Recenze
BMW řada 3 BMW 316i ( e36 )
Technické info
Přezdívka auta Bafuňák Rok výroby 1994 Koupeno ojeté najeto [km]:146650 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1596 výkon [kW]: 75 kroutící moment [Nm]: 150 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12 maximální rychlost [km/h]: 195 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 435 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 7.5
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Michalooss".
TAK OD ZAČÁTKU
Moje cesta k e36 byla krátká a chaotická.
Po dokopání se k řidičáku ve 24 letech sem chtěl okamžitě jezdit. Volných 70 tisíc znamenalo starou káru. Od mala fascinován starými americkými koráby jsem se vrhnul do vybírání s heslem - čím větší a robustnější tím lepší. Jako alternativa ke staré americe (do které se mi jako nováčkovi nechtělo ) byla první v hledáčku Audi 100 doutník, kterou jsem vždy obdivoval. Tu sem si vždy plánoval jako první auto, bohužel pokaždý když jsem na nějakou narazil, docházelo mi, jak ten čas letí. Pověstná choulostivost auta ještě slibovala spíš víc starostí než radosti. Pak sem zase uvažoval po Volvu 850, taky takovej koráb, ale bohužel nemá takové charisma jako doutník a ve slušném stavu taky nic moc nebylo. Navíc auto takové neslané nemastné nevim.
OD IGNORACE K POSEDLOSTI BMW
Pak mě napadlo BMW o které jsem se nikdy nezajímal, takže sem se v něm ani neorientoval. Když jsem uviděl e36 tak sem ani nevěděl že je to vlastně nástupce e30, tohle auto jsem ale znal a vim že se mi i líbilo, ale prostě mě předtím nenapadlo chtít BMW. Pamatuju se jak jsem se divil že bych na něj i měl. No začal jsem číst nějaký recenze, testy, zkušenosti majitelů a bylo vymalováno.
Po dlouhém rozhodování a zvážení všeho, včetně toho že pro auto půjdu sám na což můžu lehce doplatit padla volba na stříbrnou 318i v sedanu která mi o den utekla, ale našel jsem šedostříbrnou 316i sedana s m43 motorem, prosinec 1994, serviska od prvního majitele z němec. Šlo v podstatě o holátko s nejslabším motorem z nabídky, nicméně mě kromě úspor k tomu hlavně vedlo i to, že takové auto většinou vlastní člověk co to má jen z bodu A do bodu B a nedává tomu za uši. Ale jsou výjímky já vim.
V reálu bylo lepší jak na fotkách, hlavně ten původní stav a zachovalost, jak vněšku tak vnitřku. Až na tu sockovou výbavu, ale prostě to auto vonělo původním stavem a to ve mě budilo důvěru. Takže se 17.6.2008 stalo mým prvním autem. Nyní mám s Bafuňákem najeto asi 11000 Km, za tu chvilku ke mě hodně přirostl. Je to ten typ auta co mě nutí ho udržovat aspoň v 99% stavu, když to tak neni tak mě to hryže. Až jednou přijde čas, tak už jen BMW.
TAK JAKOU MÁ HOLÁTKO VÝBAVU?
No má mlhovky, el. šíbr ( oceňuju ), el. zrcátka, ABS, 2x airbag, ekonoměr, orig. autorádio + 2x dvoupásmo předek a 2x jednopásmo zadek, digitální hodiny + teplota, třetí brzdové světlo, normál topení jo a zásobník na kazety. Jinak základní sedačky, který mají pěkné boční vedení a připadáte si v nich jak kdyby byly navržené jen pro vás. Nejsem náročnej, jen ty přední okna v elektrice mi prostě chybí, jinak si ani nestěžuju.
