Recenze
Škoda Forman 135 GLX Silver Line
Technické info
Přezdívka auta Stříbrný šíp Rok výroby 1993 Koupeno ojeté najeto [km]:210000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 40 kroutící moment [Nm]: 94 zrychlení 0-100 km/h [s]: 17 maximální rychlost [km/h]: 145 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "ian_von_Gar".
Historie vzájemné symbiózy vozu Škoda Forman Silver line + já:
O vlastním vozítku jsem přemýšlel již nějaký čas. Hodně cestuju a měl jsem již poněkud plné zuby ČD (jak trefné - času dost). Nicméně finanční situace chudého studenta by v ten moment byla stačila možná na trabanta. Časem se naštěstí změnily poměry, ale pravý obrat přišel víceméně náhle...
S tátou jsme tehdy obcházeli bazary a hledali vozidlo, buď pro mamku nebo pro mě - v každém případě to mělo vyřešit jednu věc, a to pro mamku nedostatečnou velikost vozu Pežout Partner, který měla na podnikání. Čas tlačil, bylo potřeba s novým vozem okamžitě jezdit a vozit těžké věci. Možnosti velkého auta pro mamku i přes přemlouvání, uplácení marlborkama a výhružné pohledy zklamala, tak se naše pozornost upjala k Formanu, kterého jsem si vyhlédl na Jarově.
(Jen mimochodem, jak se ukázalo po 2 měsících, bylo velice prozíravé něco sehnat, a můj fešák téměř měsíc musel snášet následky sestřiny jízdy v poli kukuřice: zničený onen Pežout Partner (viz Další info o mně) a sloužil mamce, než se i pro ni našlo vhodné vozidlo.)
Na Jarově mě tamní lidu sloužící prodávající již znal, tak odvedl mou pozornost od zašlého, zaprášeného kousku za dvanáct klacků, pro který jsem si původně přijel, o kousek dál. A tam stál ON.
Krásný stříbrný Forman. Svým vzhledem ihned lákal k důkladné prohlídce, k nasednutí a vyzkoušení. Motor přímo zpíval Kup si mě!
Tak jsem si ho koupil.
A teď trošku střízlivěji.
Je to Forman Silver Line ´93. Vzhledem ke stáří se nedal čekat vzhled nablýskaného Lotusu Esprit, a taky že tak nevypadá. Zůstaly mu originální sportovní třináctky kola, zato několik barevných odstínů svědčí o výměně některých dílů karoserie. Do jeho výbavy patří posilovač brzd (při brzdění posiluje nervovou soustavu), posilovač řízení (při řízení posiluji), otáčkoměr, stropní polofunkční hodiny Tesla, mlhovky přední i zadní, přední a zadní stěrače, ostřikování světlometů, předního skla, zadního skla a střechy, dělená zadní sedadla, která se dají lehce sklopit i vyjmout z vozu (s opětovnou instalací už je to horší), střešní okénko, centrální zamykání, uzamykatelná přihrádka před spolujezdcem (jistý čas bez klíče) a brzda typu Mouse (viz níže + viz foto).
Ze speciální výbavy je třeba zmínit dveře. Kromě pátých mají všechny tu unikátní vlastnost, že se samy zavírají (a to bez Brana). V době, kdy všechny automobilky vyznávají zadržování otevřených dveří, je to nepochybně unikát.
Ne každé vozidlo také nabízí sprchu v interiéru. Však to nepovažuji za příliš kladnou věc a to netěsnící střešní okénko bude potřeba opravit.
Dovolil jsem si také první maličký tuning - Forman dostal vylepšený nasávač vzduchu do topení. Mělo by to zlepšit foukání dovnitř, tedy i chlazení v létě, a zamezit padání svinstva do ventilátoru, který to ve vzteku vždy prskal na mne když jsem ho zapnul.
Poněkud hanebnou stránkou na jinak dokonalém voze byl audiosystém. Dva fousaté přední reproduktory, které po připojení fousatého kazetového rádia stěží přeřvaly sestru, když jsem ji vezl (no dobře, možná za to mohla spíše hlučnost ségry). Každopádně to už jsem také vyřešil ku své spokojenosti - a k nespokojenosti chodců co jdou náhodou kolem.
