Recenze
Technické info
Přezdívka auta vozítko, svišť, svištítko Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:48000 palivo: benzin objem [cm3]: 1298 výkon [kW]: 50 maximální rychlost [km/h]: 165 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.8
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Pochtli".
Toto vozidlo zná snad skoro každý, takže nebudu unavovat technickýma blábolama, které si můžete najít na netu. Každého spíše zajímají zkušenosty, rady apod.
PROČ ZROVNA TOHLE VOZIDLO?
Nejdřív jsem nechtěl slyšet o autě nic, okolnosti byly jiné, tak jsem začal hledat nějaké to přibližovadlo. Nejdřív velké oči (volvo S/V70 či obdobný tank), po zkorigování mých choutek jsem usoudil, že pro jednoho člověka bohatě postačí něco malého, co má 4 kola, volant a malé provozní náklady.
Výběr se tedy zúžil na malé vozy. Francouzi mě moc neberou (renault clio, citroen saxo), někteří němci jsou zbytečně předražený (audi A3, wv golf), oply prej zas nic moc, ford siesta taky ne a pak padlo oko na suzuki swift. Většina majitelů s ním byla vcelku spokojená, malá spotřeba, skoro žádná elektronika = nic se nesere, tudíž spolehlivost.
Verze GTI mě sice zaujala, ale byla tuším do roku 1995 (moc starý), navíc se předpokládá jízda minulých majitelů ne zrovna v rukavičkách. Verze s 1,0 litrem nepřipadala v úvahu, přece jen bych psychicky neunesl, kdyby mě do sebeméně nakloněné roviny předjížděla i avie. Vyhrála tedy verze 50kW s 1,3l motorem.
MOTOR
Nejsem technik ani nadšenec rochnící se o víkendech v autě. Když se podíváte pod kapotu, tak se tu krčí takovej malej motůrek (asi z výkonnější japonské sekačky na trávu), žádnej steroidy nabušenej motor z vozidel vyšší třídy, kudy snad nepropadne ani ořech. Naštěstí jsem kápnul na dá se říci bezúdržbové vozidlo s absencí skrytých vad. Leju do toho natural 95, provozní náplně, jinak nic.
Nesporná výhoda je kombinace lehkého vozidla, možnosti vyšších otáček a zručnost řidiče, pak není problém vystartovat z křižovatky rychleji, než se rozhoupají koráby jako oktávka a větší. Neméně potěšující je při svistu větru v zádech při 150 km/h rychlosti myšlenka, že mám podobnou spotřebu jako mnozí mastodonti s víceobjemovým motorem při 90 km/h.
TO OSTATNÍ OKOLO MOTORU
Vozidlo je malé z venku a relativně velké uvnitř. Mám 1,85 metru a hlavou se o strop rozhodně nemlátím, zřejmě zásluhou sedaček proklatě nízko podlaze. Pohodlná sedačka je zaražená až na doraz a přesto tu mám pro nohy místa jen tak tak. Samozřejmě bych nezáviděl komukoliv, kdo by si musel sednout dozadu, místa méně, pohodlí byste též při delších cestách asi hledali marně, ale vydržet se to dá. 4 osoby se vejdou i s bagáží, 5 jen s pár batůžkama.
Verze GLS má páčku na kufr (díky za ní) a překvapivě i takovou blbost jako nastavení zrcátek v elektrice. Japonci jsou jak je známo hračičky, takže poteší i takové praktičnosti jako kolíček u bezpečnostních pásů (pak neškrtí), anténa se dá zasunout kamsi do útrob sloupku apod. Pár odkládacích plošek tu sice je, ale malé auto, malá odkládátka. Nikde skoro nic nedrnčí (leda autorádio), nevrže..
Kufr - kapitola sama o sobě. Ve stavu pohotovostním do něj dáte klasickou přepravku, pár blbostí a kufr je plnej. Pokud se odendá / nadzvedne mnohdy nepraktický krycí dekl, přepravky tam dáte i dvě. Jiné kafe je po sklopení zadních sedaček, kdy vám vznikne takovej malej náklaďáček. V pohodě jsem tak třeba převážel kolo (přední odendané) s 2 přepravkama meruněk a dalším harampádím a ještě by se toho tam vešlo minimálně jednou tolik.
JÍZDNÍ VLASTNOSTI
Jezdím dá se říci jako prase, ale i tak se dlouhodobá spotřeba drží cca 0,2l pod údajem v techničáku (5,9l kombinovaná). Tak z poloviny až 2/3 ve městě, zbytek okresky a dálnice. Musím uznat, že v cca 3/4 případech sám s nic moc / žádným nákladem. Ve více lidech je to levná alternativa k veřejné dopravě se všemi výhodami z auta vyplývajícími.
Na silnici poměrně dobře sedí i při vyšších rychlostech mimo jedné ošemetné situace - jakmile vlítnete do nějaké prudší zatáčky (90° a horší) s většíma nerovnostma (díry, kostky) o něco vyšší rychlostí než je zdrávo, fyzikální zákony vám hned dají za vyučenou. Autíčko nejede po dvou kolech či letí do smyku, ale vzhledem k jeho muší váze "jaksi přehopsá" skoro až do protisměru, takže jen trnete, jestli se proti vám někdo vyřítí a jestli se stihnete vrátit včas do svého pruhu.
Další kapitola je jízda s plně obsazeným / naloženým vozidlem. Hold to není trhač asfaltu, objem je na úspornou jízdu, takže rychlostní rekordy v tomto stavu fakt netrhnete. Ale jede a vše vyjede, jen se musí více podřazovat a při přeřazování na vyšší stupeň to musíte polechtat na o něco vyšších otáčkách než normálně.
