Recenze
Technické info
Přezdívka auta Kávenka Rok výroby 1993 Koupeno ojeté najeto [km]:137436 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1372 výkon [kW]: 51 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12 maximální rychlost [km/h]: 165 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 270 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6
Popis vozu
Mistrovský kousek italské velkovýroby. Když Mistr Giorgetto Giugiaro v roce 1980 nakreslil dvojici postav sedících pohodlně za sebou a kolem nich obtáhl obrys nejnutnějších rozměrů, vznikl Vůz roku 1983/84. Praktický, prostorný, levný, svěží, dodnes pro mnohé kultovní.
Sedm let jsem pravidelně usedal na přesně padnoucí sedadlo do ideální pozice za volant a s bezchybným výhledem vyrážel hbitě na cesty za prací, zábavou i poznáním. Bylo to sice už moje třetí Uno, ale to je dáno tím, že kupuji vozy, které už leccos pamatují a liji do nich benzín a olej. Od toho se snad velkosériové vozy dělají a kupují, ne?
Tento kousek jsem si pořídil v srpnu 2009 na dovolené v Jeseníkách za 17000Kč coby nejdražší Uno, které bylo tehdy k mání na inzerát hlásající: Bez investic a bez eko poplatku. Tak jsem si k němu našel i práci 35km od domova, abych si ho mohl denně vychutnávat. Nenáročnější milenku nenajdete. Kávenka se mnou ujela 18800km za trochu benzínu(6l/100km) a oleje(mezi výměnami bez dolití). Párkrát jsem ji vzal do myčky, kde mi utrhli stěrač a dali zdarma nový. Kamarádka zase utrhla nádrž, tak jsem jí dal starou z předchůdkyně Růženky, jejíž palivové čerpadlo Bosch po 325000km vypovědělo službu, což bylo jedinkrát, kdy Kávenka neodjela bez pomoci. Vrátil jsem jí tedy její původní čerpadlo k plné spokojenosti.
Kávenka má plnou výbavu na dobu svého zrození, tj. mlhovky, centrál, el.okna, otáčkoměr, střešní okno, dělená zadní sedadla s nastavitelným sklonem opěradel, bodovou lampičku a hlavně super manšestrové potahy, které jí svojí barvou ladící s hnědým interiérem daly jméno. Kdyby designéři věděli, jak hnědá hladí po duši na rozdíl od agresivní černé a nudné šedé, byla by auta třeba bezpečnější...
Bezpečnost až na prvním místě, pravil jsem si a jal se konstruovat. Místo airbagů 5cm polystrenu do hlavy volantu, výplně dveří, do bočního polštáře přišitého k opěradlu a do pásu nataženého šikmo rámem dveří kolem mé lebky. Přitáhnout sponu pásu o 5cm k tělu. Airbagy i předpínače pásů zafungují při nárazu jen jednou a když potkáte třeba více stromů nebo vozů za sebou, už jsou vám k ničemu. A aby bylo v čem přežít? Trojí výztuha dveří z profilu 20x40mm, spojnice předních profilů 40x60mm rozdělující náraz na sloup do nosníků. A pro klid u přechodů deformační vložka zadního nárazníku.
Srdcem Italka nezapře svůj temperament 70 koní (51kW) táhnoucích od 1800 do 6300 otáček za jeden provaz. Každý manévr zvládly i v tom nejprudším kopci, sebejistě mne protáhly téměř na volnoběh i bahnem s nákladem dřeva a prašanem v kopci s nákladem knih. A za svou dřinu si nikdy neřekly víc než 6,5 litru kvalitního benzínu.
Podvozek unesl mnohé, ostatně je to vozidlo, ne socha. Jen ty české tankodromy mu ublížily na těle. Praskla pružina a tlumiče už taky moc netlumily. A brzdy si začaly hrát každá po svém. A já nemám na nic jiného než na benzín. Takže jsem Kávence vybral zajištěnějšího milence.