Ba ne, nepřeháním to.
Silné stránky
- Velmi prostorné vozidlo.
Kam se hrabe nová Fabia! Odvezl jsem v něm nemožné věci, včetně velkého šermířského stanu s dvaceti dlouhými těžkými tyčemi. Navíc si nikdo z cestujících nikdy nestěžoval na nedostatek prostoru. A to bez cenzury.
- Příjemný vzhled.
Takové klasické správné tvary auta, nebudí dojem strašáku na vrány nebo mimozemského dopravního prostředku.
- Dobré jízdní vlastnosti.
Když si odmyslím nevyhovující zadní tlumiče. V zimě mě ještě minutu po rozjezdu příjemně houpaly, nicméně pokud bylo žádoucí projet rychle zatáčku s hrbolatým povrchem, přetáčivý smyk byl častý host.
- Pohodlné sedačky. Co dodat...
- Nízké provozní náklady:
- spotřeba kolem 6 litrů
- nízké povinné ručení
- dostupné náhradní díly
- řídké návštěvy servisu - spoustu věcí si udělám sám
- šetrně se chová k pneumatikám
- Dbá na bezpečnost.
Nedovolí mi jet rychlostí, která by kohokoliv vážně ohrožovala. Omlouvám se muškám na masce, jsou však již po smrti, proto je nezahrnuji pod pojem "kohokoliv".
- A hlavně nikdy nevím čím mě překvapí.
Slabé stránky
Terč obdivu okolí a tedy i pomluv závistivců
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Nejlepší servis je kamarád co bydlí na rohu ulice - u něj v garáži uděláme všechno co moje autí žádá. Já mu na revanš pomáhám s počítačem.
Podružný podnik je moje vlastní garáž.
Leccos z oprav je vypsáno níže v tuningu. Menší opravy včetně těch kosmetických nezmiňuju, byla jich spousta a zdaleka nejsou hotovy.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Jen dobré. Mám to z Jarova, kde jsem se setkal s profesionálním přístupem typu Od nás bez auta neodejdete :-) ale na neserioznost jednání si nemohu stěžovat, čili doporučuju :-)
Místo tuningu vypíšu seznam oprav.
- Vrtule nasávání vzduchu do topení se zasekla o svůj vlastní kryt - úspěšně opraveno vrtačkou a drátem.
- Prasklo táhlo u otevírání zadních dveří, takže nešly otevřít - úspěšně opraveno drátem.
- Prasklý mechanismus otevírání střešního okýnka, což zintenzivnilo sprchování za jízdy a nadávky na počasí - úspěšně opraveno drátem, později novým mechanismem.
- Prasklé držáčky zadního deklu, který se následkem toho nezvedal s pátými dveřmi - úspěšně opraveno tkaničkami.
- Nefungující ostřikování světlometů. Poté, co jsem si při odstraňování závady důkladně umyl citlivá chlapská místa i rádio na poličce v garáži - úspěšně opraveno výměnou pojistky.
- Nefungující měřič kilometrů po neodborném přetáčení předchozího majitele - úspěšně opraveno po 3 hodinách klení.
- Velice špatně fungující palivoměr, který zapříčinil jednu usušenou nádrž, vytvoření sprostonárodního slovníku a hodiny obav - úspěšně vyměněno za lepší typ.
- ucházející olej z převodovky - úspěšně opraveno výměnou čidla, okolo kterého uchcávalo.
- zatvrdlý brzdový váleček, který po vymontování skoro připravil o zrak kamaráda (brzdová kapalina je prý nějakej žíravej sajrajt či co) - úspěšně vyměněno za nový.
- vyrezlý držáček nádržky na vodu do ostřikovačů, díky kterému nádržka za jízdy vesele poskakovala. Povedlo se nám ho surově vypáčit, nahradit novým (viz foto) a přidělat trochu lepším způsobem.
