Recenze
Škoda Fabia Elegance 1.4 TDI PD 55 kW
Technické info
Přezdívka auta Fábinka, Kadla Rok výroby 2005 Koupeno ojeté najeto [km]:188000 palivo: nafta počet válců: 3 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1422 výkon [kW]: 55 kroutící moment [Nm]: 195 zrychlení 0-100 km/h [s]: 14.2 maximální rychlost [km/h]: 168 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 426 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4.5
Popis vozu
Jedinec, který fabii nezná, buď posledních 10 let strávil ležením v komatu v sanatoriu a nebo ani nepochází z této planety. Pominu tedy tyto dva případy a budu předpokládat, že ji vy všichni ostatní znáte. Pokud už přesto zapomínáte, jak fabie 1. generace vypadá (to snad ne), pohleďte z okna a minimálně jednu tam určitě někde spatříte. Nebudu se zde tedy rozepisovat o obecných věcech, které si přečtete v každé recenzi a které již umíte odvyprávět nejen pozpátku, ale i o půlnoci ze spaní, a tuto recenzi pojmu jako zpověď normálního uživatele normálního auta.
Ještě předtím upozorňuji všechny čtenáře, že názory uvedené v tomto díle jsou osobním stanoviskem autora, nikomu nejsou vnucovány a autor za ně nenese žádnou zodpovědnost... Fabii zde nebudu ani zatracovat a posílat do automobilového pekla, ani vyzdvihovat do automobilových výšin - budu pouze konstatovat holá, pro někoho zdrcující fakta a mé postřehy načerpané během mého bádání.
Úvodní slovo
Pár slov úvodem - jde o model po omlazovací kůře, tj. auto už podědilo jisté regeneračně působící prvky své sestřenice Octavie druhé, což považuji jen a jen za pozitivní krok vstříc světlým zítřkům. Nové jsou například - přední nárazník (kulaté mlhovky), volant, zadní světla, dekor ukazatelů v přístrojovém panelu a mnoho dalších maličkostí, kterých si běžný smrtelník nemusí ani všimnout.
Ještě se chci čtenáři omluvit, že počet a kvalita fotografií jsou slabší, leč počasí mi zatím neumožnilo nafotiti nějaké kvalitnější kousky. Za důstojnějšího počasí bude určitě fotoalbum doplněno.
Tak, a pojďme na to. Pohodlně se však usaďte, bude to dílo vyčerpávající...
KAPITOLA 1: Jak se k nám vůbec dostala?
To vám bylo tak: Po havárii Seatu (viz má auta) začátkem září 2009 a po uvalení totální škody likvidátorem pojišťovny na nešťastné to auto bylo jasné a nutné hledat co nejrychleji náhradu, nejlépe opět na 4 kolech. Jsme totiž s partnerkou na autě závislí - dojíždíme do práce s nájezdem cca 110-120 km za den. Bylo šťastnou náhodou (někdo by snad řekl osud), že se nám naskytla možnost zamluvit si hned 2 dny po zmíněné nešťastné události tento bílý zázrak. Nebudu zde uvádět detaily, ale je dobré zmínit původ naší bílé služebnice. Fábinka, jak ji v našich rodinných kruzích zveme, předtím sloužila jako služební auto jednomu člověku v jedné nejmenované firmě v kraji za sedmero hypermarkety, kterému se říká Praha. Tudíž jde kromě vymlácených tlumičů, čepů, a podobných věcí předpokládat i jistou serioznost dat uvedených v servisním lejstru a snad trochu lepší zacházení než jaké bývá k erárním šlužebním povozům (každý to jistě zná). Nespornou výhodou - zejména finanční - bylo také to, že auto nešlo přes autobazar, takže kromě hromady financí, což v době finančních čachrů zvaných světová krize zvláště potěší na srdci, bylo ušetřeno i servisní lejstro, které nikdo nestihl pojíst, jak se tomu v autobazarech často stává. A rovněž ukazatel ujetých kilometrů nepodstoupil omlazovací kůru a může se mi s čistým svědomím podívat do očí. Další výhodou je, že vozidlo nebylo havarováno. Ano, měl jsem opravdu štěstí, přiznávám. Fábinka u nás začala sloužit dne 30.9. léta páně 2009, když jí táhlo na 4,5 roku, za tu dobu stihla odpracovat u předchozího pána zhruba 117500 km. Na uhláka uspokojivé kilometry, pokud porovnáme se stářím. Každý, kdo ji zatím viděl, hned se podivil, jak zachovale vypadá a já souhlasím. Opravdu, vypadá velmi velmi zachovale. Nebýt té běžné provozní ušpiněnosti a několika drobných škrábanců způsobených neschopnými a bezohlednými kolemřidiči, které si během předešlé služby vysloužila, je jako právě koupená v autosalonu.
