Recenze
BMW řada 3 318i (E36) Sedan
Technické info
Přezdívka auta Bávis Rok výroby 1991 Koupeno ojeté najeto [km]:226647 tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1796 výkon [kW]: 83 kroutící moment [Nm]: 162 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11.5 maximální rychlost [km/h]: 198 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 / 16 * zavazadlový prostor [l]: 435 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 8.5
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "soomer".
Takže předem bych chtěl pozdravit všechny co se koukají na MACZ a natrefili na zatím ne moc povedenou recenzi mého nového miláčka.
A zatím se nekoukejte moc pořádně na fotky a recenzi jen tak lehce přelítněte,protože se na ní ještě usilovně pracuje.
BMW řady 3 (E36) byl poprvé uveden na trh v roce 1991 a jeho výroba skončila v roce 1998.Bávis je tudíž jeden z prvních kdo opustil výrobní linku v Bavorsku a vydal se směle do světa.
Byl k dispozici v několika karosářských variantách - čtyřdveřový sedan, kombi s značením touring, kupé, kabrio a oproti předchozí generaci(E30) nově také jako třídveřový hatchback s označením compact.O pohon se starali převážně zážehové motory s továrním označením 316 až 328 což znamená přibližný obsah motoru.Můj bávis nese označení 318i takže motor má obsah 1796 ccm.
JAK JSEM SE K TOMUTO AUTU DOSTAL:
Už dlouho jsem se poohlížel po něčem co by 'osvěžilo' naší garáž.Můj sen byl zadokolka a nejlíp BMW,protože můj dlouholetý kamarád(Karfiol a jeho Dalken) si ho koupil a spokojenost byla maximální.Tak jsem se zase jednoho dne dostal ke svému strejdovi,který mi nabídl že když budu u něj měsíc pracovat odvezu si nový auto.Řekl jsem si - Proč ne ? Ano člověk by si řekl,že když je to v rodině že to bylo leháro s cígem.Opak byl pravdou.Můj milovaný strýček toho patřičně využil a já musel dělat jako kliková hřídel v monopostu F1.Ale na konci měsíce už mě čekala sladká odměna ve formě BMW 318i :-) Ovšem bylo na řadě nejdřív odstranit pár vad.Jako první přisla na řadu výměna pravého ramene a levé tyčky řízení.Další věc přišla na řadu "drastická" výměna levého zadního blatníku,protože rez ho zchvátila neskutečným způsobem.Po vyříznutí,navaření vykitování a nastříkaní už to vypadalo mnohem mnohem líp:-) Bylo i nezbytně nutné zapracovat na jedné věci z interiéru-hlavici řadící páky :-D Když jste otevřeli totiž dveře tak jako první Vás "praštila" do očí hnusná,"vyblitě bíla" věc co vzdáleně připomínala něco , čím se asi řadí.Naštěstí Autec Praha-Stodůlky byl blízko tak jsem okamžitě objednal novou...po dvou denním čekání a částce pohybující se okolo 500 kč jsem ten "bílej hnus" vyhodil a vyměnil za krásnej originál.
MOTOR:
Motor o již zmiňovaném obsahu 1796 ccm je řadový čtyřválec uložený vpředu podélně a poskytuje výkon 83 kW/113 koní při 5500 otáčkách za minutu a na zadní kola se přenáší přes kardan a diferenciál 168 Nm kterých dosáhnete u necelých 4250 otáčkách za minutu.Kompresní poměr vzduch/palivo je 8,80:1.Motor po nutném zahřátí(jinak když na to šlápnete za "studena" praskne Vám hlava motoru) se projeví krásným,plynulým a svižným nárůstem výkonu a když přeřadíte na stupeň číslo 2 auto Vám tak prapodivně neškubne..akorát ručička ekonoměru chvilku lítá sem a tam,a koná represi na Vaší peněženku u benzínové stanice.Tak to je zatím vše o motoru příště zase přidám další kousek poznatků a taky později připíši jednotlivé výkony motoru v závislosti na rychlosti a rychlostním stupni.