- pravé zrcátko - urazilo se, když jsem ho urazil o zrcátko jiného auta při rallye Monte Carlo... ehm v Praze. Je to jedno, úzké uličky plné nevhodně parkujících vozidel jsou všude. Úspěšně vyměněno za trochu pevnější.
- levé zrcátko - již od koupě vozidla ze slušné části pokryto nějakým neidentifikovatelným a nepopsatelným povlakem, který snižoval moje zorné pole, když jsem se díval kdo mě zrovna předjíždí (ne že bych to často potřeboval). Úspěšně vyměněno za trochu průhlednější.
- zadní brzdy: žertující ruční brzdu, která mi po použití vyřazovala z provozu i brzdy klasické, mi zkontroloval onen kamarád mechanik. Výsledkem kontroly byla urychlená cesta do města pro náhradní díly a tříhodinová práce, které se účastnil ještě kamarádův táta. Výsledek: několik nově vzniklých nadávek, vyměněné pakny a lanovody k ruční brzdě na obou stranách a váleček napravo, a taky vysušená peněženka. Nicméně - úspěšně opraveno.
- podtlak regulace výšky světel: popraskané hadičky znemožnily nastavit si výšku světla tak, abych s plným kufrem neoslňoval protijedoucí řidiče ještě více, než pouhým zjevem svého vozu. Trvalo mi dvě hodiny, než jsem tam nainstaloval kompletně nové zařízení, takže už to funguje. Nicméně rozes.... ehm vyřadil jsem u toho ostřikování, což jsem spravil o dva dny později. Tedy... podtlak úspěšně vyměněn za nový.
- Brzda typu Mouse: jednou si jedna myšička seděla na náboji pravého předního kola, které se náhle rozjelo a myšička se dostala mezi čelisti brzdy, kde chcípla a zaschla (viz foto). Tam jsem ji našel při výměně pneumatik - částečně odstraněno šroubovákem.
Toto všechno se stihlo stát za 12 měsíců vlastnictví, nesčetné kosmetické opravy prorezlých míst ani nezmiňuju.
Přesto jsem rád že ho mám a jen lituju toho že jsem se nenarodil tak o deset let dřív. Ať chci nebo ne, přece jen letos by můj štříbrný šíp už mohl mít občanku a zanedlouho doslouží. A pak si budu muset koupit nějakou vymóděnou kraksnu s tunami elektronických hejblátek podle norem EU...
Novinky v recenzi
Konečně došlo na zadní tlumiče. Operace trvala 3 hodiny, zejména proto, že k tlumičům dal výrobce matku, která v půlce zkřivila závit a bylo potřeba ho převrtat. Každopádně teď mám opravdu luxusní svezeníčko.
Upravil jsem si zvukové podmínky uvnitř. Bylo potřeba vyřezat do plastů pod zadními okénky díry pro repráčky, umístit je a protáhnout k nim kabely, což jsme během 3hodinové operace zvládli a teď už mi to hraje skoro jak na fesťácích.
Další oprava. Zdánlivě nekonečný proces....
Připsána další oprava.
Doplněna jedna další malá oprava a přidány fotky.
Přidány další úpravy textíku, jednak o instalovaném nasávači vzduchu, který si nemohu vynachválit pro jeho estetický přínos, a také o výměně obou zrcátek.
Opravil jsem v technických datech údaj o výkonu. Trochu jsem své autí přechválil a dostal jsem to od něj sežrat na D5 na tom stoupání před Prahou, tam mi předvedl svůj pravý výkon.
Další vozy Škoda Forman
-
Škoda Forman (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.12.2008 59 Majitel 9.75 Uživatelé
-
Škoda Forman (1994) Majitel: DidierA
Přidáno: 15.8.2016 39 Majitel 9.75 Uživatelé
-
Škoda Forman (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 23.10.2010 010 Majitel 9.67 Uživatelé
-
Škoda Forman (1993) Majitel: filko
Přidáno: 1.9.2007 14410 Majitel 9.64 Uživatelé
-
Škoda Forman (1993) Majitel: mastic
Přidáno: 7.2.2008 248 Majitel 9.64 Uživatelé