Recenze
Škoda 105 L Š 742M
Technické info
Přezdívka auta Staroušek Rok výroby 1987 Koupeno nové najeto [km]:32714 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1046 výkon [kW]: 33 kroutící moment [Nm]: 73 zrychlení 0-100 km/h [s]: 23 maximální rychlost [km/h]: 130 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 400 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 7.5
Popis vozu
Vůz již není ve vlastnictví naší rodiny, prodáno 1. května 2010. Recenze je upravena jen mírně, aby nebyla její autentičnost narušena.
Tuhle Škodověnku dědeček koupil jako novou 26. května 1987 za Kčs 56.810,-- a zanesena do evidence byla den poté (datum výroby je 20. 1. 1987). Přesná specifikace téhle Škodovky je dost zvláštní, je to totiž kříženec mezi výbavami "S" a "L". Nemáme tudíž v zadních dveřích stahovací okna ani popelníčky, koberečky nejsou látkové, ale gumové, přístrojový štít je obdélníkový, nicméně loketní opěrky na vnitřních výplních dveří zůstaly.
Dědečkova neskutečná pečlivost je dokumentována dostupností všech dokladů, které s pořízením a provozem auta souvisely. Našli jsme nabývací fakturu, návod k obsluze, který končí "servisní knížkou" v níž jsou záznamy o všech servisních zásazích stejně, jako všechny faktury za opravy za celých 20 let. Dokonce jsme našli i detailní přehled a následnou analýzu veškerých nákladů (dnes na to máme Spritmonitor).
Bylo mi 11, když děda Škodovku přivezl, tak nejde nemít k ní citový vztah. V roce 1987 byl nákup nového vozu obrovská událost. Trávil jsem v ní s návodem v ruce spostu času a zkoumal jak co funguje :-). Dneska to zní úsměvně, ale bylo to snad nejpodnětnější léto mého dětství :-D.
Za svůj dlouhý, leč kilometrově chudý, život dostala tahle 105 dvě rány a obě na zadek. První přišla na křižovatce, když děda zastavil vzorně na oranžovou (v bezprostřední blízkosti křižovatky sídlila dopravní služba VB), ale borec s Žigulem chtěl ještě projet a šoupnul nás pořádnou peckou rovnou do středu křižovatky. Chtěl jsem ho zabít! Naštěstí jsem na to byl ještě malý. Oprava tehdy proběhla v servisu Mototechny, kde děda auto koupil (k nehodě došlo 23. 10. 1987 při stavu tachometru 2.899 km) a i od této opravy jsem našel fakturu i veškeré doklady od pojišťovny (pojistné plnění činilo Kčs 2.661,--).
Druhou pecku dal už děda vlastním přičinením, když v roce 2000 dostal na rovné silnici smyk (bylo sucho, letní odpoledne). Asi usnul; po smyku následovaly hodiny a cesta do škarpy zadkem napřed. Škody byly větší než se původně zdálo (byl poškozen i blok motoru), ale díky tomu, že jsem dělal v servisu a nechtěl jsem Škůdku poslat do sběru nakonec oprava proběhla a nebyla ani tak drahá. Vedlejším efektem opravy bylo zjištění, že výměna Fridexu za Glycoshell znamená bleskový nástup topení a konec problémům s přehříváním :-).
Dodneška Staroušek bydlí ve své původní garáži, jen dostal ještě plachtu, aby se na něj neprášilo a jezdíme jen když je hezky, a to velmi málo. Kvalitu technického stavu dokazuje úspěšné absolvování STK i ME letos v březnu. Za takovou malou kuriozitu považuji fakt, že na autě jsou pořád původní pneumatiky Barum OR 34 vyrobené v roce 1986 a díky vzorné péči jsou pořád ještě použitelné!
Silné stránky
Za nejsilnější stránku tohoto konkrétního auta považuji, že je kromě koženkou potaženého "šuplíčku" namontovaného před řadící pákou v naprosto původním stavu - žádné úpravy natož tuning. Jednou to bude perfektní veterán.
Pak tu máme neoddiskutovatelnou romantiku letních výletů po okreskách jen za zvuku motůrku a svistu větru (vždy se mi vybaví pan doktor Skružný z filmu Vesničko má středisková a jeho řidičské eskapády).