UVNITŘ
Při prvním nasednutí si pamatuju na pocit pohody a přehlednosti, řidič prostě má vše tam kde by to čekal, to je dobrý i z hlediska bezpečnosti, protože nikdy nic nehledáte jen šáhnete a máte to. Vnitřek ctí funkčnost a jednoduchost, přesto mi nepřijde zastaralý a i tvar palubky působí docela futuristicky ( hlavně z pohledu spolujezdce ). Navíc to vše je vesměs z měkčeného plastu ( v podstatě celá palubka ) což podstatně umocňuje dobrej pocit z celého vnitřku.
Nicméně když nastoupíte se třema mobilama, klíče, mp3, doklady...., tak to nějak neni kam dát aniž by to při jízdě nedělalo nerachtalo, takže to většinou válim na sedadle spolujezdce, nebo vzadu.
OVLÁDÁNÍ
Předtím jsem chvíli jezdil s vypůjčenou Oktávií a pořád to neklapalo, sem tam mi to chcíplo a i v řazení a rozjíždění furt byly chyby, prostě obvyklá jízda člověka co má jen několik jízd v autoškole. Nelžu když napíšu, že s e36 mi stačilo 40 nebo 50 kilometrů a byl jsem v něm jak ve svejch starejch rozdrbanejch botách. Jako nemyslim to, že sem byl hned vyježděnej machr, ale velice rychle jsem s ním splynul a hodně si ho oblíbil.
Hlavně tedy řazení bylo pro začátečníka parádní, přesný pohyb řadičky v krátkých dráhách, které hned navedou k žádanému kvaltu, prostě prd prd a jedeme bez lovení či nejistoty.
Regulátor odtoku prachů z peněženky je velmi citlivý s delším chodem, takže umožňuje přesné dávkování plynu a pomocí ekonoměru Vás auto učí jak správně na něj šlapat když chcete něco ušetřit.
Trochu svérázná je spojka, je totiž docela tuhá což sice přispívá k přesnějšímu dávkování, ale taky mi to v kolonách pěkně trénuje levou dolní končetinu, díky čemuž pak v Arnoldově noze citu ubývá. Ale jinak ideál.
Brzdy asi moc objektivně hodnotit nebudu, protože kotouče a destičky mají něco nabržděno, ale zase nástup pozvolný, takže dobrá dávkovatelnost ( dobrý na zimu ) a pro pořádný brzdný účinek si musíte přišlápnout, když přišlápnete moc dostanete masáž od ABS, na mokré silnici to je hned.
CO ČEKAT OD 1,6 M43?
Auto je s tímto motorem předurčené pro pohodovou,nebo jen lehce temperamentní jízdu. Brzda provozu ale nejsem, díky vhodmému zpřevodování dokáže autí z klidu docela slušně vystřelit a pokud dobře řadíte, tak nabíráte rychlost docela slušně aniž by se nějak extrémě vytáčel motor. Horší to pak je s pružným zrychlením na 4 nebo 5 převod. stupeň pokud máte otáčky pod 3000, když k tomu přidáte nějakej i menší kopeček, tak 1,6 už docela funí z posledního. Neni se čemu divit, protože táhne cca 1200 Kg. Při jízdě po dálnici se před větším stoupáním vyplatí nabrat aspoň 120 Km/h, motor točí cca 3400rpm a tady právě začíná chytat druhej dech. Pak už bavora žádnej kopeček nezajímá a když ho pobídnu začne v něm zrychlovat.
Silné stránky
BMW
nadčasovej design
zadní náhon i v zimě
pořád pěknej interier, hlavně místo řidiče a útulný zadní sedadla
spolehlivej motor+celková spolehlivost
jízdní vlastnosti
ovládání vozu - řízení, řazení (čitelnost, komunikativnost auta )
relativní jednoduchost konstrukce + promyšlenost, většina součástí je snadno přístupná takže i lehce opravitelné auto
dostupnost dílů za dobré ceny + spousta mrtvolek na vrakárnách
na jízdu se pokaždé těšim
Slabé stránky
jízda ve vyjetých kolejích
slabší motor ( nicméně maká na 100%, to se mu musí nechat )
okna na kličky ( štvalo mě to už když jsem ho kupoval )
možná slabší světla
14 let starej holej pardál, ale stejně budí závist
choulostivá přední náprava ( dnes už levná oprava )
bubák v podobě koroze, chce to hlídat, sříkat dutiny a průběžně ošetřovat choulostivá místa
crashtest pro řidiče
mlžení světel a vypalování čoček ( chtěl bych je někdy vyčistit )
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Co jde udělat na parkovišti dělám sám, jinak neorigo servis.