KAPITOLA 2: Proč zrovna ona?
Jsem realista, snad proto, že behem 4,5 let mi slouží již 3. vůz, a proto nečekám žádné zázraky - řídil jsem již lecjaký povoz, takže mi stačí, aby Fábinka spolehlivě sloužila a za to se jí dostane té nejlepší péče. Pořízena byla z čistě praktických a zištných důvodů (motor, koncern, spotřeba, profláknutost, náhradní díly, zavazadlový prostor) a tak k ní také bude přistupováno - bude to stejně jako cordoba dennodenní pomocnice při toulkách českou vlastí a ne vůz na parádu. Snad osudem je, že původně jsem fabii chtěl místo cordoby a teď jsem u ní opravdu skončil. Nebo začal? Pokud by se někdo tázat chtěl, proč jsem nepořídil nějaký ojetý Seat a zhřešil jsem se Škodou, tak je to proto, že aktuálnímu požadavku fabie combi vyhovovala nejlépe a byla první po ruce. Rozhodně jsem nebyl hnán pudem vlasteneckým. Ale pozor, Seaty se mi nadále líbí a mají v mém srdci rozhodně více místa než Škoda.
KAPITOLA 3: Jaké má věno?
Inu, na to, že je z rodu Škoda, docela bohaté a určitě svému rodu nedělá ostudu. Jedná se o elegantní výbavu elegance a musím přiznat, že je to oproti běžné sociální výbavě nebo nedej bože ultrasociální nulové výbavě, odborně to nazývané junior (s heslem kde ničehož není, ničehož se nepokazí), opravdu rozdíl. Omlouvám se, nechci brát slovo boží nadarmo, už se to nestane... Řekl bych, že je to díky elegantní výbavě úplně jiná fabie, prostě jaksi urozenější. Bohaté věno ji činí opravdu vhodnou družkou a ani v urozenějších vrstvách s ní nedudete tolik pro smích. Tady ty hlavní vlastnosti, které mne na její výbavě nejvíce těší nebo dojímají:
- malý kožený paket - volant a ruční brzda v koženém hávu, včetně části řadící páky
- autorádio symphony s CD! Aparatura, která ve voze Škoda zná CD, musela být v roce 2005 opravdu k nezaplacení, ještě že jsem tento vůz tenkrát nekupoval
- hliníková kola - dělají čest výbavě elegance, naštěstí jsou ještě čtrnáctipalcová, na české silnice ve středověkém rázu tak akorát
- tónovaná skla navíc se ztmaveným pruhem na čelním skle - zdá se mi, že to vážně funguje - při intenzivním slunečním svitu skla zbarví se do černa, což vypadá velmi efektně...
- tempomat aneb nastav a jeď - člověk by řekl, že je to holá hloupost, ale denně strávím 50-60 km na dálnici a tam je to vhodný pomocník
- velmi slušné odhlučnění motoru (nevím ale, zda není součástí i nižších výbav) - tady se někdo vskutku snažil, motor je celý plastem pokrytý, molitanem olepený a kapota zespodu opatřena tlumícím hadrem
- vyhřívaná zpětná zrcátka - opět hloupost, kterou jsem dříve nepotřeboval, ale začínám věřit, že alespoň 5x za zimu bude užita
- schránka na zbytečnosti pod křeslem spolujezdce - praktická věc, už vím kam s věcmi, které právě nepotřebuji
- pěkná a chromovaná hlavice řadící páky - ano, už to konečně vypadá jako řadící páka, díky!
- klimatizovaná přihrádka u spolujezdce - nevím, možná na mě v letních parnech zapůsobí, až mi bude chladit lejstra k vozu, ale příliš si od ní vpravdě neslibuji.
- čalounění a textilní ztvárnění sedadel - vypadá hodně pěkně a honosně. Dílo čalouníkovo celkově hodnotím na výbornou a zasloužil by metál. Navíc jsem měl to štěstí a vyfasoval tmavou barvu interiéru - nedokážu si ani na okamžik představit, že bych musel udržovat tu světlou barvu (myslím, že je to béžová?)
- multifunkční ukazatel alias MFA alias palubní počítadlo. Vhodný rádce na cesty a ku mému překvapení podává vcelku věrohodné informace
- celkově barvy a plasty v interiéru - působí opravdu honosně a nesociálně
- chromované kliky dveří (v interiéru) - pocitově opět o něco vyšší dojem
Ostatní záležitosti jako manuální klimatizace, přední okénka v elektrickém vyhotovení, centrální zamykání na dálku, komfortní blikání (3x a dost), nastavitelné křeslo řidiče a nastavitelný volant, posilovač řízení, ABS, to je dnes v každé běžné výbavě již standardem a zde tedy nebudu plýtvat čtenárovým časem.
