Recenze
Škoda Felicia LX Special 1.3 MPI - 10. narozeniny
Technické info
Přezdívka auta Vořezávátko Rok výroby 1998 Koupeno ojeté najeto [km]:28000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 40 kroutící moment [Nm]: 99 zrychlení 0-100 km/h [s]: 15.5 maximální rychlost [km/h]: 151 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 272 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.4 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Čenda1.3".
ŠKODA FELICIA je malý rodinný vůz. Ve své době zástupce nižší střední třídy, dnes patří mezi malé vozy. Původně se měla Felicia vyrábět také jako sedan s úplně novými škodováckými motory OHC o objemech 1.4 a 1.6/74 kW, která se ale vzhledově dost lišila a nakonec se nedostala do výroby. V roce 1991 zakoupil koncern Volkswagen za 620 milionů marek 31% akcií škodovky, což znamenalo, že od teď je všechno jinak. Vývoj výše zmíněných motorů byl zastaven a místo nich byla použita koncernová technika. Hned v roce 1991 začala příprava prvních návrhů karoserie a v první polovině roku 1992 již byla vyrobena první testovací série. Felicia byla představena na veletrhu v Amsterodamu a sériová výroba byla zahájena 5.9.1994 ve výrobním závodě Vrchlabí. V říjnu se výroba přesunula do Mladé Boleslavi a začala naplno.
Zpočátku měla Felicia asi dvě třetiny dílů společných s Favoritem, ale tento poměr se postupem času výrazně snižoval. Často se lze setkat s názorem, že Felicia je jen kulatý Favorit...to ale rozhodně není pravda. Felicia byla prakticky po celou dobu své výroby průběžně vylepšována. V roce 1995 se do nabídky dostal koncernový motor 1.6/55 kW. Ten je známý svou přezdívkou "benzínový diesel", kterou získal díky svému projevu...většinu výkonu dává v nízkých a středních otáčkách a nad 4000 otáček ho nemá moc smysl točit. Velký pokrok nastal v roce 1996. Karoserie byla výrazně zesílena, začal se nabízet koncernový diesel 1.9D/47kW s nepřímým vstřikováním a původní škodovácké motory 1.3 dostaly vícebodové vstřikování Siemens Simos 2P. Výkon zůstal zachován, ale zlepšil se točivý moment i jeho průběh a klesla spotřeba.
Další větší zlepšení bylo na jaře 1998, kdy se objevila Felicia s novou tváří. V prosinci 1998 sjela z výrobního pásu miliontá Felicia (červené kombi). Do této doby také spadá počátek obliby škodovek ve Velké Británii...možná k tomu přispěla i tehdejší nízká cena Felicie 6999 liber.
Postupem času se též zlepšovala výbava, takže ve Felicii bylo možno mít ABS, 4x airbagy, klimatizaci, okna a zrcátka v elektrice, vyhřívané kožené sedačky a tak dále. Nebylo to ale zadarmo...Felicia Combi 1.6 se vší výbavou stála přes 400 tisíc Kč a tak se takových vozů v ČR ani SR moc nevyskytuje.
Výrobu Felicie nakonec zařízla emisní norma Euro 3, která začala platit v roce 2001. Továrna nechtěla investovat do výběhového modelu a tak výrobu Felicie ukončila a její pozici převzala Fabia...to už je ale jiný příběh...
MOJE.AUTO bylo zařazeno do výroby na 18. týden roku 1998 a v dubnu 1998 vyjelo z prodejny...jedná se o jednu z prvních s novou maskou. Je ve výbavě "holobyt s mlhofkama"...kromě těch předních mlhovek jsou tam jenom tónovaná skla, příprava pro rádio (nyní i s připraveným rádiem Panasonic) a dělené zadní sedačky...nová stála 241.750 Kč včetně tepichů, zástěrek a příplatku za čtyřramenný volant...takže co byste za ten peníz taky chtěli, že ano...:-)
Pod kapotou vrčí klasický škodovácký motor..."třináctikilo fempéíčku bez červenýho íčka"...má asfalttrhající výkon 40 kW/4500 ot. a maximální točivý moment 99 Nm/2500 ot., takže pěkně "táhne vocpodu" ;-)
Tento motor je zajímavá kombinace zastaralé koncepce (OHV rozvod, 3x uložená kliková hřídel), nestárnoucích řešení (tlakově litý celohliníkový blok s litinovými vložkami) a moderních komponent (vícebodové vstřikování Siemens Simos 2P, zapalovací lišta)...dohromady žádný výkřik techniky, ale vytrvalý pracant...