- po koupi náplně + filtry
- nové silentboky motoru
- opraven překroucenej kabel u víka kufru
- vyměněno horní uložení zadních tlumičů
- nějaké ty žárovičky v interiéru ( podsvícení panelu
topení+spínač světel )
- baterka VARTA blue 60 Ah ( ten startuje ted !!! )
- nové přední silentbloky + zadní silentbloky podélných ramen
- nový zadní díl výfuku
- vyměněny svíčky NGK BKR6EK ( jímky byly plný bordelu )
- v létě jsem dal nové přední kotouče a destičky + repas třmenu -
těsnění, vodící čepy, přeleštění pístků
- vyměněny všechny čepy na přední nápravě a kosti stabilizátoru
- vyměněno čidlo ABS pravé před. kolo
- vyměněn palivový filtr
- vyměněn olej v převodovce Castrol Dextron IID
Co mě teď čeká?
- výměna tlakové hadice od servopumpy do hřebenu, nějak vlhne a je
už dost rezatá
Novinky v recenzi
přibyla loketka a trojramínko
Tak sem sociál intoš obohatil o zachovalou origoš loketku a trojramínko v kůži. Ta loketka je ale super, to sem měl sehnat jako první. Taky sem přeci jen vyměnil originál rádio za vcelku dobře pasující starší Clarion s CD. Zvuk je teď někde jinde, až sem byl docela překvapenej. Škoda že tak nehraje ten originál.
řízení s novými čepy
No je to docela změna, je jasný že zmizelo pobouchávání při přejezdu nerovností. Řízení je podle očekávání přesnější, citlivější a diky celokovovým krajním čepům ( bez silentbloku )i víc informativní. Ale kupodivu a to sem nečekal, jde točit volantem o hodně lehčeji. Koukal sem jak balvan, když sem s vyplým motorem bez použití velké síly vytočil kola do plného rejdu, předtím jsem musel docela fest zabrat. Teď konečně posilovač stačí na to, abych mohl při parkování v pohodě točit jednou rukou. Celkově fakt rozdíl.
zamyšlení
Nějak sem do toho zbytečně nacpal prachy, tak 40% bylo preventivně, nebo to nebylo až tak nutné. Prdel by byla, kdyby se to teď začlo srát samo. hehehe, haha
náprava, pal. filtr a ABS
Takže sem tohle pondělí nechal udělat komplet repas všech čepů na přední nápravě a i kosti stabilizátoru ( když už jsem to všechno tenkrát koupil, tak co ). Je tam i novej palivák a staronové čidlo ABS na pravém předním kole. Takže mi ABS zase občas polechtá nohu.
No vyměnil jsem toho už docela dost, něco i fakt zbytečně, ale když už je něco dole.......
Na jednu stranu sem idiot, ale zase mám dobrej pocit no. ach jo, ale radost mám a auto je teď opravdu v pořádku.
Tak má zase zimní bačkory a něco opraveno
Takže máme zimní 185/65 na 15kách plecháčích s orig. puklicemi. Už nikdy tak uzoučký, ale musim je dojezdit. No minulej měsíc byl bavor v Mnichově Hradišti na vyhlazení drobnejch promáčklin co mi vadily, dobrá zkušenost. No a před zimou několik oprav - nové těsnění ventildeklu, nové plasty pod stěračema, ošetření několika odřenin na spodku auta, vymezená vůle u krytu katalyzátoru ( někdy to fakt chrastilo), nový přední úchyt výfuku u převodovky ( původní urezl ). Ještě mi přišel kryt pal. filtru ( starej ulomenej ). Ale nepovedlo se mi zatim vyměnit ABS čidlo na pravém př. kole, starý tam fest zarostlo, nový sem koupil z vrakáče za 300 kaček, funkční bylo až to třetí co přinesl. No a ještě mi doma 3 měsíce leží čepy a kosti stabilizátoru MEYLE na přední nápravu ( vnější jsou HD ). Takže se teď chci obědnat na výměnu, protože doma mi jsou k ničemu a asi na ně nechám i to ABS čidlo, venku je zima.
