Recenze

ago (muž ) Poslat zprávu
 
10 Majitel

Fiat Uno 1.4SX

9.79 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Fiat Uno, foto 1 Fiat Uno, foto 2 Fiat Uno, foto 3 Fiat Uno, foto 4 Fiat Uno, foto 5 Fiat Uno, foto 6 Fiat Uno, foto 7 Fiat Uno, foto 8
Fiat Uno, foto 9 Fiat Uno, foto 10 Fiat Uno, foto 11 Fiat Uno, foto 12 Fiat Uno, foto 13 Fiat Uno, foto 14 Fiat Uno, foto 15 Fiat Uno, foto 16 Fiat Uno, foto 17
 

Technické info

Přezdívka auta Kávenka Rok výroby 1993 Koupeno ojeté najeto [km]:137436 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1372 výkon [kW]: 51 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12 maximální rychlost [km/h]: 165 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 270 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6

Popis vozu

Mistrovský kousek italské velkovýroby. Když Mistr Giorgetto Giugiaro v roce 1980 nakreslil dvojici postav sedících pohodlně za sebou a kolem nich obtáhl obrys nejnutnějších rozměrů, vznikl Vůz roku 1983/84. Praktický, prostorný, levný, svěží, dodnes pro mnohé kultovní.
Sedm let jsem pravidelně usedal na přesně padnoucí sedadlo do ideální pozice za volant a s bezchybným výhledem vyrážel hbitě na cesty za prací, zábavou i poznáním. Bylo to sice už moje třetí Uno, ale to je dáno tím, že kupuji vozy, které už leccos pamatují a liji do nich benzín a olej. Od toho se snad velkosériové vozy dělají a kupují, ne?
Tento kousek jsem si pořídil v srpnu 2009 na dovolené v Jeseníkách za 17000Kč coby nejdražší Uno, které bylo tehdy k mání na inzerát hlásající: Bez investic a bez eko poplatku. Tak jsem si k němu našel i práci 35km od domova, abych si ho mohl denně vychutnávat. Nenáročnější milenku nenajdete. Kávenka se mnou ujela 18800km za trochu benzínu(6l/100km) a oleje(mezi výměnami bez dolití). Párkrát jsem ji vzal do myčky, kde mi utrhli stěrač a dali zdarma nový. Kamarádka zase utrhla nádrž, tak jsem jí dal starou z předchůdkyně Růženky, jejíž palivové čerpadlo Bosch po 325000km vypovědělo službu, což bylo jedinkrát, kdy Kávenka neodjela bez pomoci. Vrátil jsem jí tedy její původní čerpadlo k plné spokojenosti.
Kávenka má plnou výbavu na dobu svého zrození, tj. mlhovky, centrál, el.okna, otáčkoměr, střešní okno, dělená zadní sedadla s nastavitelným sklonem opěradel, bodovou lampičku a hlavně super manšestrové potahy, které jí svojí barvou ladící s hnědým interiérem daly jméno. Kdyby designéři věděli, jak hnědá hladí po duši na rozdíl od agresivní černé a nudné šedé, byla by auta třeba bezpečnější...
Bezpečnost až na prvním místě, pravil jsem si a jal se konstruovat. Místo airbagů 5cm polystrenu do hlavy volantu, výplně dveří, do bočního polštáře přišitého k opěradlu a do pásu nataženého šikmo rámem dveří kolem mé lebky. Přitáhnout sponu pásu o 5cm k tělu. Airbagy i předpínače pásů zafungují při nárazu jen jednou a když potkáte třeba více stromů nebo vozů za sebou, už jsou vám k ničemu. A aby bylo v čem přežít? Trojí výztuha dveří z profilu 20x40mm, spojnice předních profilů 40x60mm rozdělující náraz na sloup do nosníků. A pro klid u přechodů deformační vložka zadního nárazníku.
Srdcem Italka nezapře svůj temperament 70 koní (51kW) táhnoucích od 1800 do 6300 otáček za jeden provaz. Každý manévr zvládly i v tom nejprudším kopci, sebejistě mne protáhly téměř na volnoběh i bahnem s nákladem dřeva a prašanem v kopci s nákladem knih. A za svou dřinu si nikdy neřekly víc než 6,5 litru kvalitního benzínu.
Podvozek unesl mnohé, ostatně je to vozidlo, ne socha. Jen ty české tankodromy mu ublížily na těle. Praskla pružina a tlumiče už taky moc netlumily. A brzdy si začaly hrát každá po svém. A já nemám na nic jiného než na benzín. Takže jsem Kávence vybral zajištěnějšího milence.
Sbohem lásko a třeba někdy na viděnou na našich cestách.