Jinak auto je ve výborném technickém stavu (bodejť by ne - při těch kilometrech)...také nemá nikde žádnou korozi...člověk se sice musí starat, ale jednou za rok nebo dva ošetřit dutiny není zas takový problém a nereznou ani páté dveře...
Celkově mám tohle auto rád...není to bůhvíco extra, ale snažím se ji udržet v co nejlepším stavu, aby nedělala ostudu...jako studentské vozítko je to lepší než výborné...
DALŠÍ TECHNICKÉ ÚDAJE:
Rozměry (DxŠxV): 3883 x 1635 x 1415 mm
Rozvor: 2450 mm
Rozchod (vpředu/vzadu): 1420/1380 mm
Světlá výška: 105-115 mm
Vnější obrysový průměr zatáčení: 11.2 m
Součinitel odporu vzduchu Cx = 0.34
Pohotovostní hmotnost: 935 kg
Užitečná hmotnost: 485 kg
Papírová spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 8.8/5.0/6.4 l/100 km
Nádrž: 42 l, z toho rezerva 6 l
Emisní norma: Euro 2
Vrtání/zdvih motoru: 75.5/72.0 mm
Kompresní poměr: 9.5:1
Maximální otáčky: 5890 ot./min.
Palivo: Natural 95 (snese i Natural 91)
Barva: 1026 Bílá Candy
Všimněte si ohavně velkého průměru zatáčení, poměrně nízkých maximálních otáček (OHV nepustí) a na dnešní poměry slušné užitečné hmotnosti...
Silné stránky
- je velmi prostorná...na to jak je zvenčí malá, je zevnitř táákhle veliká...dovnitř se vlezou například dva lidi + dvě jízdní kola...nebo tři lidi + zavazadla na dovolenou...pokud by chtěli jet na dovolenou čtyři lidi, už by to moc pohodlné nebylo...vzadu mohou cestovat tři lidi, aniž by výrazně utrpělo pohodlí...škoda jen dvoubodového bezpečnostního pásu vzadu uprostřed...a prý se dokonce dozadu vlezou tři autosedačky, ale to jsem nezkoušel, protože nemám tři děti...jakmile je budu mít, tak sem napíšu, jestli je to pravda ;-)
Co se týče nosnosti, tak bez problému zvládla 3 lidi + 3 metráky brambor nebo třeba 5 lidí včetně zavazadel, stanů a podobně...
Navzdory malému rozvoru si při své výšce (182 cm) bez problému sednu za sebe a ještě místo na kolena zbyde...díky ploché střeše není vzadu problém s místem nad hlavou...dá se tam i celkem slušně přespat, když je potřeba...
- je levná...tedy ohledně údržby a případných oprav...ceny náhradních dílů jsou vyloženě komické a navíc člověk může ledasco udělat doma sám...takže jsem zakoupil momentový klíč, spárové měrky a chytrou knihu a pustil se do toho sám...jednak ušetřím za servis a hlavně má člověk jistotu, že je práce provedena pečlivě, což je k nezaplacení...
- spolehlivost...díky konstrukční jednoduchosti je tam velmi málo věcí, které by mohly odejít...rozvody jsou vyřešené řetězem, není tam rozdělovač a podobné poruchové záležitosti...
- sedačky mají slušné boční vedení a jsou poměrně tuhé...někomu to nevyhovuje, mně ano...
- design...tohle je hodně subjektivní, nicméně Felda se mi líbí zvenčí jakož i zevnitř...
