ze zatáček dovnitř. Spojka jde tak lehce, až se bojím, že mi zakrní levá noha.
Jediný prohřešek, na který si nejsem ochoten zvyknout je prodleva plynu. U některých ročníků první fabie to byla prodleva než se plyn přidal, zde trvá, než se ubere, poté co dáte nohu pryč. Kazí to dojem z vozu i šibalské předjíždění v metropolích. Plyn bohužel není odspodu, ale to je drobnost, prodleva je neodpustitelná. Je to zřejmě elektronikou, která hlídá emise (setkal jsem se s v menší míře s obdobou u Octavie RS TDI – čtěte recenzi).
Nechápu obutí do širokých pneumatik 195/55/15. Ne, že by to autu neslušelo. Budou ale silniční cyklisti jezdit na širokých pneumatikách, aby jim to slušelo? Na fabii 1.2 bych obul max. 175 v zimě a 185 v létě. Z ekonomických důvodů.

Fabii hodnotím kladně. Je to dobře postavené auto s tuhou karosérii, dobrým podvozkem a velmi prostorným interiérem. Motor překvapil zátahem odspodu a plochou charakteristikou. Pokud se tedy rozhodujete mezi starou ojetinou a novou fábií, asi bych neváhal. Není to vůbec špatná volba. Ani nejlevnější Fabia již netrpí neduhy předchozí. Má posilovač, airbagy, dobrá zrcátka i řadičku. Téměř není co vytknout. I základní sedačky nabízejí tak dobré sezení - délka sedáku, boční vedení - že by si je mohli lidé montovat místo prosezelých do starých škodovek.

Francouzi na to přišli. Proč se trápit tím, v čem jezdím? Když stejnou službu udělá i Fabia za 200, musím mít Audi za 800? Pro jízdy po městě a mimo město a občasnou dálnici a rodinnou dovolenou je fábia dostačující. Zatímco Němci stále spoří na Audi, Frantíci sedí v kavárně nebo popíjejí kabinetní červené.
Fabia je rozpustilá mandarinka. Fajn se loupe, je dobrá a není tak ostrá jako pomeranč.

Silné stránky

+ vnitřní prostor
+ náklady na pořízení a provoz
+ celkový dojem
+ lehký motor a jízní vlastnosti

Slabé stránky

- prodleva plynu
- na sklech chybí VIN

Toto už nejsou mínusy, pouze drobnosti:
. chybí ukazatel teploty vody
. plyn je uchycen shora
. na mne příliš lehké ovládání

---------------------------------------------------------------------------------------
Přečtěte si také další recenze:
Škoda Forman - vůz který jel 200 kmh
Škoda Octavia 4x4 - vůz, který hodně viděl
Škoda Superb - Noční expres
Škoda Octavia RS - kráva s rohama

Napište do diskuse svůj názor!

Cenová bitva

Pojdme se racionálně podívat na vůz, záležitost emocí.

Pokud někdo koupí nejlevnější fábii za 200 a nezvolí třeba dražší model za 300, ušetří na ni po 4000 Kč za 4 roky. Na dražší šetří 6 let. Nebo také mohu po celé čtyři roky jezdit s fábií na oběd do hospody, místo abych v práci pod stolem jedl rohlík s paštikou nebo rybí salát.

Auto za 200 má nejnižší marži a zákazník tak jakoby dostává nejvíc. Divím se vůbec, že je prodávají. Mnozí lidé říkají, že auto ztratí třetinu hned jak s ním vyjedeš z autosalonu. Auto za 200 ale ne. Stojí za to koupit pětiletou ojetinu o pár desítek tisíc levněji? Když nás čeká investice do pneumatik, oleje, sem tam je něco rozbitého, rozvody, atd. Navíc je problém s pojištěním. U fábie nic takového nečekám. Pokud chci mít jistotu, připlatím za delší záruku. A jsem v klidu. Jen pokud pracuji v AAA mám problém. A nebo pokud jsem koupil jejich akcie za 25,- :)

Pro zajímavost, co se může stát, když vyjedu z autosalonu: Nabourá mě protijedoucí řidič, nejde o velkou ránu, asi 20 + 15 kmh. Ale fábie má rozbitý předek: Světla, nárazník, masku, blatníky, kapotu, chladiče a všechny věci co drží pevnost auta pod kapotou. Rázem jsem v tom za plnou cenu auta, i když vylétly jen dva pytle. Tak jako iPod, už ani auto se dnes nevyplatí opravovat.

