Recenze
Škoda Octavia G-TEC
Technické info
Přezdívka auta G-TEC Rok výroby 2014 Koupeno nové najeto [km]:6600 palivo: CNG počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1395 výkon [kW]: 81 kroutící moment [Nm]: 200 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.9 maximální rychlost [km/h]: 195 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 480 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4
Popis vozu
ŠKODA Octavia G-TEC GreenLine
Full gas, half expenses.
Škodu Octavii jsem měl laskavě zapůjčenou na několik týdnů a urazili jsme pár tisíc kilometrů.
Rád bych popsal především rozdíly a praktické postřehy z provozu vozu na CNG.
Octavia urazila od první generace, se kterou jsem jezdil ve verzi 4x4 combi, mnoho kilometrů na silnici pokroku. Designově se mi velice líbilo kombi první generace, zejména zadní partie vozu. Druhá generace přinesla efektní C poziční světla a skandinávský design a několik prvků, které se mi nelíbily (řešení oken, plechové plochy, interiér). Třetí generace se posunula zpět do německé střední Evropy a dá se říci, že udeřila na strunu ideálního designu s několika vtipnými řešeními. Myslím tím zejména stoupající linku zadního okna, masku, čisté proporce, vtipnou tornádo linii, světla, ostré trojúhelníky a další prvky.
Je také znát, že automobilka upouští od zbytečně dražších řešení a soustředí se na hodnotu, tam, kde je žádoucí. Vidět to je například na upuštění od složitých předních blatníků, systému TwinDoor u Superbu anebo dokonce u populární nabídky barev.
Interiér vozu je povedený a plně mi vyhovuje. Automobil působí svěžeji než 1.5 generace a také lehčeji než generace 2. V interiéru je dostatek úložných prostor a vše působí velmi příjemně a prakticky. Luxus se to nazývat nedá, ale spíš elegantní praktičnost. Přístroje jsou perfektně čitelné, sekundární systémy pracují velmi dobře a nastavování vozu na monitoru uprostřed palubky je prostě šikovné. Se systémem jsem spojil telefon Nokia 920 přes BT, mp3 přehrávač Creative Zen se mi spojit nepodařilo.
Oproti první generaci, která měla vzadu neplnohodnotné místo pro kolena, udělala druhá generace místa dostatek a tato třetí generace má místa i pro čtyři vysoké lidi. V recenzovaném vozu byl sportovní paket a jednodílné opěráky s integrovanou opěrkou hlavy. Tyto sedačky na mě působily velmi podobně jako v Citigo, se kterým jsem jezdil několik měsíců, a jejich pořízení za příplatek bych doporučil velmi zvážit. Nejde ani tak o to, že zadní pasažéři přes ně prostě dopředu hůř vidí, ale hlavně pro určitý nekomfort v oblasti hrudní páteře, který jsem v jiných sedačkách od Škody, krom zmíněného Citigo, nikdy nezažil. Sportovní tříramenný kožený volant je perfektní a je s podivem, že se do aut ještě nedávno instalovaly volanty odpudivého designu (z koncernu např. Porsche 911, Audi, Octavia 1. i 2. atd.).
Řízení jde velmi lehce, a pokud ho porovnám s dieselovými vozy - aktuálním Superbem nebo Octavií 1. a 2. generace – působí trochu jako ve Fabii nebo Citigo. Lehce jdou také pedály, spojka, i brzda, které pomáhá celá řada asistenčních systémů. Jak mnoho motoristických novinářů vždy opakuje, řízení je velmi odtažité. U řízení ještě zůstanu a jmenuji nejvýraznější věc, která mi u vozu vadila: jakási nejasnost střední polohy a s ní spojená nejistota při dálničním režimu a neustálé otravné mírné korekce přímého směru jízdy. Zda je to problém testovaného vozu nebo vlastnost elektrického posilovače, nevím.
Vůz má modifikovaný čtyřválec TSI o výkonu 110 koní. Turbomotor spaluje obě paliva bez postřehnutí přepnutí z jednoho na druhé. To probíhá automaticky a dle aktuální polohy akcelerátoru se při nižším tlaku plynu může přepnout na benzín i několikrát za jízdu. To ale platí pouze, pokud je CNG nádrž skoro prázdná.
