Recenze
Hyundai i30
Technické info
Přezdívka auta Karkulka Rok výroby 2013 Koupeno nové palivo: benzin výkon [kW]: 99 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 pohon kol: přední
Popis vozu
S automobily značky Hyundai, jsem se poprvé seznámil na praxi. Před nedávnem jsem měl možnost vyzkoušet nejsilnější zážehový motor 1.6 GDI s 99 Kw v před faceliftové verzi z roku 2014 v karoserii Combi. Model I30 se vyrábí v moravských Nošovicích od roku 2007 již 5tým rokem v aktuální druhé generaci. Vzniká zde spolu s modely Tucson (nástupce modelu IX35) a IX20. Před časem prošla „í-třicítka“ malou modernizací, kde se decentně změnila vizáž, a model doznal několika změn. A u nás patří toto auto k velice oblíbeným a rozšířeným.
Auto, které jsem, měl možnost vyzkoušet, bylo ve výbavě Trikolor s příplatkovými pakety Komfort. Model již obsahoval krásnou chromovanou masku chladiče a efektní 15" Litá kola. Ačkoli se musím přiznat, že červená barva se mi na autech moc nelíbí a když se i podívám na levnější verze Hyundaie I30 bez chromované masky a s obyčejnými plechovými disky, tak červená barva nekontrastuje s autem tak dobře. Tady ovšem působí docela hezky a elegantně. Celkový desing exteriéru se nemusí zamlouvat každému, ale mě se líbí. Je elegantní a nese řadu moderních prvku, jako například chromovanou masku chladiče, nebo světlomety, které se dle mého názoru neokoukají. Celkový desingový jazyk se nese ve stylu Fluidního desingu, což je směr jakým se automobilka ubírá a je aktuální pro všechny modely značky. V přední části hodně efektně působí LED světla pro denní svícení, které zlepšují viditelnost vozu a doplňují i30 o další elegantní stylistický a bezpečnostní prvek. Celkově je příď podobná většímu modelu I40. Zadní část působí rovněž hezkým dojmem, i když musím říct, že ve verzi hatchback se mi líbí daleko více a přijde mi více propracovaná, přesto se mi moc líbí jak zadní svítilny zasahující daleko do boků. Celkový dojem z exteriéru mi připadá uhlazenějším a usedlejším dojmem. Taková sesterská Kia Ceed, je naopak střižena spíše jako sportovnější a celkově se mi vždy více líbily modely od Kie.
Interiér, už konečně nemá nic společného s korejskou strohostí, jak to bývalo u straších modelů. Zde byl interiér vyvinut speciálně pro evropské zákazníky. Palubní desce nechybí nápad a kreativita a materiály jsou kvalitní. Kůži obšitý multifunkční volant má příjemný tvar i velikost a manipuluje se s ním velice dobře. Na volante lze ovládat prvky jako palubní počítač, handsfree rádio a také nastavení posilovače řízení. Ten je možné nastavovat ve třech režimech. Režim Comfort je vhodný při jízdě po městě a při parkovaní. Sport je vhodný na sportovnější jízdu a dálniční přesuny, kdy řízení výrazně ztuhne. Optimální je režim Normal, vhodný pro běžné ježdění. Celkově je hodně podobný interiéru ve větší I40. Použité materiály jsou většinou kvalitní a měkčené a celkové zpracování si zaslouží pochvalu. Vše je krásně zpracované a materiály jsou příjemné na dotek. Veškeré ovládání je intuitivní a vše je řidiči pěkně po ruce, takže nemusíte tápat kde, co je. Prostorově se jedná o průměrný vůz. Přední sedadla jsou díky tužší výplni pohodlnější a jsou dostatečně široké. Materiály jsou kvalitní a dle mého názoru budou dlouho sloužit. Boční vedení je rovněž dostačující. Zajímavé je, že se sedí trošičku výš, ale díky širokému spektru nastavení sedadel a volantu, najde vhodnou pozici každý. Výhled z vozu vpřed a do stran je výborný, horší je co z výhledem dozadu, kde jsou okna celkem úzká.
Velikost zavazadlového prostoru, je 528 litrů což u kombíků nižší střední třídy patří mezi lepší průměr. Proti předchozí generaci proto výrazně narostl ze 415 na 528 litrů. Po sklopení zadních sedaček vznikne rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na pěkných 1642 litrů. Pod dvojitou podlahou kufru, kde jsou schránky na drobnosti. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je dobrý a v plastu na spodní straně víka jsou 2 plastové uchycení určené pro uchopení při zavírání. U verze kombi je u otvírání kufru umístěna parkovací kamera, což dle mého názoru není nejlepší řešení. Kamera byla často zamlžená či dokonce ušpiněná. U verze hatchback, je krásně schovaná v logu, které se při zařazení zpátečky pomocí motorku otevře. U levnějších verzí, kde není integrovaná navigace s velkým středovým displejem, je zadní parkovací kamera umístěna v prostředním zrcátku.
