Recenze
Škoda Favorit 135L
Technické info
Přezdívka auta Rybízek Rok výroby 1992 Koupeno ojeté palivo: benzin počet válců: 4 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 43 zrychlení 0-100 km/h [s]: 15 maximální rychlost [km/h]: 150 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8.3
Popis vozu
Škoda Favorit byl významným modelem pro naši domácí automobilku Škoda auto. Jednalo se o první domácí automobil s motorem vepředu a pohon předních kol a tím znamenal pro český automobilový průmysl velký skok. Navíc se jednalo o velice hezký a moderní hatchback a jehož desing se postaral legendární desingér Bertone. V Československu by nikdo nedokázal během tak krátké doby navrhnout karoserii včetně všech pevnostních výpočtů, karosářských variant, výlisků, výztuh atd. Proto Hrdlička v březnu 1983 odjel na autosalón do Ženevy navázat kontakty s designérskými firmami ohledně návrhu karoserie nového automobilu. Tradičně nejprve oslovili Ital Design, jenž se v historii podílel na designu škodovek. Plány automobilky počítaly s tím, že ucelenou řadu karoserií navrhne právě toto studio. Majitel Giorgetto Giugiaro se však k zástupcům AZNP od počátku choval chladně a povýšeně, neboť jeho předchozí projekty Škoda 720 a Škoda 760 nebyly nikdy realizovány. Chausson požadoval vysoký rozpočet a nakonec nejvýhodnější nabídku (28 milionů Kčs za kompletní návrh pěti karosářských variant – hatchback, sedan, kombi, kupé a užitkový vůz včetně výrobních výkresů) podala firma Stile Italia Nuccio Bertone, se kterými byla 1. června 1983 podepsána smlouva. Model favorit byl představen v roce 1987 na strojírenském veletrhu v brně. Vyráběl se v letech 1988 až 1995, kde jen postupně nahradila modernější Felicia. Za svou kariéru prodělal 2 modernizace a vznikal ve dvou karosářských variantách. Klasický hatchback a kombi přejmenované na Forman a od něj odvozený pick-up. Krásné kupé a elegantní sedan se do výroby nedostaly.
Tento Favorit, který bych Vám chtěl představit, patří mému dobrému kamarádovi, ale jedná se i pro mě velice oblíbené auto, neboť i já jsem za volantem strávil hezké chvíle a kilometry. Tento Favorit 135L byl vyroben roku 1992 a pod kapotou tepe základní motor s výkonem 43 kw a elektronicky řízeným karburátorem. I přes jeho vysoký věk, se má stále k světu a jeho chuť do života mu nechybí.
Desing karoserie, je i po tolika letech docela hezký a moderní. Již nevypadá tak zastarale s porovnáním ze škodou 120/105. Modrá barva dobře kontrastuje se zbytkem automobilu. Hezkým doplňkem jsou přední sportovní mlhovky a na víku zavazadlového prostoru je velice krásným, ale decentním doplňkem černý spoiler. Hranatá karoserie je dnes stále atraktivní.
Interiér je oproti jiným škodovkám útulný a pohodlný. Palubní deska byla navržena s ohledem na tehdejší dobu. Hranaté tvary dobře ladí s karoserií a ostatními prvky vozidla. Celkový dojem jen ruší nekvalitní zpracování a použité materiály, přesto s porovnáním s ruskou Ladou Samara se jedná o celkem slušnou kvalitu. Přesto nic za jízdy nevrže a „neupadává“. Co se týče uspořádání tak je vše na dobrém místě a veškeré přístroje má člověk na dosah ruky. Přístrojový štít je přehledný a dobře čitelný. Přední sedačky jsou vcelku prostorné a pohodlné a nabízí již i nějakou oporu pro tělo. Na zadních sedadlech mají průměrně vzrostlí jedinci docela dost místa na nohy i hlavu. Přesto, i když se jedná o pětimístný automobil, je lepší cestovat ve čtyřech.
