Recenze
Fiat Uno 1,3 turbo i.e.
Technické info
Přezdívka auta Plecháč Rok výroby 1985 Koupeno ojeté najeto [km]:150000 tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1301 výkon [kW]: 77 / 155 * kroutící moment [Nm]: 140 / 216 * zrychlení 0-100 km/h [s]: 9 maximální rychlost [km/h]: 195 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 / 15 * pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "lacin".
Fiat Uno, jak už bylo řečeno jinými kolegy - bylo a je hlavně malý auto do města... Osobně jsem měl ještě verzi 45, což byl litrový motor s karburátorem. Najel jsem s ním kolem 160ti tis. km bez problému včetně městského provozu, včetně zahraničí, dovolených, atd...
Uno Turbo jsem si koupil na slalomy, na občasný závod do vrchu, občas na sprint - prostě na hraní. Vybral jsem ho proto, protože je to ještě auto staré školy, cenově dostupný a protože mám Fiaty prostě rád.
Ještě, než jsem si ho koupil, všichni básnili o tom, jaký je to dravec, jak to "spráská" většinu aut, že je to rakev na kolech a spoustu jiných fám. Že to není pravda, o tom až dál. :-)
Po zakoupení jednoho auta byl problém s přihlášením a navíc mělo poměrně shnilou karoserii a tak šlo na díly. Sehnal jsem auto druhý, který mělo motor zadřený na klice, ale mělo relativně slušnou karoserii. Z dárce jsem tam hodil motor a pár drobností, pospravoval brzdy, podvozek a jiné nezbytnosti a hurá jezdit.
Bohužel přišlo strašný rozčarování. Auto nejelo tak, jak jsem si představoval. Čekal jsem, že jedničku prohrabu, dvojku taky, trojka mě zarazi do sedaček a po zařazení čtverky už budu řvát hrůzou. A ono ne. Jednička dobrý, dvojka nuda, trojka nuda, a zbytek jakjinak nuda. Přirovnal bych to k silnější 1,5tce. A pozor, to říkám já, který jsem zvyklý na 45 koní z litrovýho Una, potažmo 50 z Dacie, no a teď 55 koní v 1,1 Puntu. Připadlo mi, že to auto nejede... Myslel jsem si, že je tam něco špatně. Svezl se v tom známý, který Uno turbo měl a sám potvrdil, že jede velmi slušně. To mě zklamalo a uvažoval jsem dokonce o tom, že ho prodám. Nakonec jsem neprodal. :-)
Provedlo se pár zásahů pro zvýšení výkonu a teď už se dá mluvit o tom, že to jede. Ještě to není ono, ale o tom jinde.
Jinak, jelikož to není auto na normální ježdění, nedá se mluvit o nějakým komfortu. Počínaje sníženým podvozkem, v interiéru jsou trubkové sedačky Cobra, zadní sedačky nejsou, 5ti bodové pásy... atd. Viz. Úpravy.
Silné stránky
Výkon a hbitost. :-)
Jízdní vlastnosti, jednoduchost.
Motor a převodovka vydrží téměř vše.
Slabé stránky
Koroze, koroze a koroze.
Poměrně měkká karoserie, ale to souvisí s korozí.
Bohužel daň za výkon - velké turbo - obrovská prodleva.
Moje úprava na ovládání převodovky lanky není zrovna šťastná - budu předělávat.
Hluk, nepohodlí.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Jelikož je to auto na blbnutí, tak menší poruchy jsou, opravy taky, ale nic neřešitelného... Prostě pořád jede.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Nic.
Úpravy
Začalo to navýšením plnícího tlaku turbodmychadla. Auto ožilo, ale pořád to jaksi nebylo ono. Tak došla řada na vačku. Vačka 287° na sání i výfuku a výsledek byl veeelmi dobrý. Ale pořád tomu něco chybělo. A tak přišlo z Anglie turbo Garrett T3 - původem z Ford Sierra Cosworth, větší vstřikovače a nezbytná úprava váhy vzduchu. A hele - ono to auto umi jet i svižně... :-) Rozdíl byl neporovnatelný. Jakokdybych vytáhnul z výfuku zastrčený banán... :-)
Každopádně tak, jak jede auto teď, jsem si to představoval v sériovém stavu a zhruba z takového výkonu jsem chtěl vycházet pro další úpravy. :-)
Shrnutí:
MOTOR + PŘEVODOVKA:
Škrtící klapka 50 mm
Vačka Albrecht
Vstriky Croma T 230 ccm
Turbo Garret T3 ze Sierra Cosworth
IC Avia
Druhy olejový chladič
A nezbytný kvalitní olej
Větší spojka s keramickou lamelou
Vstřikování vody + lihu
PODVOZEK:
Komplet tlumiče a pružiny Interalloy
Přední děrodrážkované kotouče OMP, destičky zatím ATE.
Zadní Brembo, destičky RH.
Stabilizátor (již ze serie)
ZBYTEK:
Regulátor paliva, el. boost controller, nerez výfuk od turba až nakonec zatim 50 mm, na konci průchozí tlumič, 5ti bodové pásy, úprava řazení na lana, vytažené lemy, kola 7x15, podložky vzadu 20 mm, vepredu 10 mm. No a to je tak všechno.
Max výkon je 155 kw při 7026 ot/min a kroutící moment 216 Nm při 6794 ot/min.