PŘEVODOVKA:
5-ti stupňový manuál který je úplně krásně odstupňovaný a jeho krátké dráhy jsou balzámem na nervy.A krátká hlavice řadící páky se krásně mazlí s Vaší pravicí.Jediné co mi vadí že při rychlosti okolo 130 km/h motor točí něco okolo 4000 ot./min. Šestý převodový stupeň prostě chybí.Co mě ovšem fascinuje na převodovce je čtvrtý rychlostní stupeň-je prostě univerzální.Můžete s ním jet jak 40 km/h ,tak i třeba na 120 km/h..když někoho hodláte předjet ,zařadíte s meziplynem z 5. na 4. stupeň a motor nádherně zatáhne a než se z toho proberete už přepínáte směrové světlo na pravou stranu
PEDÁLY:
Tak pěkně zleva:
SPOJKA-dost tuhá ale o to je dávkování přesnější .. jenom když jedete po pražské magistrále ve špičce máte za chvíli lýtko jak Schwarzenegr(nebo jak se to píše) biceps na rameni:-)
BRZDA-kapitola sama o sobě.Její prošlápnutí je pěkně dlouhé ale brzdy nastupují už při sebemenším sešlápnutí a po výměně předních destiček je to jěště lepší požitek.
PLYN-hohohooo tady se bavorští inženýři vyhráli dosytosti.Plyn je krásně tuhý takže dávkování je "značka ideál" ..tím pádem pokud chcete jet na ekonomicky nebo mírně sportovněji plyn Vám v obou případech pomůže toho dosáhnout.Příklad ze života-Dálnice D1,rovinka,nízký provoz(u D1 zázrak),na tachometru 160-170 km/h,4 700 ot./min.,spotřeba 8-10 l. dle ekonoměru...a to vše při sešlápnutém plynu cca 1-2 cm.
PODVOZEK:
Komfortní ale ne houpavý,díky tomu Vás dokáže podržet i v ostřeji projeté zatáčce s nijak extra velkým náklonem.Jediné co se podvozku moc nelíbí jsou příčné nerovnosti,to už proběhnou nepříjemné rány do interiéru a vy máte pocit,že jedete bez tlumičů.
INTERIÉR:
První co Vás zaujme je pracoviště okolo řidiče.Středový panel je natočen směrem k němu a díky tomu je vše po ruce.
Sedačky jsou příjemné na dlouhé cesty díky větší tuhosti výplní.A příjemné boční vedení co podrží.Pokud sáhnete na palubovku,polštářky prstu přivítá měkčený plast.Volant je podle mého gusta moc velký,ale díky kůži obšitému věnci je krásně příjemný.
V dnešní době trošku spartánským,ale dobře vypadajícím doplňkem jsou analogové hodiny na středovém panelu.Ovšem chybí nám odkládací prostory.Malé boční přihrádky,malá přihrádka před sedačkou spolujezdce,malá "vanička" napravo od páky ruční brzdy a dvě titěrné "poličky" stvořené akorát tak pro odložení mobilního telefonu a krabičky cigaret,přiznejme si,toho moc nepojmou.
Audiosoustava je vcelku slušná hudební kategorie,4 středy(2 vpředu,2,vzadu) a dvě výšky.Hudba je krásně čistá bez náznaku rezonance,ovšem jakmile přidáte trošku více frekvenční a amplitudové modulace díky prstu na vaší pravé ruce dotykající se onoho tlačítka volume,už nám to trošku zaostává.Rezonance,vrčení,drnčení atd.Při srovnání s naší rodinnou Opel Corsa nic moc výsledek.Ovšem když za jízdy posloucháte ELO,nebo Pink Floyd nepotřebujete silnou aparaturu...Tato hudba se poslouchá v tišším režimu a aspoň se více soustředím na "radost z jízdy".
