Recenze
Honda Civic 5D 1.8 Sport
Technické info
Přezdívka auta Honda Rok výroby 2009 Koupeno nové najeto [km]:38600 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1799 výkon [kW]: 103 kroutící moment [Nm]: 174 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.9 maximální rychlost [km/h]: 205 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 415 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.7 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Kubajsu".
Cesta k autíku
Při soužití s Peugeotem 206 mi bylo čím dál jasnější, že automobilové touhy naplnit nedokáže... Ale co dál? Prvním favoritem byla Mazda 3 1.6 MCD, samozřejmě ojetá - přeci nebudu cpát nekřesťanské peníze do věci u které akorát tak okamžitě poklesne hodnota. Po několika zjištěních, že naftový motor mi možná zas tak úplně nesedí svými hlavně servisními náklady a že jsou na světe také benzinové motory odlišné od standardního naladění koncernu VW (krouťák vespod a žádná výkonová špička), a to zejména japonské - osobní dlouhodobější zkušenost s 1.3 v Suzuki Jimny a 1.0 v C1 mě vedla k myšlence japonského benzíňáku v objemu kolem 2 l. Postupem času mě tyto úvahy dovedly k 1.8 iVTEC Honda, zdající se dobrým kompromisem mezi zábavou a spotřebou. No a jelikož velikostní maximum, které považuji u osobního auta smysluplné je nižší střední, tak Civic.
Po mnoha hodinách strávených nad inzeráty a zištění, že Civic přijatelného stáří (do 3 let) se prakticky nevyskytuje a když už, tak za naprosto zběsilou částku přišla "krize" a s ní hromada akcí a slev na auta, takže nové vyšlo na skoro podobné peníze jako ojeté.
Takže co to vlastně mám
Honda Civic 1.8 Sport, 8. generace, MY 2009 (model po faceliftu).
Vzhled - nebudu se příliš rozepisovat, jelikož nejde o auto úplně neznámé, spíš rozdíly po FL - byla předělána přední maska, zadní světla, spodek nárazníku a kola dostaly jiný design. Celkově bych řekl, že jde o změny spíše ubližující, přibližující se svým charakterem k továrnímu tuzingu - díry v předním plexi vypadají ehm. zvláštně, odkrytý znak Hondy má kolem sebe spoustu prostor sloužících tak akorát jako úložiště špíny a mrtvého hmyzu, pláství v předním nárazníku by s trochou snahy proletěl i vrabčák přímo do chladiče, navíc podivné prohlubně na krajích "plástve"... Kola v nové podobě mají tolik záhybů a zákoutí, že mytí je vážně zážitek... Alespoň zadní část mi přijde celkem povedená a spodní, nově hladká, část nárazníku je určitě praktičtější.
Poslední poněkud zarážející věcí je plastové víčko nádrže, tvářící se jako bůhvíco.
Kladně naopak hodnotím celkový profil auta "vajíčko" bez nějakých rádoby aerodynamických výstřelků. Navíc se auto zbavilo prutu i ploutviček antény.
Uvnitř
Ačkoliv po prvním nasednutí a ujetí pár metrů může auto na kohokoliv působit jako bláznivina a puze módní výstřelek, tak už po ujetí pár desítek kilometrů je jasné, že všechno na palubce je na tom správné místě a při ruce. Jediný problém způsobuje přesedání ze služebních aut, ale i v tomto případě jsem se bál, že bude problém větší.
Asi hlavní prohřešek vůči funkčnosti představuje startovací tlačítko, které funguje pouze jako další poloha klíče v zapalování (přitom by se krásně dalo využít i k vypnutí motoru a jakémusi manuálnímu start/stop systému). Po chvíli nadávání na tento systém jsem však na stránkách hodaclubu našel nový pohled na věc, který se mi velmi líbí - je to jako čaj. Dá se udělat jak pickvik z pytlíku, tak v rámci japonského čajového obřadu. Takže nyní si sednu do auta, klíčkem normálně oživím elektriku auta, rozsvítí se na mě palubka, začne hrát rádio, postupně si zapnu pás, seřídím zrcátka a za současného zaření první rychlosti pravou rukou, probudím stiskem rudě zářícího tlačítka koně pod kapotou...
Co se týká v testech často kritizovaného výhledu zadním oknem, tak v kombinaci s opravdu velkými zpětnými zrcátky nevidím nejmenší problém, naopak hodnotím kladně nižší úroveň oslnění od světel aut jedoucích vzadu. Asi jediným problémem vnitřku auta tak je občasná nutnost přesně mířeným úderem do různých míst přístrojovky odstranit lehké povrzávání...
Motor, převodovka, podvozek
Motor je prostě báječný, podvozek a převodovka již méně...
Motor zatím splňuje veškerá moje očekávání a pravděpodobně je i překonává (samozřejmě koní není nikdy dost a když si člověk zvykne, tak by klidně ještě kousek snesl :D). Motor vykazuje krásně lineární nárůst výkonu až do zásahu omezovače v cca 6 950 rpm, kde s narůstajícím zátahem se také adekvátně vylepšuje zvuk a taková chuť po otáčkách se jen tak nevidí. Navíc motor přidává tak akorát síly pro klidnou a pohodovou jízdu v nízkých otáčkách, což korunuje opravdu báječnou spotřebou (při klidném tempu na okreskách odpovídajícímu naprosté většině nejrozšířenějších aut u nás není problém jet těsně nad 5 l/100 km, ovšem kdo by to vydržel, je svatý:-)).
