Recenze

Stephen (muž 48 let) Poslat zprávu
 
10 Majitel

Škoda 105 L Š 742M

9.61 Uživatelé

Hodnoceno: 31× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda 105, foto 1 Škoda 105, foto 2 Škoda 105, foto 3 Škoda 105, foto 4 Škoda 105, foto 5 Škoda 105, foto 6 Škoda 105, foto 7 Škoda 105, foto 8
Škoda 105, foto 9 Škoda 105, foto 10 Škoda 105, foto 11 Škoda 105, foto 12 Škoda 105, foto 13 Škoda 105, foto 14 Škoda 105, foto 15 Škoda 105, foto 16 Škoda 105, foto 17
 

Technické info

Přezdívka auta Staroušek Rok výroby 1987 Koupeno nové najeto [km]:32714 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1046 výkon [kW]: 33 kroutící moment [Nm]: 73 zrychlení 0-100 km/h [s]: 23 maximální rychlost [km/h]: 130 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 400 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 7.5

Popis vozu

Vůz již není ve vlastnictví naší rodiny, prodáno 1. května 2010. Recenze je upravena jen mírně, aby nebyla její autentičnost narušena.

Tuhle Škodověnku dědeček koupil jako novou 26. května 1987 za Kčs 56.810,-- a zanesena do evidence byla den poté (datum výroby je 20. 1. 1987). Přesná specifikace téhle Škodovky je dost zvláštní, je to totiž kříženec mezi výbavami "S" a "L". Nemáme tudíž v zadních dveřích stahovací okna ani popelníčky, koberečky nejsou látkové, ale gumové, přístrojový štít je obdélníkový, nicméně loketní opěrky na vnitřních výplních dveří zůstaly.

Dědečkova neskutečná pečlivost je dokumentována dostupností všech dokladů, které s pořízením a provozem auta souvisely. Našli jsme nabývací fakturu, návod k obsluze, který končí "servisní knížkou" v níž jsou záznamy o všech servisních zásazích stejně, jako všechny faktury za opravy za celých 20 let. Dokonce jsme našli i detailní přehled a následnou analýzu veškerých nákladů (dnes na to máme Spritmonitor).

Bylo mi 11, když děda Škodovku přivezl, tak nejde nemít k ní citový vztah. V roce 1987 byl nákup nového vozu obrovská událost. Trávil jsem v ní s návodem v ruce spostu času a zkoumal jak co funguje :-). Dneska to zní úsměvně, ale bylo to snad nejpodnětnější léto mého dětství :-D.

Za svůj dlouhý, leč kilometrově chudý, život dostala tahle 105 dvě rány a obě na zadek. První přišla na křižovatce, když děda zastavil vzorně na oranžovou (v bezprostřední blízkosti křižovatky sídlila dopravní služba VB), ale borec s Žigulem chtěl ještě projet a šoupnul nás pořádnou peckou rovnou do středu křižovatky. Chtěl jsem ho zabít! Naštěstí jsem na to byl ještě malý. Oprava tehdy proběhla v servisu Mototechny, kde děda auto koupil (k nehodě došlo 23. 10. 1987 při stavu tachometru 2.899 km) a i od této opravy jsem našel fakturu i veškeré doklady od pojišťovny (pojistné plnění činilo Kčs 2.661,--).
Druhou pecku dal už děda vlastním přičinením, když v roce 2000 dostal na rovné silnici smyk (bylo sucho, letní odpoledne). Asi usnul; po smyku následovaly hodiny a cesta do škarpy zadkem napřed. Škody byly větší než se původně zdálo (byl poškozen i blok motoru), ale díky tomu, že jsem dělal v servisu a nechtěl jsem Škůdku poslat do sběru nakonec oprava proběhla a nebyla ani tak drahá. Vedlejším efektem opravy bylo zjištění, že výměna Fridexu za Glycoshell znamená bleskový nástup topení a konec problémům s přehříváním :-).

