Recenze
Mazda MX-5 MX5 NC
Technické info
Přezdívka auta Frogy Rok výroby 2006 Koupeno ojeté najeto [km]:66000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1999 výkon [kW]: 118 zrychlení 0-100 km/h [s]: 7 maximální rychlost [km/h]: 215 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 160 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 9
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Koby".
Jak jsem se k „ní“ dostal…
Jakožto automobilový nadšenec, který už těsně po obdržení řidičského průkazu vyhledává zejména auta zaměřená pro skutečné řidiče, nebylo mé rozhodování zrovna těžké. Preferoval jsem vždy auta s motorem vpředu a poháněnou zadní nápravou pro svojí obecnou hravost a lepší vyváženost. Mým prvním autem se proto stalo BMW e36 318IS kupé, v krásném stavu, dovezeném po prvním majiteli ze SRN. S autem jsem byl velice spokojený, ale časem mi začal poněkud chybět výkon – 140koní ve zhruba 1400 kg těžkém autě kolikrát nestačilo ani na bezpečné předjíždění. :-) Přede mnou tak stálo rozhodnutí, zda pořídit namísto 318IS nějakou silnější variantu e36 - 328 či M3 nebo připlatit a splnit si svůj dětský sen – BMW e46 kupé. Po několika bezesných nocí strávených vyhledáváním informací o obou kandidátech nakonec zvítězil chtíč mít trochu modernější auto a výběr tak padnul na e46. Nyní už jako ponaučený jsem „skočil“ rovnou do krásně vybaveného kousku s motorem 3.0 M54, kompletním M paketem a nádhernou barvou topazblau, to vše ve stavu nového auta. Naivně jsem si myslel, jak si toto auto budu hýčkat tzv. do důchodu, ale bohužel se mi nečekaně změnily chutě. :-) Velmi rychle jsem si totiž uvědomil, jak obrovským kompromisem mezi luxusním a sportovním autem 330ci je a rozhodl jsem se jí po 6 měsících vlastnictví vyměnit. O bývalé 330ci se dočtete více zde, v tizyho garáži :)
http://moje.auto.cz/Tizy-famousbmw-autofun-cz-/kupatko.html
Ihned po prodeji jsem začal přemýšlet nad plnohodnotným a pokud možno čistě sportovním nástupcem ( opravdu jsem při prodeji netušil, jaké další auto vlastně chci - pouze jsem preferovat auto bez střechy, ale ani to nebyla nutnost ). Výběrem prošlo opravdu plno aut, kromě MX-5, namátkou BMW M3 e36 3,2, Honda S2000, BMW Z4, BMW 130i, Toyota MR2, Opel speedster, Mazda RX-8 a dokonce i hothache v čele s Mini Cooper S 170koní, Focus ST nebo třeba Golfem V GTI. Nebudu zde obsáhle rozepisovat, z jakých důvodů jsem jednotlivé kandidáty vyřadil z boje, ale vesměs vždy to byly důvody jako – drahé na provoz, staré, těžké, velké, nespolehlivé, turbomotor nebo neadekvátní spotřeba. Jak je Vám asi jasné, MX-5 z toho boje vyšla jako jasný vítěz…
První seznámení
Byl podzim 2009 a já se nemohl dočkat až se poprvé posadím a okusím samotnou jízdu v MX-5 zatím poslední generace s kódovým označením NC1. Se svojí výškou 184cm jsem měl největší strach z malého interiéru a dále z velkého hluku při stažené střeše v rychlostech nad 120kmh. Přítelkyni se k tomu navíc nelíbila velikost kufru, ale po 2 dovolených už přiznává, že kufr o objemu 160 litrů je pro dva ažaž. První obava se rozplynula naštěstí ihned – po nasednutí jsem si bez problému našel přirozenou polohu za volantem a samotný posed mě hned uchvátil, s hlukem to bylo obzvlášť v kontrastu z přechodu ze skvěle utlumené 330ci poněkud složitější, ale rozhodl jsem se to později přehlédnout. :-) Z 30km předváděcí jízdy jsem byl jinak ohromen a měl jasno, že musí být nejpozději ten den doma v garáži.:-) Což bylo ale poněkud nereálné a tak jsem začal ještě tentýž večer s hledáním konkrétního kousku v podstatě po celé Evropě. Po nekonečných 4 měsících hledání jsem se konečně dočkal. Ta moje jezdila v okolí Dortmundu. :o)
Proč mi dělá radost ?