A potom pár různých blbůstek, ale o tom se radši zmiňovat nebudu. :-)
Pořád ale zůstává prostor pro další úpravy. Kdybych měl dost času a zbytečných alespoň 20 tis, tak by nebyl problém atakovat 300 koňovou hranici. :-)
Novinky v recenzi
Jednotka
No a zatím nakonec poslední "hračka" je nová vstřikovací ECU. S touto jednotkou jsem si mohl dovolit dát větší vstřiky - při 3b na palivu cca 333 ccm. Zprovoznění mi něco zabralo, ale auto s tím jezdí. Spíš by to chělo opět na brzdu a naladit si to přímo na ní. Možná na podzim. :-) A to je zatím vše. :-)
Brzdy
Brzdy byly sice kvalitní, ale pořád to nějak nebylo ono. A jelikož na Uno se nedělají pořádný desky, který něco snesou, aniž bych za to dal těm zlatokopům miliony, musel jsem jít do brzd jiných. Za relativně dobrý peníze jsem vydražil čtyřpístky ze Sierry Cosworth a k tomu žlutý EBC. Kotouče padly z Fiat Coupe 2,0 16v turbo - 284 mm průměr. Nakreslil jsem si příruby, kamarád vyrobil prototyp, který jsem nakonec ještě poupravil a bylo to. Ještě to pořád není ono, takže ještě musím provést pár úprav.
Nové turbo - březen 2011
Přiběhlo mi tu jedno nové turbo TD04. Velikostně trochu menší jako předchozí Garret T3, ale zase modernější a hlavně nový. Kamarád mi udělal takový polotovary (příruby), který jsem si upravil ku obrazu svému, pak jsem musel řešit jinak ovládání WG, no ale po pár hodinách to tam padlo a je tam. Rovnou jsem si i posvařoval výfuk 60 mm. Výsledek je zatím celkem dobrý. Nástup turba se nijak moc nezměnil - plný tlak je při cca 4300 otáčkách. To je k turbu.
Brněnský okruh 28.10.2010
Byli jsme si zajezdit na volných jízdách na okruhu. Výsledek je ten, že téměř všechno vydrželo jet 2x 25min na plný výkon, bohužel lopatky na turbu byly proti a trošku se mi pocuhaly. :-) viz. obrázky. První načínák byl asi kousek gumy, který mi upadl z dorazu z váhy vzduchu, ten asi lopatky načnul a potom vlivem vibrací a přetáčení turba, které na tyto tlaky nění stavěno, se udělalo to, co se udělalo...
Instalace vstřikování oxidu dusného
Měl jsem možnost před časem koupit za super cenu použitou sadu pro vstřikování oxidu dusného. Neváhal jsem a ikdyž peníze nejsou, tak jsem zainvestoval. Jedná se o sadu 4bodovou, se vstřikováním plynu i benzínu současně.
Tato sada umožňuje navýšení výkonu od 50 - 200 koní. Toto navýšení je samozřejmě teoretické. Já jsem "natryskoval" jen 75 koní. Na brzdě jsem s tím ještě nebyl, ale pocitově se výkon mohl navýšit max o 30 koní, ikdyž těžko říct. Na rovinu, kdybych to kupoval za cenu, za kterou se tyhle věci dováží do ČR, tak bych byl velmi naštvaný a nespokojený s výsledkem. Ale za ty peníze, za který jsem sadu sehnal jsem spokojený.
Nyní budu zkoušet trysky na 100 koní, tak jsem zvědavý. Test proběhne na letišti v Piešťanech na tjůnink párty. :-)
To je zatím vše, doufám, že se mi to nerozletí.
Za poslední dobu jsem se dokopal k instalaci větší škrtící klapky - 50 mm a k výměně převodovky za totožnou, ale v lepším stavu. Vypadá to, že konečně už budu schopný i zařadit rychlost. :-)
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Fiat Uno 1,3 turbo i.e.
- Re: NOS 25.06.2010 20:24
- NOS 22.06.2010 16:51 zip2016
- Re: Re: Uno turbo 28.03.2010 09:51
- Re: Re: mazec 12.11.2009 21:24
- Re: mazec 12.11.2009 12:11 Beaumont.
- Re: Re: Re: Uno turbo 11.11.2009 21:10
- Re: Re: Uno turbo 11.11.2009 18:42
- Re: mazec 11.11.2009 13:42
- mazec 10.11.2009 21:53 Wiii
- Re: Uno turbo 09.11.2009 20:14
- Re: prdelka 09.11.2009 11:35
- prdelka 09.11.2009 11:06 JirkaS
- Re: Re: Re: Uno turbo 09.11.2009 11:02 Beaumont.
- Re: Re: Ten výkon? 08.11.2009 20:53
- Re: Re: Uno turbo 08.11.2009 20:45
- Re: Re: 08.11.2009 20:31 Mira328i
- Re: Uno turbo 08.11.2009 19:46 Martin911Turbo
- Uno turbo 08.11.2009 19:03 Carlos20VT
- Re: Ten výkon? 08.11.2009 18:25 Hanss (MoDo Team)
- Re: Re: vykon 08.11.2009 16:21
- Re: vykon 08.11.2009 13:16
- vykon 08.11.2009 13:09
- Re: kola 08.11.2009 12:22
- Re: Ten výkon? 08.11.2009 12:21
- Re: Italiancars.org 08.11.2009 12:20
- kola 08.11.2009 12:04 chegue
- Ten výkon? 08.11.2009 12:00 Mira328i
- Italiancars.org 08.11.2009 11:57
Další vozy Fiat Uno
-
Fiat Uno (1991) Majitel: parkoviště
Přidáno: 2.2.2010 199 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Fiat Uno (1990) Majitel: ago
Přidáno: 9.2.2009 118 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Fiat Uno (1985) Majitel: parkoviště
Přidáno: 3.2.2008 199 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Fiat Uno (1993) Majitel: ago
Přidáno: 17.3.2011 610 Majitel 9.79 Uživatelé
-
Fiat Uno (1991) Majitel: Eddy82
Přidáno: 27.5.2009 39 Majitel 9.71 Uživatelé