KAPITOLA 4: Zkušenosti
Tak tedy - musím ji pochválit, odvádí opravdu dobrou práci, zatím má očekávání splňuje na výbornou a budiž to tak i nadále...
Nuže, pojďme se podívat na několikero silných a slabých stránek naší bílé společnice...
Silné stránky
MOTOR - asi nejdůležitější ano, které padlo při jejím výběru. Tříválcově orientovaný turbodiesel, mezi běžným lidem známý spíše jako malotraktor, je svým způsobem zvláštní pohon, a proto k němu široké společenské vrstvy přistupují jako k invalidovi. Ale řekněme to otevřeně, on to vlastně invalida je, něco jako bychom psu amputovali jednu nohu hned při narození - také by se s tím ono nebohé stvoření naučilo žít, ale nikdy by to nebylo ono. Ale na druhou stranu je nutné uznat, že i když motor má o válec méně než je zdrávo, není to zase tak hrozné a znát je to, řekl bych, jen na volnoběh, kdy se celý povoz lehce potřásá a jako by třesavku měl. Ale výkonově to je trhák, 55 kW sice nic moc výrazného nevěstí (v pozdějším provedení pak 59 kW), ale aspoň se urodilo o trochu více točivého momentu, než by se mohlo na 55 kW zdát, a tak krásných 195 Nm způsobuje, že motor tahne vpřed ať se děje, co se děje (pokud mu není dovolen pokles do nižších otáček, kde se motor příliš nevyzná). Ani při obsazení povozu 5 lidmi motor neztrácí na svém dechu a snaží se řidiče přesvědčit, že rodově vrozená absence jednoho válce není zase tak drastická vada a neubere to tolik na jinak velmi ušlechtilém původu. Ano, mne přesvědčil, tady se pokláním. Možnost magického chipu na 73 kW a 235 Nm navíc poukazuje, že motor má značnou výkonovou rezervu a nemusel by se tolik utahat stářím. O chipu zatím ale neuvažuji.
Ale dosti těch řečí o zdravotně postiženém motoru, neboť to hlavní, proč tento motor považuji za dílo dábelské, je jeho spotřeba. O ní to u tohoto motoru je a proto jsem jej zvolil. Řídit povoz žeroucí trvale 4 až 4,5 litru na 100 kilometrů (dle tíhy řidičových bagančat či momentálního duševního rozpoložení) je opravdu báječné, a s tímto motorem to není problém - můj prozatimní průměr jest 4,3 litrů a podiven buď každý - údaje na palubním počítadle souhlasí se mnou zaznamenávanou spotřebou dle tankování u napajedel! Na dálnici sice spotřeba šplhá k pěti litrům, ale při vplutí na okresní tankodromy začíná okamžitě poklesávat ke 4 litrům nebo dokonce pod. Ano, pod. Znám dokonce jednu trasu zhruba 20 km dlouhou, kterou jsem absolvoval i za rovné 3 litry při tempu jen o něco pomalejším než předpisy dovolují. A každým dnem tuto trasu jezdím s průměrem 3 až 3,5 litrů. Cestu Sušice-Klatovy-Plzeň-Rokycany, což jest zhruba 85 km, jsme při 2 lidech a 20 km dálničním podílu absolvovali za 3,9 litrů. Zcela v rámci obecně platných předpisů. Musím ale přiznat, že městský provoz je v mých jízdách zastoupen minimálně, téměř vůbec. A také že z 60% vozidlo jezdí o jednom pasažérovi, zbylých 40% je již naloženo dvěma cestujícími.
Co se týká pokoušení maximální rychlosti, která jde s povozem absolvovat, tak zde zatím nemám jasno, neboť jsem tento údaj nezjišťoval. Již jsem jezdil rychlostí kolem 150 kmh dle rychloměru, a vzhledem k faktu, že motor to snášel velmi ležérně a řekl bych levou zadní (nebo jinou, kterou nemá amputovanou), odhaduji maximální možnou rychlost někde kolem 180-190 kmh. Míra aerodynamického svistu je přitom na slušné úrovni (rozuměj tak, že vůz je dobře odhlučněn) a brum s hlukem motoru v některých rychlostech naprosto zaniká.