- výhled z auta...na tohle výrobci u moderních aut zapomínají, ale důležitý prvek aktivní bezpečnosti je dobrý výhled...Felicia má přední sloupky poměrně tenké a hlavně jsou postavené mnohem více kolmo než je dnes zvykem...také palubní deska je mělká, takže člověk sedí blíž čelnímu sklu...dohromady to znamená, že přední sloupky nezavazejí ve výhledu...další dobrá věc je větší "pocit rychlosti" nebo jak to říct...člověk není tak odříznutý od okolního světa...prostě víte že jedete...navíc přehledná kastle usnadňuje parkování...
- systém sklápění sedaček a možnost jejich vyjmutí...vznikne překvapivě velký prostor s téměř rovnou plochou bez schodů...podrobněji ve fotogalerii...
- jízdní vlastnosti...není to na závodění (zvlášť na pneumatikách 165/70 R13), ale jeho hlavní předností je nezáludnost...člověk musí být opravdu dřevo, aby s Feldou nevybral zatáčku...každopádně podvozek je mnohem rychlejší než motor...kdo chce mít Felicii s výbornými jízdními vlastnostmi, nechť zakoupí pružiny a tlumiče od firmy HP Sporting a posadí to na pneumatiky 195/45 R15...pak je to úplně o něčem jiném...
- řízení...člověk má pocit slušného kontaktu se silnicí, auto řídí šofér a ne ASR, ESP a další zkratky...to ale samozřejmě znamená, že když uděláte chybu, nikdo ji za vás nevyžehlí...posilovač řízení neschází kupodivu ani při parkování...
- brzdy...brzdí dobře, jen je potřeba se nebát více na to šlápnout...pokud se do pedálu opřete, destičky se do kotoučů zakousnou s chutí...bohužel už jsem několikrát musel brzdy řádně prověřit (zdravím pána v bílé Fabii, který mi v HavlBrodě nedal přednost nebo tu srnu, která se rozhodla že se u Domašova nechá srazit) a zatím jsem všecko dobrzdil včas...ťuk ťuk...
Slabé stránky
- výkon motoru...naštěstí auto váží jen 935 kg, takže se to tím částečně kompenzuje...s Feldou se dá bezpečně předjíždět, ale vyžaduje to dobrý odhad a chladnou hlavu...tohle není auto pro lidi, pro které je předjetí za každou cenu otázkou osobní cti...když na to šlápnete, zeměkoule se pod tím opravdu neprotočí...:-) Nicméně například trasu Praha - Kolín - HavlBrod - Jihlava - Brno není problém zajet průměrnou cestovní rychlostí 70 km/h se spotřebou 6.7 l/100 km a dodržováním povolené rychlosti v obcích...
...mimochodem ohledně rychlosti...na dálnici se dá dlouhodobě držet 140 km/h na půl plynu, případně 150-160 km/h s prošlápnutou podlahou...a po D1 z Kývalky dolů na Brno udělá 180-190 km/h jako nic...největším překvapením byla ale poměrně slušná ovladatelnost...důkaz, že pokud má Felicia podvozek v dobrém stavu, není to žádná rozskákaná hajtra...
- úroveň bezpečnosti...na svou dobu a třídu slušné výsledky...za tehdejším VW Polo zaostávala jen mírně a plně se vyrovnala ostatním malým hatchbackům...z dnešního pohledu ale nic moc...lepší nebourat :-)
- spotřeba...na to jak to nejede by to mohlo být krapet úspornější...na druhou stranu polovinu kilometrů najezdím krátkými trasami po městě, což spotřebě zrovna neprospívá...nicméně čím déle Feldu mám, tím je úspornější...
- hlučnost motoru ve vysokých otáčkách...ideální dálniční cestovní rychlost je 120 km/h...každopádně Feldu podle zvuku bezpečně poznáte...zlé jazyky tvrdí, že je to splašený šicí stroj, ale to jsou jen pomluvy :-)
- malý rejd...hřeben řízení je nesmyslně krátký...takže při parkování a hlavně otáčení s tím člověk musí počítat...nicméně jsem si na to už zvykl, takže mi to ani nepřijde...parkovacího asistenta tak jako tak nepotřebuju...