Motor má dostatek síly i výkonu a pro evropské podmínky je ideální. Základní spotřeba na benzín je nízká, na plyn ještě nižší. Vůz má Stop-Start systém, který lze pohodlně deaktivovat. Dlouhodobý průměr po několika tisících km jsem měl kolem 4 kg CNG / 100 km. Kilogram CNG jsem kupoval v rozmezí 23 – 28 Kč. Náklady na palivo by se mohly pohybovat bez problémů pod 100Kč/100km (já jezdil téměř výhradně kombinaci město/dálnice). Další nepříjemnou věcí, která mi vadila, byla velká setrvačnost motoru. Pro uvedení do otáček při rozjezdu bylo třeba chvíli čekat, než se rotující hmota motoru roztočí a motor pak kolem 2-2,5 tisíc otáček nabral všechnu sílu a výrazně zatáhl. Vzhledem k tomu, že jsem mnoho posledních let provozoval téměř výhradně vozy 4x4 se mi na listopadových silnicích občas při rozjedu protáčela kola. Další zajímavou vlastností je, že při provozu na plyn se plyn začíná vstřikovat už při asi 1500 otáčkách a případně vyřazovat je třeba právě na této hranici a ne později.
Octavia na CNG se od normální příliš neliší. Rozdíly jsou asi v tomto: dvě palivové ručičky na přístrojovce, dvě hrdla nádrží pod víčkem nádrže, vyšší podlaha zavazadelníku a absence rezervního kola, dvě obrovské bomby na skoro 100l plynu zespodu vozu pod kufrem a víceprvková náprava. Do vozu není třeba dávat žádná aditiva a servis provede originální dealer (nutno ověřit, zda i ten váš).
Není plyn jako plyn
CNG není LPG a liší se v několika podstatných faktorech. Jde o zemní metan, neboli zemní plyn, nebo také bioplyn. Je to tedy potenciálně obnovitelný zdroj energie. Krom toho je stlačení, tedy písmenko C - compressed namísto zkapalněného L - liquefied. LPG je plyn ropný, skládá se z různých poměrů propan - butanu. Metan při úniku stoupá, propan-butan klesá; to je důležité pro posouzení, zda podzemní garáže umožní vjezd plynových aut.
Kdo za to může?
Dnes je v automobilové oblasti důležitý vývoj už v dodavatelském řetězci a v tomto poli zapracoval Bosch. Pro řidiče to znamená jasné výhody od základu designovaného a prověřeného vozu, které se navenek projevují plnou implementací CNG do vozu, tedy například zmíněné dva palivoměry nebo elegantní hrdlo CNG pod víčkem nádrže. Sekundárně to ale znamená daleko víc a to zejména co se týká spolehlivosti a podpory výrobce.
Ekonomika provozu
Spotřeba vozu byla za dobu testu kolem 4 kg/100km. Vůz má v palubním počítači ukazatel kvality zemního plynu a ta byla pokaždé 100%, tedy využitá energie byla plně.
CNG Octavia je o něco dražší, ale při provozu auta je třeba počítat s celkovými náklady na vůz, tedy pořizovací cena, zůstatková cena a provozní náklady vč. servisu, paliva, administrativních poplatků a pojištění. Z tohoto CNG vychází jako jasná volba.
Má tedy CNG nějaké nevýhody?
Několik let jsem jezdil Octavií 4x4 TDI 1. gen (přečtěte si obsáhlou recenzi) a ta měla nižší zavazadlový prostor. CNG Octavia je v tomto velmi podobná. Dále CNG Octavia nemá rezervní kolo, stejně jako ve standardní výbavě ostatní. Pokud byste chtěli vozit rezervu, asi by bylo potřeba ji umístit do kufru (zřejmě neplnohodnotnou). Další věcí je poměrně malý dojezd na CNG, kolem 400km. To je sice srovnatelné s benzínovými vozy (přečtěte si recenzi na Formana Silverlina GTX) anebo dokonce některými dieselovými (přečtěte si recenzi na Mitsubishi Delica SuperVan), přesto ve srovnání s dieselem, který na nádrž dojede víc než dvakrát dál, nestačí. Náplastí je, že po vyjetí CNG máte ještě celý dojezd standardní benzínové Octavie.
Další nevýhodou, kterou téměř nepostřehnete, je vyšší hmotnost vozu. Oproti Octavii 2. generace ale 3. generace právě o podobnou hodnotu zhubla.
Nevýhodou, kterou postřehnete, je zákaz vjezdu do některých podzemních garáží. Většinou jsou tyto zákazy z dob LPG, které je jako ropný plyn těžší než vzduch a drží se u podlahy. Zemní plyn je ale něco jiného, stoupá vzhůru a mělo by si s ním v případě úniku poradit odvětrávání. Za dobu asi jednoho měsíce jsem přesto dvakrát nemohl v Praze vjet do podzemních garáží a musel jsem parkovat na alternativním místě.
