Recenze
Škoda Favorit 135L Facelift
Technické info
Přezdívka auta Enduring Freedom Rok výroby 1988 Koupeno nové najeto [km]:36000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 44 kroutící moment [Nm]: 90 zrychlení 0-100 km/h [s]: 15 maximální rychlost [km/h]: 150 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 260 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
-Úvod-
Škoda Favorit je auto, které dnes vzbudí na spoustě tváří úsměv a v mysli pohrdání. Při pohledu očima roku výroby a ZEMĚ výroby se však jedná o zajímavý vůz. Mnoho lidí zapomíná to, že nebýt právě Favoritu, Jediná česká automobilka by zkrachovala. A mnoho lidí také zapomíná, že ve srovnání s odpovídajícími vozy téže doby (zapomeňte na BMW E30, spíš se orientujte na první Nissan Micra nebo VW Golf II) si vede dost dobře. Dnes mnohdy kritizovaný design byl ale koncem osmdesátých let podařený.
-Historie Favoritu-
Výroba začala v roce 1988 a skončila v roce 1995. Po letech s ním Škoda dohnala konkurenci a představila vůz s karoserií hatchback a koncepcí vše vpředu. Design, který byl ale značně přepracován má původně na svědomí Bertone. Výrazně upraven musel být i motor kvůli přísnějším emisním normám. Na odhlučnění a zavěšení agregátu se podílela i automobilka Porsche. Vůz se stal úspěšným i na poli automobilových soutěží, například vyhrál i svou třídu v rally Monte Carlo. Kromě krátkého hatchbacku se vyrábělo Kombi Forman, užitkový Pick-up a Forman Plus. Malosériově se vyráběl kabriolet MTX Roadster mimo automobilku. Ale teď již k mému exempláři.
-Historie mého vozu-
Bílý model Škoda Favorit spatřil světlo světa jako jeden z prvních v roce 1988. Můj děda ho dostal od soudruha tenkrát ještě na pořadník a bez možnosti cokoliv na autě vybrat. Vlastně měl dostat původně dovolenou v SSSR ale tam nechtěl, tak mu k šedesátinám dali až auto. Ale dali si načas, takže do rodiny Fávo zavítalo až těsně po revoluci. Dá se jen děkovat bohu, že barva je bílá a ne jedna z těch vyblitejch béžovo-šedo-zeleno-buhvíjakejch. Děda toho ale moc nenajezdil. Auto se tak dochovalo v celkem slušném stavu až do mých rukou. Poprvé sem se s ním pořádně svezl až v roce 2009. A jelikož můj dnes již bývalý spolužák je cvok do aut a z nějakého nepochopitelného důvodu se mu Favorit moc líbí, rozhodli sme se, že moje auto nezůstane jen tak. První co bylo na pořadu dne bylo ošetření rzi a kompletní umytí.
-Vzhled vozu-
Design je na věci každého. Hranatá osmdesátá léta jsou tady znát opravdu hodně. Ne každému se tohle bude líbit, ale mě ano. Automobil má hezký kompaktní vzhled. Má spostu věcí které nepatřily mezi samozřejmosti v době vzniku. Například blinkry integrované v hlavních světlometech nebo nakládací hrana až nad nárazníkem, nebo zapuštěné kliky. Naopak má ale vystouplé boční blinkry. Jako jedno z mála vozidel se může pochlubit dvěma zadními mlhovkami. Strašně staře a lacině ale působí plastové nárazníky a zrcátka.
-Prostornost-
Vnitřní prostor není nejsilnější stránkou. Vůz patří do segmentu malých vozů, ale v době vzniku byl velikostně srovnatelný s Golfem II, tedy vozem nižší střední třídy. Vzadu není příliš místa na nohy a na hlavu. Ve předu ale cestující netrpí. Oproti předchůdci je ale ve všech směrech větší. Zavazadlový prostor je vcelku postačující, basy piva se tam vejdou 2, sportovní tašky lze naložit 4. Nevýhodou byl chybějící koberec na bocích kufru, ale to se změnilo, když sem nandal černé koberce.
-Výkon-
Motor je ještě karburátorová klasika o výkonu 44kW. Pravda, není to nic oslnivého. Ale na auto co neváží ani tunu a je hodně malé to stačí. Kamarád ho vytáhl na tachometrových 140 a ještě by táhl, ale rovinka se blížila ke konci a nač na takovou blbinu pantrat benzín. Prý o moc pomalejší než Felicie 1,3 MPI není. I do kopce táhne motor hezky. Pokud vás ale něco spomalí uprostřed, pochopitelně se nerozjedete na stejnou úroveń. Nicméně svižně se s motorem jet dá. Co se týče jízdních vlastností, nejsou pochpitelně úchvatné. Hlavně stáří tlumičů se začíná projevovat. Také zkrut karoserie je znát více než u nových aut. Hluk motoru je ale menší, než by ste čekali.