- svítí jako kdyby byly v reflektorech svíčky a né žárovky...problém je v alternátoru Magneton, který při zatížení spotřebiči není schopen udržet rozumné palubní napětí...takže je nutno zakoupit slušné žárovky (viz níže) a též doporučuju rozebrat světlomet (otázka vycvaknutí jedné plastové a několika kovových sponek - opět jednoduchost v praxi) a vyčistit jej zevnitř...pomůže to hodně...
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Do servisu (Auto Horák) jezdí jen kvůli věcem, které nemá smysl dělat doma...například seřízení světel nebo výměna brzdové kapaliny...takže v tomto ohledu žádná stížnost...
Při nákupu drobností souvisejících s údržbou v autorizovaném servisu J&N Brno-Komín mi vždycky vyšli ochotně vstříc, ačkoli jsem kolikrát kupoval jen pár blbostí za pár korun...v Autonově Brno většinou též vstřícný přístup, ale bohužel špatně zásobený sklad...
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Nebyl jsem u koupě, takže nevim...Felda byla zakoupena v Autonově Brno...
Doplňky a vylepšeníčka...
Vzhledem k tomu, že auto provozuju z věčně prázdné studentské kapsy, žádné velké úpravy se nekonají...nicméně postupně přidávám různé drobnosti:
- rozpěrná tyč mezi tlumiče...tohle byl výborný kauf...je originelní škodovácká, pořádný ocelový jekl, žádné hliníkové šidítko pro parádu...zpevňuje karoserii, v případě čelního nárazu maličko zvyšuje šanci na přežití...jako bonus zabraňuje vrzání plastů v interiéru...
- žárovky Osram Night Breaker...další výborná koupě...Felicia v sérii moc dobře nesvítí, ale s těmihle žárovkami svítí výborně...světlo je docela bílé a docela intenzivní...zároveň neoslňuje (aspoň tedy zatím si nikdo nestěžoval)...dal jsem je proto i do mlhovek a konečně všechno svítí tak jak bych si představoval...
- zpožďovač osvětlení...taková ta věcička, co způsobí, že když zavřete dveře, tak vnitřní osvětlení svítí ještě nějakých deset vteřin...součást výbavy GLX...je za pár korun a montáž za pár vteřin...užitečné...
- stěrače Bosch AeroTwin...dobře vypadají a dobře stírají...jen jsem ten pravý musel na konci maličko přihnout, aby dobře seděl...
- polohovatelné opěrky hlavy...pocházejí z BMW E36 a pasují přesně...nakonec jsem s estetických důvodů dal polohovací mechanismus z baworáckých opěrek do těch felďáckých...takže je to nejen funkční, ale dobře to i vypadá...
- do kufru jsem dal dva dvojháčky na tašky původem ze Superbu...vzhledem k tomu, že často vozím igelitky, přijde mi tohle vylepšení vhod...
- nechal jsem ušít potahy na míru...jsou z kvalitního materiálu a vypadají velice dobře...
- zimní kola...v zimě základ...jezdím na Sava Eskimo S3...mohu je vřele doporučit...na suchu tiché, na mokru a uježděném sněhu drží...co je mám, v horách jsem nemusel nasazovat řetězy...
- no a jinak podle mého názoru nejlepší tuning je v první řadě výborný technický stav...takže hlídám, aby veškerá údržba byla provedena tak, jak předepisuje výrobce...Felda též dostává kvalitní náplně...motorový olej sHell Helix 10W-40 a do nádrže sHell V-Power 95...
Novinky v recenzi
Zase jsem to tady trochu překopal...snažil jsem se, aby tu bylo míň řečí a víc informací...všem uživatelům a návštěvníkům moje.auto.cz přeju, aby se v příštím roce měli suprově...:-)
Recenzi jsem trochu předělal a hlavně zkrátil...aktualizován počet najetých kilometrů...
Po třech měsících existence na moje.auto dosáhla Felda devítibodové hranice...může samozřejmě zase spadnout dolů, ale i tak bych rád poděkoval všem, kteří hodnotili a psali do diskuse...do budoucna mám s tímhle malým autem velké plány, takže to tu snad budu udržovat aktuální...
...dnes jsem také pořídil pár nových fotografií...
