Recenze

10 Majitel

Škoda Forman GTX Silver line

9.64 Uživatelé

Hodnoceno: 113× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda Forman, foto 1 Škoda Forman, foto 2 Škoda Forman, foto 3 Škoda Forman, foto 4 Škoda Forman, foto 5 Škoda Forman, foto 6 Škoda Forman, foto 7 Škoda Forman, foto 8
Škoda Forman, foto 9 Škoda Forman, foto 10 Škoda Forman, foto 11 Škoda Forman, foto 12 Škoda Forman, foto 13 Škoda Forman, foto 14 Škoda Forman, foto 15 Škoda Forman, foto 15 Škoda Forman, foto 16 Škoda Forman, foto 16 Škoda Forman, foto 17 Škoda Forman, foto 18 Škoda Forman, foto 19 Škoda Forman, foto 20 Škoda Forman, foto 21 Škoda Forman, foto 22 Škoda Forman, foto 23 Škoda Forman, foto 24 Škoda Forman, foto 25 Škoda Forman, foto 26 Škoda Forman, foto 27 Škoda Forman, foto 28 Škoda Forman, foto 29 Škoda Forman, foto 33 Škoda Forman, foto 37 Škoda Forman, foto 38 Škoda Forman, foto 39 Škoda Forman, foto 40 Škoda Forman, foto 41 Škoda Forman, foto 42 Škoda Forman, foto 43 Škoda Forman, foto 44 Škoda Forman, foto 45 Škoda Forman, foto 46 Škoda Forman, foto 50 Škoda Forman, foto 80 Škoda Forman, foto 82 Škoda Forman, foto 82 Škoda Forman, foto 83 Škoda Forman, foto 90 Škoda Forman, foto 91 Škoda Forman, foto 100 Škoda Forman, foto 101 Škoda Forman, foto 103 Škoda Forman, foto 104 Škoda Forman, foto 105 Škoda Forman, foto 106 Škoda Forman, foto 107 Škoda Forman, foto 108 Škoda Forman, foto 109 Škoda Forman, foto 110 Škoda Forman, foto 111 Škoda Forman, foto 112
 

Technické info

Přezdívka auta Silver Rok výroby 1993 Koupeno ojeté najeto [km]:200000 tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 40 / 33 * kroutící moment [Nm]: 94 zrychlení 0-100 km/h [s]: 17 / 16.9 * maximální rychlost [km/h]: 135 / 200 * počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 22 zavazadlový prostor [l]: 340 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.5

Popis vozu

Dovoluji si vám představit vůz, jehož by ve svém portfoliu měla chtít nejedna automobilka!

Prosím, pusťte si k této recenzi hudební skupinu Šum svistu (níže v okně videa)!

Vůz Škoda Forman GLX Silver line, limitovaná edice, po faceliftu. Kombi odvozené od revolučního modelu, jehož skvělý design vytvořilo italské studio, špička ve svém oboru, Bertone. Pro vaši informaci např. Pininfarina zakázku vůbec nezískal... Tento model, těžící z tradice jedné z nejstarších automobilek na světě, v sobě spojuje ducha rakouskouherského dědictví, italského stylu, německé preciznosti, francouzského šarmu, anglického taktu, amerického sebevědomí a sovětské houževnatosti. I přes dostupnost toho nejlepší ze světa, nebylo by to ono bez mladoboleslavských mozků a srdcí. Ne nadarmo byla za firemní slogan zvolena rovnice IQ + srdce = Škoda. Ne náhodou je ve znaku Škody okřídlený šíp, symbol lehkosti, svižnosti, cílenosti, rychlosti, ale vzhledem k oku v křídlech i okázalosti a otevřené mysli.

