Recenze
Fiat Tempra 1.9 TD SW
Technické info
Přezdívka auta Kredenc Rok výroby 1994 Koupeno ojeté najeto [km]:225000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1929 výkon [kW]: 66 maximální rychlost [km/h]: 170 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Kredenc jsem koupil když se nám narodilo dítě. Potřeboval jsem kombíka a náhradu za shnilého Žeryka v jednom. Chtěl jsem Mareu, ale tu jsem pak zavrhl a koupil další Tempru. Přezdívka vznikla jednoduše - když jsem s tím přijel k našim, máma koukla na hranatou kastli, spráskla ruce a řekla "Cos to koupil za kredenc???". Narozdíl od mojí minulé Tempry v žebrácké verzi je tato naopak skoro v plné výbavě, jen bez palubního počítače. Stála (léto 2008) 43 tisíc, dovezená z Itálie. Celkový stav byl zachovalý, bez koroze. Interiér byl slušný, všecko funkční. Motor je turbodiesel, ze začátku líný, když sepne turbo tak vystřelí. Závoďák to ale samozřejmě není. Auto má bizarní digitální palubovku, něco mezi tramvají a KITTem z Knight Ridera. Za dva a půl roku jsem s ním najezdil asi pětadvacet tisíc, takže shrnu nějaké poznatky z provozu, hlavně co asi bude zajímat každého nejvíc - poznatky ohledně spolehlivosti starého fiata.
Kupoval jsem to jako auto do města, které bude parkovat na sídlišti a jezdit k supermarketu. Čili jsem vůbec nekoukal na nějaké oděrky a šrámy a podle toho to také vypadá. Moje Tempra má hnusný oloupaný lak na střeše, odřená zrcátka a vůbec není to vrchol estetiky. Za tu dobu co jí mám na ní podle očekávání přibyly záseky od dveří okolo parkujících blbců, a taky ďubky od kamínků, jejichž vrstvy leží na pražských silnicích každou zimu. Na lak to ale nejezdí, takže pojďme k věcem ryze technickým. Co jsem věděl hned od začátku je, že není nic moc spojka. Pedál zabírá nahoře a je slyšet i ložisko, takže jsem si myslel že to bude první co vyměním. Kupodivu ale vydržela a je tam doteď. Neklouže, ale snažím se auto nepřetěžovat a taky s ním odmítám tahat jiná auta. Po nějaké době se začalo ozývat hlasité bouchání ze zadního blatníku a musel jsem vyměnit tlumiče. No aby také ne - mělo to najeto 200 tisíc a byly asi ještě původní. A při tomhle nájezdu kilometrů pak jdou v řadě další obvyklé věci - přední tlumiče, destičky a u těhle fiatů také přední ramena, protože se na nich opotřobovávájí kuláky a ty se mění s celými rameny. Čili v tomto ohledu nic neočekávaného. Také hrozně trpí závěs výfuku, který visí na gumových kroužcích. Ty měním snad dvakrát do roka. Výfuk samotný je ovšem v pořádku. S nájezdem kilometrů souvisela další závada a to byly homokineťáky, které začaly chrastit. No a už od samého začátku byl oblitý motor kolem hadice od turba. Turbo sice krásně táhne a má tlak, ale po těch dalších 25 tisících už kouří a žere olej. Naštěstí na tyhle auta jde ještě sehnat všecko relativně levně, takže dobré starší turbo se pohybuje v ceně 1500-2000 korun.
Co je pověstnou další hlavní bolestí starých italů je elektrika. A tady nezbývá než s pověstmi souhlasit. Sere se kdeco - stahování okýnek, světla, spínač varovných blinkrů, kontrolky, stěrače. Ty se ještě navíc přidírají (stalo se mi to u minulé tempry i u současné). Zámky dveří v zimě zamrzají jak zvenčí (nejde zasunout klíček), tak i zevnitř (když se do auta dostanu, nezabouchnu dveře, protože kvůli zamrzlému mechanismu dveře odskakují). Čekám jak dlouho vydrží fungovat klimatizace, protože už se mi několikrát stalo, že místo čísel se na displeji ukazovaly rozsypané znaky, klimák si dělal co chtěl, nešlo ho ovládat a pomohlo jedině chcípnout motor a znova nastartovat.