Je toho hrozně moc :). Mám ji již půl roku a najeli jsme spolu 16 000km, což si myslím, že je dávka kilometrů, za kterou jsem auto dokonale prokoukl a tak o něm můžu něco málo sepsat. Její největší předností je, že člověk se řízením baví a nemusí jet nutně jako pirát silnic. Pro mě je tahle vlastnost velké plus, je to „bezpečnější“ a šetrnější k peněžence. :-) Je to dané především nízkou hmotností okolo 1 tuny a ideálním vyvážením 50:50. K tomuto pocitu nadále přispívá skvělé řízení. Je tak akorát tuhé a k tomu příjemně strmé, nejdou do něj rázy, ale je sportovně ukecané, takže víte dokonale o každé vyjeté koleji, dyletačních spárách apod. Jenom pro srovnání – e46 je proti tomu přeposilovaná a zdaleka ne tak strmá. Řízení skvěle doplňuje neskutečně přesná 6 stupňová převodovka s opravdu velmi krátkými drahami. To všechno podtrhují neméně podstatné rozmístění pedálů – meziplyny jdou takřka sami.
Co možná trošičku kazí celkový dojem čistě sportovního roadsteru je paradoxně motor. Má sice vysokootáčkového ducha což oceňuji– nejlépe se cítí mezi 4000-6000 otáčkami – omezovač se hlásí až při 7000 otáčkách, na plyn reaguje okamžitě, i zdánlivě skromný výkon 160 koní bohatě stačí , ale chybí mu trošičku sportovnější zvukový projev např. sání. Standardní výfuk mi zvukem vyhovuje, při stažené střeše je krásně slyšet brumlání při přeřazení ve vysokých otáčkách nebo typický jekot v blízkosti červeného pole. Ubrzdit takhle lehké auto se 4 kotoučovými brzdami je hračka. Samozřejmě nechybí plně vypínatelné DSC. Součástí každého dvoulitru je další lahůdka a tou je samosvorný diferenciál typu Torsen.
Největší řidičské potěšení nastává samozřejmě na kvalitní zakroucené okresce, kde výše popsané vlastnosti MX5 vyniknou ze všeho nejvíc a pro které je auto přímo stvořené. Není problém si při vypnutém DSC zpestřit výjezd ze začátky s rozevlátou zádí při citlivě přišlápnutém plynu. Naprosto lahůdkové je hraní si s přesouváním hmotnosti auta před zatáčkou brzdou/plynem – je to úžasně spontánní záležitost, je to absolutně samozřejmá věc. Téměř na hranicích fyzikálních zákonů je samotný grip auta při příkladném najetí zatáčky, auto jede doslova jak po kolejích – podvozek je skutečně jak se říká rychlý. Ale ani na dálnici auto nejeví známky utrápenosti a není problém překonávat opravdu několikaset kilometrové dálniční přesuny a to i se staženou střechou.
Nezaostává ani interiér, kde sice nejsou použity materiály jako např. v MB SLK nebo v nové Z4, ale to dojem vůbec nekazí. Interiér je účelový, výborně se čistí což je u otevřeného auta důležité a hlavně je perfektně smontovaný. Vše je zde skvěle uzpůsobeno řidiči, který je vyloženě zasazen v kokpitu, což je dáno především nízko položenou sedačkou a celkově stísněným dojmem. Můj kousek je navíc vybaven koženými sedačkami s výhřevem, u kterých bych si dovedl představit lepší boční vedení, dále máme keyless systém a nebo rádio Bose s měničem.
To všechno mi MX5 nabídne s velice slušnou spotřebou, která se pohybuje od 8-10 litrů, se zatím malými servisními náklady ( doufám, že to tak vydrží i nadále :) ). S jistou pečetí kvality Mazda, velkou praktičností na tuto třídu aut, protože střecha se neskládá do kufru a neomezuje tak jeho prostor + zavazadlový prostor je velmi hluboký a dále pro někoho důležité - MX5 přecijenom nepotkáte na každém rohu. ;-)
Silné stránky
Nepopsatelná zábava za volantem
Zadní náhon + samosvor
Brilantní jízdní vlastnosti
Kupodivu dostačující praktičnost, odkládací schránky
Japonská kvalita
Nízká hmotnost
Posed za volantem
Topení s open mode funkcí
Spotřeba
Slabé stránky
Vyšší hluk se staženou střechou při vyšších rychlostech - o zvyku
Vnitřní panel pianoblack náchylný na oděrky
Rádio Bose, ale určitě lepší jak standart
nic víc...