-Výbava a interiér-
Výbavou se jedná o úplný holobyt. Nemá ani přípravu pro rádio. Interiér byl bohužel v hněděm provedení, ale postupně probíhá výměna. Původní hlavice řadící páky se velmi špatně držela a byla z tvrdého plastu. Aktuálně je ve voze kožená hlavice řadičky z Felicií. Víko kastlíku se zkřivilo a nedoléhalo, navíc jeho tlumič je vyběhaný. Ale černé víko již opět pasuje jak má. Sedadla nebyla moc pohodlná a nápadně připomínají interiér Škody 120. Černé sedačky už jsou samozřejmě lepší a pohodlnější. Vnitřní kliky se velmi nepohodlně drží. V plánu je ale výměna interiéru za černé provedení a díky tomu by se měla většina nedostatků odstranit. Velmi mi i chybí středový tunel s odkládacímy prostory. V brzké době se snad dočkám i jeho ze starších Felicií.
-Úpravy-
První úpravou bylo nalakování klik a víčka nádrže do barvy vozu. Na starém vyšisovaném plastu ale barva hůře drží a budu muset lakování zopakovat. Také Výfuk a disky sem opatřil novým nástřikem abych zabránil korozi. Bíle je nalakováno i víčko oleje a vzpěra kapoty. V létě 2010 byl vyměněn koberec za černý. Částečně byla vyměněna sedadla (kromě spolujezdce). Na voze je nejnovější maska. Také víko ventulů je v černém matném laku. Na B-sloupcích je nalepená černá folie.
Silné stránky
Levné náhradní díly
Možnost opravit si vůz sám v garáži.
Nízká spotřeba
Snadná ovladatelnost.
Slabé stránky
Velmi špatná antikorozní ochrana
Malý vnitřní prostor
Ochrana cestujících, v dnešních ohledech nedostatečná
Výbava automobilu prakticky nulová
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Měnili se jen kapaliny a kola. A to za celých 20 let!
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto bylo na pořadník a mohli ste bejt rádi že ho dostanete. Takže asi tak.
Plány
Přehození interiéru z novějších modelů
Nalakování nárazníků a panelu pod zadní SPZ do barvy vozu
Alu kola
Kouřové zadní svítilny a boční blinkry
Mlhovky
Folie na okna
Elektrická okna
Elektrická zrcátka z felicie
Rozpěra tlumičů
Vzpěra kapoty z pátých dveří
Tlumiče HP Sporting
Rádio plus reproduktory
Modré podsvícení budíků a spínačů
Sportovní madlo ruční brzdy
Pedály, grafika budíků a řadička ze Škodovek RS
Sportovnější volant
Podsvícení diodami v interiéru
Nášplapy prahů
Novinky v recenzi
Další novinky
Opět se vyměnilo pár plastů v interiéru za černé. Zejména celé C-sloupky. Černé je i plato a zadní boční pásy. Pod předním nárazníkem je nové lízátko. V motorovém prostoru je bílá rozpěra. Na masce je novej znak, kterej má původ na Superbu. Na zadním nárazníku jsou odrazky "kočičí oči"
Upgrade recenze
Když proběhl upgrade vozu, je načase provést i upgrade recenze. Aktualizaci a rozepsání
Facelift se rozbíhá
Koberec, zadní lavice, jedno přední sedadlo, řadící páka, víko kastlíku, stropní panel, maska jsou z novějšího modelu. Jedno zrcátko koupené v bílébarvě je super, ale bohužel, druhé bylo zníčené :-( Brzy bude pokračovat další část modernizace
Fotky Formana, který částečně daroval orgány
Byl to opravdu již vrak. Ale díly ještě ve Favoritu poslouží dobře. Doufám, že na podzim se budu moc poměit s Oldschoolem a jeho krasavcem, co se do výbavy týče
A ještě jednou
Vyhraná aukce na Aukru mi vůz dovybaví černým kobercem, černým stropním panelem, palubovkou a snad komletní sadou černých plastů. Ještě zrcátka se znakem a bezpečnostní pásy a bude to
Dárce orgánů
Tátovo starej Forman se definitivně odebral do věčných šrotišť. Vzal sem tedy na pomoc Martina Happyho a Krtka a jeli sme z něj něco očesat. Mám doma komplet černé tapece, zadní dělená sedadla a sedadlo spolujezdce, rozpěru tlumičů, popelník, novější štítky a znaky a tapec pátých dvěří. Zbytek musel v autě zůsta, i tak to ale ušetřilo pár set, které bych za ty díly nechal na vrakovišti
Spoiler
Tak, už ke kamarádovi dorazilo i lízátko pod přední nárazník. Sice je červené, ale vyčkat do jara.
