Recenze
Technické info
Přezdívka auta Škoda 120 Rok výroby 1987 Koupeno ojeté palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1147 výkon [kW]: 37 maximální rychlost [km/h]: 135 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 8.5
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "poker86".
Při koupi auto vypadalo dost zuboženě, táta se doslova zděsil co jsme to za vrak dovezl domů. Jelo to jenom na tři válce. Problém byl s korozí karosérie (ale kromě velké díry v levém prahu, nebyla rozsáhlejší koroze na žádných nosních částech, spíš to byli takové drobnosti, které šli poměrně jednoduše spravit, ale na kráse ji moc nepřidali) Další problém byl s brzdama, při brzdění (dá li se to tak nazvat) pedál kopal zpátky a auto se celé roztřáslo, na vině byli sjeté brzdné destičky a zkřivený kotouč. Karburátor byl v hrozném stavu, auto žralo průměrně 11-13l/100km při lehké noze a vůbec nedrželo volnoběh a spojovací hadice mezi palivovíma nádržema na spodku vozu byla cela zpuchřelá a mírně propouštěla benzín. Kvůly tomu abych prošel na STK jsem také musel vyměnit jeden čep řízení, byl v hroznem stavu můžu být rád že nevyskočil, kupodivu nebýt STK tak bych si toho ani nevšiml páč ani trochu nemlátil. Pneumatiky také nebyli v nejlepším stavu, zadní byly dost sjeté. Elektriku světel zapojoval asi nějaký Pepa z depa, páč svítila sotva polovina věcí co má svítit a ze zadních světěl trčely volné kabely a nějaké byli zapojeny nesprávně. Nicméně auto ale bylo pojízdné.
Asi nějaký lidi se mi budou smát, či mě nepochopí, proč jsem kupoval takovej vrak, a k tomu ještě 120cítku které se mimo jiné říká pojízdná rakev. Důvod je ten, že to bylo moje první auto a koupil jsem ho ještě jako student a moc jsem penězi neoplíval a také cena 3000kč se mi zdála celkem přijatelná, další důvod byl že na 120cítku, se dají za pár korun na každém vrakáči sehnat náhradní díly, někdy se válejí u silnice celá auta bez značek, kterých se chtěly jejich majitelé tímto způsobem zbavit, tak se vůbec nemusím bát že bych něco nesehnal a že by mě to finančně zrujnovalo. Po koupi bylo nutno na autě provést generálku karosérie, ale s tím jsem počítal. Zrezlá místa jsem vybrousil, eprosinem a kitem zakitoval a pak natřel nebo přestřiknul sprejem, auto je sice trochu flekaté, ale to nevadí. Karburátor a brzdový kotouč jsem vyměnil za lepší (kupodivu jsem měl štěstí a někdo nechal na poli zpola rozpadlej vrak 120cítky a tak jsem si zadarmo z toho vraku vymontoval vše co bylo potřeba, dokonce i 4 kola s diskama), dále jsem na auté dodělal ještě nějaké drobnosti, ale to tu rozepisovat nebudu (nové směrovky,nějaké hadičky atd..) a moje nejdražší část renovace byli za 400kč z kauflandu potahy na sedadla, protože původní byli v hrozném stavu, všude samá díra a úplně se z toho sypal molitan.
Ze 120cou jsem relativně spokojen, aspoň co se poruchovitosti týče, auto mám rok a po opravě která následovala po koupi jsem ješte jsem z ničím zásadním neměl problém a auto mě vždy dovezlo tam kam jsem chtěl. Jízdními vlastnosti jsou v malých rychlostech dostatečné, auto i relativně "sedí" na silnici (vzhledem k unavě per má zadek celkem nízko). Ale jízda maximálkou (u mě dle tacho asi 130km/h po rovině) je celkem adrenalinová záležitost, zvlášt ve spojení s nekvalitním povrchem silnice, to se dokáže šádnina pěkně rozkákat. ale na takove to kratší popojíždění kolem 80km/h po okrskách auto vyhovuje. Sice zátahem a jízdním průměrem nikoho neoslní, ale na co spěchat, lepší a bezpečnější je jet pohodově. V zimě se ale poměry změní, a pohon zadní nápravy kombinovaný se vzadu uloženým motorem se stane neocenitelný pomocník při pojíždění závějí a vyjíždění prudkých kopců, tam kde jiné auto dávno stojí tak škodovka jede dál. Akorát mojí 120ce by se hodilo lepší obutí, oni celkem už sjeté a ztvrdlé gumy ještě z dob "Made in Czechoslovakia" asi nebudu to nejlepší na zimu. Také je nutno dát pozor při projizdění ostrých zatáček na sněhu, může se stat situace že zatočíte ale auto díky lehkému předku pojede pořád rovně, a také se díky zadnímu pohodnu chová přetáčlivé a tak je nutno v zatáčkách ubírát plyn a projíždět je jiným stylem než u aut s pohonem vpředu. Pérování je relativně