Podvozek je na tom již trochu hůř, jelikož dává poměrně brzy vědět, že to člověk s rychlostí přehání. Ovšem těžko říct, zda to není úlitba konstruktérů bezpečnosti provozu, protože když se člověk rozhodne tyto drobné náznaky nestability ignorovat, zjistí
že skutečné limity auta jsou o hodný kus dál. Dalo by se říct, že čím brutálněji se člověk k podvozku chová (pak už je záhodno vypnout VSA (ESP), které má hlavní funkci brzdit), tak tím líp funguje a to i na našich rozbitých cestách - samozřejmě zadní tuhá náprava na rozbitém povrchu odskakuje a úpí, ale auto jako celek drží v zatáčce snad ještě víc než židovská víra, jen se nebát... Komfort podvozku pak nepatří k úplně dobrým, ale zase se dají delší příčné prahy (ty na které se vejde přechod) přejet rychle a neškrtnout podvozkem (ne že bych to dělal cíleně, ale některé nové člověk občas přehlédne...).
A poslední část dotvářející chování auta je převodovka. Ne že by byla špatná, ale úprav by pár snesla. Přesnost a délka drah je naprosto vyhovující a pravděpodobně bez možnosti dalšího zlepšení, ale odstupňování rychlostí mi příliš nevyhovuje (Vmax je cca 1=45km/h; 2=96; 3=136; 4=176; 5 cca 226; 6 = ? a přitom 6 točí při 130 zhruba 3500 ot a to mi přijde docela dost). Při tomto odstupňování je vlastně na okreskách 1 nepoužitelná a 2 ve vracečkách už moc dlouhá a de facto na všechny u nás povolené rychlosti musí stačit jen 2. a 3. stupeň. Naopak při dálničních přesunech by bodla delší 6. i za cenu nutnosti podřazení ve stoupání. Ideálně bych odstupňování viděl takto: Vmax - 1. 60; 2. 90; 3. 120; 4. 170; 5. jak je a 6. o kus delší...
Silné stránky
- motor
- motor
- motor
- variabilita interiéru
- podvozek
- interiér, sedačky
- poměr cena/výbava
- vzhled
Slabé stránky
- určité nedotažení detailů (startovací tlačítko, podivná funkčnost palubního počítače, tuzingové úkazy na karoserii, povrzávání interiéru, nesklopný klíč, nemožnost otevření oken zvenku auta...)
- špatné odstupňování převodovky pro "sportovnější" jízdu na okreskách a pro jakýkoliv průjez "vraceček"
- slabší odmlžení předního skla
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
žádné
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto Jarov. Nemůžu moc posoudit - měl jsem vybrané konkrétní auto o kterém jsem věděl asi víc než prodejce a ten poradil vlastně jenom s barvou...
Novinky v recenzi
Vyvážení kol
Tak jsem před zimou nechal znovu vyvážit kola (jedno bylo dokonce se závažíčkama nevyváženější než po jejich sundání - nechápu) a je všechno v pohodě... Do původního pneuservisu už nepáchnu.
Servis 20 k
Kontrola, olej a pro jistotu geometrie na Jarově. Chtěl jsem po nich seřídit ostřikovače, ale asi na ně ani nešáhli, cena za seřízení geometrie doslova zoufalá (bohužel jsem se nezeptal předem kolik to bude stát) - proměření ukázalo rozhození vpravo vzadu, tak to seřídili a napsali si za to 1,5 hodiny - nevěřím, že to mohlo zabrat víc jak 15 minut :-(
gumy
Na zimu jsem koupil nová kola - disky Dezent F a pneu Goodyear Ultra grip 7+ 205/55 R16. Kola autu sluší, ale celkově jsou dost obtížně vyvážitelná - u jednoho kola to ukázalo dokonce 120g na jedno místo, po pootočení pneu na ráfku 30 a 35, takže pořád dost bída :-(
Zimní pneu
Tak jsem pořídil zimní pneu s disky (Goodyear ultra grip 7+ 205/55 R16 a Dezent F) na AZ-pneu. Přestože nebyly skladem, tak přišly za 3 pracovní dny. Jediný problém je, že pneu jsou ze Slovinska a takové hodnoty závaží jsem ještě neviděl :( . Pneu na silnici celkem drží, ale proti letním to stejnak celkem dost plave... Navíc přes 130 se trochu klepou... Zkusím je trochu "zbrousit" a pak eventuelně převážím, třeba si sednou.
Další vozy Honda Civic
-
Honda Civic (2008) Majitel: padam
Přidáno: 23.2.2008 44010 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Honda Civic (2007) Majitel: sebinko
Přidáno: 10.1.2011 159 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Honda Civic (2009) Majitel: .andrej.
Přidáno: 27.7.2010 409 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Honda Civic (2007) Majitel: vavron69
Přidáno: 22.5.2017 149 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Honda Civic (2008) Majitel: honzamo
Přidáno: 24.11.2014 89 Majitel 9.85 Uživatelé