K dalším silným rysům naší bílé společnice patří dle mého soudu kvalitní dílenské opracování jak interiéru, tak exteriéru, zde je na první pohled vidět znatelný náskok oproti rodu Seatů, kde dílenské opracování interiéru nedosahovalo a nedosahuje ani dnes tak kvalitních výkonů. Fábinka celkově působí jako velmi precizní a vyspělý povoz, samozřejmě porovnávám s vozy jí rovnými. A zatím jsem nenašel žádné hrubší pochybení dílenského mistra.
Pochvalu pěji i na bílou barvu, která sice působí stroze a jednoduše, ale vyvažuje tento neduh jistou elegantností a lehkostí, bohužel s vyššími sklony ušpiniti se.
Další ano je pro prostor cestujících. Potěšující skutečností je, že cestující vzadu mají dostatek místa pro své nohy, a to se ti vpředu přitom nemusejí ani příliš posouvat a mačkat nos na čelní sklo.
Rovněž prostor pro batožiny je z těch větších, navíc prakticky řešený s uzavíratelnými bočními brašnami a vyjímatelným horním krytem. Rezervní plnohodnotné kolo je umístěno zcela na dně zavazadelníku pod deklem a je tedy šikovně skryto (ale to by překvapilo jen neznalého burana). A opět je zde viditelná kvalitní práce čalouníka, kterýžto celý zavazadelník pojal poctivým a pilným přístupem.
Pozitivní óda jde rovněž na adresu křesel v první řadě, které ač na první pohled a hlavně posed dosti tvrdé jsou, mi zcela vyhovují a nezpůsobují mi žádné bolesti zad, otlačeniny nebo jiné podobné neduhy. Boční vedení opěradel je rovněž dobré, kdy nepřekáží a zároveň plní svoji funkci.
Jízdní komfort je také vcelku působivý, po přechodu od tvrdého Seatu jsem si ve Fábince zprvu připadal jako v obýváčku a na vzduchovém polštáři, za což jsem velmi rád, mé nervy to v dnešní těžké době plné stresu lépe snášejí. Co se týká řazení, řízení a podobně, zde asi nikoho nepřekvapím, že vše je v koncernovém standardu, tudíž na vysoké úrovni. Nejsem řidič závodník, takže vlastnosti jako nedotáčivost, chování při smyku a podobně mě nikdy nezajímaly, v zimě snad vyzkouším ABS ale to je tak vše.
Slabé stránky
Ano ano, i ona je má. Zatím toho není mnoho, nač jsem přišel, ale určitě časem ještě nějaké postřehy přidám. Každopádně uvést to musím, abych nezpůsobil, že tento literární útvar bude mylně považován za pouhý chvalozpěv.
Tak předně, nechal bych veřejně zbičovat toho slaboduchého jedince, který zhmotnil myšlenku invalidního pravého zpětného zrcadla - a určitě bych nebyl sám... Nejen, že to vypadá odporně, navíc mám pocit, že tak úzké zrcadlo na bezpečnosti řidičově určitě nepřidá.
Dále musím říci jednu nepěknou věc na výše tolik opěvovaný motor, a sice, že při jistých otáčkách má tu schopnost rozrezonovati celý interiér, což mne vždy vede k obavám, že rezonance vyrazí všechny okénka z vozu a navíc bubínky z mých sluchů. Jedná se o hranici 1500 otáček, takže běda běda, pozor na to. Motor sice dokáže v těchto otáčkách ještě slušným způsobem spolupracovati, ale je to o sluch. A pozor, při rozjezdu vozu nutno přidati o něco více plynu, neb jinak motor zdechne.
Další slabá stránka se týká jinak jistě velmi vyspělého autorádia, neboť jsem nenalezl funkci, kteroužto by bylo možno pozastaviti právě přehrávanou stopu z hudebního CD. Již jsem jednou pročetl návod, avšak bez úspěchu. Snad jsem jen chybně četl, zkusím to ještě jednou. Předně se omlouvám, pokud bych snad čtenáře měl uvést v omyl.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím nic a doufám, že u těchto slov zůstanu. Zatím prováděny jen běžné údržbářské práce, aby nám Fábinka dlouho věrně sloužila a nerozpadla se.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Prodej proběhl v pořádku a hladce, nemám žádných výhrad. Možná Ji mohl prodejce alespoň trochu umýt, ale budiž.
Novinky v recenzi
Prodáno v dubnu 2012
Auto jsem v dubnu 2012 prodal, měla najeto zhruba 185.000 km. Snad je s ní nový majitel spokojený. Nám sloužila věrně a i když měla jisté neduhy, budeme na ni v dobrém vzpomínat.
Další informace
Po dlouhé době opět něco přidávám do novinek. V červenci 2011 byla Fábinka na výměně ložisek obou předních kol, čímž došlo k odstranění nesnesitelného hučení při jízdě.
