Recenze
Technické info
Přezdívka auta Škoda Fabia Rok výroby 2001 Koupeno ojeté najeto [km]:111667 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1896 výkon [kW]: 74 kroutící moment [Nm]: 240 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11.5 maximální rychlost [km/h]: 185 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 260 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4.5
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "wien999".
Po téměř ročním užívání tohoto auta jsem se rozhodl napsat recenzi, která by snad mohla pomoci případným zájemcům o Fabii zrovna s tímto motorem. Přesto, že o Fabiích obecně toho bylo napsáno více než dost, chtěl bych poskytnout ucelenou zkušenost z pohledu uživatele a vlastníka, její hlavně subjektivní silné i slabé stránky, zkušenosti s motorem a výbavou.
Protože jsem v srpnu 2010 bohužel srazil se svojí krásnou Škodou Rapid 136 na LPG na dálnici srnu, která v rychlosti 110 km/h dokázala zdemolovat komplet předek auta, začal jsem se rozhlížet po něčem modernějším a bezpečnějším. Octavia 1.9 TDI, Fabia Combi 1.9 SDI nebo něco podobného. Pak se ale zčistajasna objevila Fabia, sice hatchback, zato s motorem 1.9 TDI za cenu SDI. Zákonitě jsem v tom čekal nějaký zádrhel. Ale jel jsem se na ní podívat. Po zkušební jízdě bylo jasno: beru, s tím, že se musí vyměnit baňka podtlaku regulace turba.
Moje Fabia, vyrobená v prosinci roku 2000 byla poprvé zaregistrovaná 17.1.2001 ve francouzském Montpellier a původní majitelce sloužila do srpna 2010, kdy byla dovezena do České republiky, do Děčína, kde jsem jí koncem srpna koupil já. Následoval převoz do jižních Čech a převod. Ekologickou daň zaplatil dovozce.
Fabia měla v té době najeto 84 500 km, potvrzených francouzským servisem po telefonickém dotazu. Do dnešního dne jsem s ní najel přes 27 000 km.
MOTOR
1.9 TDI kód ATD se vstřikováním čerpadlo-tryska, i přes větší subjektivní hlučnost jedna ze silných stránek Fabie. Charakterizoval bych ho asi takto: žádný sprinter, ale síly má na rozdávání. Sériových 74 kW (100 koní)/4000 ot/min a 240 N.m/1900 ot/min a stačí na sprint 0-100 km/h za 11,5 s a maximální rychlost 185 km/h. Sílu motoru ale oceníte spíše v kopcovitém terénu nebo při předjíždění, než při sprintu od semaforů. Zejména zastánce benzínu zaujme skvělá pružnost motoru, kdy za městem zařadíte pětku a vyndat jí můžete až na dalším semaforu. Při citlivém zacházení s plynem se na ní dá projet i nejedna vesnice na trase. Předjíždět se často dá i bez podřazení. Motor má dostatek síly už od cca 1250 ot/min, při normálním tempu se může povalovat ručička otáčkoměru okolo 1500 ot/min. Zátah a postřehnutelný, avšak nijak dramatický turboefekt přicházejí po překročení 2000 ot/min. Ani v táhlých stoupáních a naloženém autě necítíte výrazný úbytek elánu.
Spotřeba? Závislá na profilu trati, ale vždy překvapivá.
Město: překvapivě vcelku vysoká: cca 6,5-7 l/100km
Mimo město: 4,0-4,5 l/100km, rekord 3,3 l/100km.
Kombinace:4,5-5,0 l/100km.
Obecně jezdím většinou za 3,9-4,5 l/100km dlouhodobý průměr na 2500km zatím rovných 4,5 l/100km.
Spotřeba je závislá hlavně na onen článek mezi volantem a pedálem: na řidiči. S Fabií 1.9 TDI se dá naučit jezdit s nízkou spotřebou poměrně jednoduše, jde jen o cvik. Člověk potom nemusí ani nutně snižovat rychlost a být brzdou provozu
Např. Liberec - Brno přes Hradec Králové, prům.rychlost 77 km/h skvělý výsledek 3,9 l/100 km. V opačném směru s průměrem 82 km/h za 4,4 l/100km. Trasa Tábor-Liberec (cca 70 % dálnic) většinou 3,9-4,2 l/100km při průměru kolem 82 km/h, v opačném směru 4,5 l/100km. Tábor-Vídeň (zima) 4,3 l/100km. To jsou hodnoty zajeté jedním stylem: s ohledem na spotřebu, ale ne za každou cenu, splynutí s provozem a rychlosti 90-100 km/h, na dálnici 100-110 km/h. Dálnice v Německu, průměr.rychlost 98 km/h, rychlost 130-150 km/h, v 5ti lidech, plné auto: 5,1 l/100km. Vše podle palubního počítače, který podle měření proměřuje o 0,1 l/100 km.