KUFR:
435 litrů není na danou třídu moc,ale pro člověka jako já to maximálně stačí.Nejsem člověk co jede na víkend na chatu a potřebuje dva lodní kufry.Dále co přece jenom citelně limituje nakládání je malý vstupní otvor,napasovat do kufru kočárek je boj.Asi nebudu mít děti :-D
JÍZDA:
Vše je v jedné harmonii.Motor,převodovka i podvozek,vše společně ladí a navzájem se doplňuje.Člověk opravdu cítí v hloubi duše,že má v tomto autě oporu a dovoluje mu i menší chybičky(ale ne moc velké).Na okreskách s rozbitým povrchem se jezdí na celkem komfortní úrovni,ale nízkoprofily na přední náprave nedělaj moc dobrotu.Nicméně dá se to přežít.Jízda po městě je na velice dobré úrovni.Hlavně pokud se to týká kličkování na přeplněných parkovištích díky tomu že auto má úžasný poloměr otáčení takže zaparkovat v řadě horizontálně stojích aut jde jako po másle.
VŠE V ČÍSLECH:
Rozměry,hmotnost atd.:
Rozměry (v x š x d): 4433 x 1698 x 1393 mm
Rozvor náprav: 2700 mm
Počet dveří: 4
Počet míst: 5
Pohotovostní hmotnost: 1190 kg
Objem zavazadlového prostoru: 435 litrů
Motor:
-atmosférický,vodou chlazený
Uložení: Vpředu,podélně
Tovární označení-M40B18
Výkon: 83 kW/5500 ot./min.
Točivý moment:162 Nm. při 4250 ot./min.
Počet válců: 4
Počet ventilů na válec: 2
Příprava směsi:Vícebodové vstřikování paliva
Vrtání X zdvih :84.00 mm X 81.00 mm
Kompresní poměr:8,80:1
Převodovka:
-5 ti stupňový manuál
-celkový převodový poměr - 3,45
Pohon kol:
-zadní
-poloměr otáčení:10.40 m
Druh Paliva:
Natural 95
Brzdy:
Vpředu-kotoučové 6-ti pístkové
Vzdadu-kotoučové 4 pístkové
Pneu:
Kola- Litá 16 palců-původně z BMW 750 Li E38
-šířka 225
Pneu- Pirelli P6000 vpředu 205/50 R 16 - Pirelli P6000
- Dunlop SP SPORT 3000vzadu 205/55 R 16
Silné stránky
-kvalitní německé zpracovaní
-Motor-je to "pouze" obsah 1.8,ale žádný lenoch-má krasný zátah odspodu a nepolevuje do 5500 otáček
-Reprezentativnost celého vozu
-nestárnoucí design
-pohon zadních kol
-převodovka
-jednoduché,přitom krásné budíky
Slabé stránky
S těžkou nohou se vám peníze sypou do nádrže jedna radost.
Výfuk-tak tady se asi někdo vyprzdnil více než dost.Nechci mít vzadu něco co připomíná hlaveň protiletadlových odpalovacích zařízení.
-malé odkládací prostory
-vybledlost laku-musím pořád voskovat jako idiot
-volant - jeho průměr by mohl být menší
-brzdy-ne že by brzdily špatně ale uznejme že na předek by si zasloužili vnitřní chlazení
-u prvních BMW E36 rez - kastle pomalu ale jistě začíná trpět "vrakovinou"
-Mírné zapařování předních světlometů
-Vnější pětná zrcátka a jejich mrtvý bod-Lepší se 2x kouknout než se "porcovat" pod koly zběsilého řidiče vozidla nad 3,5 tuny.Nevím jestli je to ale problém všech BMW...třeba u řady 7 E38 je stejný problém.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Vše co jsem potřeboval jsem si opravil se strejdou (automechanikem) sám.První přišlo na řadu pravé rameno,potom tyč řízení a silentblok na levém rameni.Dále přišel na řadu levý zadní blatník rzí prožraný...vyříznuto-přivařeno-vykitováno-nalakováno a jedeme dáál.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Vesměs dobré protože jsem ho kupoval od svého strejdy takže jsem věděl do čeho jdu.. akorát předchozí majitel se k němu nechoval moc slušně.Cesty z Čech na východ Evropy, za dob před rokem 89 našeho velkého vzoru se přece jenom podepsalo na stavu auta.Hlavně lak vypadá opravdu k "světu".Nicméně do oprav podvozku atd. bylo investováno a až bude více peněz podstoupí "generální" opravu i lak.
