Recenze
Mitsubishi Delica L400 4x4 2.8TD LWB Super Exceed
Technické info
Přezdívka auta 4WD Rok výroby 1996 Koupeno ojeté najeto [km]:260000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 2835 výkon [kW]: 92 kroutící moment [Nm]: 292 zrychlení 0-100 km/h [s]: 20 maximální rychlost [km/h]: 150 počet rychlostí: 4 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 15 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 14
Popis vozu
Už jste ho někdy viděli? Je to unikát. Nepříliš rozšířená koncepce, v podstatě ojedinělé spojení dodávky v osobní verzi a terénního auta. Ve skutečnosti se jedná o kombinaci Mitsubishi L400 a Mitsubishi Pajero. L400 poskytlo karoserii, Pajero pak motor a šasi.
Je to trochu podobné jako kdybyste měli VW Multivan 4x4 Rockton.
Auto se sice dodávalo pouze se dvěma motory: turbo a V6 a se dvěma délkami rozvoru a se dvěma výškami střechy, ale zato tyto kombinace dokáží vytvořit neskutečné množství verzí.
Tato černá verze je LWB tedy dlouhý rozvor i délka (asi na něco přes 5 metrů), má vysokou střechu (HR) s prosklenou úpravou (Crystal Lite Roof) a 7 místný interiér (dodával se i 8 místný, ale tento je pohodlnější a v druhé řadě má otočná a všelijak nastavitelná tzv. kapitánská křesla).
Jedná se o druhou nejvyšší výbavovou verzi Super Exceed (pak už je pouze ojedinělá Royal Exceed) a zahrunuje tak hromadu elektronicky řízených věcí, které se po létech samozřejmě porouchaly.
Nejbolestivější porucha a jediná věc, co vlastně nefunguje, je otevírání střešního okna (ti kdo čtou mé recenze, vědí, že střešní okno je pro mě nezbytnost; mimochodem pokud se chcete zasmát v tomto prašivém dnu, přečtěte si Formana Silver Line).
Na druhou stranu vůz má ECS podvozek - normal a sport režim tlumičů, konvenční čtyřstupňový automat s overdrivem a overridem fluidního měniče výkonu na 4 stupni, kdy se výkon přenáší rovnou napřímo.
Podvozek pochází z Pajera a zahrnuje klasický offroad pohon 4x4 včetně odpojení předních kol, redukční převodovky a uzávěrky centrálního diferenciálu.
Motor je klasický turbodiesel s obsahem 2,8 a 4 válci. Motor je zcela klasický, žíznivý a nic extra. Výkon průměrných 140k. Vlastně na dobu vzniku není tak špatný. Klasické vstřikování, bez katalyzátoru, bez filtrů. Stará konstrukce.
Provozní ekonomika odpovídá offroad vozu: výměna oleje po 6500km, náplň motoru 6,5 litrů oleje Castrol RX Super, stejně jako převodovka 8 litrů a další litry oleje v pohonu 4x4.
Co se týká motoru, zapojil jsem do auta turbo timer, který nechává běžet motor ještě po vypnutí zapalování (nastavitelných 30s-10m) pro dochlazení turba. Motor si majitelé úzkostlivě hlídají proti přehřátí. Oprava je drahá a nový motor také.
Z mého pohledu je nejhorší slabinou automatická převodovka (nemám je rád), ale řadě lidí vyhovuje a k charakteru auta jim sedne. Mně ne. Manuální verze je extrémně ojedinělá a ve vyšších výbavách skoro raritní.
Delica je osazena krom jiného náklonoměrem, elektronickým kompasem, dvouzónovou automatickou klimatizací, všemi okny v elektrice (2; ta ostatní se jen vyklápějí). Zatmavovanými skly na všech oknech kromě čelního a originál záclonkami. Aftersale úpravy zahrnují xenonová světla, dva DVD přehrávače (ten první je 2DIN Pioneer Bluetooth handsfree systém s USB, AUX, mp3, dotykovou obrazovkou atd. Dále nějaký uprgrade audiosystému (nyní hraje super - další požadavek na dobré auto). Celkový počet repro: bezpočet.
Auto nemá airbagy (dodávaly se až dva) a ABS (dodávalo se na přání). Jinak má všechno až na karaoke mašinu (opravdu, v originál příslušenství Royal verze je Karaoke - inu, Japonci). Nechybí pseudo alcantrový interiér, opěrky nohou pro posádku na kapitánských křeslech, lůžková úprava atd.
Překvapivá je velmi malá šířka vozu (hodí se při průjezdu stržemi). Délka je větší než Mercedes Benz E combi a vzhledem k špatnému rejdu offroad podvozku a delšímu rozvoru je otáčení nutné vždy přes zpátečku.
Jízdní komfort odpovídá offroadu, zadní tuhá náprava. V autě je ECS systém kontroly podvozku, který nastavuje tlumiče ve dvou režimech: sport a auto. Systém ECS měl napomáhat lepším jízdním vlastnostem úzkého a vysokého offroadu. Já musel přední tlumiče nahradit, o tom si přečtěte dál.
Co se týká zařazení do rodu, Delica už se prodává poměrně dlouho a takový exot jako u nás to jinde není (Japonsko). Toto je čtvrtá generace (1994-2007), která se dodávala ve dvou hlavních sériích (nebo 3, chcete-li). Tato černá je přelom série 1. Má řadu úprav, ale vzhled je čistá série 1. Od druhé série (vypadala trochu víc jako dodávka) hranatější nárazník) přišlo auto o přední rám a o dobrý nájezdový úhel vpředu, ale krom nárazníku a světel se skoro nic nezměnilo (malé úpravy interiéru a něco málo na motoru a převodovce - ta měla režim učení se řidičovým návykům).