Modelová řada, jež zahrnuje nejen pětidvéřový hatchback, praktické kombi, žádaný pickup a výjimečný zvýšený model VanPlus, dostala pod laskavou taktovkou dvorního úpravce MTX (podobně jako AMG - pro křížovkáře též na tři) i stylové kabrio. Sportovní model pro mladé Pick-up Fun zastínil i připravované varianty sedan, kupé či prodlouženou verzi Formana. V této modelové řadě se vyráběly i elektromobily, ba dokonce hybridní vůz Škoda Favorit Eltra hybrid, předchůdce dnes oblíbených hybridních vozů Honda.
Pro soutěžní účely fabrika připravovala i kruté speciály, které sklízely nejedny vavříny. V roce 1994 vyhrála Škoda Motorsport s třináctistovkou Světový pohár FIA pro vozy s motory do 2 litrů! Výrazně tím deklasovala ostatní přední světové automobilky. Právě z těchto dob pochází logo "háček" (nad Š) pro modely RS - v anglosaských zemích zaměňovaných za vRS. Muzeum Škoda MB má ve svém fondu i upravený model Forman Solitaire, který na rychlostní komunikaci R10 překročil rychlost 200 km/h.

Základem byl pokročilý a velice osvědčený motor o žádaném obsahu 1,3, který nejenže spadal do vhodné obsahové kategorie povinného ručení, ale svojí léty prověřenou konstrukcí s moderními prvky se stal bestsellerem na českém trhu. Mezi konstrukční přednosti patřil progresivní hliníkový blok motoru (materiál budoucnosti v té době používaly i některé další sportovní vozy, např. Audi), ale i třikrát uložená kliková hřídel zamezující ztrátám vlivem tření oproti pětkrát uložené konstrukci. Velice univerzálními se ukázaly i ventily schopné pracovat nejen s olovnatým, ale i bezolovnatým palivem. Rozvod ventilů OHV byl zvolen z úcty k tradici a pro splnění požadavků individualistických zákazníků (podobně postupuje např. Ducati se svým okrajovým desmodromickým rozvodem). Výkonová specifikace popisovaného modelu dovolila používat nejen celkem běžně dostupný benzín s 95 oktany, ale pracovat s ultraširokou škálou paliv, jmenujme např. další odrůdy: 91, 98, 99+, 99- atp. Vysoce hodnocena byla i možnost zvolit si z karburátorové verze nebo modelu s německy přesným, elektronicky řízeným vstřikováním od firmy Bosch. Na výfukové plyny přímo katalyticky reagoval buď jednocestný neřízený a nebo lépe třícestný řízený katalyzátor, mnohými úpravci natolik obdivován, že ho toužili mít doma za sklem a nahrazovali ho lešenářskou trubkou.

Motor 1,3 v mnoha výkonových variantách byl natolik oblíben, že zastínil i připravovaný agregát OHC o zvýšeném objemu 1,6 a stem koní. Zásluhu na tom má extrémní výdrž, oproti předcházejícímu motoru zvýšená asi o 300%, ale i charakter, který (a to je v motorářské praxi neobvyklé) reagoval na charakter řidiče a po dobu záběhu si jízdní návyky uložil do paměti a poté je respektoval. O podobné řešení se dodnes snaží elektronickými náhražkami ostatní přední výrobci.
Nejvyšší kilometrový náběh tohoto motoru z osobní zkušenosti znám u Felicie combi a to 605 000 km, auto je stále v provozu.
Nutné je zmínit ještě spolukonstruktéra motoru, německou firmu s českou tradicí, Porsche, jenž pomohl vyladit motor a získal tak spoluautorství na tomto skvělém kusu mistrovského umění, srdci Škody Forman.
Čtyřválec skrýval osm ventilů. Dva ventily na válec odpovídaly požadavkům trhu, který preferoval zátah v nízkých otáčkách oproti výkonu ve vysokých. Potenciál motoru však odhaloval otáčkoměr cejchovaný až do 8 tisíc otáček, avšak s rezervou do 9 tisíc. Charakter motoru vhodně doplňovala úsporná převodovka s pěti smyslně dlouhými převody, ve verzi kombi pak sportovně krátkými. Rychlost vozu na pátý stupeň pak byla asi 240 km/h při 7 tisících otáčkách, při zanedbání odporu vzduchu samozřejmě. Na našich silnicích ale bylo povoleno pouze 110 km/h, což Formana hrubě poškozovalo a řidiče i posádku frustrovalo.