Pod kapotou trůni motor o objemu 1.3 l a výkonem 43 Kw s typickým chrastivým zvukem jaký známe u Felicie. Motor je řadový 4 válcový a již oproti škodovkám 120 spaluje klasický benzín o oktanovém čísle 95, a nemusíte kvůli ventilům používat náhrady olova. Motor jezdí velice svižně a někteří tvrdí, že karburátorové verze mají větší chuť do života, než již elektronicky řízené motory. Náš kousek jezdí velice dobře a svižně do nějakých 90 Km/h pak je již potřeba více sešlápnout plynový pedál. Maximální dosažené rychlosti 140 Km/h není až tak těžké dosáhnout. Přesto jezdí velice dobře. Jen by chtělo lépe seřídit karburátor. Spotřeba se pohybuje kolem 9,5 l paliva. Motor pracuje s 5.ti stupňovou manuální převodovkou. Ta není zrovna přesná a při zařazení páté rychlosti hladíte spolujezdci koleno. Přesto to není zlé a dá se s pákou docela lehce manipulovat. S volantem bez posilovače se manipuluje lehce, jen při parkování to chce pořádně napnout svaly.
Jízdní vlastnosti jsou s trochou nadsázky podobné dnešním autům. Záď již neuskakuje jako u pohonu zadních kol. Favoritem se manipuluje lehce a bez větších problému. V ostřeji přejetých zatáčkách se dost naklání, přesto je rozchod kol dostatečný pro udržení stability vozu. Ve vyšších rychlostech už by to mohlo být to poslední, co by člověk udělal. Je nutné jen počítat s pištěním pneumatik a je potřeba držet volant opravdu pevně. Na krásných cestách se favoritech je lehce pohupuje a na nezpevněných cestách je vcelku komfortní, jen je potřeba očekávat nějaké to bouchnutí od nápravy či karoserie. Pochvalu rovněž zaslouží brzdy. Vepředu jsou kotoučové a vzadu bubnové a celá brzdová soustava brzdí k věku vozidla velice hezky. Zde je však potřeba hlídat zrezlé brzdové potrubí, které nemá moc dlouhou životnost. Často brzdové potrubí prasklo a řidič musel brzdit ruční brzdou.
Favorit je i přes některé svoje neduhy vskutku dobrým automobilem, který může dnes posloužit jako nenáročné „přibližovadlo“, auto pro získání řidičských zkušeností. Při slušném zacházení může ještě dlouho a nepřetržitě sloužit. A když už se na něm něco pokazí, opravu zvládne doma svépomocí každý.
Silné stránky
Spolehlivý a téměř nezničitelný motor, jízdní dynamika, dnes již retro vzhled, prostorná kabina a útulný interiér, spolehlivost, snadná údržba a levné náhradní díly, levná pojistka, jízdní vlastnosti na poměr třídy, dobré brzdy.
Slabé stránky
Nepřesné řazení, spotřeba paliva, malý zavazadlový prostor, špatná antikorozní ochrana, horší odhlučnění motoru, malá tuhost karoserie,
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Veškeré opravy se řeší svépomocí v garáži. Náhradní díly jsou všude dostupné a navíc za pár korun a konstrukce je tak jednoduchá, že se vše opraví pomocí základního nářadí. Do budoucna by chtělo nechat seřídit předstih a karburátor.
Zatím mezi vadný a poškozený palec rozdělovače, se neřešilo nic velkého.
Novinky v recenzi
Konec Favorita
Kamarádův Favoritek odešel v krásných 24 letech na vrakoviště. Byl již v dost bídném stavu a další STK by neprošel. Za svůj život najel přes 101 000 Km. My jsme s ním zažili spousty hezkých chvil a zážitků a po dlouhá léta skvěle sloužil. Nyní má kamarád Daewoo Matiz. Děkujeme ti moc.
Video
Přímý odkaz na video.
Další vozy Škoda Favorit
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.8.2009 23429 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.6.2014 13810 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.12.2009 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1992) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.11.2008 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1988) Majitel: Popeye the Marine
Přidáno: 5.7.2009 598 Majitel 9.85 Uživatelé