V březnu bude i vykuchán dárce orgánů - tatínkovo Forman na černej interiér
Černé B-Sloupky
Objednány černé polepy na B-Sloupky. Už se těšim až bude hezké počasí a nalepím je na auto. Hned bude vypadat o kousek lépe a moderněji
Nové díly v garáži
Budou se dodělávat mlhovky, zadní stěrač a mám i jedno zrcátko se znakem. Brzy by měl dorazit origo spojler, co si pořídil i Old School. A snad se v létě dočkám i lakování plastů a černých sloupků
Bohužel
Financí je méně než se čekalo. Takže na autě nic. Pouze teď v zimě se s nim nejezdí, aby se moc nerozreznul. Přeci jen ročník 88 má nulovou antikorozní ochranu. Ale od táty by měl být černý interiér z Formana a nová kola. Tak snad v létě :-(((
Mytí
Tak sem konečně dodrhnul motor a vyleštil ty fleky kolem klik. Vypadá zas o něco lépe
Mytí a minisraz
Jedinej tuning, na který mám peníze je v současné době mytí. Takže pokračovalo odstraňování humusu z motorového prostoru a také sem automobil poprvé po zdědění vyluxoval. Výsledek bohužel nafocen nemám. Od Martina přidávám alespoň několik fotek z minisrazu s ním, Krtkem a Mikkou.
Nové fotky
Fotky ze srazíku s Morgim a Martinem Happym a taky nějaký fotky strejdovo Brouka. Tak se pokochejte veteránem...
Přidat názorDiskuse: Škoda Favorit 135L Facelift
- Re: Re: Tapicerunk dveří 17.04.2011 18:26 Ronault.
- Re: Tapicerunk dveří 17.04.2011 17:30 Martin_Happy
- Tapicerunk dveří 24.03.2011 11:14 Ronault.
- Re: Re: Re: Plány 27.01.2010 21:24 Popeye the Marine
- Re: Re: Re: B sloupky 27.01.2010 21:23 Popeye the Marine
- Re: Re: Plány 27.01.2010 11:18
- Re: Re: Re: B sloupky 26.01.2010 17:56 Martin_Happy
- Re: Re: B sloupky 26.01.2010 17:55 Martin_Happy
- Re: Re: B sloupky 26.01.2010 17:46
- Re: B sloupky 26.01.2010 17:46 Popeye the Marine
- Re: Plány 26.01.2010 17:44 Popeye the Marine
- B sloupky 26.01.2010 17:06 FRPE
- Plány 22.01.2010 14:29
- Re: Re: Re: Ochrana proti korozi 14.07.2009 21:11 Petr408
- Re: Re: Ochrana proti korozi 14.07.2009 21:06 Petr408
- Re: Re: K vyráběným verzím 08.07.2009 09:36 Stejsn
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: srovnani vozu 07.07.2009 22:15
- Re: Ochrana proti korozi 07.07.2009 19:42 Popeye the Marine
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: srovnani vozu 07.07.2009 18:52
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: srovnani vozu 07.07.2009 18:49 Special-line
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: srovnani vozu 07.07.2009 18:45 Petr408
- Ochrana proti korozi 07.07.2009 18:30 Petr408
- Re: Re: K vyráběným verzím 07.07.2009 17:49 Martin_Happy
- Re: K vyráběným verzím 07.07.2009 16:15 Special-line
- K vyráběným verzím 07.07.2009 14:59 Stejsn
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Manga Cars 07.07.2009 00:11 Novic (Porsche team/GT-R team)
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Manga Cars 06.07.2009 23:55 Martin_Happy
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Manga Cars 06.07.2009 23:50 Novic (Porsche team/GT-R team)
- Re: Re: Re: Re: Re: Manga Cars 06.07.2009 23:42 Martin_Happy
- Re: Re: Re: Re: Manga Cars 06.07.2009 23:39 Novic (Porsche team/GT-R team)
Další vozy Škoda Favorit
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.8.2009 23429 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.6.2014 13810 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.12.2009 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1992) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.11.2008 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1994) Majitel: Vaflička
Přidáno: 19.12.2008 66610 Majitel 9.84 Uživatelé