Recenze
Fiat Uno 1.0 i.e.
Technické info
Přezdívka auta Rossa Rok výroby 1990 Koupeno ojeté najeto [km]:220200 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 999 výkon [kW]: 33 kroutící moment [Nm]: 74 maximální rychlost [km/h]: 155 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 270 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6
Popis vozu
Bez italského auta jsem si život nedokázal představit, po prodeji Elby to byla s Méganem celkem nuda, tak jsem zalovil v inzerátech na internetu.
Srdce chtělo červený třídveřák, rozum objem do 1 litru a novou STK, obojímu vyhovělo červené (Rossa) třídveřové Uno Logo 1.0 i.e. s STK na dva roky, za 8000Kč vyšlo levněji než dnešní "ekopoplatek".
Faceliftované Uno Logo má dodnes sympatický design, ale láká spíš na nízké ceny vozů i dílů. Bezpečnost a komfort jsou poplatné počátku 80.let, prostor a ergonomie však vedou i dnes svoji třídu.
Pro mne jako řidiče má Uno dvě výhody: stejně jako Elba vždy nastaruje, odjede a dojede a člověk se cítí za volantem příjemně.
Elba však měla o 6 let a 90000 km méně, což je na Unu poznat. Podvozek, převodovka i spojka, mají své nejlepší roky už za sebou, alespoň, že brzdy jsou nové. Motor FIRE je sice v rámci Italů "držák", ale i on už připomíná chodem spíš diesel. Lépe je mu ovšem za jízdy, nežli na volnoběh (stání v koloně moc nemá rád).
Nejméně důvěry vzbuzují díry v levých dveřích, LZ blatníku a podlaze u spolujezdce, PP podběh pak drží spíše silou kitu, inu koroze je u Una jako doma.
Výbava je naštěstí spartánská, takže se nemá skoro co porouchat. Světla svítí, klakson troubí, stěrače stírají i topení topí, co víc si přát...
Na dojíždění do práce určitě stačí, i dříví odveze, víc od něj nečekám, ale jízda s ním, to je adrenalin. Jízda rychlostí 115km/h byla silným zážitkem. Podstatné je však, že ze všech křižovatek vždy rychle odjelo. Pro jistotu však už do dveří přibyl Jackl profil.
Po nafocení jsem demontoval zadní lavici a spolujezdcovu sedačku, ze které jsem použil zachovalý sedák na řidičovu prosezenou sedačku, přidal jsem protiponořovací výztuhu a komfort sezení i výhled šel nahoru. Do uvolněného prostoru se vleze až 2,7 metru dlouhý předmět. Navíc jsem odstranil většinu koberců, pod nimiž bujela koroze a rostla plíseň.
Jak šel čas, dovnitř se vrátily sedačky a Růženčiny troje dveře přestaly stačit, takže jsem se poohlédl po pětidvířku a před domem na mne teď čekává Kávenka.
Během času se mi dostala Rossa zpátky do rukou, ovšem bouraná a s oddělanou spojkou. Posloužila alespoň kamarádce jako rozjezdový kousek po autoškole, po pár měsících se rozjely tyče řazení a zůstala tam jednička. Končící TK a potřeba nádrže do mladší sestry Kávenky rozhodly o Růženčině konci. Po demontáži potřebných dílů skončila svoji pouť ekolikvidací.
Silné stránky
Prostor vpředu na délku, na výšku a pro nohy i do šířky
Variabilní a prostorný zavazadelník
Nerušený výhled všemi směry
Snadná manévrovatelnost i bez posilovače řízení
Příkladná ergonomie sezení i ovládacích prvků
Pohodlné sedadlo s nastavitelnou měkkou opěrkou hlavy
Vzhledem k nízké hmotnosti dostačující dynamika
Nenáročnost údržby
Směšné ceny dílů
Slabé stránky
Náchylnost ke korozi
Mizivá pasivní bezpečnost (hlavně z boku a zezadu)
Nejisté jízdní vlastnosti (plave a silně se naklání)
Špatné tlumení nerovností
Malá vnější zrcátka
Nevyzpytatelné elektrické příslušenství (ostřikovač, rychosti stěračů, přerušovač blinkrů, ventilátor)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Po koupi jsem vyměnil palivový a vzduchový filtr a přešel jsem na V-Power, následně přestal motor za jízdy škubat, při delším stání v koloně na volnoběh však někdy zhasne a po znovunastartování vyžaduje plný plyn. Zato po vypnutí motoru naskočí vždy napoprvé a zvládne se rozjet ještě na oranžovou. Preventivně jsem vyměnil olej a chladicí kapalinu (obojí mělo dosti nechutnou konzistenci). Dosavadní náklady: filtry 400 Kč, olej 300 Kč, chl.kapalina 140 Kč.
Ostatní závady jsou převážně v elektrických kontaktech a zařízeních:
Klakson měl uvolněný kontakt na volantu.
Nefunkční přední ostřikovač jsem přepojil na motorek zadního ostřikovače.
Ventilátor jsem zprovoznil prohmatáním kontaktů.
Topení topí bez ohledu na pozici ovladače, lze však vypnout zastavením přívodu vzduchu, směrovatelné výdechy v přístrojové desce jsou totiž na centrálním přívodu nezávislé.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupě na inzerát i se zkušební jízdou a kupní smlouvou. Většinu vad jsem objevil až dodatečně, ale hlavně, že z místa koupě jsem odjel po vlastní ose. Viděl jsem totiž i inzeráty: Uno za 5000Kč, odtah nutný...
Přidat názorDiskuse: Fiat Uno 1.0 i.e.
- Uník 27.03.2009 14:55
- Re: zdravim 10.02.2009 18:43 chegue
- ako je to mozne? 10.02.2009 15:50
- Re: Re: unidlo 10.02.2009 08:16 chegue
- Re: unidlo 10.02.2009 00:14 ago
- Re: zdravim 10.02.2009 00:10 ago
- zdravim 09.02.2009 23:48
- unidlo 09.02.2009 22:58 chegue
- hehe 09.02.2009 21:24 Flammer (RSKa)
- Re: Hoj.. 09.02.2009 21:17 HamilRS
- Hoj.. 09.02.2009 20:32 HamilRS
Další vozy Fiat Uno
-
Fiat Uno (1991) Majitel: parkoviště
Přidáno: 2.2.2010 199 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Fiat Uno (1985) Majitel: parkoviště
Přidáno: 3.2.2008 199 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Fiat Uno (1993) Majitel: ago
Přidáno: 17.3.2011 610 Majitel 9.79 Uživatelé
-
Fiat Uno (1991) Majitel: Eddy82
Přidáno: 27.5.2009 39 Majitel 9.71 Uživatelé
-
Fiat Uno (1985) Majitel: parkoviště
Přidáno: 8.11.2009 287 Majitel 9.67 Uživatelé