Recenze
Škoda Felicia 1.3 MPI Trumf
Technické info
Přezdívka auta Sněhulka, Felina Rok výroby 2000 Koupeno ojeté najeto [km]:266000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1290 výkon [kW]: 50 kroutící moment [Nm]: 106 zrychlení 0-100 km/h [s]: 14 maximální rychlost [km/h]: 160 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 447 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.5
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Volf-M".
Tak jak jsem se k Felicii vlastně dostal? Abych řekl pravdu, nebylo to zrovna moje auto snů. Hledal jsem levné auto (jsem stále student), přesto prostorné a praktické. Dále mělo mít benzínový motor, bojím se servisních nákladů dieselů a nemyslím si, že se s nimi dá nějak významně ušetřit. Začal jsem se poohlížet po inzerátech na internetu, prošel si pár bazarů a předběžně jsem se rozhodl pro Opel Astra první generace s motorem 1.6 16V. V českých autobazarech je to poměrně častý kousek, ale většinou se mi zdál na svůj stav a počet najetých kilometrů předražený. Dnes jsem docela rád, že jsem u Astry neskončil. Stála by mě víc peněz a stále je to auto, ke kterému bych měl výhrady a určitě bych u něj nezůstal déle než u Felicie. Jen bych za ní dal víc peněz a údržba by byla o maličko dražší.
Felicii jsem přehlížel. Bylo to hodně díky tomu, že většina motoristů na ní jen nadává a je terčem mnoha vtípků (i když Fabia 1.2 HTP ji jasně převálcovala). Ano, v roce 2000 šlo ve srovnání s konkurencí o zastaralá auta. V době uvedení na tom ale nebyla podle mě zas tak špatně. Dále mě odrazovala vysoká cena posledních kousků po faceliftu, která dosahuje v mnoha případech nereálných výšin. Také jsem postrádal nějakou tu výbavu.
Skoro náhodou jsem narazil na kousek, který sloužil jako služební vozidlo. Díky tomu byl k dostání za slušnou cenu a ve stavu odpovídajícím počtu najetých kilometrů (241 000). Samozřejmě mi hned bylo jasné, že nějaká ta investice bude časem potřeba. Chci si ji nechat tak rok dva a to by snad měla bez problémů vydržet. Počítám, že za tu dobu se stane neprodejnou tak ji buď daruju někomu z rodiny, nebo si ji nechám jako druhé "pracovní" auto.
Výhodou motorizace 1.3 MPI je nízké povinné ručení a spotřeba. Díky řetězu v rozvodech má svůj charakteristický zvuk, který mi na volnoběh trošku připomíná Peugeot 205 v naftě, který jsme kdysi měli v rodině. Zatím se mi zdá, že s lehkou se dá udržet spotřeba pod 7 litrů. Co se týká výkonu, tam už je to horší. Když jedu sám, tak se to dá. Jak je ale auto naložené, musím řadit častěji než je zdrávo. Nemá cenu ho nějak příliš trápit a vytáčet, protože pak stejně víc nejede. Každý předjížděcí manévr proto musím pečlivě promyslet. Mimo město (rychlost 90-100km/h) točí něco málo pod 3000 otáček. Je už docela slyšel, ale protože du auta fouká a mám skoro pořád puštěnou muziku, tak to zas tolik nevadí.
Největším kladem Felicie Combi je určitě zavazadlový prostor, který mě přímo uchvátil. A ani samotný interiér na tom není vůbec špatně. Pohodlně se v něm usadí čtyři normální lidi. Na nepohodlí si ve Felicii nemůžu stěžovat. I pozice za volantem mi vyhovuje. Jasně - auto má takové tužší sedačky, ani ovládací prvky nejsou žádný zázrak. V poslední době jsem měl čest řídit daleko lepší auta a po přesedlání zpět to býval docela šok. Z výbavy obsahuje jen centrální zamykání a střešní okno. Dále zde bylo autorádio Blaupunkt, bohužel jen na kazety a s chybějícím čelním panelem - nepoužitelné. To jsem nahradil základním modelem Sencor. Felicie byla osazená 4 reproduktory TVM (Tesla). Jejich kvalita není oslnivá, ale na nenáročné podbarvení k jízdě dostačují. Docela bych uvítal airbagy (pro lepší pocit) a v létě klimatizaci. To bych ale chtěl od auta za tuhle cenu hodně.