Dodneška Staroušek bydlí ve své původní garáži, jen dostal ještě plachtu, aby se na něj neprášilo a jezdíme jen když je hezky, a to velmi málo. Kvalitu technického stavu dokazuje úspěšné absolvování STK i ME letos v březnu. Za takovou malou kuriozitu považuji fakt, že na autě jsou pořád původní pneumatiky Barum OR 34 vyrobené v roce 1986 a díky vzorné péči jsou pořád ještě použitelné!

Silné stránky

Za nejsilnější stránku tohoto konkrétního auta považuji, že je kromě koženkou potaženého "šuplíčku" namontovaného před řadící pákou v naprosto původním stavu - žádné úpravy natož tuning. Jednou to bude perfektní veterán.

Pak tu máme neoddiskutovatelnou romantiku letních výletů po okreskách jen za zvuku motůrku a svistu větru (vždy se mi vybaví pan doktor Skružný z filmu Vesničko má středisková a jeho řidičské eskapády).

A pak silné stránky typické pro celou modelovou řadu Š 742 - nízké náklady na provoz i údržbu, poměrně komfortní podvozek a hlavně zimní přetáčivost.

Slabé stránky

Jako každá Š 742 - nízký výkon, hlučnost, odskakování přední nápravy na velkých nerovnostech a nulová pasivní bezpečnost. Ale kdo by to řešil, ne?

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Zkušenosti mám rozporuplné. Značkové servisy Škodovky stojí v Budějkách za houby, když se mají postarat o tohodle stařečka, zato kluci v garážích jsou prostě skvělí.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Znám to jen z vyprávění, ale dalo by se to zhodnotit asi takto: "Mototechna v roce 1987.". Mimochodem, podle faktury jsem zjistil, že auta se v roce 1987 platila předem, složením patřičné částky na účet Mototechny vedený u České spořitelny. Skládala se odhadovaná částka a teprve dle faktury ke konkrétnímu autu se udělalo vyúčtování. Docela síla.

Závěrečné shrnutí

Takovýto skoroveterán potřebuje své. Jednak vlastní prostor, jednak šikovné ruce a taky spoustu času. Bydlím na sídlišti, auto tak muselo parkovat v sice krytých, ale veřejných garážích, kde se na autě nic dělat nedá. A i kdyby dalo, nejsem bohužel manuálně moc zručný :-(. A nakonec se ukázalo, že když už jsem Starouška přisunul o 150 kilometrů blíž bydlišti, tak jsem na něj měl míň času a příležitostí jej projet, než když byl ještě v Budějkách. A tak jsem Starouška, včetně všech dokladů (ovšem kromě analýzy nákladů, to je tak zajímavý ekonomický materiál, že jsem si jej nechal), předal do rukou velice šikovného automechanika z jedné vesničky za Prahou. Vím, že má kompletní rozmazlovací péči, přes zimu je uschován pod plachtou v teplé stodole. Ale stejně není jeden jediný den, kdy bych nelitoval toho, že jsem to musel udělat ;-(!
Jezdím do té vesničky v podstatě pravidelně, bydlí tam jedna moje moc dobrá kamarádka, mohl bych se jet na něj podívat, ale nějak na to nemám vnitřní sílu.
Tohle auto pro mě moc znamenalo, nejen že ovlivnilo moji profesní dráhu, bylo i jakousi spojnicí s dětstvím, s lidmi, kteří tu už nejsou.

Prostě mi chybí. Atmosféra toho auta, řízení, které si člověk musí odpracovat..... . Kdo to nezažil, nepochopí.

 

Novinky v recenzi

5.12.2012 08:34

Fotogalerie

Do fotogalerie jsem přidal 2 fotky, které sem sice přímo nepatří, ale tematicky mají právě k této recenzi nejblíž. Ester byla moje třetí auto, druhá Škoda řady 742. Byla to výborná "stodváca", ale od roku 1995 uplynulo tolik času, že bych recenzi dohromady nedal. Tatru jsme s kamarádem měli v roce 1996. Pamatuji si z ní fantastický motor V8 a skvělá sedadla. Na to, že byla shnilá, topení nefungovalo a další neduhy tak nějak "zapomínám" :-).
Nechci na tahle auta úplně zapomenout, tak alespoň malá připomínka prostřednictvím fotek.