Dnes představovaná verze Silver-line je zástupcem jedné z mnoha limitovaných edic, jichž si žádali lační zákazníci.
I normální verze ale byly nadmíru oblíbené. Vůz byl tak žádaný, že se před Mototechnami vytvářely fronty na několik dní, dokonce se i stanovalo... Co by za takový zájem kterýkoliv jiný supersport dal... Automobilka byla nakonec nutná přistoupit k regulaci enormního zájmu zvýšením cen (poučka poptávka/nabídka se potvrdila a vše dobře dopadlo).
Silver-line, kromě speciálního amerického odstínu stříbrné metalízy, nabízel řadu nadstandardních prvků: Sportovní pětipaprsková kola Ronal z aluminiové slitiny, speciální interiér s černým stropem (podobný má dnes Octavia RS II) a sexy digitálními hodinami typu Aero, výkonné audio Blaupunkt se zabudovanými reproduktory (přes AUX rádia jsem zapojoval MP3 nebo handsfree), tónovaná skla, centrální zamykání s indikací otevření každých dveří, výškově nastavitelné pásy, otáčkoměr, zvýšené množství přihrádek pro drobnosti, uzamykatelnou schránku před spolujezdcem, zapalovač, dělené zadní sedačky 2/3 s velmi snadnou deinstalací z vozu, osvětlení zavazadlového prostoru, přední světlomety s mlhovkami a ostřikovači a varováním při zapomenutí rozsvícení, dvoubarevná zadní světla, cyklovač stěračů s libovolným intervalem, zadní stěrač, přední spoiler, zástěrky na všech kolech, ochranné lišty, polepy B sloupků a pátých dveří, atd. Oproti i moderním vozům bylo předností rezervní plnohodnotné kolo a v mé verzi i tažné zařízení odnímatelné zevnitř vozu! Interiér zdobily sedačky sportovního vzhledu, které byly kompromisem mezi požadavky na držení těla v zatáčkách a možnostmi přespání. Navíc byly vybaveny praktickou a na spotřebu el. energie nenáročnou indikací vzadu sedících pasažérů (KvZ). Palubní desku funkcionalistického slohu s exklusivním měkčeným horním povrchem nemá také jen tak někdo. Přístrojová deska je oproti volantu avantgardně vyosena a budíky tak nejsou uprostřed volantu. Počítadlo kilometrů je mechanické z důvodů větší obtížnosti při stáčení. Silver line byla vůbec nejlepší limitovaná edice. Bezvadné byly i Black line a Solitaire, ale v těch bylo v létě větší teplo (klimatizace se tradičně u spartánských sportovních vozů nedodává).

Forman Silver line na trhu nahradil DMC-12 DeLorean. Přesněji řečeno, jeho speciální limitovanou edici s jaderným urychlovačem, která uměla cestovat v čase. Tento speciální model byl natolik exkluzivní, že se strhla bitva o to, kdo o něm natočí dokument. Práva získal až výborný režisér Robert Zemeckis, kterému se nepodařilo vtěsnat unikátní vlastnosti vozidla do jednoho filmu, musel tedy natočit hned tři. V trilogii řídil fenomenální vůz fenomenální herec Christopher Lloyd. Evropští zákazníci však požadovali snížení ceny vozu, a proto byla automobilka nucena omezit některé výhody předchozího modelu. Po nasednutí do Formanu tedy nyní zažijete pouze exkurzi do minulosti.


Praxe s vozem ukázala, že popularita je opodstatněná. Nejen, že vůz rafinovaně převzal to nejlepší z francouzské automobilové školy, tedy co se týče náklonů v zatáčkách, ale jízda s ním i řidiče se sportovním srdcem toužícím po adrenalinu zcela naplňuje. Každý předjížděcí manévr dokáže rozpumpovat srdce i toho, komu v žilách koluje benzín. S větším počtem cestujících se adrenalin nejen násobí počtem pasažérů, ale i navýšenou hmotností vozu. Forman ale jinak plně respektuje staroanglickou automobilovou školu, která praví cosi o: kilogramu na koně, co nejnižší hmotnosti vozu a co nejvýkonnějším motoru. Tedy pokud si odmyslíme poslední pravidlo a částečně i to první.