A co jízda? Tak ze začátku jsem se fakt bál. Náklony v zatáčkách a typické "zaklekávání" na přední kolo mě docela děsily. Když si na to ale člověk zvykne a naučí se s Felinou jezdit, dá se jet poměrně ostře i na klikatých okreskách. Když to ale srovnám s MPV, tak je na tom Felicie ještě dobře. Brzdy jsou taky slabší, chce to prostě jezdit s rozumem a vědět, co si kde můžete dovolit. Díky absenci posilovače je však řízení poměrně komunikativní. Měl jsem trošičku obavy, že Combi bude mít sklony k přetáčivosti. Jízdní vlastnosti jsou však naprosto srovnatelné s hatchbackem.
Zatím můžu říct, že jsem s vozidlem spokojen. Po necelém roce používání, kdy už můžu trošku hodnotit klady a zápory koupě nelituju. Je určitě dobrá zkušenost vlastnit auto, které není úplně dokonalé a nějakou tu péči vyžaduje. Předtím jsem o autech nevěděl vůbec nic, ale díky Felicii jsem se toho hodně naučil a celkově jsem se o auta začal zajímat.
Silné stránky
Prostornost - vejdou se zde pohodlně 4 dospělí, velký kufr při běžném používání nikdy nenaplníte po okraj.
Dostupný servis a cena náhradních dílů - snad každý měl tohle auto v rodině takže se díly válí snad všude. Spoustu věcí zvládne opravit sám i naprostý laik, složitější zásahy každý garážník za pár korun.
Spolehlivost - i přes velký kilometrový nájezd a každodenní používání v jakémkoli počasí se mi nikdy nestalo, že bych nedojel.
Spotřeba - dlouhodobě i při ostřejší jízdě (jestli se to tak dá nazvat) se spotřeba pohybuje mezi 6-7 litry. Jezdím jak krátké tak dlouhé trasy.
Cena povinného ručení - přesto, že se jedná o první auto registrované na mě vyjde ročně na 3200 Kč.
Slabé stránky
Výkon motoru - jakékoli předjíždění si musíte hodně dobře rozmyslet
Zvuk motoru - díky rozvodovému řetězu trošku připomíná diesel, je hodně hlučný a nepříjemný
Jízdní vlastnosti - auto je hodně citlivé na boční vítr
Absence dnes běžné výbavy - hlavně ten airbag by se hodil, mě bych lepší pocit bezpečí. Díky absenci posilovače řízení a elektrického ovládání oken nepotřebuju posilku :)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
O servis se bude starat můj známý a drobnosti se pokusím opravit sám.
Hned na cestě domů jsem zjistil, že nesvítí jedno zadní a přídavné brzdové světlo.
Přerušený vodič k čidlu hladiny brzdové kapaliny.
Přední náprava už má něco za sebou, vůle v řízení, čepy atd. (vyřešeno).
Výměny oleje (motor+převodovka).
Geometrie + vyvážení kol.
Výměna chladiče.
Výměna koncového dílu výfuku.
Výměna termostatu.
Výměna tlumičů (Sachs) a jejich uložení.
Zlobilo čidlo na brzdová světla, zkusil jsem jej vyndat a párkrát rukou promačkat a od té doby funguje normálně.
A pořád hnije, to je klasický problém Felicií a na bílé je to bohužel hodně vidět, jinak je to moc pěkná barva. Vždycky to trošku zamaskuju aby to vypadalo. Vyměnit blatníky a vyvařit lemy by byla na takové auto zbytečně velká investice.
//Jedná se většinou o malé položky, nejhorší je se s tím srát a vyměnit to. Když to ale spočítám, tak jsem možná 10 tisíc už investoval.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Kromě těch světel, jsem byl zatím o všech závadách informován - hodnotím tedy pozitivně. Jednání bylo slušné, vše bylo vyřízeno rychle a bez problémů.
Novinky v recenzi
Neznalost neomlouvá
Zákony v Čechách fakt nechápu. Dnes jsem stál na vjezdu před známým (stávám tam pravidelně už rok a půl), vracím se k autu a tam botička. Tak volám, co to jako má znamenat, že majitel vjezdu o tom ví a mám tam stání povolené. To ale přivolané strážníky nezajímalo s tím, že na vjezdu se prostě parkovat nesmí. Pokuta 300 Kč na místě.
Prodáno
Auto má od čtvrtka nového majitele. Felicie sloužila celou dobu dobře, jen jsem dostal chuť na něco lepšího.
Do roka a do dne
Bude to skoro rok, co brázdím silnice v bílé Felicii f kombíku. Už delší dobu jsem ale vybíral nástupce, až se nečekaně objevilo jedno ošklivé západoněmecké vozítko, které mě bude vozit od příštího týdne.