Felda absolvovala technickou kontrolu...výpis závad je prázdný a podle emisního protokolu to vypadá, že to auto čistí vzduch...jen ovládání sklonu světel je před smrtí, takže výhledově to bude třeba vyměnit...
Dnes jsem přidal malé historické povídání...doufám že to není příliš nudné...:-) Dalo by se toho napsat opravdu mnoho, například o různých méně obvyklých karosářských variantách, technických detailech a tak dále, ale nechtěl jsem, aby to přesáhlo únosnou délku...už tak je ta recenze dlouhá jak tejden před výplatou...navíc další info je přímo na auto.cz a přijde mi zbytečné to opisovat...
Také jsem přidal další dvě fotografie...
Doplnil jsem nějaké další info okolo crashtestu...najdete to přímo tady:
1.díl: http://www.ukazto.com/img/CrashtestFelicia-01.jpg
2.díl: http://www.ukazto.com/img/CrashtestFelicia-02.jpg
3.díl: http://www.ukazto.com/img/CrashtestFelicia-03.jpg
Recenzi jsem upravil, maličko doplnil a přidal několik fotografií...
Crashtest na fotografiích není EuroNCAP...je to test německého časopisu Auto, Motor und Sport...jedná se o náraz levou polovinou vozu do 100 tun těžkého betonového bloku rychlostí 55 km/h...dobré je, že dveře šly po nárazu otevřít bez použití násilí...
Dnes byla rasantně rozšířena fotogalerie...
Autíčko dnes dostalo k našemu prvnímu výročí dárek v podobě nových sandálů na léto - Continental EcoContact 3 v sériovém rozměru 165/70 R13...první dojem je víc než dobrý...jsou tiché a snadněji se točí volantem, což znamená, že budou asi měkčí než původní Matadory...časem přidám další dojmy...
Přidat názorDiskuse: Škoda Felicia LX Special 1.3 MPI - 10. narozeniny
- Re: Felicia 16.08.2010 21:21 Stefič
- .. 13.02.2010 15:41
- Re: info 01.06.2008 17:32
- info 28.05.2008 09:37 McVladin
- Světla 27.03.2008 08:57
- Re: podlaha??? 14.02.2008 20:41
- podlaha??? 14.02.2008 18:22
- hodnocení... 07.02.2008 16:35 911moby
- Re: Páté dveře 30.01.2008 19:15
- Páté dveře 30.01.2008 15:08 Special-line
- Re: Re: Re: Re: Dobrý 25.01.2008 12:30 Special-line
- Re: Re: Re: Dobrý 25.01.2008 11:04
- Re: Re: Dobrý 24.01.2008 23:02 Special-line
- Re: Dobrý 24.01.2008 10:36
- Dobrý 23.01.2008 23:34 Sprint
- Re: Včera 20.01.2008 18:58
- Včera 20.01.2008 16:58 Special-line
- držák 14.01.2008 09:01
- Re: Tak jsem ti staré hodnocení přepsal do kolonek, 09.01.2008 13:20
- Tak jsem ti staré hodnocení přepsal do kolonek, 09.01.2008 07:22 Poustnik
- Hodnotenie 30.12.2007 18:13 2.0VTEC
- aktualni informace 01.12.2007 23:52
- ilja 01.12.2007 23:51
- ilja 01.12.2007 23:47
- Re: Re: rozpěrná tyč 25.11.2007 18:47
- Re: Topení 25.11.2007 18:33 filko
- Re: rozpěrná tyč 25.11.2007 18:30 filko
- Re: rozpěrná tyč 25.11.2007 18:10
- Re: Re: rozpěrná tyč 25.11.2007 16:57
- Re: rozpěrná tyč 25.11.2007 12:07
Další vozy Škoda Felicia
-
Škoda Felicia (1999) Majitel: Aspire
Přidáno: 3.1.2010 39210 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1997) Majitel: tomasino
Přidáno: 22.11.2009 159 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1998) Majitel: georgerob
Přidáno: 26.5.2009 439 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1995) Majitel: liborauta
Přidáno: 17.7.2009 129 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1996) Majitel: ThomasHK
Přidáno: 31.1.2010 359 Majitel 9.87 Uživatelé