Pokud navíc přemýšlíte o tom, který vůz je opravdu chlapský, vězte, že všechny ostatní vozy na světě jsou unisex. I Subaru Impreza a Mitsubishi Lancer.
Pouze Forman je jediným a opravdovým chlapským vozem. Potvrzuje to i záměr konstruktérů. Ti pojmenovali vůz for-Man, což se později začalo psát Forman. Dokladem toho je mj. řízení bez posilovače věrné klasickým sportovním vozům (např. Lamborghini), Forman je totiž sportovní vůz - při každém parkování vydáte sportovní výkon.


Zkušenosti z provozu

Vůz je naprosto spolehlivý. Za několik let a mnoho desítek tisíc km mne nikdy nenechal ve štychu, pokud nepočítám ty tři výjimky. Vždy věrně sloužil a posiloval moji osobnost i osobnost spolujezdkyně. Vždy se držel hesla "Co tě nezabije, to tě posílí". Jízda s tímto vozem v sobě vždy skrývala magii. Např. v létě topil, což se mi povedlo po osmi hodinách s krvácejícíma rukama dokonale opravit (opravoval jsem to škvírou nad popelníkem, nechtělo se mi sundávat palubní desku): netopil pak již více. Ani v zimě. Když nebylo na fet, sám to poznal a začal do kabiny pouštět zplodiny z motoru netěsností ve výfukových svodech (opravdu jsem jednou málem naboural vlivem motající se hlavy). Žertoval s elektroinstalací. Např. při odbočování doprava blinkr svítil a blikal světlomet. "Studeným" spojem na základní desce (to poté, co jsem opravil to topení) se občas sama vypínala celá elektroinstalace kromě světel a motoru. Následně poté, co nešla ani přístrojová deska a ani ventilátor chladiče (sahara), jsme byli po mohutné explozi pod kapotou nuceni nouzově nocovat na Makarské riviéře (noc ve **** hotelu platila Kooperativa - díky). Zde bych chtěl poděkovat servisu Škoda-Auto Tučepi. Sice v sobotu po opravě, vlivem mechanika, který chtěl přemostit tehdy ještě neznámou a jimi neodhalenou závadu na relé-desce a použil přitom kabel na ovládání ventilátoru z místa řidiče s příliš tenkým průřezem, auto málem shořelo, ale budiž. Polehčující okolností mu je, že nebyl elektrikář.

Teď z trochu stejného soudku:
Jindy se zase porouchal regulátor alternátoru a při sedmdesátikilometrové jízdě v hustém dešti pouze na akumulátor postupně odešly světla, blikače ale i stěrače. Řidiči, kteří viděli, jak v cílovém městě signalizuji v ještě stále hustém dešti změnu směru jízdy nataženou či vztyčenou paží z otevřeného okna, se asi dost divili...

Pneumatiky na zimu používám Debica [:čti opravdu debica:] Frigo (perfektní do hlubokého sněhu, řetězy nikdy netreba), na léto pak gumy speciální konstrukce. Podobně jako Dunlop má svou DSST pro
"dojetí i po proražení",
zde obuté Pneu Vraník, kromě toho, že se jedná o fuel savings specifikaci, používají technologii
"ježdění i po ojetí",
ve světě téměř neznámou, technologii PRO-TECHtor (mimochodem, na tyto pneu Vraník dává doživotní záruku).