měkké a světlá výška podvozku je taky dostatečná, takže vás nejaké ta díra na našich silnicích moc nerozhází. Kupodivu na to že to je 21let staré auto tak nikde nic jako třeba čepy, nápravy, tlumiče, poloosy atd. nemlátí a můžu jet třeba po silnici alá samá díra a škodověnka se jen houpě bez něakých ran a rázů. K brzdám bych řekl že po výměně destiček jsem s jejich účinkem celkem spokojen, mluvím ale o normálním ježdění, jinak při hodně ostré jízdě typu brzda-plyn mám vyskoušeno že vadnou celkem citelně. Motor moc výkonem nepřebývá, má celkem malou maximálku a relativně nízkou akceleraci. Na nějaký předjíždění zapoměntě, tak mozná předjedete trabanta nebo traktor, u rychlejsích aut je to boj o každý metr a vytáčení motoru moc nepomáhá, protože při vysokých otáčkách auto už moc nezrychluje, spíš se jen trápí a vzhledem k tomu že mám 4 kvaltovou verzi, tak rychlejší jízda nemá ani moc cenu, protože motor na 4ku dost při vyšší rychlostech dost točí a je hodně slyšet a spotřeba jde rychle nahoru. Ale na pohodový popojiždění bez sportovních či rychlostních ambicí vám 120cítka udělá dobrou službu. Moje celoroční spotřeba při časté jízdně v městě a dodržování rychlostních limitů mi vyšla 8.8l/100km, na dnešní poměry vzhledem k výkonu motoru je spotřeba docela velká, ale věřím kdybych s ní jezdil více dálky tak se dostanu o něco dolů. I olej mé škocně chutná, na 100km si ho veme tak půl litru (možná i víc co já vím, to je jen velmi hrubej odhad, ale olej holt mizí), jinak k oleji bych se zmínil že mám možnost od známého který pracuje v autoservisu, mít značkový kvalitní plně syntetický olej 5W/40 který při koupy v obchodě by me vyšel hodně draho (lijou to tam třeba do auta Mazda MPS s 260koňmi a jiných) jediná vada na kráse je, že je už olej jednou použitý. Ale vzhledem k tomu že auta tam jezdí pravidelně na výměny oleje a moje škodovka ho rychle spotřebuje tak to nevidím až tak černě, určitě lepší než tam lít nějaké ty nějaké nejlevnější minerální oleje. Pohodlí a konfort odpovídá době, žádný elektrický stahování okenek či centrál a klimatizaci nehledejte. Při jízdě vám bude dělat společnost celkem hlasitý projev motoru, a u mého kusu díky nětěsnosti těsnění dveří i aerodynamický hluk, při rychlosti 100 a více slečnám trochu v autě lítají vlasy, ale v létě je to celkem příjemný a supluje to klimatizaci.
Kdydych se měl rozhodovat zda si znova koupím škodu 120, tak asi se rozhodnu že ne, není to kvůly tomu že bych s ní byl nespokojen, šádinu už znám, vím co do ní můžu čekat, a co ona mi může poskytnout, chtěl bych skusit i jiné auto, se silnějším motorem, lepším vzhledem... a nezanedbatelná je i otázka bezpečnosti, v níchž 120cítka nevycházi zrovna nejlépe.
Toto auto bych doporučil jako první auto člověku či studentu který moc neoplývá pěnězy, naučíte se s ní dobře řídít (nebudou vás ze začátku rozmazlovat posilovače řízení a různé další technické vymoženosti nových aut), výkon motoru vás nebude svádět k zbytečné rychlé a hazardní jízdě) a většinu závad si opravíte doma na koleni za pár korun. Pro mladého ještě neskušeného řidiče je i důležitá psychická pohoda při řízení bez zbytečného nervování. Ono je rozdíl když řídíte auto rodičů za půl miliónu (a k tomu ještě bez havarijní pojistky) nebo škodovku za 3-5tisíc, při stresových situacích to má důležitý někdy i rozhodující vliv, páč vás pak vůbec nezatěžuje to aby se auto nepoškodilo či nepoškrábalo, radši s nim uhnete třeba do pole či meze s tím že asi bude pak trochu poničený (a vy relativně celej) než se pokoušet za každou cenu "zachránit auto" vyhnout se úplně i když je to nereálné a riskovat smyk nebo přímej střet kterej by mohl dopadnou daleko hůř. Ale ted kdybych se měl rozhodovat jaké by mělo být moje první auto, tak už bych se možná radši ohlédl spíš po favoritu než po 120cítce, stojí jen o něco více ale zase má hodně konstrukčních zlepšení (třeba pružnější tišší a většinou i úspornější motor který je umístěný vpředu, lepší jízdní vlastnosti, modernější design a další drobná zlepšení) a i bezpečností je na tom o něco lépe, a dostupností a cenou ND je na tom stejně jako 120cítka. Marné by ani nebylo sehnat přestavbu na LPG, vzhledem k menším provozním nákladům.