Lesní zvěř
Už delší dobu pozoruju, že se zvěř pohybuje na silnici více než je zdrávo. Dnes jsem cestou domů "zavadil" o srnku. Naštěstí to odnesla jen tabulka na SPZ.
Technická
Tak mám úspěšně za sebou technickou prohlídku. Jediný problém bylo nefunkční naklápění světel, ale šlo se domluvit, že to jakoby fungovalo Jo a v neděli překročil stav tachometru 260 000 kilometrů.
Pangejt
Dneska se stala nemilá věc. Okreska, trošku mokro jedu si jentak pohodička 50-60 a najednou mě v ostré zatáčce překvapil kamion. Tak zkusím šlápnout na brzdu ale to je v zatáčce samozřejmě blbost (auto se začalo přetáčet) tak jsem to vzal do škapry než riskovat srážku. Naštěstí to vypadá v pohodě, auto jede a olej z něj neteče. Možná jsou jen netěsní úplně výfuk, na něj si to sedlo tak to mohlo někde povolit.
Nové obutí
Dnes jsem si dopřál nové pneumatiky Continental EcoContact 3. První dojem je dobrý, pneumatiky jsou tiché - spíše komfortní, ale v zatáčkách drží lépe než Barumky, které jsem používal dříve.
Automobilový slalom Koráb 2010
Přidal nějaké fotečky ze sobotní akce. Byl to příjemně strávený den. Strašně mě láká taky něco postavit, chci jezdit :)
Prostor na fotografie
Už mám zvětšený prostor na fotografie, tak jsem přidal pár dalších z Rally Šumava.
Šumava
Přidal jsem pár dlouho slibovaných fotek z Rally Šumava. Narazil jsem však na limit pro fotografie, takže další budou snad zítra.
Na jaře kvete, na podzim opadává.
Přidal jsem do galerie fotky lemů naší druhé Felicie po zamaskování. Výsledek předčil všechna očekávání, na první pohled není skoro nic poznat. Bohužel zkušenosti říkají, že to tak dlouho nevydrží.
Další Felicie
Tak máme doma další Felicii pro otce jako takové pracovní auto. Svůj účel snad splní dobře, o víkendu se na ní podrobněji mrknu.
Sháním auto.
Sháním co nejlevněji (cca 25000 Kč) zachovalou Felicii, nebo něco podobného. Kdyby někdo o něčem věděl (nejlépe plzeňský kraj) napište mi prosím SZ. Díky.
Svíčky
Včera jsem vyměnil svíčky za Brisk A-Line 27 (tříelektrodové ze slitiny ytria) jsou hodně poznat, zvlášť mezi 3000-4500 větší zátah.
Výměna řízení
Dnes dostala Sněhulka nové přední tlumiče. Známý mi ještě doporučil vyměnit řízení, nevím ale, jestli je pořád stejné jak na Fáčko, nebo má můj model po faceliftu (se 4 ramenným volantem) jiné.
Jak jde čas...
V posledním měsíci se toho stalo celkem dost. Nejdřív malá kolize na parkovišti u Tesca (odnesl to jen blinkr za 100Kč, takže pohoda), pak výměna fitrů a oleje, nové stěrače a pár dalších drobností. Zítra se chystám na výměnu předních tlumičů. Zajímavé je, že jsou stále po více jak 250t kilometrů původní.
Sníh
Dneska se mi vrátil všechen čas strávený řáděním na sněhu v otevřených prostranstvích. Cestou domů jsem na takové klikaté okresce dostal smyk, ale naštěstí jsem auto udržel na silnici a zvládnul vše bez újmy. Kromě rychlosti byly určitě na vině i gumy, které mám na zimáky už dost sjeté.
Koroze
Vlivem počasí se začíná na Felicii dost ukazovat rez. Nejhůř je na tom lem pravého zadního blatníku, ten musím co nejdřív alespoň drobet zamaskovat. Jinak panuje spokojenost, žádný problém. Přesto jak našetřím peníze jdu do něčeho jiného, brzo totiž čekají nějaké ty investice.
Zima
Po dlouhé době jsem se dostal k tomu trošičku editovat popis auta a přidat nějaké ty zimní fotky. Teď o víkendu jsem musel vyměnit termostat, protože to skoro vůbec netopilo a v mrazech je to dost nepříjemné. Jinak zatím vždycky chytá na poprvé - musím pochválit.