PŘEVODOVKA
Pětistupňová MQ 250 má podle mě dobře seskládané převody, chybí ale buď 6° nebo delší 5°. Při 130 km/h točí motor celkem zbytečných cca 2750ot/min, přitom sílu by ještě na 6° měl. Roste tak hlučnost i spotřeba.
EXTERIÉR
To, co navrhl tým studovaných a erudovaných designérů nemůže amatér "doladit", proto vnější vzhled nebudu narušovat ničím, co na auto nepatří, tzn. "tjůnink". Jediná investice byla do litých kol z předfaceliftové octavie s nízkoprofilovými pneumatikami 195/50 R 15. Jinak se mi líbí Fabie tak jak je, časem bych jí možná okrášlil bílou střechou.
VÝBAVA,INTERIÉR
Comfort modelového ročníku 2000. 2x airbag,otáčkoměr, přední elektrická okna, zpětná zrcátka, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, ABS+ASR+EDS, schránka pod sedadlem spolujezdce, rádio MS402, centrální zamykání s dálkovým ovládáním+sklopné klíče, palubní počítač. Nic víc nepotřebuju, klimatizaci jsem nechtěl. V zimě by se akorát hodila vyhřívaná sedadla, TDI se dlouho zahřívá.
Interiér v modré Streetligt se poměrně snadno špiní, špína z něj jde ale zase dobře pryč. Přístrojová deska je podle mnohých strohá, mě však vyhovuje přehledností, jednoduchostí a tvarem. Také plasty použité na její výrobu jsou kvalitní, dobře slícované a nevržou. Volant má skvěle padnoucí věnec, horní příčky jsou v poloze "třičtvrtě na tři" a umožňují tak pohodlné držení. Drží se dobře, i když auto stojí celý den na sluníčku.
PODVOZEK
Výborné jízdní vlastnosti narušuje těžký motor v přídi, na limitu je Fabia nedotáčivá, to je věc na kterou si ale lze zvyknout, zvláště za přítomnosti ASR a EDS. Kotoučové brzdy i na zadních kolech jsou také výborné, rozhodně v porovnání s francouzskou konkurencí. Podvozek je trochu tvrdší, já mám ještě nízkoprofilová kola 195/50 R 15, přesto ze mě ještě nevytloukl duši =).
ZAVAZADLOVÝ PROSTOR
Na svou třídu průměrných 260l mi ale bohatě stačí. Nedávno prošla Fabia zatěžkávací zkouškou, když jsem vezl kamarády s kapelou. 5 lidí, 1 kytara, velká truhla, malý buben, velký buben, mandolína, housle, 3krosny a 2 pytle s oblečením. Všechno se to naneslo za zadní nárazník a začali jsme skládat puzzle =). Kupodivu se to tam ale všechno vešlo a jedinou kytaru musel kamarád vzít mezi nohy dopředu, protože byla moc velká. Kolo i delší předměty jako lyže se mi tam vejdou, takže mě osobně hatchback stačí.
Silné stránky
Silný, úsporný a vcelku spolehlivý motor
Náklady na servis
Zpracování, materiály
Celkový dojem solidnosti
Slabé stránky
Malý kufr
Hlučnější motor
Aerodynamický hluk při vyšších rychlostech
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Všeobecné problémy s žárovkami H7 se mi (ťuk ťuk) vyhnuly. Problémy byly s již zmíněnou regulací turba, kde bylo potřeba vyměnit hadičky a nádobka podtlaku. Těsně před koupí bylo zrepasováno turbo a vyměněna váha vzduchu. Po nehodě začátkem března 2011 vyměněn LP blatník,P nárazník, kapota a světlomet. Následovalo zašmodrchání lanka stahování levého předního okna, v autorizovaném servisu mi řekli, že je nutná výměna celého toho plata, šel jsem na net a 590 kč i s poštovným jsem si objednal opravnou sadu a mechanizmus vyměnil sám. Následovaly spotřební věci: rozvody+olej+silentblok uložení táhla (kosti)+seřízení regulace turba, vše za 7000 kč.
Servisuji u známého
Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia Škoda Fabia 1.9 TDI PD 74 kW
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy Škoda Fabia
-
Škoda Fabia (2005) Majitel: Ronault.
Přidáno: 18.11.2015 449 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2005) Majitel: GeorgeB
Přidáno: 16.10.2009 219 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2002) Majitel: parkoviště
Přidáno: 13.10.2008 3710 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2002) Majitel: baca42
Přidáno: 31.12.2010 8110 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2004) Majitel: Trubcic
Přidáno: 26.5.2010 7110 Majitel 9.84 Uživatelé