Recenze
Hyundai Sonata EF F/L 2,0 16V Elegance
Technické info
Přezdívka auta Parník Rok výroby 2004 Koupeno nové najeto [km]:178000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1997 výkon [kW]: 96 kroutící moment [Nm]: 178 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.9 maximální rychlost [km/h]: 200 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 398 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 9
Popis vozu
Vůz již dávno není v mém užívání, prodáno 28. listopadu 2008. Recenze je upravena jen mírně, aby nebyla její autentičnost narušena.
Součástí našeho firemního vozového parku (složeného výhradně z HYUNDAIů) se tato Sonata stala 29. listopadu 2004 jako vozidlo našeho pana jednatele. Zůstala na této "pozici" až do 19. prosince 2007, kdy si pan šéf pořídil Sonatu NF 2,0 CRDi Elegance a Parník se stal mým služebáčkem.
Stupeň výbavy Elegance obsahuje prakticky všechno, co se do Sonaty na našem trhu dodávalo. Všechna 4 okna mají elektrické ovládání stejně jako vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání má dálkové ovládání i originál alarm, ABS, vypínatelné TCS, automatická klimatizace s pylovým filtrem, volant s koženým potahem je výškově nastavitelný stejně jako sedadlo řidiče (má i nastavitelný sklon sedáku), zámek řazení, litá kola (včetně rezervy) a "dřevěný" dekor palubní desky.
Je jasné, že při tomto kilometrovém proběhu, z něhož se 90% nalítalo v ČR, jsou některé díly vyměněny a nějaká závadička se objevila, ale popořádku.
V asi 40.000 km se za pravým předním kolem začaly objevovat malé loužičky. Na vině byla rosící trubka posilovače řízení. Protože to bylo vůbec poprvé, kdy tento díl na Sonatě EF selhal, nebyl skladem ani v Belgii, takže se čekalo 10 dní na dodání dílu z Koreje. Únik byl naštěstí mizivý, a tak se mohlo bez omezení jezdit než díl přišel. Náklady na opravu byly nula - záruka je bezva vynález :-) .
Druhý problém byl už závažnější. Při zhruba 80.000 km se začal ozývat chrastivý zvuk, který při vyšlápnutí spojky zmizel. Diagnóza byla rychlá a bohužel jasná - ložisko v převodovce je po smrti. Hurá do servisu a převodovka ven. Které ložisko má svá nejlepší léta za sebou se zjišťuje dost špatně, takže se vyměnila všechna. Když se ale vyndala převodovka, tak se také zjistilo, že umístění našich kanceláří ve Vršovicích, kde už naštěstí pro všechna naše auta nejsme, se neobešlo bez následků. Parkování v kopcích o sklonu i 40 stupňů a obrubníky o výšce i 12 cm udělaly své. Lamela spojky byla totálně holá a přítlačák tříbarevný. Takže se rovnou vyměnila i celá spojka. I tady se uplatňovala záruka, samozřejmě na opravu převodovky, spojka byla prostě opotřebená.
Třetí výměna proběhla ve 135.000 km. Přední kotouče dosloužily, což ale při váze nesené přední nápravou (960 kg) není špatný výsledek. Ani tady se nic neplatilo, u HYUNDAIe je záruka i na kotouče.
Těsně před koncem záruky jsem nechal auto kompletně zkontrolovat a zjistili jsme, že ve 150.000 km mají i tlumiče doslouženo. Tak dostala Sonata nové tlumiče a opět jsme nic neplatili :-D .
Zároveň ale bylo nutné provést výměnu předních světel. Projektorový světlomet se v létě neuchladí tak jako běžná lampa, a tak celodenní svícení "překalilo" čočky a svítivost byla tragická. Měl jsem domluveno, že by i tato výměna proběhla na garanci, ale nepodařilo se mi sehnat nic a nikoho, kdo by provedl měření svítivosti světel a vystavil doklad o jejím poklesu. Škoda, ale 10.000,- za oba světlomety není zase taková rána.
Poslední díly, které odrovnala česká silniční síť, byla zadní ložiska. A tak jsme ve 165.000 km poprvé platili díly. Cena nebyla nijak hrozná a oprava proběhla rychle.
Co se technického stavu týče, je Sonata ve výborné kondici. Horší to je s estetickou stránkou. Nárazníky osekané, na dveřích pár důlků od rohů dveří vedle stojících aut (nesnáším parkoviště u nákupních center), tři důlky od šutru v přední kapotě a čerstvě obtištěná pěst v pravém zadním blatníku (někdo mě má ve Vysočanech očividně rád). Tento šrám chci nechat opravit technologií rovnání bez poškození a následné opravy laku. Sám jsem zvědavý jak to probíhá a jak bude vypadat výsledek, o referát vás samořejmě nepřipravím.