Výhody jsou celkem jasné. Provozní náklady, environmentální přívětivost. Krom toho ale také čisté tankování, které připomíná spíš nafukování pneumatik. Výhodou je univerzálnější vůz na dvě plně alternující paliva a celkový dojezd.
Porovnání provozních nákladů nechám na vás, s kalkulačkou se asi podivíte, kolik se dá provozem na CNG ušetřit. Pro firmy a fleety je úspora ještě vyšší.
Z mého pohledu je ale nejdůležitější jiná věc. Kromě celkových nákladů na vozidlo, které je třeba opravdu počítat a ne jen porovnávat pořizovací cenu, je to provozní příjemnost vozu. V Česku se často rozhoduje, zda zvolit diesel a ušetřit na palivu. Ale poslední studie ukazují, nejen že ropné saze jsou karcinogenní, ale že i auta s filtry jich vypouští vyšší množství, než se udává. Krom toho pach oxidů dusíku je odporný a dojde vám to, teprve když přijedete do zemí s naftovými motory ze zahraničí, kde se neprovozují. Pamatuji si přistání na letišti v Athénách, kde v polokryté hale čekaly dieselové taxíky s kvůli klimatizaci běžícími motory, a dusivý puch byl téměř nesnesitelný. Podobné je to i v evropském provozu prostrkaném dieselovými motory se sazemi, dusíkem a naftou na tankovacích pistolích. Toto vše u CNG Octavie odpadá a zůstává jen výhoda nízké ceny paliva.
Jízda
Jízdní vlastnosti jsou naprosto bezproblémové. Auto má velice jisté chování na různých typech povrchu a ve všech jízdních režimech. Elektronické systémy jsem ani nezkoušel vypínat, protože to ani zcela nejde a hlavně u předokolky to stejně nemá význam. Jízda po dálnici je naprosto příjemná díky šestému rychlostnímu stupni a nízkým otáčkám, jízda mimo město je zábavná díky velice dobrému podvozku a relativně rychlému převodu řízení a jízda po městě je agilní díky přesně fungující řadičce, dobrým zpětným zrcátkům a turbomotoru. Audiosystém hraje naprosto adekvátně a za příplatek lze dokoupit digitální příjem rádia. Vstupy jako USB, SD nebo BlueTooth fungují (až na neúspěch s Creative Zen, ale možná jsem to dělal špatně). Optimální průměr kol je 16".
Pro koho je určena
Dalo by se říci pro každého, který auto potřebuje na pravidelné ježdění a v jeho městě je dostupná stanice na CNG. Dál pro firmy a fleetové zákazníky. Také pro ekonomicky a ekologicky uvažující lidi.
Pro koho není
Pro toho, kdo musí parkovat v podzemní garáži se zákazem na CNG (toto se poslední dobou od prvotního strachu ze zemního plynu mění). Pro toho, kdo nemá dostupnou stanici na CNG (zajímavou možností zde je plnička z normálního komunálního rozvodu zemního plynu). Pro toho, kdo nepřekousne menší kufr a absenci prostoru pro rezervu.
Našel se tedy ideální rodinný vůz? Já myslím, že je mu zatraceně blízko. Sám bych o jeho nákupu vážně uvažoval a rozhodně, pokud máte CNG stanici ve městě, nemá smysl kupovat diesel.
Domácí či firemní plnicí stanice
- připojíte na svůj rozvod zemního plynu a k benzínce už nikdy nemusíte. Nevýhodou může být hlučnost - nutno prověřit a udělat kalkulaci.
http://www.jikovcng.cz/produkty/plnici-zarizeni-mj-compact-05/
Pokud se vám líbila tato recenze, pravděpodobně se vám budou líbit i další.
Mrkněte třeba na smrtelně vážnou (Forman GTX)
nebo na šílenou (Octavia RS)
anebo na dobrodružnou (jakékoliv z 4x4).
Silné stránky
+ velmi moderní vůz, včetně interních systémů a tempomatu
+ svěží jízdní vlastnosti i design
+ čistota provozu (vč. tankování)
+ ekonomika a ekologie provozu
+ plná integrace druhého palivového systému
Slabé stránky
- nejasný přímý směr na dálnici
- setrvačnost rotujících částí motoru
- horní část opěradel sportovních sedaček
Další vozy Škoda Octavia
-
Škoda Octavia (2016) Majitel: Verny_2013
Přidáno: 21.8.2023 178 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2014) Majitel: palo.k84
Přidáno: 18.7.2015 289 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2014) Majitel: MadMack2
Přidáno: 22.3.2015 669 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2015) Majitel: ericn
Přidáno: 11.11.2018 69 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2013) Majitel: Bertold
Přidáno: 20.3.2014 2410 Majitel 9.87 Uživatelé