Jednou v zimě po lyžovačce jsem při západu slunce pomáhal roztlačovat Škodu 100L. Když jsem se vrátil k vozu, zjistil jsem, že naše lyže jsou uvnitř vozu v pořádku. I s klíči, které ležely na zadním platu. Páté dveře se vlivem neochoty vzpěr v mraze pracovat zabouchly... Myslel jsem, že mne partnerka zabije, částečně i vlivem začínající sněhové bouře... Auto totiž nešlo nenásilně otevřít, jelikož jsem na něm předem udělal několik úprav proti vyloupení. Vysvobodil nás až otec, který z dálky dovezl náhradní klíče. Následnou noční jízdu domů - a byl to právě ten den, kdy byla nejhorší sněhová kalamita - jsme zvládli bez problému. Tedy pouze s jedním trapasem - v horách na úzké klikaté silnici uvázla jedna octavia. Mně to do té doby jelo se Silverem na zimních pneu bez problému. Šel jsem se tam podívat a už z dálky jsem na řidiče hlásil cosi o letních pneumatikách. On ale poté odvětil, že má zimní (a měl) a pohlédl na mne tak, že by se ve mně krve nedořezal. Trapnou chvilku jsme snad napravili tím, že jsme mu s tátou pomohli vytlačit auto a hlavně poté, ze stejného místa bez jakékoliv pomoci Formana do kopce rozjet (táta s octávkou 4x4 problém mít ani nemohl).

Jednou na dovolené, kdy bylo takové teplo, že se grafitové stěrače z Tesca přitavily k čelnímu sklu, se po hodně dlouhé jízdě (několik desítek km) mimo asfalt uvolnilo krycí sklo světlometu (bylo po střetu se srnkou vyměněno a přilepeno zřejmě nevhodným tmelem) a s opravdu velkou ránou se v lese roztříštilo. Myslel jsem, že odletující kámen rozbil nějakou tabulku skla, ale bylo to světlo. Naštěstí jsem světlomet sehnal v Mostaru, jehož obyvatelé-autovrakovištníci-autíčkáři nás pěkně natáhli, ale protože jsme poté směřovali do Řecka, světlomet byl potřeba.

Silné stránky

Tím se dostávám k ještě skvělejším vlastnostem auta:
Dojelo dvakrát do Řecka. Za dovolenou jsme s ním např. ujeli 6000 km!
Jednou, stále ještě v zahraničí, jsem zase neměl žádnou hotovost a na nádrž 42 litrů jsem ujel 790 km! I při tomto stylu se dostavil již několikrát předtím zažitý adrenalin z jízdy.

V balkánských horách se jednou ukázalo, jak přetáčivá může být koncepce vše vpředu, jen plně naložený kufr vzadu. Ve sjezdu serpentinami mírně sprchlo, a i když jsem jel dost opatrně, ten přetáčivý smyk mě hodně udivil. Ještě více, než toho baču nedaleko silnice pod kopcem. Jen ten známý sportovně-adrenalinový pocit mě nepřekvapil...

Tachometr vozu je dimenzován do 180 km/h. Mnohým se to může zdát úsměvné, ale mně několikrát nestačil. Kromě toho, že stabilně ukazoval o 10 km/h více, po 120 získával lineární odchylku, po 150 kvadratickou a po 180 kubickou... 200 na "tacháku" tak nebylo problém. A opět ten známý sportovní pocit, kdy adrenalin stříká ušima a kola předhánějí automobil.

V zimě byl Silver vůbec nejsportovnější z celé roční doby. Protože akumulátor byl slabý, pod -5°C auto nestartovalo. Za dva měsíce zimy jsem si slušně namakal nohy, neboť jsem získal grif, jak automobil roztlačit pouze sám (bylo mi trapné stále někoho žádat o pomoc). Pokud jsem tedy neparkoval naschvál na kopci. Tam jsem ale zase musel vylézt...

Sportovní vlastnosti se u auta vlivem času zlepšovaly. Například převodovka získávala na sportovnosti a postupně se mezi druhým a třetím převodovým stupněm odbourala synchronizaci a vybudovala nutnost řadit s meziplynem (podle vzoru Lamborghini Diablo).

Auto přitahovalo silně pozornost. Samo od sebe. Prostě vyžadovalo, aby s ním člověk jezdil. Možná to spíše bylo tím, že vestavěné digitální hodiny stylu aero dokázaly za 14 dní stání odrovnat i úplně novou baterii.