Ze šádinou jsem se už rozloučil, sloužila mi dohromady asi rok, naučil jsem se na ní řídit, holt to bylo moje první auto, to je něco jako první láska, nerad jsem se s ní loučil a určitě nikdy nezapomenu, prodal jsem ji za 7tisíc. (připomínám že jsem ji koupil za 3tisíce, a invetsice do ní byla asi 1000Kč plus nejaká práce kolem její "renovace", dá li se to tak nazvat), holt výhoda těchto starých aut (obzvlášt aut škoda 105/120 kterých tu ještě jezdí mraky, i když taky už pomalu začínají jejich řady řídnout, holt koroze je sviňa) je že ty už moc na ceně neklesají a když se o ně budete starat tak je za rok nebo dva můžeten prodat za stejnou cenu jak jste je koupily.
Prodal jsem ji, protože jsem měl možnost za 7 tisíc koupit Renault R5 GT Turbo a ve velmi solidním stavu úplně bez koroze (jen byla nutná výměna dvou ložisek v předních kolech, a manžety, náklady z práci byli asi 2600Kč), bohužel ale předchozímu majitely odešlo turbo a tak je tam karburátor z obyčejné 14ti stovky. Ale kdoví, třeba na to turbo seženu (tomu ale moc nevěřím),ale i takhle jede relativně dobře a je živý (porovnávám třeba s favoritem či jiném autě stejné kategorie a věku). Zvlášt díky rozvodům a motoru nastaveném na vyšší otáčky je R5 celkem zábavná i bez přeplňování, i když s turbem by to byl teprve pořádnej masakr. Až trochu s Renaultem něco najezdím tak určitě o něm napíšu recenzi.
Silné stránky
Dost věcí si člověk spraví na koleni a všude jsou dostupné a levné ND, jednoduchá konstrukce a z toho pramení to že méně věcí může selhat. Cenová dostupnost, dají se bez problémů sehnat auta doslova za pár korun...
Slabé stránky
Málo výkonný motor a z toho vyplývajíci malá akcelerace a maximální rychlost (možná pro někoho bohudík...), podvozek moc na silnici nesedí, i spotřeba by mohla být lepší, ale zase to není tak hrozný. Bohužel u dost škodovek koroze. Nízký komfort a vysoká hlučnost. Velice nízká bezpečnost při nárazu.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Servis si dělám doma na koleně nebo případně větších oprav tak známej automechanik mi s tím pomůže nebo poradí.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Kupoval jsem to na inzerát od jednoho kluka... Stav odpovídal ceně a nic mi nenalhával, sám říkal že to je starej krám a bude rád že se ho zbaví.
Novinky v recenzi
Přidal jsem tři fotky v jakém stavu byla šádina když jsem ho koupil, teda jaký to byl šrot.. a dvě fotky jak škocna vypadala když jsem si jí naposled vyfotil, těsně před prodejem novému majiteli (na těch fotkách má po zimě přetřenou zelenou barvu na prahách a na spojleru na modro, a řekl bych že to možná tak vypadá líp než s tou zelenou)
Přidat názorDiskuse: Škoda 120
- 120 super 12.02.2008 12:03
- Olej 18.11.2007 21:42
- brava 12.08.2007 15:02
- renaultek 12.08.2007 15:00
- 8 b 12.08.2007 14:21
- dobre 12.08.2007 14:05
- No jo škodověnka..... 11.08.2007 21:16
- Š120a olej 11.08.2007 20:17
- Š120 a olej 11.08.2007 14:29
- Rachot 11.08.2007 14:01
- š120 11.08.2007 12:47
- decem 10.08.2007 22:52
- Devítka... 10.08.2007 20:57
- Láska ku klasike 10.08.2007 20:16
- 10B 10.08.2007 18:54
- 10b 10.08.2007 18:52 Patriot
- musím dát 10b 10.08.2007 18:44
Další vozy Škoda 120
-
Škoda 120 (1987) Majitel: chetoos
Přidáno: 2.11.2019 29 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Škoda 120 (1979) Majitel: parkoviště
Přidáno: 23.3.2011 235 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Škoda 120 (1988) Majitel: LRman1
Přidáno: 23.11.2009 4610 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Škoda 120 (1985) Majitel: Abarth.js
Přidáno: 20.7.2009 757 Majitel 9.79 Uživatelé
-
Škoda 120 (1980) Majitel: parkoviště
Přidáno: 3.4.2010 4210 Majitel 9.77 Uživatelé