Náhradní díly a jejich schémata
Jednoho krásnýho dne jsem si takhle brouzdal po netu a našel jsem výborný odkaz na stránku kde je seznam všech možných dílů na vozy BMW i se schématem.Tak jsem se chtěl podělit.....
Odkaz: http://www.realoem.com/bmw/
Novinky v recenzi
Vyměněn olej v diferenciálu
Doba výměny cca 2 hodiny. Cena za převodový olej Paramo SAE 90 byla za 2 litry 160 kč.Ale těch sprostejch slov co u toho padlo bylo za milion :D
Výměna zadních tlumičů
Tak zadní tlumiče dosloužili tak jsem je musel vyměnit.Koupil jsem tlumiče KAYABA Excel-G.Cena za dva kusy 3 946 kč.
Nové video....
Přidáno video jak jsem jednou testoval budíky...
Testování budíků....
Tak jsem se jedno pozdní (pod)zimní odpoledne nudil a natočil video jak se provádí testování budíků u BMW 3 E36.
http://www.youtube.com/watch?v=yOl78ihKsmg
Olejové aditivum SONAX
Dnes jsem zakoupil olejové aditivum SONAX u již dříve zmiňovaného známýho v SONAX mycím centru na poděbradský na Praze 9.Dle obalu je slibováno snížení spotřeby oleje a paliva,vyšší procento viskozity a klidnější chod motoru.Cena za jeden kus byla 75 kč.Co nejdříve poreferuju o tom zda-li se projevili slibované účinky
Čistič palivového systému SONAX
Po ujetí cca 500 km se konečně projevily slibované výhody a zlepšení který tenhle výrobek garantoval.Motor beží pravidelně i spotřeba klesla.Tenhle čtvrtek si jedu pro aditivum do oleje který slibuje nižší spotřebu oleje i paliva.Tak o tom potom poreferuji.
SONAX - čistič palivového systému
Dnes jsem investoval svý těžce nahrabaný peníze na čistič palivového systému značky SONAX.Uvidíme jestli se to nějak projeví na chodu motoru a možná příjde i slibovaný snížení spotřeby co jsem četl v recenzích na podobný aditiva.Normální cena 142 kč já jsem jí měl za 65 kč z důvod obrovskejch konexí v mycím centru SONAX na Poděbradský ulici na Praze 9.Nemáte někdo s tím větší zkušenosti??
Zimní příprava
Dnes jsem všechny kapaliny,gumový obložení a filtry připravil na zimu.V ostřikovačích zimní směs,v chladiči fridex,vzduchovej filtr vyčištěň vzduchem z kompresoru.Gumový obložení nastříkáno silikonovým olejem aby v zimně dveře nepřimrzly.
Nové benzínové čerpadlo....
Dne 8. září se se mnou rozloučilo benzínové čerpadlo.Samozřejmě blízko domova to nebylo a tím pádem jsem auto musel odstavit někam kde jsem měl jistotu že se k autu nevrátím a nebude stát na dřevěných špalcích nebo něco podobnýho.Naštěstí se našel známej s tažným lanem a autem stavěnej na odtah(první plán byl Opel Corsa 1.0 ale to jsem ovšem zavrhl už úvodu).Byl to Ford Transit s valníkem.Po odtažení domů jsem na druhej okmažitě obvolával vrakoviště a autobazary s nulovým výsledkem.Tak jsem bohužel musel pustit žilou 4200 za nový čerpadlo značky VDO. Výměnu jsem si dirigoval sám takže jsem ušetřil za odborný servis.Po pár hodinách plných nervozity a několika psychickejch zhroucení vše fungovalo jak má být.