V září byl uskutečněn další servisní interval (při 180 tisících km), kromě oleje a samozřejmě olejového filtru nebylo potřeba na nic sáhnout. Auto šlape pořád jako hodinky a zanedlouho mu bude 200 tisíc km :-)
Nové pneu
Tak je to tady, mám koupené nové pneu. Jde o Michelin Energy saver 185/60 R14 82H. Původně jsem doufal, že tuto sezónu doklepeme na Fuldách, ale bohužel jejich stav je už tragický a hlučnost překročila všechny meze, proto půjdou pryč.
Přezutí na Micheliny plánuji na konec června. Už se nemůžu dočkat :-)
STK a ME
V pondělí 13. června jsme byli na technické a emisích. Bez problémů jsme prošli, máme klid na další dva roky :-)
170.000 km
Před týdnem jsme překročili 170.000 kilometrů. To už je kousek od 200.000 :-)
Ještě dlužím informaci, jak proběhly servisní práce koncem března (v rámci 165.000 km). Byl vyměněn olej v převodovce, srovnány kotouče předních brzd, vyměněna brzdová kapalina a bohužel i zadní brzdy, neboť byly úplně zarezlé a neplnily svoji funkci (to jsem trochu očekával). Prasátka navíc tekla. Takže servis byl o něco náročnější, ale vyplatil se. Teď je zase na nějakou dobu klid.
Výměna oleje
V pátek 25.3. proběhla výměna motorového oleje, při stavu kilometrovníku 166.600 km. Opět šel dovnitř Repsol Elite 505.01 TDI 5W-40.
Navíc jsem na čtvrtek objednaný u dvorního mechanika na výměnu brzdové kapaliny a drobné servisní práce. V rámci servisního intervalu. O výsledku budu informovat.
Přezuto
Předminulý víkend jsem přezul na letní pneumatiky. Bohužel i přesto, že kola byla čerstvě vyvážená, se při jízdě ozývá docela nesnesitelný hluk z pravé strany auta a do volantu jdou znatelné vibrace (připomíná to odcházející ložisko, ale na zimních bylo vše OK). Podobné se dělo už na podzim, než jsem přezul na zimáky, ale doufal jsem, že po předjarním vyvážení bude vše OK. Není.
Vzhledem k tomu, že Fuldy mají najeto už cca 40 tisíc km - z toho 30 tisíc ode mně a předpokládám tak 10 tisíc od předchozího majitele - tak se už asi chýlí ke konci svého života. Škoda, čekal jsem víc...
Problém se začal projevovat pozvolna po seřízení geometrie přední nápravy, kterou jsme podstoupili vloni v létě.
Nepomohlo ani prohazování předních kol za zadní a podobné fígle, takže se poohlížím po nových pneu. K tomu mě vedou i náznaky drobné zpuchřelosti na povrchu pneu, při stáří pneumatik 2 roky je to přinejmenším divné.
Horkým kandidátem je Michelin Energy Saver, zůstanu věrný rozměru 185/60 R14. Pokud máte nějaké zkušenosti s touto pneu (nebo s Fuldami...), uvítám je.
Jarní očista
O víkendu 12.-13.3. jsme vozítko celé umyli (první mytí po zimě), vysáli jsme kompletně celý interiér a už to zase vypadá k světu :-) také jsem nechal vyvážit letní kola a příští víkend pravděpodobně přezuji, tento rok letní Fuldy asi dorazím...
Dojezd na rezervu
Včera se mi stala kuriozní věc, která se stává tak 1x za život - neodhadl jsem stav paliva a nedopatřením jsem donutil Fábinku jet za podmínek, kdy na počítači svítil dojezd 0 km a ručička ukazující stav paliva byla narvaná zcela vlevo (přidám fotky) ... na takto ukázaný dojezd 0 km jsem ujel cca 5 km, následně jsem téměř v potu zajel na čerpací stanici. Mimochodem poprvé, co jsem tankoval do Fábinky na EuroOilu.
165000 km
Před 2 dny jsem překročil 165 tisíc km. Takže vrcholí přípravy na další servisní miniinterval (zejména výměna motorového oleje).