19.9.2012 09:16

Návrat

Původně jsem tuto recenzi po prodeji vozu smazal. Nakonec jsem se ale rozhodl recenzi "uzavřít" a znovu zveřejnit, tahle auta mají duši a bylo by škoda na ně zapomínat.

26.3.2009 08:07

STK

Mám sice týden zpoždění, ale dřív to opravdu nešlo. Zatímco emise proběhly bez nejmenších problémů, na STK se minimum najetých kilometrů projevilo. Cestou na STK jsem byl donucen velmi tvrdě zabrzdit před přechodem pro chodce. Výsledkem bylo narušení celistvosti gumičky na válečku brzdy levého zadního kola, které při každém dalším brzdění ztrácelo na brzdném účinku čím dál víc. První kolo STK tudíž vyznělo v náš neprospěch se zápisem o nezpůsobilosti k provozu. Výměna válečku naštěstí není ani složitá a ani drahá, a tak jsme odpoledne (po investici cca Kč 500,--) na druhý pokus uspěli. A zase máme na dva roky klid ;-).

18.3.2009 15:09

Jedna věc je předsevzetí, druhá věc je realita :-(. Sice mám Starouška blízko, ale od 1. 11. 2008 až do dneška jsem se do garáže nedostal. Vzhledem k tomu, že je potřeba udělat emise a technickou (zítra), tak jsem dnes pro Starouška zajel. Byl jsem velice zvědavý, jak po skoro půl roce nastartuju. Byl jsem příjemně šokován - po "napumpování" benzínu chytl na první cvrnknutí do klíčku! Sice je mu 22 let, ale kondici má perfektní.

3.11.2008 00:00

V sobotu 1. 11. 2008 jsem byl nucen Starouška převézt po vlastní ose z jeho dosavadního domova (o který definitivně přišel) do Prahy. Po výměně baterky proběhlo 150 kilometrů bez nejmenších potíží a cestu jsem si vyloženě užil!!! Teď mám Starouška blízko, takže každý víkend se slušným počasím bude znamenat vyjížďku. Po dlouhé době jsem zase řídil a ne se jen vezl ;-).


Přidat názorDiskuse: Škoda 105 L Š 742M

Další vozy Škoda 105



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10

Zatím pokaždé dojela tam, kam měla. Takže bez výhrad.

praktičnost
7

Praktičnost těchto vozů nebyla zrovna vzorová. Posilovač řízení neexistoval (i když hřeben šel celkem lehce), rozdělený kufr. Ale rozměry nebyly nijak velké, a tak parkování není zase takový problém.

prostornost
7

Ve čtyřech se sice cestovat dá, ale vrchol pohodlí to není. Nicméně moje každoroční stěhování na prázdniny vždy proběhlo bez problémů.

jízdní vlastnosti
10

S tak malým výkonem nepotřebujete moc jistý podvozek a schopnost pobrat nešvary českých silnic je fakt dost dobrá. A přetáčivost v zimě je to vůbec nejlepší.

jízdní komfort
8

Jízdní komfort podvozku je na věk fantastický.

provozní náklady
8

Nepapá zrovna málo, ale ostatní náklady jsou hodně nízké.

náhradní díly
10

Za pár šupů a seženete je bez problémů.

výkon motoru
4

Ha, ha.

spotřeba
5

V poměru k výkonu vysoká, ale mně to nevadí.

hlučnost motoru
6

Řve víc než je zdrávo, ale zase vás to nutí jezdit něžně a pomalu. A pokud není ve výfuku díra a je správně seřízen karburátor i zapalování, tak je ten zvuk docela pěkný.

kvalita sedadel
8

Na rozdíl od Fáčka mě z nich nebolí záda, a to u mě rozhoduje.

brzdy
4

Pokud jste dost důrazní a předvídaví, tak stačí, ale jinak je to bída.

zavazadlový prostor
4

Rozdělení na větší kufr v přední části (280 l) a malý za zadními sedadly (120 l), tvar toho předního spolu s nutností nakládat zavazadla přes celou výšku přední masky - to znamená mizivou praktičnost, ale když se naučíte jak velká zavazadla kam dát....






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…