Recenze
BMW řada 3 E36
Technické info
Přezdívka auta šestka Rok výroby 1992 Koupeno ojeté najeto [km]:180000 tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet ventilů na válec: 24 objem [cm3]: 2494 výkon [kW]: 141 kroutící moment [Nm]: 245 zrychlení 0-100 km/h [s]: 7.9 maximální rychlost [km/h]: 233 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 pohon kol: zadní
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "HanzE3".
K automobilům z Mnichovské automobilky jsem, začal tíhnout jako malý kluk. Asi jako prvotní impuls pro mne bylo, když si otec pořídil,v té době z Německa dovezené, zánovní BMW 320i, model e36 v provedení sedan.
Pamatuji na to jak, kdyby to mělo být včera. Bylo pozdě večer, pár dní před vánocemi, když mě ze spánku probudilo zvonění tátova mobilu. Po chvíli, pro mě táta přišel a řekl,ať jdu ním na dvůr, že nám Péťa veze auto. Já si hned pomyslel, už zase a proč mám jít taky?! Otevřeli jsme vrata a po chvíli do dvora vjelo BMW e30 cabrio, které už jsem znal a hned po něm "naše" auto. Vystoupil z něho Petr, se slovy "tak si to prohlédněte". Už tenkrát to pro mne byla "láska na první pohled", nikdy nezapomenu na to, když jsem se poprvé seznámil s tímto trojkovým modelem a poprvé se posadil na sedadlo spolujezdce, vedle táty, který se mě ptal se slovy "tak co tomu říkáš, necháme si ho?". Pochopil jsem, "dárek k vánocům",Do té doby jsem byl zvyklý na auta z koncernu VW a Audi, jako je Golf I-III nebo Audi 80, tak co bych tenkrát mohl říct na to, když sedám z Golfa do trojkového BMW, snad jen mé "jasně tati". Naprosto mě tenkrát učarovalo designem, ať už vnějším nebo vnitřním, a to mi zůstalo dodnes. Pokaždé když sedám za volant, zažívám pocit okouzlení e36, jako tenkrát.
Od té doby jsem toužil po autě s "vrtulí" ve znaku. Po svých prvních autech, jako byla Š120, Sierra, Tipo, které jsem vždy dostal a vzhledem k jejich stavu, ani jedno mi nevydrželo dlouho. Své první BMW jsem si pořídil ve svých 19-ti letech, podobě e21, dalším mým BMW byly e30 sedan, po které následovala e30 kupé. Kupátko v podobě e30, bylo prvním autem, které jsem si předělal k obrazu svému, a které pro mě něco znamenalo. Jenže jednoho dne cestou do práce to přede mnou pán "zamázl" a já ji neubrzdil a bylo vymalováno. Opravil jsem ji a prodal. Místo e30, jsem si konečně mohl pořídit své vysněné auto, a tou byla e36.
Má první e36 byla 325iA coupé, jakožto s mým štěstím mi po půl roce odešla automatická převodovka. V době kdy jsem sháněl převodovku, kterých bylo jak šafránu, bylo jednodušší koupit jinou na ND. Tak jsem po pořídil téměř totožnou 320i, která byla lehce ťuklá na předek, s tím, že se použije převodovka a to co by se hodilo. Nakonec, po zjišťování, jak by byla náročná přestavba z automatu na manuál, padla rozumnější varianta, a to přeházet díly na bouranou, to byla otázka dvou večerů. Ani se nemuselo nic lakovat, obě byli ve stejné barvě. Jenže po krátké době s ježděním se slabší 320i mi začal výkon chybět, a pořád v garáži ležel výkonější motor M50B25TU, s výkonem 141Kw, takže došlo na výměnu "srdce". No a tam byli začátky večerů, víkendů a veškerého volného času, stráveným reinkarnací mé "Šestky".
Během téměř tří let, co jí mám, není snad už na autě šroubek, díl a příchytka který bych neměl v ruce. Za tu dobu jsem z chudé sériovky, snažil udělat pěknou vybavenou e36, kterou jsem postupně dodělávám. Na autě zůstala původní snad jen už kastle, jinak vše bylo vyměněno.