Hnus jsou vnitřní plasty. Palubka je pogumovaná a ta hmota se na ní doslova roztéká. Lepí a špiní, na palubku nejde nic položit, protože je to hned černé a nejde na ní ani utřít přilepený prach. A závada která je opravdu nepříjemná je praskající čelní sklo. Na minulé tempře mi samo ruplo přesně uprostřed dole a prasklina se šířila 10cm vzhůru a pak nějakých 20 doprava. Tenkrát jsem si říkal že je to nějaká blbá náhoda, ale u této tempry se mi stalo přesně to samé. Dole uprostřed skla je v plastu odvodňovací dírka, která zřejmě v zimě zamrzá a voda, která tam zmrzne, pnutím sklo zvedne a to praskne.
Co si naopak zaslouží jednoznačně pochvalu jsou sedadla. A to jak svojí pohodlností, tak i materiálem. Po dvou stech dvaceti tisících kilometrech není ani sedačka řidiče prosezená, nikde se netrhá ani nepáře a přestože jsou na ní už nějaké ty faldy, má pořád neohoblovaný mikroplyšový povrch. Navíc přední opěradla mají sklápěcí mechanismus řešený pákou, což je mnohem praktičtější a pohodlnější než klasické kolečko. Palubní deska chce chvilku zvykání, ale pak je docela hodně přehledná a je zábavné ji sledovat. Bohužel když svítí přímé protislunce a člověk musí mít tmavé brýle, nevidí na budících vůbec nic.
Hluk v kabině je přiměřený, rozhodně benzínová čtrnáctka byla mnohem tišší.
Kdybych to tak nějak shrnul, tak tyhle fiaty jsou ve 200 tisících kilometrech před velkou investicí, zahrnující většinu skupin pohonu a zavěšení kol včetně brzd a také výměnou spojky. Na druhou stranu výrazně nehnijí (od ročníku 1993) a stále se s nimi dá pohodlně a relativně úsporně cestovat. Motor a převodovka se zdají být stále ve slušné kondici. Nebojím se s tím jezdit na dovolenou. Kvalita zpracování plastů a elektroinstalace ale odpovídá pověsti, kterou tato vozidla mají.
Více se dozvíte v hodnocení jednotlivých parametrů v pravém sloupečku.
Silné stránky
Obrovský vnitřní prostor vepředu, vzadu i v kufru. Ten má navíc sklápěcí nárazník pro usnadnění nakládání a hlavně vysoký strop. Motor má dobrý zátah od 2 tisíc otáček. Klimatizace je výkonná, ve výbavě jsou elektrická okna (vpředu), ABS, servo, elektrická zrcátka s vyhříváním, centrál, check panel, 4 repráky. Je to ideální rodinné kombi, tentokrát už s pozinkovanou karoserií.
Slabé stránky
Jako u každé Tempry přední ramena, kde se vymlacují čepy. Vnitřní plasty, které jsou pogumované a guma se na nich roztéká. Nespolehlivá elektrika. Topení je také nic moc, když mrzne, tak je v autě teplo až po nějakých 15 minutách. A co musím také zdůraznit je idiotsky řešený C sloupek, který má kombi stejný jako sedan. Čili sice jsou kompatibilní dveře, ale kdyý dáváte vzadu dítě do sedačky, omlátíte mu o ten sloupek hlavu.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Při koupi nefungovala sahara, auto jsem dvakrát uvařil. Po výměně už je to v pořádku.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno v bazaru na Vysočině podle internetové inzerce. Ukecal jsem ho o 4 tisíce dolů kvůli oloupanému laku na střeše a nefunkčnímu větráku chladiče.
Novinky v recenzi
FINÁLNÍ NOVINKA
Po SEDMI A ČTVRT hodinách na magistrátu se mi povedlo odhlásit Tempru. Přišel jsem tam půl hodiny před otvíračkou, číslo jsem dostal v 7:55 a vyřízeno bylo v 15:15. Novému majiteli auta přeju pokud možno bezproblémový provoz a panu ministrovi, za výroky o tom že systém funguje bez problému, KOPAČKU DO DRŽKY! Howgh.
Rozloučení
Dneska jsem Kredenc prodal, udělal jsem si poslední fotku a před chvílí auto odjelo k novému majiteli. Tak řeba ještě poslouží. Hodně štěstí.