Rest in peace, žárovko
Před dvěma dny mě opustila další žárovka H7 (= ta ve předním potkávacím světle), tentokrát měla monstrózní až obscénní odchod - vzala s sebou i tavnou pojistku 15A. To je poprvé, co jsem v autě měnil nějakou pojistku! Část vnitřností žárovky (zřejmě made in PRC / China) se uvnitř úplně odpařilo :-) Ale celkově vzato to s těmi žárovkami není zase tak hrozné, jak jsem čekal, nechci to zakřiknout, ale tato (ač stála minimum) vydržela naživu cca 7 měsíců... Pořídil jsem teď místo ní o něco kvalitnější kus (tedy alespoň cenově, údajně výroba v Německu), tak uvidíme. Každopádně zvažuju koupit nějaké ještě kvalitnější žárovky, které hlavně víc svítí, protože ta fábie vůbec nesvítí! Nevím, jaké se světlem z F1 máte zkušenosti vy? Já si kolikrát připadám, že jezdím poslepu, i když svítím :-(
160 tisíc km.
Včera jsme se přehoupli přes 160 tisíc kilometrů. Fábinka zatím pořád věrně slouží, jen se přes zimu opět o něco zvýšila spotřeba motorového oleje, ale to už mě nedokáže překvapit. A ty ledové starty, prostě katastrofa :-( Už aby bylo teplo :-)
155000 km
Včera jsme překročili (přejeli) 155 tisíc km. Vše zatím šlape tak jak má, jen tak dál.
Navíc jsem konečně spravil levé zadní dveře - nechutně do nich zatékalo. Jsou toho plná fóra, takže se zde nebudu nijak rozepisovat. Jen musím přiznat, že toto se inženýrům opravdu moc nepodařilo. Tak teď snad už bude sucho :-)
Příští rok mě čekají pravé zadní dveře, tam už také zatéká, ale ještě ne tolik...
150000 km pokořeno
Tak je to tady, v úterý jsme oslavili malé jubileum, tachometr se přehoupl přes 150.000 km. Událost jsem si i vyfotil a až se mi to podaří, fotku sem uložím.
S tím také souvisí další servisní interval. O prodlouženém víkendu plánuji vyměnit motorový olej, vzduchový filtr a rovněž kabinový filtr. Chystám se rovněž vyměnit olej v převodovce, ale to až podle příležitosti.
Za téměř rok od koupě jsem tedy najel 33000 km, za tu dobu se spotřeba téměř jednoznačně ustálila na hodnotě 4,3 litrů na 100 km. Nebýt ten motor takový chrochta, označil bych ho za geniální...
Verva Diesel? Ne, děkuji...
Před pár dny jsem opět natankoval Verva Diesel. Že já si nedám pokoj. Kdepak, pořád to musím zkoušet. Tentokrát se ale konečně zadařilo. Jsem tedy opravdu rozčarován, neboť motor výrazně zhlučněl, a při nižších otáčkách, kde s běžnou naftou ještě jakštakš spolupracuje, se teď místy chová jako se dvěma válci. Inu, není nad běžnou naftu. Se Shell V-Power diesel tak negativní zkušenost (zatím) nemám, tam je to s nulovým efektem oproti běžnému Shell dieselu. Že by si lidé s prémiovými palivy kupovali jen placebo? Je to možné. Ale je zvláštní, že u cordoby se mi to s nimi zdálo přeci jen o něco lepší. Já už se v tom vážně nevyznám.
Jaké máte zkušenosti s motory TDI a prémiovými palivy?
Silentbloky a geometrie
Včera se Fábinka podrobila výměně silentbloků (zadních) na předních ramenech a následně byla seřízena geometrie. Staré silentbloky už byly dost zničené a seřízení geometrie také znatelně pomohlo, auto už výrazně táhlo doprava. Staré dvouramenné silentbloky byly nahrazeny novými čtyřramennými.
Spotřeba oleje
Pro zajímavost jsem teď nějaký čas sledoval spotřebu motorového oleje a jsem příjemně překvapený. Po cca 2 měsících (= zhruba 6000 km) ubylo jen asi půl litru oleje, což vzhledem k tomu, že turbo blije olej a motor už má najeto skoro 150 tisíc km, hodnotím jako výborný výsledek.
Pro doplnění uvedu, že tento motor papká výhradně oleje se specifikací VW 505.01, která je určena jen pro motory PD (Pumpe-Düse čili Čerpadlo-Tryska).
Maximální rychlost
Minulý týden se mi podařilo najít nerušený kousek dálnice a tak jsem otestoval maximální rychlost - Fábinka dala tachometrových 185 kmh, dál už to nešlo. Ale kupodivu motor tempo statečně snášel a nebyl problém tuto rychlost udržovat. Samozřejmě jsem testoval na německé dálnici, u nás se tak rychle jezdit nesmí...
Fotky
Před několika dny jsem přidal nějaké ty fotky, aby bylo čím se kochat. Bylo krásné počasí, takže to k focení přímo svádělo :-)
Pneumatika s dírou
Zhruba před týdnem jsem někde cestou z práce zapíchl do zadní levé pneumatiky docela velký vrut do dřeva, takže bylo nutno nasadit rezervu a kolo odvézt do servisu. Oprava stála 200 Kč a vypadá to, že se podařilo díru úspěšně zalepit.
