Recenze
Technické info
Přezdívka auta Bělásek Rok výroby 1996 Koupeno ojeté najeto [km]:128500 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1581 výkon [kW]: 55 kroutící moment [Nm]: 125 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12.7 maximální rychlost [km/h]: 168 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 500 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Jde vlastně o vrchol řady Fiat Duna v provedení kombi se vstřikovým motorem 1.6 i.e. vyráběný do roku 1997 v Brazílii pod značkou Innocenti Elba. Není na něm ovšem téměř nic exotického, neboť jednotlivé komponenty pocházejí vesměs z modelů Uno nebo Fiorino, až na výlisky zádě.
Elba spojuje klasické přednosti vozů Uno - manévrovatelnost, ovladatelnost, překvapivě prostorný interiér, nenáročná údržba a nízké ceny dílů s obrovským zavazadelníkem a dostatečnou výkonovou rezervou.
Na vzhledu a provedení interiéru, jakož i na jízdních vlastnostech, je sice znát původ v roce 1983, ale ve své době to byla špička (Uno vozem roku 1983/84), což jde poznat i nyní na bezchybné ergonomii a brzkém pocitu splynutí s vozem.
Naše Elba se navíc proti standartu své třídy osmdesátých let pyšní elektrickými předními okny, centrálním zamykáním, otáčkoměrem a servořízením.
Svých prvních 7 let a 77 000 km najezdila v Itálii, odkud jsme ji nechali přivézt za 1000 Euro plus doprava a clo, suma sumárum vyšla na 62 000 Kč i s přihlášením. Po mých 4 letech a 55 000 km byla nedotčena korozí a sloužila další 3 roky mému nejlepšímu kámoši, než odvařil spojku. Teď čeká na opravu.
Silné stránky
PROSTOR: na 4 metrech délky a 1,55m šířky místo pro 5 lidí (po odšroubování loketních opěrek se dozadu vešly dvě autosedačky a dospělý člověk lépe než do Méganu) a 490 - 500 litrů zavazadel (polohovatelné zadní opěradlo), od předního podběhu k zadním dveřím se vmístí 3,2m dlouhý předmět.
NOSNOST: vzadu je příčné listové pero, takže ani výrazné přetížení neposadí Elbu na břicho, zástěrky začínají drhnout až nad 750kg nákladu (kolik má užitečnou hmotnost jsem raději ani nečetl). Na střeše uvezla 6timetrové trámy...
MOTOR: skvěle zabírá od nejnižších otáček, snese plynulou jízdu na 1200 otáček (na 2. a 3. st.)i do kopce, což se hodí na náledí, na trojku se pak lze nejen rozjet z místa, ale hlavně předjíždět, zejména do kopce jsme předjeli, koho jsme chtěli, a na čtyřku to i v prudkých kopcích vytáhne 120 - 130 km/h (neocenitelné cestou do porodnice...) Měli jsme poté Renaulta Mégane 1.6 16v s 82 kW, ale Elba mu ve všech kopcích ujela.
ODOLNOST: akorát odešla ložiska (ach ty náklady dříví a cihel...) a prorezivěl výfuk.
PRŮCHODIVOST: je lehká a má vysokou světlost, na dvojku bez plynu projede i 15 cm bahna, případně sněhu.
Slabé stránky
HLUČNOST: spíš než od motoru, tak od ložisek a později od děr ve výfuku.
ELEKTROINSTALACE: občas zhaslo světlo, nevytáhlo se okno, sám se zamkl centrál, nesvítil rychloměr.
PASIVNÍ BEZPEČNOST: poplatná době vzniku, vrcholem jsou výškově stavitelné pásy, výztuhy dveří a vypínač přívodu paliva při nárazu. Naležato umístěné náhradní kolo nad motorem přední deformační zóně moc nepomůže, dno zavazadelníku vyztužené U profily pak přesouvá deformační zónu do prostoru zadních sedadel.
NEKOMFORT: malá kola (165/70 R 13) vymetou každou nerovnost, úzký rozchod se přičiňuje o výraznější naklánění v zatáčkách, ale bez negativního vlivu na jízdní vlastnosti.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Známý, co mi jej přivezl, měnil:
ložiska (4600Kč)
destičky (1200Kč)
zavařil výfuk (600Kč)
opravil škrticí klapku (600Kč)
manžetu (180Kč)
ostatní jsem řešil sám:
3x výměna oleje Shell (zdarma na Smart kartu) a ol. filtru (750Kč)
1x palivový filtr a 2x vzduchový filtr (800Kč)
2x svíčky (1000Kč)
převodový olej na doplnění (220Kč)
sada zimních a letních pneu+disky (9500Kč)
LP světlo (750Kč-následek nezdařené opravy poklepáním skrz sklo)
Celkem výdaje:20200Kč
Poruchy odstraněné bez investic:
zaseklé palivové čerpadlo
nefunkční stahování PP okna
uvolněný stěrač
tekoucí hadice chl. kapaliny
vadný výměník topení (nahrazen trvale topícím z Růženky)
Hlavně jsem vždy odjel i dojel, a to i při -22°C, kdy zamrznul ve stanici vlak.
Dvakrát jsem cestou musel doplněním přev. oleje pomoci stávkující převodovce.
V posledních měsících jsem pak musel dolévat litr vody na 100 km do chladiče.
Mezi výměnami oleje po 15000 km jsem doplňoval průměrně 0,6 litru.
Další vozy značky Fiat
-
Fiat Bravo (1996) Majitel: Abarth.js
Přidáno: 12.9.2012 159 Majitel 9.96 Uživatelé
-
Fiat 500 (1971) Majitel: tomike
Přidáno: 18.11.2008 8710 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Fiat Bravo (2008) Majitel: scooter_x (AlkoholixXx)
Přidáno: 3.7.2008 1099 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Fiat Coupe (1998) Majitel: Sonny Crockett
Přidáno: 25.6.2010 4610 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Fiat Coupe (1997) Majitel: chegue
Přidáno: 23.5.2008 4210 Majitel 9.92 Uživatelé