Vyměněny svíčky
Takže sem konečně vyměnil svíčky za NGK BKR6EK které tam patří. Motor sice startoval i běžel +/- dobře, ale nevěděl jsem jak dlouho tam jsou. Při hodnocení stavu starých svíček vyšlo najevo, že akorát včas. Motor poděkoval lepší reakcí na plyn, větším zátahem v nízkých otáčkách, kultivovanějším zvukem nad 3000rmp a i startér ráno udělá o pár otáček méně. Navíc co mám novej zadní díl výfuku, tak míň bumbá a ted mi přijde, že ještě o trochu míň co mám nový svíčky. No později uvidím o kolik.
Ale výměna byla docela ojeb, jsou tam hluboký jímky a byly plný bordelu, takže mi docela dlouho trvalo než sem to vyčistil, abych mohl svíčky vytáhnout. V tom nejlepším začalo ještě pršet no ............
Tak už nám to líp hraje
Konečně sem se dostal ke koupi oválů 6x9 na které jsem si asi před půl rokem koupil redukce. Na několik doporučení sem vybral Hertz DCX 690, no ale po zkušebním připojení doma mi povadnul úsměv. Nečekal sem nějaké Top HiFi, ale nesnesu řezavý výšky a agresivní středy. Naštěstí se mi doma válely 20 let staré autoreproboxy Videoton, které měly už rozpadlý basáček ale výškový kaloťák se měl k světu. Takže jsem z DCX 690 oddělal to chrčidlo co tam bylo a nasadil kaloťák z Videotonu, takže vzniklo něco jako Hertzton DCX 690. Když se teď v autě trochu utlumí předek tak je zvuk opravdu dobrej. Je škoda že BMW rádio nemá moc výkon, ale chci ho zachovat a ještě upravit přední repro.
fotky
jinak auto při focení nebylo umyté, tak aspoň je vidět tak jak většinou vypadá, prostě poločistě.
nové fotky
Tak jsem konečně něco nafotil, no jak je vidět je to z mobilu, proto omluvte kvalitu mám nefunkční foťák.
Máme nové bačkory
Tak sem na léto musel přezout a podařilo se mi levně koupit velice zachovalé i velice zašpiněné 15" elektrony z E46 i s letními pneu 205/60 Continental - vzorek 2x5 a 2x4 mm. Čistil jsem je asi 30 hodin, ale teď parádička. Jenom nějak necejtim ruku.
sakra od pátku 13 nějaká smůla
Vše začalo cestou z Prahy do Mostu kdy mě za Lounama ve 100 Km rychlosti vběhl do cesty velkej zajíc. Podařilo se mi ho minout, ale díky ráznému manévru se projevila vůle v předních silentblocích a auto zatočilo kapku víc než jsem chtěl a málem sem vyletěl ze silnice. Dovezl jsem si do cíle tedy pěknej šok.