Sbohem lásko a třeba někdy na viděnou na našich cestách.
A teď trochu čísel:
délka 3689mm, rozvor 2362mm, šířka 1558mm, výška 1430mm
hmotnost 810kg, nosnost 460kg!!!
zavazadelník 270-280 l
Silné stránky
MOTOR: 51kW na 810kg je víc, než má mnohé "fáro", např. manželky Peugeot 807 2.0, který prostě 140km/h na pětku v Buchlovských kopcích nedá... Motor Kávenky při 100km/h na pětku točí sotva 2700 ot. - Punto 1.2 točí stejně při 85km/h a P 807 2.0 při 90km/h. Tomu pak odpovídá tichý běh i nízká spotřeba.
INTERIÉR: Elegantní a přehledná přístrojová deska, nádherné barvy, padnoucí sedadla, posaz neunavující ani po 500km.
VÝHLED: Nerušený masivními sloupky, kvůli kterým se vybouráte, abyste "ocenili" jejich tuhost.
TOPENÍ: Hřeje už po 500 metrech a se zapnutým ventilátorem vás nutí jezdit v -10°C v tričku.
POCIT SPLYNUTÍ s VOZEM i VOZOVKOU: Jste jako milenci-jedna duše, jedno tělo, neodpustí vám jediný výmol, ale nezatají jediný pohyb.
PROSTOR: Při 181cm mám 15cm před koleny, takže se o ně nemusím bát jako v Peugeotu 807, který je v NCAP drtí. Řídit v pohorkách je jako balet, přitom v 807 nedošlápnu brzdu, protože šlapu na koberec.
VZHLED: Tak krásná očka a čumáček i po mnoha letech se v záplavě dnešních samoúčelných křivek a hran nevidí.
Slabé stránky
No, prý KOROZE. Ale viděli jste už někdy Felicii bez děr? Nebo jakékoliv 20leté auto mimo MB, Volvo, aj. provozované v soli? Takže dobře, urezly úchyty zvedáku a malinko kvetou páté dveře a spodek LZ dveří. A reziví vlečné oko...
PODVOZEK: Při 130km/h na dálnici Brno-Břeclav jsem měl zaťaté zuby. Ale je to vina auta, nebo našich "budovatelů"?
MALÁ ZRCÁTKA: Jenže nevadí ve výhledu. Otec přes nákladní zrcadlo Touaregu přehlédl auto...
MALÁ SVĚTLOST plně zatíženého auta ve srovnání s Elbou-odřený spoiler o sníh, nádrž o lesní cestu. Ale to mají dnes všichni mimo SUV.
BRZDY: Vzhledem k dosažitelným rychlostem trochu moc opatrné, ale taky už mají svůj věk.
ELEKTRICKÁ OKNA: Pomalá až hrůza, tak jsem si řidičovo předělal na ruční pohon.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Pazvuky z přední nápravy mi poradili řešit zapnutím rádia. Auto to vydrželo déle než rádio.
Olej, filtry, chladící kapalinu, nádrž a palivové čerpadlo jsem si vyměnil sám.
Náklady:600Kč polosyntetický olej, 450Kč filtry, 150Kč chladící kapalina, 300Kč relé blinkrů. 1500Kč celkem na 18800km.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Po koupi jsem dojel 250km domů, což bylo fajn, dostal jsem slevu 2000Kč za trošku rzi.
Další vozy Fiat Uno
-
Fiat Uno (1991) Majitel: parkoviště
Přidáno: 2.2.2010 199 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Fiat Uno (1990) Majitel: ago
Přidáno: 9.2.2009 118 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Fiat Uno (1985) Majitel: parkoviště
Přidáno: 3.2.2008 199 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Fiat Uno (1991) Majitel: Eddy82
Přidáno: 27.5.2009 39 Majitel 9.71 Uživatelé
-
Fiat Uno (1985) Majitel: parkoviště
Přidáno: 8.11.2009 287 Majitel 9.67 Uživatelé