Místo původních seriových dílů, se nastěhoval kompletní M-paket ze silnější a vzhledově agresivnější ///M3, doplněn o spoilery z verze GT, prodloužení střechy a mračítka Riegger.Celkově spadlo k zemi o v předu 60mm a vzadu 40mm, pomocí podvozku od fi. H&R. Na přední nápravě se točí 8,5 a na zadní 10 palců široké "sedmnáctky" alu Keskin KT1, s leštěným límcem a černým středem, obuté na pneu o rozměrech 215/40 vpředu a 235/40 vzadu. Kvůli kolům jsem musel vytáhnout lemy blatníků o cca 2cm, ke kterým byl přizpůsoben zadní nárazník a přední maska. "Šedou" Diamantschawrtz nahradil nový lak, v podobě temně černé s jemným perleťovým zrnem a 5-ti vrstvami bezbarvého laku. Původní, šedý látkový, interiér byl kompletně vyměněn za černý kožený, také z modelu ///M, a doplněn o doplňky AC Scnitzer. Stropnice a zadní plato jsem nechal přečalounit to černé mikroplyše. Ani hudba nezůstala původní. Hlavním mozkem audia byl použit multimediální přehrávač Keewood KTV522DVD, o dostatečný zvuk reproduktorů zn. ESX a subwoofer JBL se starají, prozatím, zesilovače MacAudio. Na audiu se bude výhledově ještě pracovat, jako na dalších věcech, které jsou do budoucna v plánu. Závěrem se ještě zmíním o motorovém prostoru, do kterého přibyla rozpěrná tyč, ostatně i do zavazadlového, od Sandlera. Všechny plasty a plastové díly jsou na lakovány do odstínu auta, se kterým kontrastují vyleštěné části motoru, včetně leštěných nerezových svodů Supersprint, které se společně s vložkou filtru KW starají, o zvukový projev 192kobilek šestiválce.
O další úpravách co proběhly, nebo co mám v plánu bych mohl psát, ale to vše by bylo na delší psaní.Pořád vymýšlím co kde ještě dodělat nebo předělat, auto jako koníček je hrozná nemoc, vždycky se něco najde. Je to takový nekonečný příběh ;-)
Obecně:
Silné stránky
- celkové jízdní vlastnosti
- vnitřní i vnější design
- dostatečně výkonný motor
- spotřeba (ovšem s lehkou nohou)
- srdeční záležitost
Slabé stránky
- svezení v BMW je návykové ;-)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Vzhledem k věku auta, a to že ho chci mít v dokonalé kondici, jak po technické, tak vizuální stránce, mám pořád co dělat, ale to je spíš dané mou náročností. Co se týče oprav, jako takových, tak za tu dobu co ho mám, běžná údržba, jako jsou olej, destičky, filtry apod. ;-)
Během té doby, co se v autě hrabu, už vím kam sáhnout, zatím žádný zásadní problém nebyl.
Co se týče náhradních dílů na modely e36, dá se pořídit téměř vše na co si člověk vzpomene, za rozumnou cenu, ať už nových či starších. V případě nových dílů, doporučuji vždy nejprve zjistit cenu originálních, u dealera BMW, než se rozhodnete koupit nějakou náhradu. Postupem času, při shánění některých dílů, jsem se totiž mohl několikrát přesvědčit, že originální díly jsou levnější nebo cenově totožné s "druhovýrobou", originál je originál.
Decent style
původní motor M50B20 nahrazen M50B25TU
lakované plastové díly motoru
Podvozek H&R se snížením 60/40mm
Roztažené lemy cca o 20mm
alu Keskin KT1 8.5J / 10J 17"
pneu 215/40 TOYO T1R / 235/40 KUMHO ESCTA
komplet paket ///M3 GT (nárazníky, prahy, z.spoiler, zrcátka) + prodloužení střechy Riegger
světla přední In-Pro+xenon/ mlhová světla + xenon/ zadní DEPOCrystal
barva hluboko černá s perl.zrnem od fi.Glarusit
Folie zn.LLumar 75% tmavost
interiér M3 - černá kůže + Alcantara + doplňky AC Schnitzer
Audio zn.ESX + Kenwood KTV 522DVD
Další vozy BMW řada 3
-
BMW řada 3 (1988) Majitel: !GAS!
Přidáno: 13.9.2011 179 Majitel 9.92 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1987) Majitel: parkoviště
Přidáno: 18.4.2009 99 Majitel 9.91 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1989) Majitel: jardafox
Přidáno: 6.3.2013 108 Majitel 9.90 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1987) Majitel: parkoviště
Přidáno: 16.1.2011 168 Majitel 9.90 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1991) Majitel: parkoviště
Přidáno: 4.9.2008 17910 Majitel 9.89 Uživatelé