Serviska při 135.000 km
... je za námi. Obnášelo to vlastně jen výměnu motorového oleje a filtru + řadu kontrolních úkonů. Několik dnů před serviskou jsem Fábinku také pěkně umyl po zimě a navoskoval.
Přezutí
Tak tu máme jarní teploty a včera jsem přezul na letní kola. Teplejší teploty jsou patrné i na spotřebě, která šla rázem lehce dolů. A shodou okolností to včera bylo na den přesně půl roku, co jsme Fábinku pořídili :-)
Zimu jsme přežili v pořádku, až na lehce odřený přední nárazník, památka na svodidla při bruslení na ujetém sněhu.
Zhruba za 14 dnů nás čeká další servisní (mini)interval, což obnáší hlavně výměnu motorového oleje.
A jedna perlička na konec - minulý týden se mi podařila průměrná spotřeba 2,8 litrů, bylo to na trase dlouhé 23 km a s průměrnou rychlostí 59 km/hod. Jedná se o úsek polorozbombardované ale ještě dobře sjízdné příbramské magistrály z Čenkova do Zdic. Pro zajímavost - stejnou spotřebu jsem tam cca před rokem a půl absolvoval i s firemní oktavií2 s motorem 1,9 TDI PD.
Aktualizace
Provedl jsem aktualizaci ujetých kilometrů a spotřeby - šla díky mrazům o něco nahoru, a sice na 4,4 litry / 100 km.
A jedna perlička - začátkem tohoto týdne jsem tankoval nejdražší pohonné hmoty v mém životě, a sice V-Power diesel za neuvěřitelných 33,70 Kč / litr. A rozdíl oproti normální naftě? Nezpozorován...
Spotřeba v zimě
Spotřeba v zimě šla o něco nahoru, koho by to udivilo. Ale ne zase tolik, jak jsem čekal. Podle palubního počítadla mám za posledních 99 hodin 59 minut (maximální doba jízdy, po kterou funguje sledování dlouhodobé spotřeby) najeto 5992 km se spotřebou 4,5 litrů. To je zhruba za dva poslední měsíce (najezdíme kolem 3000 km měsíčně).
Celkovou průměrnou spotřebu ale ponechávám na 4,3 litrech, neboť tento zimní výkyv ji zatím neohrozil.
A ještě malé jubileum - Fábinka má najeto už lehce přes 127000 km, to znamená, že je u nás už dobrých 10000 km :-)
Šťastný nový rok
a mnoho zdravě najetých kilometrů v roce 10 vám všem ze srdce přeje Georgeb. Prosím jezděte opatrně ať zbytečně nebouráte, a pokud už nabouráte, tak se předtím alespoň připoutejte - vím, o čem mluvím. Já kdybych nebyl při havárii se Seatem připoutaný, tak by mě zřejmě airbag umlátil a dneska už bych tu možná ani nebyl. Takže vážně bacha na to :-)
S Vervou do toho
Včera jsem poprvé v životě tankoval Verva diesel u Benziny. Bohužel zatím nedokážu říct, jaký to má vliv na funkci auta, každopádně vliv na moji peněženku to má znatelný. Litr této vyjímečné záležitosti stojí skoro o 4 Kč více než běžná nafta, a proto bude Verva tankována jen výjimečně. Ledaže bych s ní zaregistroval alespoň o půl litru nižší spotřebu, to bych ji tankoval asi trvale :-) Ale tomu nevěřím... Pokud zaregistruji nějaká znatelná zlepšení v chování motoru s touto naftou (zatím bez výsledku), určitě tento poznatek přidám do novinek.
Zimní kola
Pokud to vyjde, přezuji zítra nebo v neděli na zimní kola. Letos výměna probíhá opravdu nezvykle pozdě, ale za to může ten nadmíru vlažný listopad.
Přidána zajímavá fotka
Protože počasí stále ještě nestojí za nic, vrhl jsem se v zoufalství na zpracování stávajících fotografií a vzniklo zajímavé, zčásti retrospektivní fotodílo (viz jedna z posledních fotek v galerii). Dal jsem dohromady povozy, které u nás sloužily (P306, Octavia RS, Cordoba) či stále ještě slouží (Fabia, Fabia Combi). Dílo sic nevyniká valnou uměleckou kvalitou, má však vysokou hodnotu citovou a faktickou. Alespoň si vážený čtenář udělá představu o tom, co nám doma prošlo pod rukama...