A teď trochu čísel:
délka 3689mm, rozvor 2362mm, šířka 1558mm, výška 1430mm
hmotnost 810kg, nosnost 460kg!!!
zavazadelník 270-280 l

Silné stránky

MOTOR: 51kW na 810kg je víc, než má mnohé "fáro", např. manželky Peugeot 807 2.0, který prostě 140km/h na pětku v Buchlovských kopcích nedá... Motor Kávenky při 100km/h na pětku točí sotva 2700 ot. - Punto 1.2 točí stejně při 85km/h a P 807 2.0 při 90km/h. Tomu pak odpovídá tichý běh i nízká spotřeba.

INTERIÉR: Elegantní a přehledná přístrojová deska, nádherné barvy, padnoucí sedadla, posaz neunavující ani po 500km.

VÝHLED: Nerušený masivními sloupky, kvůli kterým se vybouráte, abyste "ocenili" jejich tuhost.

TOPENÍ: Hřeje už po 500 metrech a se zapnutým ventilátorem vás nutí jezdit v -10°C v tričku.

POCIT SPLYNUTÍ s VOZEM i VOZOVKOU: Jste jako milenci-jedna duše, jedno tělo, neodpustí vám jediný výmol, ale nezatají jediný pohyb.

PROSTOR: Při 181cm mám 15cm před koleny, takže se o ně nemusím bát jako v Peugeotu 807, který je v NCAP drtí. Řídit v pohorkách je jako balet, přitom v 807 nedošlápnu brzdu, protože šlapu na koberec.

VZHLED: Tak krásná očka a čumáček i po mnoha letech se v záplavě dnešních samoúčelných křivek a hran nevidí.

Slabé stránky

No, prý KOROZE. Ale viděli jste už někdy Felicii bez děr? Nebo jakékoliv 20leté auto mimo MB, Volvo, aj. provozované v soli? Takže dobře, urezly úchyty zvedáku a malinko kvetou páté dveře a spodek LZ dveří. A reziví vlečné oko...

PODVOZEK: Při 130km/h na dálnici Brno-Břeclav jsem měl zaťaté zuby. Ale je to vina auta, nebo našich "budovatelů"?

MALÁ ZRCÁTKA: Jenže nevadí ve výhledu. Otec přes nákladní zrcadlo Touaregu přehlédl auto...

MALÁ SVĚTLOST plně zatíženého auta ve srovnání s Elbou-odřený spoiler o sníh, nádrž o lesní cestu. Ale to mají dnes všichni mimo SUV.

BRZDY: Vzhledem k dosažitelným rychlostem trochu moc opatrné, ale taky už mají svůj věk.

ELEKTRICKÁ OKNA: Pomalá až hrůza, tak jsem si řidičovo předělal na ruční pohon.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Pazvuky z přední nápravy mi poradili řešit zapnutím rádia. Auto to vydrželo déle než rádio.
Olej, filtry, chladící kapalinu, nádrž a palivové čerpadlo jsem si vyměnil sám.
Náklady:600Kč polosyntetický olej, 450Kč filtry, 150Kč chladící kapalina, 300Kč relé blinkrů. 1500Kč celkem na 18800km.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Po koupi jsem dojel 250km domů, což bylo fajn, dostal jsem slevu 2000Kč za trošku rzi.

 


Další vozy Fiat Uno



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
9

Jednou jsem musel být odtažen.

praktičnost
10
prostornost
10

Maximální možná při daných rozměrech

jízdní vlastnosti
7

Kopírující vozovku, takže v ČR nic moc

jízdní komfort
7

Kopírující vozovku...

provozní náklady
10
náhradní díly
10

Zdarma nebo jsem nepotřeboval

výkon motoru
10

jako u Rolls-Royce: dostatečný za všech situací

spotřeba
10

Vzhledem k dynamice, stáří a nákladům příjemná

hlučnost motoru
10

Ševelivá

kvalita sedadel
10

Prostě na tělo

brzdy
6

No, moc bych na ně nespoléhal

zavazadlový prostor
10

Plynule zvětšitelný






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…