Recenze
Technické info
Přezdívka auta Delica Rok výroby 1996 Koupeno ojeté najeto [km]:225000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 2835 výkon [kW]: 92 kroutící moment [Nm]: 314 maximální rychlost [km/h]: 140 počet rychlostí: 4 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 15 pohon kol: 4x4
Popis vozu
Mitsubishi Space Gear, Delica nebo prostě jen L400, to je auto, které Vám chci dnes představit. Není to auto pro každého, popravdě, člověk musí být blázen nebo srdcař, aby si jej koupil. V ČR vím jenom o dalších dvou podobně „postižených“. U nás se setkáme i velice zřídka s méně vybavenými Space Geary 4WD a nebo licenčně vyráběnými Hyundai Starex 4WD (licenčně se vyrábí i varianta pro čínský trh). Delica je pro mě „ztělesněním“ ideálního cestovního auta a zřejmě nejen pro mě, jelikož má aktivní obrovské fankluby v Rusku, Anglii, Austrálii, Kanadě a hlavně v Japonsku.
Takže hezky popořádku (pokud chcete jenom znát mé dojmy, přeskočte rovnou nakonec), L400 je v pořadí již čtvrté Mitsubishi s označením Delica (zkratka z anglického DELIvery CAR). Auto je u nás známé jako osobní Space Gear či nákladní L400, označení Delica dostala pouze vrcholná osobní verze pro japonský domácí trh tzv. JDM.
L400 se vyráběla v mnoha verzích, které ač jsou na pohled podobné, tak jsou technicky dost odlišné. Základní dělení je dle typu určení (osobní či nákladní L400) a dle druhu pohonu - pohon zadní nápravy 2WD a pohon 4WD, jenž pohání všechna kola. Ruku v ruce s pohonem 4WD je i vyšší světlá výška o cca 10cm, která dělá z Delicy více než „jen dodávku“ a na první pohled je zřejmé, že na rozdíl od moderních SUV, je Delica v terénu jako doma, za což vděčí kompletnímu podvozku a pohonu Super Select z Mitsubishi Pajero. Méně vybavené Space Geary a Starexy mají pouze jednodušší pohon Easy Select (více se o typech pohonu můžete dočíst pod hlavním článkem).
Dále se můžete setkat s krátkou SWB variantou a dlouhou LWB variantou, Starex 4x4 je délkou takový hybrid mezi. Ovšem karoserie se neliší jen na délku, ale také výškou, dělala se s nízkou střechou či s o cca 10cm vyšší. Vybírat se mohlo mezi pevnou, s dvěma šíbry (Moon Roof) anebo prosklenou (Crystallite Roof). Podle výbavy se pak lišil i počet dveří a počet míst, lépe vybavené mají pouze jedny „šoupací“ dveře a sedm či osm míst (minimum jsou dvě a maximum devět). Jak již Vám je jasné, variací karosérie může být bezpočet, což spolu s třemi druhy pohonu, dvěma druhy převodovek a rozvodovek a šesti typy motoru vytváří opravdu obrovské množství kombinací. Na začátku roku 1997 obdržela celá řada L400 facelift, který modernizoval motory (2.8TD s elektronicky řízeným vstřikem, V6 přešlo na DOHC), novou automatickou převodovku a přepracovaný předek.
V následujícím textu se zaměřím pouze na vrcholný model Delica. Ten se vyskytuje jedině s pohonem 4WD Super Select a dvěma motory, benzínovým 3.0i V6 nebo naftovým turbo dieselem 2.8 s nepřímým vstřikem paliva (předkomurkový diesel). Motory byly spřaženy téměř výhradně s automatickou čtyřstupňovou převodovkou s funkcí Over Drive. A co se týče karoserie, jedná se verzi výhradně s jedněmi posuvnými bočními dveřmi, převážně s vysokou prosklenou střechou, dlouhým i krátkým rozvorem a sedmi či osmi místy. Na první pohled je poznáte podle továrního předního rámu. Některé speciální edice, např. Chamonix (která byla oficiálním vozidlem Olympijských her v roce 1994) jsou vybaveny zadním samosvorným diferenciálem. Základní výbavové stupně jsou Exceed, Super Exceed a limitovaný Royal Exceed + speciální verze (vycházející z modelu Exceed) Jasper a Chamonix.
