Recenze
Škoda 105 742.10 M II
Technické info
Přezdívka auta Popelka Rok výroby 1984 Koupeno ojeté najeto [km]:21217 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1174 výkon [kW]: 38 kroutící moment [Nm]: 85 maximální rychlost [km/h]: 130 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 280 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 8.5
Popis vozu
Vozidlo jsem zakoupil v březnu 2003 jako ojeté, lehce havarované na pravém boku a s vědomím, že je to pouze přibližovadlo na přechodnou dobu. Po zjištění, že motor "žere" 17 litrů/100km (8 litrů benzínu, 5 litrů vody a 4 litry oleje) jsem se rozhodl, že do něj přeci jen něco investuji. Výše uvedenou spotřebu měla na svědomí hlava motru, prasklá přes tři válce. Zadal jsem tedy opravu odborníkovi, který mne posléze přesvědčil, že motor ani auto nejsou v tak beznadějném stavu a že než jen měnit hlavu, udělat kompletní GO motoru. A tak získala Popelka nejen nové srdéčko, ale i opravu plechařiny (přední blatníky, zadní lemy, opravu pravého havarovaného boku, výměnu PP dveří), vystříkání dutin a spodní nástřik podlahy. Těch klempířských prací bylo potřeba časem více, jelikož jsem měl na parkovišti, kde jsem pravidelně parkoval, nejspíš nějakého odpůrce ŠKODOVEK, který mi Popelku pravidelně z různých stran (a většinou těch opravených) otloukal jako píšťalku. A tak holka zelená putovala do pronajaté garáže. Abych to zkrátil: po těchto peripetiích a investicích se z auta na přechodnou dobu stal můj mazel, kterého jsem si i přes kupu nectností starého auta zamiloval a kterého (pokud to bude v mých silách) se nehodlám zbavit.
Základní technické údaje:
-------------------------
* osobní automobil s pohonem zadních kol
* motor:
------
čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za zadní nápravou
* vrtání x zdvih: 72 x 72 mm
* zdvihový objem: 1174 cm3
* stupeň komprese: 8,5
* max výkon (ČSN) s tolerancí -10%: 38,3kW při 5 000 1/min
* max točivý moment (ČSN) s tolerancí -10%: 85,2 Nm při 3 000 1-min
* ložiska klik. hřídele: 3
* chlazení:
s nuceným oběhem kapaliny, chladičem umístěným vpředu a s elektrickým ventilátorem
* mazání: tlakové, oběžné
* zapalování: akumulátorové, s rozdělovačem PAL-Magneton
* karburátor: spádový, dvojitý, dvoustupňový Jikov 32 SEDR
* elektroinstalace:
-----------------
jm. napětí 12V, prov. napětí 14V, alternátor 14V/42A PAL-Magneton, regulační relé 14V PAL-Magneton, zap. cívka 12V PAL-Magneton, spouštěč 12V/0,66 kW PAL-Magneton, akumulátor 12V/44 Ah Bauer, zap. svíčky Brisk N14YC
* převodovka:
-----------
s čelními ozubenými koly a zubovými synchronizačními spojkami,
počet rychlostí: 4 vpřed, 1 vzad
řazení: přímé, odloučené, táhlem
Převodové poměry: I - 3,8; II - 2,12; III - 1,41; IV - 0,96; Zp.ch. - 3,27
* zadní náprava:
--------------
-hnací, kyvadlová s rozvodovkou v bloku s převodovkou
-stálý převod v rozvodovce: kuželové soukolí s převodem 4,22
-diferenciál: s kuželovým soukolím
-odpružení: vinutými pružinami s tlumením teleskopickými tlumiči
* přední náprava:
---------------
-lichoběžníková s nosnou nápravnicí
-odpružení: vinutými pružinami s tlumením teleskopickými tlumiči a příčným torzním stabilizátorem
* řízení:
-------
přímé, maticové, se spojovací tyčí a řídícími tyčemi
* kola+pneu:
----------
počet kol: 4+1 (rezerva)
ráfek: 4 1/2 Jx13 H 1
pneu: 165/80 R 13
* rozvor náprav: 2400 mm
* rozchod kol (vpředu/vzadu): 1390/1350 mm
* brzdy:
------
- nožní-provozní: kapalinová, dvouokruhová, kolová, přední kotoučová, zadní bubnová, s posilovačem brzdného účinku
- ruční-parkovací: mechanická s lany na zadní kola
- brzdící plocha: vpředu 76 cm2, vzadu 385 cm2
* celkové rozměry: 4200 x 1610 x 1400 mm
Silné stránky
Nenáročná údržba, spolehlivost, jízdní vlasnosti v zimě
Slabé stránky
s mojí výškou 191cm málo prostoru na všechno, malý zavazadlový prostor, plechařina rezne i na fotkách (čili nutnost neustálého antikorozního dozoru)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
V rámci možností opravuji sám, případně kamarádi.
Není to tuning, ale úprava...
Při GO motoru převložkováno na Š120
Novinky v recenzi
Jelikož je to zimní období a já se nudím, pobýváme s Popelkou v garáži častěji. A v důsledku toho se stalo to, že jsem jí vyměnil přední blikače (poněvadž ty původní už byly zašlé a poškrábané a jejich viditelnost už byla asi tak 50%-ní), vyměnil jsem kompletně těsnění kolem dveří, a konečně jsem se odhodlal k zabudování třetího brzdového světla do plastové větrací lišty na zadní kapotě. Výsledek tohoto snažení je na fotkách dole (foceno mobilem a v garáži). Také došlo na výměnu chladící kapaliny, takže jsem přišel i na několik hadic, které už nebyly úplně v pořádku a tak jsou také vyměněny. No a rozhýbal -či spíš zgenerálkoval- jsem Popelce zarezlá ložiska táhel stěračů, které odmítaly poslušnost v akci a v dešti ramínka nepříjemně poskakovala po skle... Dost mi vadilo, že čerpadlo ostřikovače dlouho "natahovalo" kapalinu. Chtěl jsem to řešit tak, že zabuduji čerpadlo přímo na nádržku, ale nakonec jsem nechal vše původní a jen jsem přidal zpětný ventil, který zabraňuje padání kapaliny z hadiček.
Další vozy Škoda 105
-
Škoda 105 (1986) Majitel: chetoos
Přidáno: 26.5.2014 510 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Škoda 105 (1985) Majitel: Wacko
Přidáno: 1.4.2010 399 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Škoda 105 (1981) Majitel: Skodovkář1
Přidáno: 1.1.2015 1210 Majitel 9.67 Uživatelé
-
Škoda 105 (1987) Majitel: Stephen
Přidáno: 28.6.2007 3510 Majitel 9.61 Uživatelé
-
Škoda 105 (1988) Majitel: parkoviště
Přidáno: 10.5.2007 428 Majitel 9.59 Uživatelé