Kapota se nezvedá plynovou vzpěrou. Proč by měla? Copak ji chodím zvedat, abych ukazoval kolemjdoucím motor? Vždyt dnes jsou motory stejně ošklivé jako vždy. A pokud má někdo pěkný motor, použije skleněný dekl - což je legrační.
Opět čísla: Plynová vzpěra - 600 Kč. Po šesti letech je unavená a chce vyměnit. Kapotu zvedám jednou za čtvrt roku. Každé zvednutí plynovou vzpěrou by mě přišlo na 25 Kč. Lepší je dát do prasátka.

Jedu na chatu, 100 km. Jedu rychlostí 130, motor bere 8. Celkem ujedu trasu za 55 minut, několikrát musím brzdit, silnice není úplně volná. Příště jedu 110. Trasu ujedu za hodinu a minutu. Tolik jsem nebrzdil, v autě byla stejná pohoda. Motor vzal 6. Rozdíl 6 minut mě stojí 56 Kč. Minuta je za 10 Kč. Příště koupím dvě kafe do auta, které mě zabaví na 6 minut a jsem na tom stejně. Nebo je dám do prasátka.

Proč to stále opakuji? Protože dnes i nejlevnější Fabia je slušná, dá se s ní jezdit. Má čtyři airbagy, takže cestující jsou v bezpečí. Kufr je slušný, není největší, ale prostě meloun koupím až na chatě. Dá se s tím. Aby ne. Zvlášt pokud bych si měl na vůz půjčovat. Každý auto je plechovka. Podívej se na ně v autosalonu. Jsou krásné. Ale po týdnu, co stojí venku před domem, je jedno jako druhý: plechovka. Jde o to, koho vozíš.

 

Novinky v recenzi

5.8.2009 00:04

Nová Škoda? Fabia MPV !!! Přistižena v Mladé Boleslavi.

Začátkem srpna jsme přistihli toto maskované autíčko. Víte o něm někdo něco?

11.5.2009 19:20

Spy photos: Yeti concept like

Ještě není v prodeji a už se tuní. Jedna stylingová agentura přidala druhý pár bočních lišt a červenou odrazivou fólii a concept like je na světě. Zda uvažují o bílém laku střechy se nám nepodařilo zjistit.

28.4.2009 23:19

Crashtest Audi Q7 vs Fiat 500

0:06 - sledujte vylamující se sedačku spolujezdce
0:24 - sledujte letící světlomet
0:36 - sledujte jak Audi sežere Fiat jako menší rybu
0:54 - sledujte odlepující se nálepku
1:04 - sledujte praskající airbag a náraz hlavy do rámu dveří
1:13 - už jen zírejte a představte si dvě čtyřčlenné rodiny

Diskutujte o velkých a malých autech!

4.3.2009 22:35

Yeti - Co říkáte Yetimu?

Vzhledem k tomu, že Roomster Scout 1,9 TDI stojí asi 475.000, předpokládám, že Yeti bude se základní čtyřkolkou nad 500.000. Suzuki Grand Vitara stojí v nějaké základní verzi asi 600.000.

Video

Přímý odkaz na video.


Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia Pravda o Fabii

Další vozy Škoda Fabia



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
praktičnost
6

Průměr ve třídě. Jediná variabilní vlastností jsou dvě pozice zadního plata a úchytný systém v kufru. A pak drobnosti ala Simply clever.

prostornost
9

Uvnitř reálná i optická nečekaná. I pro velké lidi.

jízdní vlastnosti
8

Nevím proč, ale na mém voze jsou zimní 195. Trochu luxus, ale jede perfektně. Z volantu moc neřekne, ale vůz se stejně řídí zadkem.

jízdní komfort
8

Jde to. Kdyby měla loketní opěrku a silnější motor s delší převodovkou, jel bych s ní do Bordeaux.

provozní náklady
9

Pojistka nízká, turbo žádné. Ušetříte i na jedné svíčce.

náhradní díly
7

Na to už se dnes nehraje. Každá rána je téměř konečná. A pokud se něco porouchá, je to náhoda a nedá se s tím kalkulovat.

výkon motoru
5

51kW

spotřeba
7

Když to tavíš, bere si.

hlučnost motoru
8

Je to baby šestiválec.

kvalita sedadel
9

Překvapivé.

brzdy
8

Standard.

zavazadlový prostor
6

Skoro jako u Formana. Je trochu variabilní.






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…