Při delších jízdách auto samo dbalo na dodržování přestávek. Po čtyřech hodinách jízdy byl řidič bezpodmínečně nucen zastavit a půl hodiny odpočívat, přesně, jak to vyžaduje zákon. Při extrémně dlouhé jízdě ve vysoké teplotě navíc molitanová výplň sedaček pouští barvu a snaží se, aby si to neposlušný řidič zapamatoval.

Forman zamezoval agresivitě na silnicích. Zatímco obyčejné vozy mají klakson snadno dostupný uprostřed volantu, Forman ho měl umístěn antiagresivně na levé páčce pod volantem. Obtížností jeho použití vůz zabraňoval zbytečnému troubení a agresi.

Čerpání benzínu také bylo perfektní. Jednou jsem uvěřil teorii kolegy, že auto vlastně nemusí nutně jezdit na benzín, že ho spotřebovává pouze pokud je v nádrži a poté již jezdí dál jen tak. Forman zastavil na jedné z nejfrekventovanějších křižovatek. Metrem jsem pak vezl 1,5l PET lahev (šikovná benzinka je pro tyto účely na Vyšehradě) a poté litr vylil, než jsem vystříhal kapesním nožem láhev do tvaru trychtýře, který otevře bezpečnostní klapku v hrdle... V práci jsem pak benzínový odér z celého oblečení svedl na parfém Harley&Davidson, poté co mi neuvěřili, že to je parfém Ferrari...

S autem byla i další legrace. Zimní jízdy bokem, "přístrojovka", která je vyosená oproti ose volantu, třmen brzdy, který dobře věděl, co je klasický rock a neustále si rytmicky pohvízdával, nebo zvuk motoru, který připomínal soutěžní speciály nebo WRC Peugeot...

Slabé stránky

Nezjištěny.
Již se nevyrábí.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Opravy až na výjimky žádné, pouze tuning:

Dlouhá léta jsem hledal, jaký tvar a materiál je ideální pro rukojeť řadící páky. Tvar bylo snadné navrhnout. Koneckonců Ferrari a VW Golf na to také přišli. Materiál byl ale záhadou. Nutno dodat, že hliník to nebyl. Nakonec se ukázalo, jako ostatně často, že vhodný materiál je nečekaně blízko - pod svícnem největší tma. Vhodný materiál se nacházel v bagu v zavazadlovém prostoru, byla to ta nejjemnější balata používaná na turnajové golfové míčky.

Dalším tuningem byly hliníkové pojistky dveří, speciálně vyrobené na laserovém přístroji ve vývojovém centru Škoda v Česaně.

Neposledním tuningem byla montáž vzpěry tlumičů přední nápravy. Model z Felicie 1,6. Stejně jako instalace hasicího přístroje (po jedné "příhodě").

Významným tuningem byla výměna provozních kapalin za: Velvana Fridex EkoExtra (výměnná lhůta 5 let, ředění 1:1), Valvoline MaxLife 15W-40 a Aquila Aqualinea do ostřikovačů. Protože chci pro sebe to nejlepší. A navíc: všechno je z vody.
S kapalinami souvisí i sladění krytek nádržek provozních kapalin do barev Sparty Praha. To, abych se i při pohledu pod kapotu na srazech nemusel za nic stydět, a bylo vidět, že tuning myslím vážně. Navíc Sparta získá titul.

K instalaci originálního spoileru nedošlo, přestože jsem ho měl zakoupen. Továrna nabízela spoiler pod okno a nad něj. Křidélko pod okno se na Formana nehodí, protože ho opticky prodlužuje (naopak je pěkné na Favorita), spoiler nad zadním sklem (podobný má Octavia RS) je ale velice pěkný (některé akční modely ho měly již z fabriky). Horní spoiler jsem ale nenamontoval, protože kdykoliv jsem to chtěl provést, zvláštní magie Silvera mne nutila zanechat práci na spoileru a věnovat se něčemu jinému. Myslím tím třeba řízení.

Tuningem byla deinstalace předního spoileru, čímž se ještě dále zlepšil již tak solidní přední nájezdový úhel, což je užitečné v středně až velmi těžkém terénu.

