Recenze
Škoda 120 M
Technické info
Přezdívka auta Škodulka Rok výroby 1987 Koupeno ojeté najeto [km]:50000 palivo: benzin převodovka: manuální pohon kol: zadní
Popis vozu
Legendární model 120 není nutno představovat. Každý ji měl nebo se v ní vezl. Byli lidé, kteří ji milovali a dodnes na ní nedají dopustit. Druhá skupina říká, že je to nejhorší auto jaké kdy měli. A jedná se o zoufale nekvalitní a nespolehlivé auto. Ať se řadíte do první nebo druhé skupiny, tak se shodneme, že se jedná o legendární model. Stodvacítka začala být žádaným sběratelský artiklem a v dnešní době už málokterá končí na vrakovišti.
Konkrétní model typové řady M byl vyroben roku 1987. Originální barva je hnědá pastelová. Tento kus byl ve vlastnictví jednoho majitele, od kterého jsem vůz zakoupil. Celou dobu jezdilo v nedaleké vesnici, takže jsem auto vídával celou dobu. Pán, který měl již 85 let měl problém se škodovkou jezdit a po pořízení Renaultu Scénic s vyšší polohou sedadel, skončila „stodváca“ u mě. Vše je v původním a originálním stavu. Jedině otáčkoměr byl přidán dodatečně. Na autě byly ještě originální radiální pneumatiky Barum OR 13. Zadní jsem ale z důvodu bezpečnosti vyměnil za nové pneumatiky od Protektorů Praha. Jako první se udělal menší servis. Černý ochranný nástřik na spodním spoileru a spodní části prahů. Seřídil jsem předstih, vyměnil brzdovou kapalinu DOT 3, vyměnil svíčky, filtry a olej 15W40 4l. Jako poslední se nastříkaly dutiny a ošetřila karoserie.
A teď k samotnému autu.
Celý desing a uspořádání je velice jednoduché a poplatné době vzniku. Určitě se nejednalo o modní výstřelek, ale auto má své nezaměnitelné kouzlo a mě osobně se líbí. Hranaté tvary byly v 80. letech moderní. Model M v roce 1983 dostal nové hranaté světlomety, širší rozchod kol, upravený interiér, bezdušové pneumatiky, větší 14“ palcová kola nahradily menší 13“. Zadní sdružené světlomety se rozšířily a vypadají na autě moc dobře. Přední světlomety byly u modelů 120 obdélníkové a modely 105 měly zapuštěné menší světlomety. Přední maska byla zprvu dvoudílná a později jednodílná.
Interiér je velice funkční a jednoduchý. Chválím velký prostor pro nohy. To se dnešním autům typu SUV může jen zdát. Palubní deska je kousíček od čelního skla. Volant je velký jako kormidlo ale velice příjemně se drží a manipulace je jednoduchá. Člověk si ani neuvědomí absenci posilovače řízení. Sedadla jsou celkem pohodlná, ale mají krátké sedáky a o bočním vedení nemůže být řeč. Má škodovka navíc postrádá opěrky hlavy. Ale jezdili jsme s ní, i dálkové trasy a bez problémů. Zadní cestující mají dostatek místa, pokud jedou dva. Vysocí jedinci budou drhnout hlavou o stropnici.
A nyní to nejzajímavější a to je jízda. Ta je opravdu zábavná a pohodová zároveň. Motor není sice trhač asfaltu, ale takové řečí že je brzdou provozu není pravda. Když jsou dobře seřízené ventily a předstih na semaforu potrápíte mnohem novější auta a dynamika je dobrá do nějakých 90 Km/h což se stejně po městě rychleji nepohybujete. Maximálka je těch 130 Km/h ale nejlépe se cítí při 110 Km/h. Motor má spotřebu kolem 7-8l a dálka kolem 6L s lehkou nohou na plynu. Řazení je vcelku lehké, jen první rychlosti je potřeba trochu pomoc. Dlouhou řadicí pákou se řadí lehce a vcelku bez problému. Nejvíce se jízdní vlastnosti projeví v zimě a na horším povrchu. S dobrými pneumatikami vyjede všude. Na horších cestách se jen pohupuje a vcelku dobře žehlí nerovnosti. V zatáčkách, se ale naklání tak moc, že hrozí převrácení auta. Brzdy jsou už z posilovačem a je to hodně znát. Účinek je dobrý ale není trvalý a po čase brzdy vadnou. Motor je čtyřdobý čtyřválec OHV s necelými 37 Kw. Na dnešní poměry to není moc a navíc je docela hlučný.
Do nádrže se vejde 38L paliva. Pro škodovky bylo určeno palivo Ba 90 s olovem. Dnes se již tento benzín nepoužívá, proto je potřeba při každém tankování přidávat do benzínu náhradu olova v podobě aditiva. Kdyby se do motoru toto nepřidávalo, nebude vznikat na sedlech ventilů tenká vrstva, která chrání ventily před přidřením. A došlo by k přidření ventilů. Jinak je automobil velice spolehlivý. Ted máme s mými kamarády každý svou škodovku a jezdíme si každý ve svých třech úžasných vozech.
Přesto všechno je škodovka skvělé auto na letní dny. Moc rád s ní jezdím na různé výlety a vyjížďky. Je to dobrý společník. V dnešní moderní době je skvělé sednou do auta se kterým jste spjati a je to o vašem řízení.
Silné stránky
Jednoduchost, snadný servis a údržba, levné pojištění, jízdní vlastnosti na sněhu. desing, rostoucí hodnota a cena vozu, prostornost.
Slabé stránky
Některé nedostatkové díly jsou příliš drahé, hlučný a slabý motor, horší antikorozní ochrana, v zatáčkách horší stabilita, spotřeba.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Servis jednoduchý. Na autě je opravdu málo věcí, které se mohou pokazit. Nejčastěji trpí zadní brzdy, které jsou často nesouměrné a mastné od tekoucí poloosy. Motor je jednoduchý a olej měním po 8 tis km spolu s filtrem. Ventily seřizuji po 3 letech nebo 15 tis km. Nejhorší je udržovat karoserii a přední blatníky. Ty jsou cenově hodně drahé a rády reznou.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto koupeno od prvního majitele. Ten se o auto staral s láskou a péčí. K autu jsem dostal i spousty drobných dílů.
Další vozy Škoda 120
-
Škoda 120 (1979) Majitel: parkoviště
Přidáno: 23.3.2011 235 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Škoda 120 (1988) Majitel: LRman1
Přidáno: 23.11.2009 4610 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Škoda 120 (1985) Majitel: Abarth.js
Přidáno: 20.7.2009 757 Majitel 9.79 Uživatelé
-
Škoda 120 (1980) Majitel: parkoviště
Přidáno: 3.4.2010 4210 Majitel 9.77 Uživatelé
-
Škoda 120 (1985) Majitel: parkoviště
Přidáno: 13.8.2008 118 Majitel 9.76 Uživatelé