Přezutí
Tak dneska jsem konečně přezul na zimní. Rozdíl byl patrný hned na zkušební projížďce. Teď mám v plánu koupit nový vzduchový filtr a svíčky. Zatím to chytá dobře, ale pro jistotu ať má autíčko radost. Jinak už jsem s Felicií najel více jak 4t kilometrů bez problému.
Nějaká ta údržba před zimou
S Felicií jsem absolvoval už přes 3000km. Zítra se chystám vyměnit pro jistotu chladič a přetěsnit termostat a celou chladící soustavu. Vodní pumpu asi ještě minimálně rok nechám, sice má trošku vůli ale nic tragického. Uvidíme, jak se mi to povede snad to nebude moc boj :)
Ferrari Racing Days
Tento víkend jsem měl tu čest navštívit Ferrari Racing Days. Určitě stálo za to si udělat výlet přes celou ČR. Panovala tu totiž výborná atmosféra, všude byla cítit vůně benzínu a všude nádherná auta. Nejlepší byla neděle s jízdami Marca Geného. Snad metrové plameny z výfuku a brzdy rozžhavené do ruda na Ferrari FXX vypadali naprosto dokonale, zvuk snad ani nejde popsat stál jsem v boxech na konci cílové rovinky kde si musel podřadit do zatáčky. Přesto, že mám raději sportáčky ze stuttgartu musím uznat, že ty italské bestie mají něco do sebe. Scuderia 4ever :)
Štěstí v neštěstí
Dnes se mi stalo něco, co bych nikdy nečekal. Z auta mi doma na dvorku upadlo z motorového prostoru víčko, kterým se doplňuje olej. Nevšiml jsem si toho a s autem jsem se vydal do Plzně a zpět (asi 120km). Vše proběhlo naštěstí v pořádku a díky tomu, že jsem jel klidnější jízdou na spotřebu moc voleje neuniklo a podle měrky je tak hladina zcela v pořádku. Zítra se jdu podívat po novém víčku, protože to staré příliš nedrží. Zatím jsem to napáchal drátem, takže to jentak nevypadne. Jsem rád, že se to stalo alespoň teď. V pátek se totiž chystám na Ferrari Racing Days do Brna. Zadřít motor někde na dálnici by myslím nebylo příjemné.
Nové fotografie + úprava recenze
Dnes jsem přidal nové fotky do galerie a maličko poupravil recenzi. Stále však není ve finální fázi.
Jinak začínám přemýšlet nad dalším vozidlem, které plánuji zakoupit příští léto. Před pořízením kombíku jsem byl rozhodnut pro staré Porsche 924/944, jedná se o moji nejoblíbenejší značku. Nyní však trošku vítězí praktičnost, přesto bych se nechtěl vzdát výkonného motoru a dobře navrženého podvozku. Začínám pokukovat po švédských vozech Saab a Volvo, jen se bojím dostupnosti náhradních dílů a jejich ceny. Mám ale ještě rok čas to promyslet a dobře se informovat.
Dalších 500km
O víkendu Felicie překonala dalších 500km v mých rukách. Za tu dobu jsem nenarazil na žádný vážnější problém, vždycky jsem v pohodě dojel. Před tím, než jsem si ji koupil bych ani nevěřil, že může zvládnout najet téměř 250 000 bez větších zásahů. Kromě problémů s korozí je podle mě Felicie stále ideální vozítko pro lidi s hodně napnutým rozpočtem :)
Výstava veteránů
Dnes jsem navštívil výstavu veteránů v Domažlicích. Sešlo se zde plno krásných vozidel, mě osobně se nejvíce líbila červená Škoda Felicia a krémové Porsche 911. Přikládám jejich fotky, snad se nebudou majitelé zlobit :)
There must be some way out of here...
Tak konečně si během náročných cest mohu vychutnávat hudbu. Měl jsem docela obavy jak na tom bude Sencor se čtením CD horší kvality a MP3, vše je ale v pořádku. Při jízdě nepřeskakuje, načítá rychle... základní ovládání je rychlé a intuitivní, když však chce člověk něco nastavit není to jen tak :)
Menší info...
Při koupi auta jsem si uzavřel pojistku jen krátkodobě - na měsíc. Chtěl jsem si projet nabídky různých pojišťoven na internetu. Nakonec jsem si vybral Generali a uzavřel jsem si je rovnou online. Pokud se dá věřit tomu co mi vygenerovalo webové rozhraní měl bych na rok zaplatit 3200 Kč, což podle mě ještě ujde (Felicie je první auto, které mám napsané na sebe).