Únik benzinu vyřešen
Už se to nedalo vydržet.Benzín tekl častěji a čím dál víc.Tak jsem si řekl že moje obě levý ruce se pokusej problém lokalizovat a pokud možno opravit.Postup práce byl následující-odpojit vzduchoví potrubí od vzduchovýho filtru a sundání sacího potrubí motoru.Výměna gumovejch hadiček o vnitřním průměru 8mm a následná montáž všeho nazpět.
Práce:1,5 hodiny
Cena opravy:35 kč za 20 cm gumový hadičky o vnitřním průměru 8mm
Zadní přítlačné křídlo
Po dlouhým patrání jsem konečně přišel na značku výrobce mýho zadního přítlačnýho křídla.Když jsem to zjistil měl jsem držku dokořán.....jedná se o BMW Motorsport..podložilo mi to i pár fotografií M3 E36...kdybych se mýlil opravte mě prosím
SKSA 16.5.2009
Dnes jsem si prohlížel fotky ze Srazu klubu sportovních aut na Automodromu Brno a našel jsem ještě pár zajímavostí tak jsem se chtěl podělit :-)
Očista kotoučových brzd
Jednoho slunýho dne jsem se rozhodl že by bylo potřeba vyčistit brzdy...zbavit je mastnoty a prachu.Postup byl následující...
1.Sundat krytky šroubů
2.Klasická demontáž kola jak náš všechny tady učili v autoškole
3.Kartáč na kovy - očistit třmeny od nanesený zažraný špíny
4.Připravit si čistič brzd ve spreji - Würth saBesto - nastříkat
utřít jemným čistým hadříkem
5.Vyčistit šrouby kol - Aceton a suchý hadřík
6.Namazat šrouby - klasiký Konkor101 (používá i česká armáda) :D
7.Poté nasadit kolo jak nás všechny učily v autoškole
Doba: cca 45 min. až 1 hodina(pokud vše děláte pomalu a pečlivě)
11.6.2009
Proběhla výměna klínovejch řemenů...cena cca 320kč
Zadní tlumiče mimo provoz
Tak jsem se jednoho krásného rána probudil vystoupil z našeho rodinného příbytku na zahradu a přímým směrem v Bávisi abych se kouknul jak se vyspal on.Jak tak obcházím všimnu si náhle malé mastné loužičky pod pravým zadním kolem.Ihned jsem přistoupil k poloze ležící a kouknul na tlumič.Ten byl mastnější víc než když jsem poprvý zkoušel smažit řízky.Takže mě v nejbližší době čeká výměna zadních teleskopických tlumičů.Cena okolo 2500 za oba + 600 za ložiska vzpěr tlumičů...Vše mám v plánu koupit u ELIT,protože jsem s nimi naprosto spokojenej.Auto Kelly se totiž po určitých zkušenostech vyhýbám jako čert kříži.
Dálkové zamykání dvěří v provozu
Tak jsem dnes zprovoznil DO na otevírání dveří.Nevím proč nevím jak ale funguje to !!
Recenze mírně rozšířena.....audiosoustava a zkušenosti s prodejcem.
Únik benzínu
Tak se to stalo....jednoho krásnýho dne jsem nastartoval vyjíždím z garáže,couvám,couvám a kouknu před sebe a co to nevidím.Louže velká jako půlka ameriky byla na zemi.S nervozitou u srdce jsem přišel a ve skrytu duše jsem se modlil ať je to jen voda.Bohužel po čichové zkoušce jsem ve všem zděšení zjistil,že je to palivo pohánějící mého milovaného Bávise.Ihned jsem počal zjišťovat problém a s ještě větší hrůzou zjistil že že to utíká někde od motoru.První čeho jsem si všiml bylo že 4. vštřik byl mokrej a hadice přívodu paliva do regulátoru taky.Tak jsem vzal montérky ČD mou malou "sociální" golu hurá na odebrání celého sání.Když jsem u sání přišel na okolí onoho 4.vstřiku zjistil jsem problém.Matka u sacího potrubí byla pod plastovým sáním ventilace."Sakra co teď?":pravil jsem.Bohužel jelikož má vůle je malá vzdal jsem to.Vše přidělal zpátky a zkusil nastartovat.A najednou nic...ani kapka nazmar.Ihned potom jsem sednul k mému "historickému" PC a hledal problém.První mě napadlo moje.auto.cz a milovaný Chobot(Fefemuž) s temtýž problémem...Více info u Chobota v příspěvcích s nadpisem "Únik benzínu".