OSTATNÍ POSTŘEHY
Vzhledově auto zrak opravdu nevytře, maximálně kolemjdoucí a mnou čerstvě předjetí opovržlivě koukají ve stylu "Proboha, co to je?".
Zájem zlodějů je dá se říci nulový, mám hozený detektor kovů mezi předníma a zadníma sedadlama a nikdo si ho ani nevšimne. Autorádio ještě kazetové, tudíž zastavárenské terno se též nekoná a k vloupání do vozidla bych zřejmě zloděje přesvědčil až ledabyle odhozeným notebookem na sedadle. Když necháte náhodou odemčeno, díky absenci vyskakovacích čudlíků na dveřích si toho nikdo ani nevšimne (jsou tu jen jakési páčky poblíž páčky od dveří.
Auto má drobnou nevýhodu při parkování na velkých parkovištích - je totiž dosti nízké a malé, takže pokud si přesně nezapamatujete, kde že jste to zaparkovali, může se vám stejně jako bezpočetněkrát mě stát, že pak lítáte s nákupem po parkovišti jak pacienti z ústavu pro choromyslné a hledáte (v mém případě) to "modrý blbý auto".
Další nevýhoda se projeví až v krizové situaci - nechtěl bych se s ním dostat do žádné větší kolize, zřejmě bych buď nepřežil vůbec nebo značně pošramocen. Ale výhoda této pojízdné rakvičky je zřejmá - řidič lpějící na životě bude určitě jezdit opatrněji než v mohutnějších vozidlech, čímž se zvýší jeho pravděpodobnost na dojetí v pořádku.
Ještě bych doplnil dva drobné problémy - absence dvou kontrolek. Ta první na rozsvícená světla (člověk zapomíná rozsvěcet, vypínat však nikoliv, brutální řev vám při otevření dveří dá jasně najevo, že jste jaksi něco zapomněli vypnout. Ta druhá na prázdnou nádrž, řeším to tak, že pokud ručka paliva trvale podléhá gravitaci a ani větší nerovnosti s ní nehnou, je čas tankovat.
Silné stránky
+ spotřeba
+ spolehlivost a nenáročnost na obsluhu
+ nízké pořizovací a provozní náklady
+ po složení zadních sedaček velký kufr
+ zájem zlodějů nulový
+ jízdní vlastnosti v normálních situacích
+ projede se s tím kde co a vejde se skoro všude
Slabé stránky
- jízdní vlastnosti v extrémnějších případech
- plně naložený to moc nejede, ale ani nezdechne v půlce kopce
- absence kontrolek na světla a "hladový oko"
- pidikufr při základní konstelaci
- vzhled - soutěž krásy to nevyhraje nikdy (ani za úplatek)
- v případě vážnější havárie to může být i vaše poslední
- moje verze nevede posilovač řízení, jestli ho maj ostatní, nevím
- dražší náhradní díly
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
V podstatě bezproblémové a bezúdržbové vozidlo.
Swištítko je celkem levné na pořízení a provoz, ale běda, kdybyste chtěli bourat a následně opravovat. Kupodivu jsou náhradní díly poměrně drahé, dají se však vzhledem k počtu aut často najít náhradní díly na vrakárnách (ne vždy v "zaručeně použitelném stavu"), případně díly neoriginální, leč svou úlohu též plnící. Výhodou zas je, pokud se někdo v autech vyzná a furt se v nich hrabe, tak asi opraví na koleni cokoliv za cenu náhradních dílů.
Z vlastní zkušenosti - když se setkají s autama dva blbci, nedopadne to dobře. v mém případě nebohý svišť vs. couvající oktávka. Vyhrála oktávka (trochu odřený nárazník), u mě celý levý předek "drobet" pochroumaný a po opravě jsem byl o 7500,- lehčí. Nebylo to v autorizovaném servise, za tuhle cenu by se mi na to auto tak akorát podívali a možná i zvedli kapotu.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Prodej v autobazaru Arena v pražských Holešovicích proběhl v podstatě v pořádku, jen s tím stavem kilometrů si nejsem jist, prej najeto 33tis. km, já si myslím že buď zapomněli před tím jedničku nebo to někdo stočil o nějakou tu desetitisícovku. Hlavně že auto jezdí a nebyl to žádnej vrak.
Přidat názorDiskuse: Suzuki Swift 1.3 GLS
- Taky se dívám po Swišťovi 24.05.2012 13:56 Matej_s
- Re: Spolehlivost 21.04.2010 23:10
- Spolehlivost 21.04.2010 22:12 d.a.m.
- Re: spotreba 21.04.2010 20:07
- Re: Re: spotreba 21.04.2010 17:04 Sosa
- prostor vzádu 21.04.2010 14:14
- Re: spotreba 20.04.2010 23:34
- Re: Super autíčko 20.04.2010 23:27
- Super autíčko 20.04.2010 07:17 Đawson
- spotreba 19.04.2010 18:08 Sosa
- Ještě poprosím o fotky ... 19.04.2010 16:29 FRPE
Další vozy Suzuki Swift
-
Suzuki Swift (2000) Majitel: parkoviště
Přidáno: 3.12.2008 49 Majitel 8.60 Uživatelé
-
Suzuki Swift (2001) Majitel: Pernik
Přidáno: 16.8.2009 510 Majitel 8.57 Uživatelé
-
Suzuki Swift (1996) Majitel: parkoviště
Přidáno: 22.7.2008 129 Majitel 8.33 Uživatelé
-
Suzuki Swift (2002) Majitel: 01qer
Přidáno: 4.2.2015 05 Majitel 6.83 Uživatelé
-
Suzuki Swift (2013) Majitel: woody-alien
Přidáno: 3.4.2013 1529 Majitel 9.93 Uživatelé