2 měsíce
Dnes jsou tomu přesně na den 2 měsíce, co Fábinku máme. Při té slavnostní příležitosti jsem překročil 123456. kilometr, a rovněž jsem tuto neopakovatelnou událost patřičně zdokumentoval, jak vidno ve fotogalérii.
Kilometry přibývají
Tak už tu máme 123000 km. To je slušných 5500 km za necelé dva měsíce. Bohužel zatím nemohu přidat žádnou novou negativní zkušenost, protože žádná není. Naopak povoz jezdí báječně, spotřeba se drží na oněch 4,3 litrech a jak každý dokáže odhadnout, dojezdem na jednu nádrž se dá jít i přes 1100 kilometrů. Ano, v praxi vyzkoušeno, jde to. A přesnost palubního počitadla? Naprosto přesná.
Rádio
Tak jsem se konečně dostal ke druhému čtení návodu na rádio, ale běda běda, funkce pro pozastavení zvukové stopy snad opravdu neexistuje? Jak je tohle možné...
Serviska OK
Tak jsem si Fábinku včera přivezl domů, pěkně vyservisovanou a tudíž připravenou zdolávat další statisíce kilometrů po českých tankodromech. Výměna všeho níže popsaného (novinka z 6.11.) vyšla i s prací na 9800 Kč (ale kdepak, nebyl jsem ve značkovém servisu). Pravdu díte, ranec to veliký, avšak dle plánu v servisním lejstru je servis ve 120.000 km u tohoto motoru snad to nejhorší (nejdražší), co může být (sejde se tam několikero zásadních věcí najednou). Vždyť jen rozvodová sada obnáší 4.500 Kč! A v budoucnu by mělo mělo být už jen levněji. A navíc, mám jistotu, že ty potřebné záležitosti byly opravdu poctivě vyservisovány.
Neboť mne můj dvorní automechanik vyvedl ze snění, že auto bylo předtím kvalitně servisováno. Řekněme, že bylo servisováno, ale ne zrovínka poctivě (aneb papír snese všehož). Ale což, takový je život, snad to nebude mít žádného vlivu na funkci naší služebnice...
Výměna rozvodů, oleje a filtrů
Vůz je dnes u mého dvorního automechanika podrobován servisnímu úkonu při dovršení 120000 km, což obnáší zejména výměnu ozubeného řemene, drobností s tím spojených, výměnu motorového oleje a filtru, vzduchového filtru, palivového filtru, pylového filtru a navíc doplněn o všeobecnou prohlídku. Snad vše bude v pořádku. Pro doplnění uvádím, že Fábinka byla podrobena již před několika dny napojení na diagnostický superpočítač, který nezjistil žádných zápisů v paměti závad řídící jednotky.
Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia Elegance 1.4 TDI PD 55 kW
- přední ložiska 19.01.2012 20:54 baca42
- dojezd na rezervu 15.03.2011 19:41 baca42
- Re: Re: Re: palivo 15.02.2011 23:37
- Re: Re: palivo 17.07.2010 22:06
- Re: Re: palivo 17.07.2010 03:30 PeT-a (RSKa)
- Re: palivo 16.07.2010 22:43 GeorgeB
- Re: palivo 16.07.2010 21:53 Krispos
- palivo 16.07.2010 20:51 PeT-a (RSKa)
- Re: Dobrá recenze-horší obodování 08.02.2010 20:34 GeorgeB
- Dobrá recenze-horší obodování 05.02.2010 20:28 David1976
- Re: RS 01.01.2010 00:36 GeorgeB
- Re: J.A.R. 01.01.2010 00:32 GeorgeB
- J.A.R. 31.12.2009 09:23 pedro26
- RS 31.12.2009 00:22
- Já neznám Fabii ... 12.12.2009 00:04 FRPE
- Re: Re: Servis 02.12.2009 17:43
- Re: Servis 02.12.2009 17:40 GeorgeB
- Servis 01.12.2009 10:22
- Recenze opravdu vyčerpávající. 08.11.2009 00:17 Poustnik
- chybějící foto 07.11.2009 23:24 Matheas Ropak
- Fabia 07.11.2009 14:32 PeT-a (RSKa)
Další vozy Škoda Fabia
-
Škoda Fabia (2005) Majitel: Ronault.
Přidáno: 18.11.2015 449 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2002) Majitel: parkoviště
Přidáno: 13.10.2008 3710 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2002) Majitel: baca42
Přidáno: 31.12.2010 8110 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2004) Majitel: Trubcic
Přidáno: 26.5.2010 7110 Majitel 9.84 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2003) Majitel: Dave-lamino
Přidáno: 13.6.2007 5510 Majitel 9.83 Uživatelé