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Pouze výměna oleje. Nic vážnějšího jsem zatím neřešil, auto je pořád ve stavu v jakém jsem ho kupoval. To je další věc, co mě na něm moc baví. U jiných aut vždy tak nějak cítím, jak se po každém ujetém tisíci rozpadají - tohle se skutečně chová po 16 000km uplně stejně.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Kupováno u dealera Mazdy v Dortmundu, bezproblémové.
Pružiny Eibach - 30mm/30mm + negativní odklony
Krátce po koupi jsem se a musím zdůraznit správně rozhodl autíčko trochu snížit a přitvrdit. 1. důvod byl ten, že na standartních pružinách + tlumičích Bilstein ( standart u 2.0 v nejvyšší výbavě ) se auto naklánělo víc než bych čekal a chovalo se na limitu na zvlněné silnici častokrát trošku nepředvídatelně - díky tomu, jak se v zatáčce rozhoupalo. 2. důvodem k tomuto kroku byla estetika. Tento neduh je ale jednou provždy vyřešen, auto se po výměně skoro nenaklání, sedí ještě daleko líp, přitom komfort zůstal takřka nezměněn a navíc daleko lépe vypadá. Pokud by to někoho zajímalo, jedná se o žluté pružiny Eibach ( prvovýroba pro Mazdu ) - -30mm/30mm a tužžší cca. o třetinu oproti sérii. Za cenu 150,- Euro se jedná o skvělou investici.
Závěrem jedna zajímavost ohledně originální světlé výšky MX-5. Auto původně mělo vyjíždět na těchto kratších pružinách, na kterých probíhaly všechny testy a odlaďování, ale těsně před zařazením do provozu se při homologačních atestech nepodařilo projít testy na ochranu chodců, tudíž bylo auto na poslední chvíli zvýšeno o ty 3cm.
Druhým vyladěním bylo upravení geometrie na trochu agresivnější. Po přečtení zahraničích diskuzí jsem se rozhodl udělat negativnější odklony. Vzadu 1,6 st, vpředu 1,3 st. Auto teď ještě lépe sedí a jde ještě ochotněji do zatáček.
Výše zmiňované jsou na 99,9% jediné a poslední zásahy do auta.
Novinky v recenzi
Na Prodej!
Autíčko je na prodej, viz. http://www.sportovnivozy.cz/12884-mazda-mx-5
Přidat názorDiskuse: Mazda MX-5 MX5 NC
- Re: Re: parkování ve městě 28.08.2010 13:57 Sklenk@
- Re: parkování ve městě 25.08.2010 01:18
- parkování ve městě 23.08.2010 02:58 Sklenk@
- Re: Pecka 11.08.2010 19:42 Thomasino
- Re: Pecka 08.08.2010 21:22 Mojito (s Feferonkou)(RSKa)
- Re: Re: Šestka? 08.08.2010 19:55 Jacoppo
- Re: Pecka 08.08.2010 17:40 Mojito (s Feferonkou)(RSKa)
- Re: Šestka? 08.08.2010 16:36
- Šestka? 08.08.2010 14:46 Jacoppo
- Re: Re: Pecka 08.08.2010 13:00
- Re: Pecka 08.08.2010 11:48 Mojito (s Feferonkou)(RSKa)
- Re: Konečně 08.08.2010 11:08
- Re: Re: Re: Pecka 08.08.2010 11:06
- Konečně 07.08.2010 23:55 Koubes84
- Re: Pecka 07.08.2010 22:55 Fotosoutěž Moje auto.cz
- Re: Re: Pecka 07.08.2010 22:54 Mojito (s Feferonkou)(RSKa)
- Re: Pecka 07.08.2010 22:51
- Re: Pecka 07.08.2010 22:48 Fotosoutěž Moje auto.cz
- Re: Pecka 07.08.2010 22:47 Mojito (s Feferonkou)(RSKa)
- Pecka 07.08.2010 22:38 lakyno
Další vozy Mazda MX-5
-
Mazda MX-5 (2007) Majitel: Bedrzich
Přidáno: 2.9.2014 910 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Mazda MX-5 (2006) Majitel: martinST
Přidáno: 13.6.2018 410 Majitel 9.56 Uživatelé
-
Mazda MX-5 (2011) Majitel: Jozef33
Přidáno: 24.12.2017 010 Majitel 9.47 Uživatelé
-
Mazda MX-5 (2007) Majitel: Onyx
Přidáno: 10.1.2011 1210 Majitel 9.42 Uživatelé
-
Mazda MX-5 (2007) Majitel: Aleš Jungmann (Auto.cz)
Přidáno: 12.4.2012 510 Majitel 7.78 Uživatelé