Jednotlivými výbavami Vás tu nudit nebudu, jenom vypíchnu nějaké vychytávky z Royal Exceed. Tato výbava obsahovala už v roce 1994 parkovací asistent, satelitní navigaci, televizi, infotainmentový dotykový systém pro ovládání automobilu (klima, výhřev sedaček, hudba atd..), dvouzónové audio se Surround zvukem a deseti reproduktory, karaoke „mašinu“ (prostě Japonsko), elektricky výsuvné schodky, ECS adaptivní podvozek (více opět dole), dvouzónovou automatickou klimu, otočná křesla, elektromagnetické záclonky, airbagy, ABS, dešťový a světelný senzor a automatické přisvěcování do zatáček… a to vše před dvaceti lety! Nemluvě o podložkách pro chodidla, lůžkové úpravě a skvělé prosklené střeše.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Po koupi se ihned vyměnily náplně, opravily nějaké nedostatky (zkorodované trubky k zadnímu topení, těsnění termostatu…) a neplánovaně se musela vyměnit i hlavní řemenice, protože po 20 letech už dosloužila.
Jak k Micině jsem přišel…
Velká MPV mě vždy lákala…. (v rodině kdysi byl Nissan Prairie, Pontiac Trans Sport…) A jelikož mám rád japonská auta, oblohu „nad hlavou“, spaní v autě a výlety mimo cesty, tak se výběr dost zúžil. V podstatě mi zůstala dvě auta Subaru Libero a právě Mitsubishi Delica. Roztomilé „malé velké“ Subaru poháněné benzínovým tříválcem už bylo málem doma, ale časem sem přece dospěl k „dospělejšímu“ autu. Libero je skvělé a výjimečné, ale bezpečnost, možnost trvalé jízdy 4x4, stav a nakonec i ta velikost hrála do karet Mitsubishi. Nákup auta proběhl nakonec asi o cca rok dříve, než sem původně plánoval… konečně se dala přihlásit RHD auta relativně bez potíží, tak proč čekat.
Měl jsem jasno, co chci, benzínovou V6, automat, výbavu s digitální dvouzónovou klimatizací, 7 míst s kapitánskými sedačkami uprostřed, samozřejmě prosklenou střechu Crystal Lite, ABS a kotouče na všech kolech by byly jen příjemný bonus. Po konfrontaci s nabídkou jsem nakonec musel ustoupit z požadavku na motor, jestli to bylo dobře nebo špatně určí čas.
Moje Micina je tedy turbodiesel o objemu 2.8 litrů, výbava Super Exceed z roku 96, samozřejmě automat, dvojzonová klimatizace a skleněná střecha. Nakonec jsem si vybral kratší SWB verzi, hlavně kvůli vzhledu, kratším převisům a o nezanedbatelných 200kg nižší hmotnosti. Koupě, dovoz a přihlášení RHD auta bylo víceméně bez problému, jen to poprvé trvalo dlouho.
Po otevření kamionu s Myšákem mě docela překvapilo, jak je Delica uvnitř relativně malá, čekal sem větší. I to je částečně daň za pohon 4x4 ukrytý pod podlahou. Zvyknout si na „opačné“ řízení nebyl sebemenší problém, jen ze začátku jsem občas pouštěl na křižovatkách stěrače. Delica budí i pozornost okolí, přeci jen takové auto a ještě k tomu s volantem „jinde“ nevidíte každý den a popravdě řečeno, všichni, kteří se svezli, byli unešení, jak interiérem, střechou, prostupností v terénu, pohodlím i jízdním projevem, jelikož ECS opravdu dělá svoji práci skvěle.
Dnes je to přesně půlroku, co Delicu vlastním, z toho čtvrt roku jezdí na českých dokladech. Zatím mám najeto cca 6000km, takže o správnosti volby motoru a spolehlivosti je předčasné dělat nějaké soudy, ale vzhledem k původu si myslím, že není třeba se obávat.
Další vozy značky Mitsubishi
-
Mitsubishi Delica (1996) Majitel: filko
Přidáno: 13.11.2013 77 Majitel 9.78 Uživatelé
-
Mitsubishi Delica (1987) Majitel: v3jc3
Přidáno: 11.11.2010 129 Majitel 9.46 Uživatelé
-
Mitsubishi Lancer (2006) Majitel: faltaIX
Přidáno: 12.3.2011 8010 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Mitsubishi L200 (2007) Majitel: chup44
Přidáno: 2.3.2013 810 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Mitsubishi Lancer (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 12.12.2009 649 Majitel 9.88 Uživatelé