Vrchol nastal na cestě domů do Prahy, na R7 za Lounama předjíždím kamion, trojku sem vytočil asi na 4500 tis. otáček. Pak si v klídku jedu a najednou koukám na ručku tepoty jak se zvedá od středu budíku kde tak ráda vždy drží. Polilo mě horko, došlo mi že to znamená pěknej průser s chlazením, tak vykulenej a se srdcem v krku zastavuju u krajnice s teplotou mezi středem a červeným polem. Otevřu kapotu a motůrek celej od nemrzky, pak hned vidím urvanou zpětnou hadici co vede kapalinu z motoru do chladiče. Takže sem tam stál v 6 ráno s kompletně vypumpovaným chladičem, bezva fakt prdel. Urvala se mi totiž taková plastová násada co je přišroubovaná k bloku motoru a na ní je teprve nasunutá ta hadice. Měl jsem štěstí a podařilo se mi na čouhající pahejhl co tam ještě zůstal nasunout hadici a zajistit zase objímkou. Destilku sem v zimě nevozil, no ani nevim proč sem si v sobotu koupil 3 litry, heh náhoda jak blázen ! Tak sem čekal až vychladneme, dolil a dojel s telotou už v normálu do Slanýho, koupil dalších 5 litrů a dolil zbytek do 6 litrú co tam má bejt. S tím jsem dojel do Prahy kde sem hned na vrakáči koupil novou násadu za 200,- a pak v Baumaxu 2x 3 litry mixu Sheron G48 do -30 za 155,-. Opravil jsem to na starém Chodově, vyměnil destilku za nemrzku a teď to sleduju jestli je vše OK. No zatím ( ťuk ťuk ) vše v pohodě, nic nemizí a nic do ničeho nejde.
No a teď další pátek, jedu Kladno-Most, najíždím u Kladna na dálnici na krátkej připojovací pruh, pořád jedou auta tak zpomaluju a čekám až přejedou 2 auta co jela vedle sebe, jak mě míjela tak slyšim šlupu-škrtly o sebe a jednomu se urval zadní nárazník co se silou větru vznesl několikrát se ve vzduchu protočil a přistál mi asi 4 metry přesně před čumákem, takže sem to brutálně zahamtnul a vydejchával zase další šok. Nějam začíná bet okolo mě nebezpečno a to sem ještě v Mostě našel na okně u řidiče kemra asi vytaženýho až z paty, no lepší než rejha od klíčů nebo něco víc.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: BMW řada 3 BMW 316i ( e36 )
- Re: Navoskováno před zimou.... 29.11.2009 20:16
- Re: Navoskováno před zimou.... 29.11.2009 19:54
- Re: Re: Re: Navoskováno před zimou.... 29.11.2009 19:53
- Re: Navoskováno před zimou.... 29.11.2009 19:49
- Re: Navoskováno před zimou.... 29.11.2009 18:20
- Re: Navoskováno před zimou.... 29.11.2009 18:14
- Re: Re: Navoskováno před zimou.... 29.11.2009 17:47 Mira328i
- Re: Navoskováno před zimou.... 29.11.2009 17:34
- Re: Navoskováno před zimou.... 28.11.2009 22:42
- Navoskováno před zimou.... 28.11.2009 21:52
- Nazdar 16.09.2009 18:43 Chobot
- Luxus stav 14.08.2009 22:34 MichalBMW (BMWfans)
- Re: Nové fotky 05.07.2009 19:20
- Re: Re: Stejná minulost 01.07.2009 08:13
- Nové fotky 28.06.2009 23:48 piktor
- Re: Stejná minulost 25.06.2009 23:40
- Re: Tak 25.06.2009 23:27
- Stejná minulost 24.06.2009 13:07
- Tak 24.06.2009 11:00 Chobot
- Re: Silniční kontrola, pane řidiči 19.05.2009 21:25
- Silniční kontrola, pane řidiči 18.05.2009 23:00 piktor
- Dobrá recenze 07.03.2009 22:58 piktor
- bmw 06.03.2009 17:49
Další vozy BMW řada 3
-
BMW řada 3 (1995) Majitel: TritonX
Přidáno: 7.1.2017 210 Majitel 9.94 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1994) Majitel: fusionman
Přidáno: 3.6.2014 78 Majitel 9.92 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1996) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.4.2010 3610 Majitel 9.91 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1995) Majitel: Parda71 (BMWfans)
Přidáno: 1.10.2009 739 Majitel 9.90 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1995) Majitel: Mi.7o
Přidáno: 23.12.2009 228 Majitel 9.89 Uživatelé