Recenze
BMW řada 3 318 IS Motorsport International (vzpomínka - již prodáno)
Technické info
Přezdívka auta Báwo Rok výroby 1994 Koupeno ojeté najeto [km]:167000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1796 výkon [kW]: 103 kroutící moment [Nm]: 172 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 pohon kol: zadní
Popis vozu
Zdravím čtenáře a návštěvníky této recenze!
Po delší době se navracím na moje.auto.cz, abych vám zde mohl představit další vozidlo. Jedná se o BMW E36 318 IS Coupe. Je to mé v pořadí druhé vozidlo. Tím prvním byl Peugeot 306 a byl k vidění zde na stránkách. Toto BMW, konkrétně model E36 Coupe bylo mým snem prakticky celou střední školu. V době, kdy jsem získal řidičské oprávnění jsem však byl rodinou donucen usednout do Peugeota. Vůbec se nejednalo o špatný vůz, ale pro člověka, který nemá automobil jenom pro posouvání se z místa na místo, to nebyla nejšťastnější volba. Z mého snu se tak stala motivace do budoucna a krátce po ukončení střední školy jsem si v červnu roku 2013 pořídil své vysněné auto.
BMW bylo dovezeno z Německa a jeho stav odpovídal ceně. I se všemi poplatky mě vyšlo na necelých 50 tisíc korun. Našel jsem ho na internetu a ještě tentýž den jsem jel vyhlédnutý kousek omrknout. Jak by řekli v zemi jeho původu, šlo o „Liebe auf dem ersten Blick“. Báwo, jak ho soukromě nazývám, je v limitované edici Motorsport international, kterých bylo vyrobeno (dle mých informací) jen 2500 kusů. Tato edice obsahuje vnější i vnitřní stylingové doplňky, jako například tzv. M-paket, sportovní sedadla (Sportsitze) a loga dokreslující individuální image vozu. Můj vůz byl vyroben v září roku 1994 a do provozu se dostal o rok později v říjnu. Dle tachometru brzy dosáhne mety 170 tisíc km, avšak skutečný nájezd bych typoval tak na 270 nebo 370 tisíc km. Jak už bylo řečeno výše, jeho stav byl téměř dezolátní. Auto přijelo bez benzínu, bez oleje a nebrzdilo. Palubní desku krášlila centimetrová vrstva prachu a popele. Rok od koupě báwo spolykalo na opravách velkou část své pořizovací ceny. Jezdím s ním denně a rok, který jsme spolu zatím strávili, byl plný nervů i radosti. Mám své auto rád i přes všechny jeho mouchy a užívám si ho.
Exteriér stvořený počátkem 90 let považuji za nesmírně povedený. Arogance i elegance, spolu s hranatými křivkami propůjčují starým BMW nezaměnitelný vzhled. Odstín laku je pojmenován Cosmosschwarz metalic a i přes roky, který je vystavován slunci a povětrnostním vlivům vypadá uspokojivě. Výše zmíněný M-paket karoserie obsahuje přední a zadní nárazník a kroucené kryty prahů. Důmyslně působí funkční přívod vzduchu k brzdám skrze přední nárazník. Vše dokreslují originální 17“ litá kola (pro fajnšmekry M-doppelspeiche II styling 39). Vše se snažím mít originální. Žádný tuning a doplňky, s výjimkou těch „Emkových“. V době pořízení byly na voze chromové přední blinkry. Netrvalo dlouho a už dávám směrové signály přes prehistorické, ale originální oranžády.
Interiér je sparťanský a jeho výbava paradoxní. Ve vozidle např. nenaleznete klimatizaci, ale ohřejete se na vyhřívaných sedadlech. Ty jsou anatomická s koženými bočnicemi. Posez za volantem je nízký a cestující vpředu mají dostatek prostoru. Vzadu už je to horší. Věc, za kterou jsem šťastný, je elektrický šíbr. Když je otevřený za slunného počasí, cítím se trochu jako v cabriu (E36 cabrio jistě není špatné ). Jak známo, starší modelové řady této značky mají středový panel nakloněný na řidičovu stranu. Nejinak je tomu i v tomto případě. Vše je na dosah ruky. Co se mi však nelíbí je uvolněný tapecírunk levých dveří, což je bolest většiny starších E36-tek. V rámci sportovní výbavy nechybí černá stropnice, tříramenný volant a logo motorsport international před spolujezdcem. Z bezpečnostních věcí můžeme vzhledem k roku výroby hovořit pouze o dvojici airbagů. Dost věcí zde vrže, plandá, občas mi zůstane v ruce hlavice řadící páky. No a? Není to limuzína.