Dále jsem v neděli překonal první tisícovku kilometrů. Doufám, že tak alespoň rok auto vydrží bez nějakých větších zásahů. Nechce se mi do něj moc vrážet, spíš šetřím na nové.
A máme tu poslední novinku... dnes jsem si konečně objednal autorádio. Vzhledem k tomu, že je určeno do Felicie a plánuju zachovat původní reproduktory zvolil jsem ekonomický model SENCOR SCD 3954MR. Ve čtvrtek by ho měla dovést zásilková služba tak jsem zvědavý. Chci od něj vlastně jen čtení CD a možná občas MP3.
Dnes jsem absolvoval cestu z Domažlic do Zbiroha (asi 200km - počítáno tam i zpět). Celou trasu zvládla Felicie bez problémů a dalo se to celou dobu vydržet - určitě je to lepší než cesta hromadnou dopravou. Při rychlosti nad 100km/h se mi zdá, že začíná více vibrovat volant. Možná je to ale normální vzhledem ke stavu našich silnic a technické úrovně Felicie, zkusím ale pro jistotu nechat vyvážit kola.
Údržba vozidla
Felina má za sebou opravu přední nápravy + geometrii, dále pak lehkou úpravu výfuku a nakonec je konečně přezutá na letních pneu. Zatím slouží k plné spokojenosti. Až budou nějaké zbytečné peníze chystám se pořídit autorádio.
Poplatky
Dnes jsem byl Felicii přihlásit na sebe. Nejdříve mě čekala evidenční prohlídka - 200Kč. Pak na úřadě poplatek za samotný přepis 800Kč a ekologická daň (EURO II) - 3000Kč.
Přidat názorDiskuse: Škoda Felicia 1.3 MPI Trumf
- Re: Re: BMW 525 TDSA (E39) 16.08.2010 20:09 Krispos
- Re: Re: Neznalost neomlouvá 16.08.2010 20:06 Aspire
- Re: Neznalost neomlouvá 16.08.2010 20:03
- Neznalost neomlouvá 16.08.2010 19:46 Aspire
- Hodnotenie 03.08.2010 13:56 El_Scorpio
- Re: Re: BMW 525 TDSA (E39) 18.07.2010 02:34
- Re: BMW 525 TDSA (E39) 18.07.2010 02:09
- Re: Re: BMW 525 TDSA (E39) 16.07.2010 15:49 Mira328i
- Re: BMW 525 TDSA (E39) 16.07.2010 15:37
- Re: Re: BMW 525 TDSA (E39) 16.07.2010 11:52
- Re: BMW 525 TDSA (E39) 16.07.2010 10:56
- Re: Re: Re: BMW 525 TDSA (E39) 16.07.2010 09:55
- Re: Re: BMW 525 TDSA (E39) 16.07.2010 05:29 Mira328i
- Re: BMW 525 TDSA (E39) 16.07.2010 02:10
- BMW 525 TDSA (E39) 15.07.2010 23:52
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Technická 09.06.2010 18:03
- Re: Re: Re: Re: Re: Technická 09.06.2010 18:02 Ronault.
- Re: Re: Re: Re: Technická 09.06.2010 17:59
- Re: Re: Re: Technická 09.06.2010 17:52 Ronault.
- Re: Re: Technická 09.06.2010 17:48
- Re: Technická 09.06.2010 17:45 Ronault.
- Technická 09.06.2010 17:28
- Re: Re: ostrá zatáčka 22.05.2010 13:49 PeT-a (RSKa)
- Re: Re: Re: ostrá zatáčka 22.05.2010 12:56
- Re: Re: ostrá zatáčka 22.05.2010 12:45 FRPE
- Re: ostrá zatáčka 22.05.2010 12:43
- ostrá zatáčka 22.05.2010 12:17 PeT-a (RSKa)
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: OS na Korábu - výsledky 11.05.2010 21:58
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: OS na Korábu - výsledky 11.05.2010 21:56 OS
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: OS na Korábu - výsledky 11.05.2010 21:52
Další vozy Škoda Felicia
-
Škoda Felicia (1999) Majitel: Aspire
Přidáno: 3.1.2010 39210 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1997) Majitel: tomasino
Přidáno: 22.11.2009 159 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1998) Majitel: georgerob
Přidáno: 26.5.2009 439 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1995) Majitel: liborauta
Přidáno: 17.7.2009 129 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Felicia (1996) Majitel: ThomasHK
Přidáno: 31.1.2010 359 Majitel 9.87 Uživatelé