A pak silné stránky typické pro celou modelovou řadu Š 742 - nízké náklady na provoz i údržbu, poměrně komfortní podvozek a hlavně zimní přetáčivost.
Slabé stránky
Jako každá Š 742 - nízký výkon, hlučnost, odskakování přední nápravy na velkých nerovnostech a nulová pasivní bezpečnost. Ale kdo by to řešil, ne?
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zkušenosti mám rozporuplné. Značkové servisy Škodovky stojí v Budějkách za houby, když se mají postarat o tohodle stařečka, zato kluci v garážích jsou prostě skvělí.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Znám to jen z vyprávění, ale dalo by se to zhodnotit asi takto: "Mototechna v roce 1987.". Mimochodem, podle faktury jsem zjistil, že auta se v roce 1987 platila předem, složením patřičné částky na účet Mototechny vedený u České spořitelny. Skládala se odhadovaná částka a teprve dle faktury ke konkrétnímu autu se udělalo vyúčtování. Docela síla.
Závěrečné shrnutí
Takovýto skoroveterán potřebuje své. Jednak vlastní prostor, jednak šikovné ruce a taky spoustu času. Bydlím na sídlišti, auto tak muselo parkovat v sice krytých, ale veřejných garážích, kde se na autě nic dělat nedá. A i kdyby dalo, nejsem bohužel manuálně moc zručný :-(. A nakonec se ukázalo, že když už jsem Starouška přisunul o 150 kilometrů blíž bydlišti, tak jsem na něj měl míň času a příležitostí jej projet, než když byl ještě v Budějkách. A tak jsem Starouška, včetně všech dokladů (ovšem kromě analýzy nákladů, to je tak zajímavý ekonomický materiál, že jsem si jej nechal), předal do rukou velice šikovného automechanika z jedné vesničky za Prahou. Vím, že má kompletní rozmazlovací péči, přes zimu je uschován pod plachtou v teplé stodole. Ale stejně není jeden jediný den, kdy bych nelitoval toho, že jsem to musel udělat ;-(!
Jezdím do té vesničky v podstatě pravidelně, bydlí tam jedna moje moc dobrá kamarádka, mohl bych se jet na něj podívat, ale nějak na to nemám vnitřní sílu.
Tohle auto pro mě moc znamenalo, nejen že ovlivnilo moji profesní dráhu, bylo i jakousi spojnicí s dětstvím, s lidmi, kteří tu už nejsou.
Prostě mi chybí. Atmosféra toho auta, řízení, které si člověk musí odpracovat..... . Kdo to nezažil, nepochopí.
Novinky v recenzi
Fotogalerie
Do fotogalerie jsem přidal 2 fotky, které sem sice přímo nepatří, ale tematicky mají právě k této recenzi nejblíž. Ester byla moje třetí auto, druhá Škoda řady 742. Byla to výborná "stodváca", ale od roku 1995 uplynulo tolik času, že bych recenzi dohromady nedal. Tatru jsme s kamarádem měli v roce 1996. Pamatuji si z ní fantastický motor V8 a skvělá sedadla. Na to, že byla shnilá, topení nefungovalo a další neduhy tak nějak "zapomínám" :-).
Nechci na tahle auta úplně zapomenout, tak alespoň malá připomínka prostřednictvím fotek.
Návrat
Původně jsem tuto recenzi po prodeji vozu smazal. Nakonec jsem se ale rozhodl recenzi "uzavřít" a znovu zveřejnit, tahle auta mají duši a bylo by škoda na ně zapomínat.
STK
Mám sice týden zpoždění, ale dřív to opravdu nešlo. Zatímco emise proběhly bez nejmenších problémů, na STK se minimum najetých kilometrů projevilo. Cestou na STK jsem byl donucen velmi tvrdě zabrzdit před přechodem pro chodce. Výsledkem bylo narušení celistvosti gumičky na válečku brzdy levého zadního kola, které při každém dalším brzdění ztrácelo na brzdném účinku čím dál víc. První kolo STK tudíž vyznělo v náš neprospěch se zápisem o nezpůsobilosti k provozu. Výměna válečku naštěstí není ani složitá a ani drahá, a tak jsme odpoledne (po investici cca Kč 500,--) na druhý pokus uspěli. A zase máme na dva roky klid ;-).