Tak mračítka předních světlometů byla prodána uživateli Kabu.Tak ať ti slouží Kabu..já je neměl rád ty snad jo :-)
Přidáno video z crash test EuroNCAP.Inu E36kaři jsou sebevrazi :-D
Dneska bávis poznal co to jsou slasti i strasti zadních hnaných kol.Skončil jsem mimo silnici:-( Zatím jsem poněkud,ale hlavně že se bávisovi nic nestalo.
Přidal jsem fotky z malý noční projížďky
===============================PRODÁM==============================
Kdo by měl zájem o mračítka předních světlometů v červené barvě ať mi napíše SZ!Cena dohodou!Foto přidám co nejdříve...
Chtěl bych slíbit že do 14.9.2008 přidám fotky :-)
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: BMW řada 3 318i (E36) Sedan
- Provoz pred rokem 89 07.01.2013 12:47 Kolík80
- Re: Re: BMW a zadní dveře!!! 27.11.2009 19:46
- Re: BMW a zadní dveře!!! 27.11.2009 19:29 Mira328i
- Re: Re: Re: BMW a zadní dveře!!! 23.11.2009 16:28 Chobot
- Re: Re: BMW a zadní dveře!!! 23.11.2009 16:18
- Re: BMW a zadní dveře!!! 23.11.2009 15:14 Chobot
- BMW a zadní dveře!!! 21.11.2009 16:05
- Re: Re: Re: Re: SONAX 21.11.2009 16:03
- Re: Re: Re: SONAX 21.11.2009 10:00 Chobot
- Re: Re: SONAX 20.11.2009 19:32
- Re: SONAX 20.11.2009 19:30
- SONAX 20.11.2009 17:11 Chobot
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čau chobote 30.10.2009 13:20
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čau chobote 30.10.2009 13:05
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čau chobote 30.10.2009 13:01 Mira328i
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čau chobote 30.10.2009 12:57 Mira328i
- Re: Re: Čau Soomere 30.10.2009 12:55 Mira328i
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čau chobote 30.10.2009 12:51
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čau chobote 30.10.2009 12:45
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čau chobote 30.10.2009 12:44 Mira328i
- Re: Re: Re: Re: Re: Čau chobote 30.10.2009 12:44
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čau chobote 30.10.2009 12:42 Chobot
- Re: Re: Re: Re: Čau chobote 30.10.2009 12:41 Mira328i
- Re: Re: Re: Re: Re: Čau chobote 30.10.2009 12:37
- Re: Re: Re: Čau chobote 30.10.2009 12:34
- Re: Re: Re: Re: Čau chobote 30.10.2009 12:33 Chobot
- Re: Re: Čau chobote 30.10.2009 12:28 Mira328i
- Re: Re: Re: Čau chobote 30.10.2009 12:06
- Re: Re: Čau chobote 30.10.2009 11:42 Chobot
- Re: Čau chobote 30.10.2009 11:15
Další vozy BMW řada 3
-
BMW řada 3 (1988) Majitel: !GAS!
Přidáno: 13.9.2011 179 Majitel 9.92 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1987) Majitel: parkoviště
Přidáno: 18.4.2009 99 Majitel 9.91 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1989) Majitel: jardafox
Přidáno: 6.3.2013 108 Majitel 9.90 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1987) Majitel: parkoviště
Přidáno: 16.1.2011 168 Majitel 9.90 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1990) Majitel: parkoviště
Přidáno: 22.10.2008 3210 Majitel 9.87 Uživatelé