Tuning byl proveden i u ostřikovačů předního skla. Ostřikovací kapalina byla předehřívaná, což zvyšovalo čisticí účinek. Hadička ostřikovače byla spirálovitě vedena kolem trubky s chladicí kapalinou.


Jednu zkušenost se servisem přece jen mám. Před jednou cestou na Balkán jsem nechal opravit brzdy, které se mi nezdály. Odnesla to výměna předních kotoučů, destiček a jedné kompletní čelisti a měly se opravit i zadní brzdy, které vůbec nebrzdily (prasátko, pakny...). Servis ale neměl díly skladem, a já potřeboval odjet. Technik mi tedy popřál šťastnou cestu a ať prý jedu po té jadranské magistrále opatrně...

Některé závady jsem nechával opravit v autorizovaném servise, některé jsem dělal sám. Bylo tomu tak například i se stahováním okna, u kterého se ožvýkal mechanismus kličky. Podle Světa motorů jsem se dočetl, že výměna licencovaného stahováku je podobná dostávání ježka z klece. Opravdu dostat mechanismus ze dveří je problém. V hodnocení náročnosti dokonce psali, že i zručný mechanik má s tímto problém a potřebuje na to několik hodin. Mně se ale podařilo celý mechanismus vyměnit za 30 minut. Připadal jsem si jako král mechaniků. Třetí den se ale porouchal i nově instalovaný stahovák zakoupený na vrakovišti. Druhá výměna mi trvala asi 7 hodin a se zcela odřenýma rukama jsem musel královskou korunu z hlavy sundat.

K vozu jsem měl dvě sady oněch sportovních kol Ronal. Z nějakého důvodu, při cestě z práce, jsem při sportovně ostře řezané zatáčce prorazil zadní pravou pneumatiku o obrubník. Pomyslel jsem si, jaký to jsem ale pitomec, zimní pneu byla totiž skoro nová. Co se ale nestalo: Úplně novou, nově koupenou pneumatiku jsem za 14 dní při úplně stejném manévru prorazil znovu. O ten samý obrubník...

Závěr:

Nejlepším měřítkem je kupující a jak dokládá situace v bazarech, Škoda Forman je výjimečný vůz. Aby nenarušily jeho auru extraordinérního vozu, raději jej vůbec nepřeprodávají. I tak jde ještě dále vylepšit, třeba vzpěrou podběhů motorového prostoru. Předností je i unikátní modulární systém. Většina dílů je záměnná s modelem Felicia, včetně přístrojové desky a sedaček. Dokladem kvality a výjimečnosti je i to, že model Felicia (což je v podstatě převlečený Forman resp. Favorit) se na některých náročných trzích (Brazílie apod.) prodával pod označením VW. Tak vysoko jej hodnotil samotný koncern.
Škoda Forman se zrodil z umu a potu vedle takových legend, jako je Porsche či Bugatti.

Forman je prostě chlapské auto.

 

Novinky v recenzi

23.10.2010 22:03

Nejvíc nejlepší recenze

Recenze slaví výročí! Je tomu totiž přesně tři roky a jeden měsíc a několik dní od chvíle, kdy byla zveřejněna recenze na jediný chlapský vůz na světě, recenze, která je mnohými označována jako ta nejvíc nejlepší recenze na mojemautu. Forman je nejvíc.

16.11.2009 16:28

Divoká exploze chladiče, posádka uvězněna na riviéře

Dnes je tomu práve 5 roků a 14 týdnů a 8 dnů, kdy se zpodkapoty ozval děsivý výbuch chladiče a vyvalilo se ohromné množství chladicí kapaliny Fridex Eko Extra. O tom, jakou příčinu to mělo, se dozvíte v této recenzi.

14.10.2009 11:01

Škoda Felicia combi GLXi LPG - 659.000km

Další informace o felicii mého kolegy. Již s ní najel přes 659.000 km. V 620.000 km ji nechal přestavět na LPG. Zeptám se, zda již přezul na zimní pneu.