Nejdůležitější otázkou však zůstává, jak toto auto jezdí? Podvozek je založený na komfortním svezení a určitě nevybízí ke sportovní či dokonce ostřejší jízdě. Taková Kia Ceed je naladěna spíše na sportovnější svezení. I 30 si posádku hýčká, jak na palubě tak i co se týče jízdy. Podvozek je plavnější, ale i při rychlejší jízdě skvěle drží stabilitu a není náchylný na boční vítr. Vůz byl obut na 16“ palcových litých kolech a na letních pneumatikách Hankook Kinergy Eco. Kola vypadají velice dobře a zajištují vozu lepší jízdní vlastnosti a komfort. Dálniční tempa zvládá velice dobře. Ideální tempo je kolem 160 Km/h. Ve vyšších rychlostech je auto skvěle odhlučněno, jen hluk od kol je trošičku výraznější. Řízení nevyniká přesností či větší zpětnou vazbou. Konečně, se Hyundai poučil a oproti modelu IX20 použil kvalitní tlumiče. Ty pohlcují většinu nerovností a nejsou příliš tvrdé. Jsou příjemné a komfortní. Při prudší změně směru záď plave. Posilovač řízení jde nastavovat ve třech režimech. Stejně si myslím, že polovina lidé bude používat režim Normal. Brzdový systém je velice dobře nastavený. Brzdy nejsou příliš ostré a kousavé. Jejich dávkování je velice účinné. Vpředu jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a vzadu rovněž kotoučové.
Pod kapotou pracoval atmosférický motor 1.6 GDI s výkonem 99 Kw. Zprvu jsem byl nadšen z těchto papírových hodnot a byl jsem rád, že Hyundai nešel cestou downsingu a nedělá nějaké motory s malým objemem a turbem, ale pořádnou atmosféru. Hned po prvním nájezdu mimo město mi přišlo, že je auto nějak přidušené a nedokáže využít potenciální výkon, kterým disponuje. Na dálnici není problém jet 180 Km/h aniž by se auto zadýchávalo, ale akcelerace není tak závratná, jak se na první pohled zdálo. Motor je vcelku kultivovaný, tichý a úsporný. Jen je škoda, že i možná kvůli emisním normám má přistřižená křídla. Nejlépe se auto cítí mimo město. Kombinovaná spotřeba je udávaná 6,2 já jezdil za nějakých 6,8, mimo město 6l a ve městě 7,2 L. Všechny motory u modelu I30 pracují s 6ti stupňovými manuálními převodovkami. Ta pracuje s tímto motorem velice dobře a je skvěle odstupňována. Hlavice řadící páky má příjemný tvar. Z čeho se i Hyundai poučil je tichost při řazení. Ať už starší i30 nebo i naše Kia Rio již od výroby při řazení jemně cvaká, jak do sebe rychlosti zapadají a někdy i řazení klade odpor. Zde je to úplně něco jiného. Řazení je lehké a vcelku přesné. Řazení neklade odpor jako u modelu I20 a dráhy jsou přesně vymezeny. Jen 1 a 3 převodový stupeň jsou moc blízko sebe. Takže se občas stane, že při rychlém zařazení jedničky klidně dáte trojku. U základního motoru 1.4 74 Kw bych možní zvolil klasický pětikvalt, U tohoto motoru mi přijde 5tá rychlost tak krátká, že hned řadíte 6tý stupeň. Možná zbytečně, ale zase chápu, že šlo o dobrý marketingový tah.
Dalším kritériem při výběru nového auta je jeho bezpečnost. Zde Hyundai dostal u nárazových testech Euro Ncap plný pět hvězdiček. V základní verzi 6ti airbagy, ABS, ESP. Při nouzovém a prudkém brzdění se samočinně rozsvítí výstražné světla. Světlomety mají skvělou svítivost. Samozřejmostí je uchycení dětské sedačky Isofix a při překročení 20 Km/h se vůz automaticky zamkne. Toto řešení bych, ale u svého auta nepotřeboval.
Ačkoli má své rezervy, jedná se o skvělé auto za výbornou cenu a bohatou výbavou. Moc se mi líbí desing a jízdní projev automobilu. Rozměry sice nedosahuje na špičku třídy, ale myslím, že rodinné účely splní ideálně.
Silné stránky
Desing, tovární záruka 5 let, poměr cena výbava, spotřeba paliva, prostornost, komfortní podvozek, slušné jízdní vlastnosti, kvalitní materiály v interiéru, bezpečnost, 6ti stupňová převodovka, skvělé reproduktory a rádio.
Slabé stránky
Jednička je blízko trojky, motor ač má 99 Kw, mohl by být živější, drahý servis a náhradní díly, mohutný A sloupek, rezerva po 50 km zmizí, nemoderní modré podsvícení rádia.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Jak je již známo je servis na vozy Hyundaie dražší než na ostatní značky. Drahé jsou i náhradní originální díly.
Video
Přímý odkaz na video.
Další vozy Hyundai i30
-
Hyundai i30 (2012) Majitel: mikkian
Přidáno: 20.10.2012 319 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2012) Majitel: doktorbartollo
Přidáno: 15.9.2012 4610 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2014) Majitel: vorlajz
Přidáno: 8.11.2015 3010 Majitel 9.80 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2016) Majitel: Stephen
Přidáno: 27.10.2016 89 Majitel 9.71 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2012) Majitel: Dlouhodobý test Auto.CZ
Přidáno: 26.3.2012 1410 Majitel 9.57 Uživatelé