Jedna věc je předsevzetí, druhá věc je realita :-(. Sice mám Starouška blízko, ale od 1. 11. 2008 až do dneška jsem se do garáže nedostal. Vzhledem k tomu, že je potřeba udělat emise a technickou (zítra), tak jsem dnes pro Starouška zajel. Byl jsem velice zvědavý, jak po skoro půl roce nastartuju. Byl jsem příjemně šokován - po "napumpování" benzínu chytl na první cvrnknutí do klíčku! Sice je mu 22 let, ale kondici má perfektní.
V sobotu 1. 11. 2008 jsem byl nucen Starouška převézt po vlastní ose z jeho dosavadního domova (o který definitivně přišel) do Prahy. Po výměně baterky proběhlo 150 kilometrů bez nejmenších potíží a cestu jsem si vyloženě užil!!! Teď mám Starouška blízko, takže každý víkend se slušným počasím bude znamenat vyjížďku. Po dlouhé době jsem zase řídil a ne se jen vezl ;-).
Přidat názorDiskuse: Škoda 105 L Š 742M
- Re: Re: Kříženec 17.03.2010 21:46
- Re: Kříženec 17.03.2010 10:38 Stephen
- Kříženec 13.03.2010 11:56
- Re: Re: by mě zajímalo co by sis dal sobě 04.12.2009 08:41 Stephen
- Re: by mě zajímalo co by sis dal sobě 04.12.2009 00:07 esenbe
- Re: Re: Re: by mě zajímalo co by sis dal sobě 03.12.2009 20:36 Stephen
- Re: Re: by mě zajímalo co by sis dal sobě 03.12.2009 18:13 esenbe
- Re: Re: Re: Re: Re: by mě zajímalo co by sis dal sobě 03.12.2009 17:48 Prase
- Re: Re: Re: Re: by mě zajímalo co by sis dal sobě 03.12.2009 17:18 FRPE
- Re: Re: Re: by mě zajímalo co by sis dal sobě 03.12.2009 17:13 Prase
- Re: Re: Re: Re: by mě zajímalo co by sis dal sobě 03.12.2009 16:12 FRPE
- Re: Re: Re: by mě zajímalo co by sis dal sobě 03.12.2009 15:57 Stephen
- Re: Re: by mě zajímalo co by sis dal sobě 03.12.2009 15:30 Johnny_P
- Re: by mě zajímalo co by sis dal sobě 03.12.2009 14:29 Stephen
- by mě zajímalo co by sis dal sobě 05.11.2009 18:03 esenbe
- Re: Krááásnááá škodovka 08.06.2009 12:32 Stephen
- Krááásnááá škodovka 05.06.2009 03:11
- Zachovalka 05.11.2008 12:02
- Re: Oprava 20.05.2008 09:25 Stephen
- Oprava 02.05.2008 07:34 petrzel1
- Re: Re: Re: Re: Odhadovaná částka 17.03.2008 16:08 Stephen
- Re: Re: Re: Odhadovaná částka 14.03.2008 10:28 Special-line
- Re: Re: Odhadovaná částka 14.03.2008 08:48 Stephen
- Re: Odhadovaná částka 13.03.2008 15:49 Special-line
- Odhadovaná částka 13.03.2008 15:48
- Re: Nádherně zachovalý kousek! 07.01.2008 14:17 Stephen
- Nádherně zachovalý kousek! 13.12.2007 07:43 Psychobolos
- Re: koukám taky slušný 15.10.2007 21:42
- 10b 28.08.2007 17:56
- Re: Re: Re: zdar :-) 24.07.2007 08:36 Stephen
Další vozy Škoda 105
-
Škoda 105 (1986) Majitel: chetoos
Přidáno: 26.5.2014 510 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Škoda 105 (1985) Majitel: Wacko
Přidáno: 1.4.2010 399 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Škoda 105 (1981) Majitel: Skodovkář1
Přidáno: 1.1.2015 1210 Majitel 9.67 Uživatelé
-
Škoda 105 (1988) Majitel: parkoviště
Přidáno: 10.5.2007 428 Majitel 9.59 Uživatelé
-
Škoda 105 (1984) Majitel: Panther.inc
Přidáno: 5.8.2008 710 Majitel 9.59 Uživatelé