Jedním slovem oldschool offroad van (3 slova).
Kola:
Original 225/80/15
Nyní: 235/75/15
Silné stránky
Oldschool konstrukce.
Auto je překvapivě schopné v offroadu. Toto je sice prodloužený rozvor a vysoká konstrukce střechy, ale i tak se jedná o jednoznačně nejschopnější van na světě. Auto je něco jako discovery mezi dodávkami a má po světě řadu příznivců a klubů. Zejména je oblíbené v Japonsku, Kanadě, Austrálii a Rusku. A je k tomu důvod. Jde o nejschopnější vůz offroad jednoprostorové konstrukce.
Konkurencí je snad VW Transporter Rockton. Nebo Nissan Patrol, Land Rover Discovery a prodloužené verze velkých offroadů.
Řada nadšenců osazuje vůz lift kitem, pořádnými pneumatikami, špérou zadního difu a šnorchlem.
Slabé stránky
Oldschool konstrukce.
Auto děsně žere. Provozní náklady jsou mizerné. Sice všechny náplně jsou laciné, žádné hightech oleje, ale je jich tam hodně. 75 l nafty stačí tak na 500km, což je tristní.
Pneu i další věci stojí mnohem víc než na běžné vozy.
Dynamika je adekvátní provozu, ale jinak nic extra. Auto má 2 a čtvrt tuny a automat si vyžaduje svoji část energie.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Toto auto má spoustu slabých stránek.
Klasické poruchy jsou:
chladič, u TD hlava motoru, palivové čerpadlo, spousta elektronických systémů a další.
Pak další spotřební věci: tlumiče, čepy, výfuk, vstřikovače, atd atd.
Slabinou je také lakování vozu, které zejména v tmavých odstínech není schopno odolat slunci pod ozonovou dírou.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
soukromý provozovatel
Novinky v recenzi
Nové all terrain gumy
Na nových gumách najeto zatím 4000km. Pohodlnější než předešlé, do terénu lepší, na silnici v přímce i zatáčkách ale horší. Celkově spokojenost, uvidíme, zda se zlepšila trakce na mokru. Spotřeba stejná. Hankook Dynapro ATM RF10
120W LED rampa Osram
Přidal jsem na auto LED rampu. Je to kombinace širokých a bodových LED čipů Osram s reflektorem i čočkou, celkem 120 W. Instalace je na originální kabeláž po mlhovkách. Podívejte se na foto.
Tlumiče Bilstein
Kolega mě prosil, abych něco napsal o výměně tlumičů.
Tedy: Delica má dvě možnosti tlumičů. Buď jsou tam obyčejné a nebo elektronicky řízené, tzv. ESC.
ESC měly vyšší úrovně výbavy a i moje Super Exceed.
ESC mají dva řežimy přepínatelné tlačítkem z vozu. Buď je to automatika a nebo sport.
Protože má auto už skoro 20 let a tlumiče byly původní, bylo třeba je vyměnit. Zadní fungovaly a zůstaly na místě, ale přední tekly. Chtěl jsem zachovat funkci ECS, ale tlumiče stály zbytečně moc ($600 za jeden tlumič ECS).
Protože je ale u tohoto auta mimořádně důležité tlumení, vybíral jsem z kvalitních tlumičů. Zde je v nabídce např Ironman, Rancho nebo Tough Dog. Asi nejlepší je ale Bilstein a tak jsem pár koupil. Jedná se o řadu B6 Offroad, tedy jednoplášťové plynokapalinové tlumiče s větším pístkem.
Jizdní vlastnosti vozu se výrazně zlepšily a předpokládám hlavně konec nebezpečného stranového houpání ve vyšších rychlostech, zejména s nebezpečnou amplitudou. Jízdní komfort se zlepšil a zdá se mi, že i brzdění.
Tlumiče stály asi $200/ks a myslím, že se jedná o nejlepší variantu pro výměnu. Jistěže by to chtělo výměnu i zadních, ale ty zatím fungují.
Co se týče odpružení vozu, vpředu je řešeno neobvyklými torzními tyčemi, vzadu jsou vinuté pružiny. Přední náprava má nezávislá ramena, zadní je klasická.
Bilstein B6
Delica dostala pod stromeček dárek. Plynokapalinové tlumiče Bilstein B6 s 41mm pístem. Staré tlumiče byly sice elektronicky řízené, ale úplně po smrti a jako náhradní díl nesmyslně drahé. Jízdní vlastnosti s B6 jsou neporovnatelné.
Další vozy značky Mitsubishi
-
Mitsubishi Delica (1987) Majitel: v3jc3
Přidáno: 11.11.2010 129 Majitel 9.46 Uživatelé
-
Mitsubishi Delica (1996) Majitel: Machy_CZ
Přidáno: 21.12.2014 410 Majitel 8.57 Uživatelé
-
Mitsubishi Lancer (2006) Majitel: faltaIX
Přidáno: 12.3.2011 8010 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Mitsubishi L200 (2007) Majitel: chup44
Přidáno: 2.3.2013 810 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Mitsubishi Lancer (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 12.12.2009 649 Majitel 9.88 Uživatelé