Silné stránky
- cena
- výbava
- záruka 3 roky bez omezení kilometrů a její rozsah
- prostornost
- pohodlí
- spolehlivost
- spotřeba a náklady celkově
Slabé stránky
- vnější rozměry (některé podzemní garáže jsou noční můra)
- na můj vkus přeposilované řízení
- dřevěný dekor je umělý až moc
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Všechna naše auta jezdí na servis do Auto Zeman a ani Sonata není výjimkou. Každých 15.000 km si prohlédne dílnu zevnitř a mechanici udělají vše předepsané a potřebné.
Nemám ani tak výtky k servisu (taky se jim občas "zadaří", ale je to v mezích běžných chybiček) jako k importérovi.
Když jsme měli Sonatu málo přes rok, tak se jeden prevít rozhodl prozkoumat interiér prostřednictvím pravého zadního okna. Běžná lapálie, řeknete si, ale na okno se čekalo 5 dní, protože 18 měsíců tento díl nikdo v ČR nepotřeboval, tak proč ho mít skladem, že?
Druhá perla nastala kolem 60.000 km. Od zadní nápravy se začaly linout odporné vrzavé pazvuky. Jasně silentblok, ale který a jak ho na té víceprvkové potvůrce najít? První pokus s promazáním všech nepomohl, tak servis požádal o pomoc dovozce. Pomoci se nedočkal a já vedl několik měsíců s dovozcem emailovou válku na téma díly (to okno nebyl jejich jediný hřích) a podpora dealerské sítě. Válka vítěze neměla, přestalo mě to přehazování od čerta k ďáblu bavit. Auto bylo naštěstí v záruce, a tak se dalo postupovat metodou pokus-omyl. Už druhý pokus byl ale úspěšný, a tak nebyl šéf bez auta moc často.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Jen ty nejlepší. U pana Stehna kupujeme auta stále a výhradně. Je to profík každým coulem a větší "blázen" do značky jsem už jen já :-D . Když HYUNDAIe, tak jedině od něj, vždyť je prodává už 12 let!
Závěrečné shrnutí
Sonata vystřídala v zimě 2007 "pod mým pozadím" Elantru a plán byl po ukončení financování odkoupit jí do svého vlastnictví a nadále ji užívat soukromě. Jenže moje žena odmítla s tak velkou obludou jezdit, a tak jsem se nakonec rozhodl Sonatu neodkoupit. Po ukončení financování tak Sonata firemní autopark opustila a já koupil Accenta LC, manželka s ním ovšem stejně jezdit nezačala, a tak byl hned na jaře 2009 vystřídán Sonatou NF, ale to už je jiný příběh :-).
Nicméně jediným důvodem prodeje byla skutečně neochota mojí ženy s tak velkým autem jezdit. Na auto s téměř 180.000 km na tachometru byla v přímo fenomenálním stavu. Pokud je mi známo, tak člověk, který ji od nás odkoupil s ní jezdí dodnes a je s ní moc spokojený.
Novinky v recenzi
Návrat
Původně jsem tuto recenzi po prodeji vozu smazal. Nakonec jsem se ale rozhodl recenzi "uzavřít" a znovu zveřejnit, třeba moje postřehy a zkušenosti někomu budou užitečné.
Plním slib. Včera konečně proběhlo opravení promáčknutí pravého zadního blatníku metodou bez opravování laku. Postup jsem bohužel sledovat nemohl, měl jsem moc práce, ale výsledkem jsem unešen. Vůbec není poznat kde byl blatník poškozen. Oprava stála Kč 2.800,-- což považuju za dobrou cenu. Klasická klempířina a lakování by stály minimálně Kč 7.000,--. Firma sídlí v garážích na Želivárně, ale není to pro auto této velikosti zrovna optimální :-). Noční můra z vnějších rozměrů zase úřadovala :-D. A důlky od šutru na kapotě opravili taky ;-).
Přidat názorDiskuse: Hyundai Sonata EF F/L 2,0 16V Elegance
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy Hyundai Sonata
-
Hyundai Sonata (1999) Majitel: to.je.otazka
Přidáno: 11.7.2012 09 Majitel 9.17 Uživatelé
-
Hyundai Sonata (2002) Majitel: Charlie93
Přidáno: 21.2.2014 410 Majitel 8.94 Uživatelé
-
Hyundai Sonata (1999) Majitel: Jeffson
Přidáno: 4.11.2012 010 Majitel 8.00 Uživatelé
-
Hyundai Sonata (2004) Majitel: to.je.otazka
Přidáno: 11.7.2012 29 Majitel 7.20 Uživatelé
-
Hyundai Sonata (2007) Majitel: Bildr.ol
Přidáno: 1.6.2010 79 Majitel 9.81 Uživatelé