Jízdní vlastnosti vozu jsou i přes dnes průměrný výkon sportovní. Na vozidle je originální sportovní podvozek, který je snížený. Výkon na zadní nápravě je rozdělován přes samosvorný diferenciál (25% lock). Ke stabilitě a minimálním náklonům přispívají pneumatiky 225/45. Benzínová jednaosmička s objemem 1796 ccm a výkonem 103 kw (140ps) poskytuje při nízké váze velmi svižné svezení. Jelikož jde o šestnácti ventilovou techniku, motor vyžaduje pro vyšší výkon také vyšší otáčky. Naftový zátah „odspoda“ se zde opravdu nekoná, nevytočíte-li agregát s označením M42B18 alespoň ke čtyřem tisícům. Rád se účastním závodů ve sprintech, kde dosahujeme překvapivých výsledků. Vlastním pomyslný skalp od Audi A6 2,5 tdi II. Generace nebo Opelu Astra coupe 1,8 ecotec. Ruku v ruce se svezením jde i spotřeba. Po městě jezdím jezdím za 14l a mimo město za 8-10l. Majitelům tdíček se protáčejí panenky, ale já vím, že při podmínkách, ve kterým jezdím, při mém stylu řízení a malých vzdálenostech, bych jezdil za hodně s každým autem.
Silné stránky
- image
- vzhled
- celkové naladění
Slabé stránky
- stav (stáří)
- není to 6-ti válec
- koroze
- opotřebovaný interiér
- vrzot a pazvuky
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Oddělení recenze určené pro poruchy je jako stvořené pro mě a mého krasavce. Pár dní po koupi auto přestalo dobíjet a startovat. Na vině byl špatný alternátor. Ten byl vyměněn v první vlně oprav, spolu s brzdami, provozními kapalinami a několika podvozkovými komponenty. Pár měsíců jsem s vozidlem jezdil až nastal čas pustit se do dalších investic. Následovala výměna spojkového ložiska, uložení kardanu a spojkového válečku. Zima k nám byla neúprosná, ikdyž byla co do počasí vlastně mírná. V nízkých teplotách okolo bodu mrazu se objevily nové závady. V třetí vlně oprav se tak přetěsňovalo sání, měnil startér a opravovalo ABS. V současné době se servis točí kolem kabelů a těsnítek. Ta jsou díky plnoletosti vozu mnohdy zpuchřelá. Naštěstí výměna takových dílů nešplhá zpravidla výše než do tisíce korun.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Vůz byl koupen od soukromého dovozce, specializující se právě na tento typ vozu. Jednání bylo vzhledem k rizikovosti koupě a určení auta férové a jako bonus jsem získal zachovalé zimní obutí. Dotyčný ho v německu koupil od nějakého pochybného turka za 1100 Euro, s čímž se netajil. Báwo není, nebylo a nebude bez investic. S tím jsem od začátku počítal.
Novinky v recenzi
Tak a mám dvacetileté auto!
S mírným zpožděním se chci pochlubit, že můj vůz minulý měsíc (září 2014) oslavil pomyslné dvacáté narozeniny. Původně jsem mu chtěl k této příležitosti dopřát nějaký náhradní díl nebo vylepšení, ale nic takového nepotřebuje, což je pro něho i pro mne nejlepší dárek. Na mém voze jsou nově nainstalovány nové světlomety s čočkou (tzv. pseudoxenon) a přední mlhovky jsou potaženy žlutou transparentní fólií.
Zvuky od pravého zadního kola
Dnes se za jízdy ozvala rána, o které jsem si myslel, že to byla rána větví do střechy. Projížděli jsme zrovna podél houští. Po pár metrech jsem si ale všiml, že od zadního pravého kola jdou zvonivé zvuky a jsou závislé na rychlosti. Sundal jsem kolo a viziuálně nebylo nic vidět. Víc napoví až návštěva servisu. Nevím, jestli s vozem můžu jezdit. Můj laický tip je cosi utrženého v zabudovaném bubnu pro ruční brzdu.
Video
Přímý odkaz na video.
Další vozy BMW řada 3
-
BMW řada 3 (1995) Majitel: TritonX
Přidáno: 7.1.2017 210 Majitel 9.94 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1996) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.4.2010 3610 Majitel 9.91 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1995) Majitel: Parda71 (BMWfans)
Přidáno: 1.10.2009 739 Majitel 9.90 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1995) Majitel: Mi.7o
Přidáno: 23.12.2009 228 Majitel 9.89 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1993) Majitel: parkoviště
Přidáno: 9.5.2008 299 Majitel 9.89 Uživatelé