14.6.2009 19:25

Už zase to běhá!

Google: škoda, silver, line.

14.3.2009 16:53

Škoda Felicia combi 1,3 - 649.000km

Nově aktualizuji údaj o náběhu felicie mého kolegy, o které jsem slíbil informovat. Natočeno má 649.000km.

14.3.2009 16:53

Automobil pohledem energetika

Škodovky v roce 1993 pokročily z první generace automobilů do druhé. Využitím vstřikovací jednotky s uzavřením přívodu paliva při zpomalování a zařazeném rychlostním stupni již nedochází ke spalování paliva. Třetí generací jsou hybridní automobily s rekuperací energie při brzdění. Někde mezi Hondou Hybrid a Škodou Forman se nachází tzv. 2,5 generace, kterou zastupují poslední modely BMW s "efficient dynamics". Jiným typem hybridního pohonu je využití spalovacího motoru (např. stabilák) pouze pro dobíjení článků (viz odkaz níže), např. při jízdě mimo město.

14.3.2009 16:50

Nezbytná videa

http://youtube.com/watch?v=xHrObpcNfUg

Exkurze do továrny
http://youtube.com/watch?v=p_ZY083gzz0

http://youtube.com/watch?v=omATmizwanI

4.3.2009 10:41

Hybridní Škoda Favorit

http://www.austinev.org/evalbum/391

13.2.2008 00:00

Škoda Felicia combi - 605.000km

Aktualizoval jsem údaj o maximálním náběhu motoru z 580 000 na 605 000 km. Jedná se o motor 1,3 50kW ve Felicii mého kolegy, který mi dnes řekl, že hodlá s autem jezdit do té doby, než se motor rozpadne. O dalších tisících vás budu informovat. Sledujte Formana Silvera i nadále.

1.11.2007 00:00

Věhlas tohoto vozu se šíří celosvětovým internetem, tak jako se celá 90. léta šířil světem. Zkuste např. do googlu zadat hesla "Škoda" a "Silver"...
Tak žel to již není pravda. Algorytmy googlu jsou přísné. Nyní se při zadání těchto slov zobrazuje žlutá RS. Zvláštní.

6.9.2007 00:00

Balata: přírodní polymer izoprenu strukturně podobný gutaperče (trans-1,4-polyizopren).

5.9.2007 00:00

Tuning okem historika

Pokud někdo z Favorita vyrábí 'tuňáka' tím, že nastříká spodní díl nárazníku do barvy vozu, v podstatě se tak drží původního Bertoneho návrhu pečlivěji než AZNP. Dělení nárazníku působí najednou logicky. Původně zamýšlené lakování spodní části totiž bylo vzhledem ke snížení ceny zrušeno.

Video

Přímý odkaz na video.


Přidat názorDiskuse: Škoda Forman GTX Silver line

Další vozy Škoda Forman



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
5

Příkladná. To nemohu říci...

praktičnost
8

S ostřikovači světlometů horší než bez nich. Prodlužují auto.

prostornost
8

Oproti Mazdě MX5 má výrazně navrch.

jízdní vlastnosti
6

Špica. Adrenalin-car.

jízdní komfort
3

Sen chiropraktiků. Těch s privátní praxí.

provozní náklady
10

Oproti Mazdě MX5 má výrazně navrch.

náhradní díly
10

Ještě vám platí, abyste si něco vzali domů.

výkon motoru
3

se odstěhoval do Humpolce.

spotřeba
5

Je největším kladem tohoto vozu. Dá se s ním při lehké noze bez nejmenšího problému jet za 2,9l !!! Tedy na 50 km...

hlučnost motoru
6

Ve vysokých otáčkách návyková. Nad 5,5 tis. neslýchané.

kvalita sedadel
3

Je vyvážená. Sedí se na nich stejně tak jako spí.

brzdy
5

Kotoučové na obou kolech. Jednu cestu na balkán jsem ujel bez zadních brzd.

zavazadlový prostor
9

Čistý objem. Nedávno jsem ho vyluxoval.






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…