Kredenc nikdo nechce
Dosloužil a potřebuju se ho zbavit, ale zjistil jsem že ho nikdo nechce ani za pět litrů. Takže to vypadá na hydraulickou změnu tvaru...
Konec zvonec
Akumulace problémů překročila únosnou mez. Z auta se postupně stala stará past a vyvrcholilo to selháním brzd v křižovatce. Odešla podtlaková pumpa posilovače, která tam byla před rokem měněná za úplně novou a najelo se na ní pouhých devět tisíc. Spolu s dalšími problémy (kouřící turbo, hlučný výfuk a třeba taky počáteční koroze karoserie) to dalo dohromady rozhodnutí, že dále už v provozu tohohle auta nemá smysl pokračovat. Pořídil jsem místo něj peugeota 406, což taky není výhra, ale rozhodně je v lepším stavu.
Samooprava
Asi měsíc se mi ozývalo v levém rejdu kovové klepání. Soudil jsem na poloosu, nebo vnitřní triangl. Už jsem s tím byl i objednaný na dílnu, ale poté, co jsem v sobotu přezul na zimáku, klepání zmizelo. Pravděpodobně za to mohl nějaký ohnutý ráfek, který se neprojevil ani na vyvažovačce. No ale zaplaťpámbu za to. Závady, které se opravují samy, jsou fajn.
Odtah
Včera se kamarádovi posralo řazení na alfě 156, takže jsme jí hodili na špagát a táhli 70 kiláků za mojím autem. Lilo jako z konve, fakt příjemná cesta. Alfa skončila v servisu a Tempra si zaslouží pochvalu, že to celkem bez řečí zvládla (i když jsem se bál o spojku).
Vyměna oleje
trochu jsem to zanedbal a olej jsem přetáhl skoro o šest tisíc. No já vím, jsem fakt prase. Tak jsem autu aspoň tentokrát dopřál nějakou dobrotu, vypustil jsem úplně černý starline, nebo co to tam bylo posledně za břečku, vyhodil filtr filson a nalil čtyři litry vysoce kvalitního shellu v kombinaci s filtrem od Bosche.
Vibrace
Nějakou dobu už se mi na autě objevují dva nepříjemné jevy - táhnutí do prava a vibrace volantu v rychlosti 100 a výš. Protože to dělá s letní i zimní sadou kol, a byly měněné tlumiče, čepy, ramena a homokineťáky, byl jsem stopro přesvědčený, že je to geometrií přední nápravy. V pondělí jsem byl na seřízení (viz fotka) a - nepomohlo to ani trochu. Je to pro mě šok a teď vůbec nevím, čím to ještě může být.
Přestalo to za jízdy brzdit
Resp. přestal posilovat posilovač. Naštěstí se to stalo ve tři ráno v městě, takže žádný provoz. Dojel jsem domů s křečí v noze a když jsem to rozhodil, zjistil jsem ožvejkaný unašeč na podtlakové pumpě. Už to začíná víc stát než jezdit.
Nová recenze
Přepsal jsem krom úvodu komplet celou recenzi, ta původní byla napsaná pár set kiláků po koupi. Teď už mám zkušenosti a jistě to bude zajímavější čtení.
Výměna předních ramen
cena 3600,-. Tak si vážení a milí začínám pomalu říkat, že se mi kombík dostává do toho stavu, kdy se mění na černou díru na prachy. Za poslední necelé tři měsíce je to 27 tisíc jen tak mýrnyx týrnyx. Zas ale je pravda, že z velkých věcí mě výhledově snad čeká už jenom spojka a turbo. Turbo mám skoro za hubičku, spojka bude tak za čtyřku a pak už by to auto mělo být v cajku. No ale i tak...
Nové přední okno
stálo tentokrát 3200,-. No, aspoň mě to při jednom donutilo vyměnit mechanismus stěračů a sjednat připojištění, protože dvě přední skla v průběhu půl roku je už moc.
DALŠÍ čelní sklo!
Tak mi opět ruplo čelní okno. Zamrzí to o to víc ze dvou důvodů - první je, že tam bylo sotva půl roku, druhý je, že úplně přesně stejně, na stejném místě a se stejným průběhem, mi ruplo i na mé minulé Tempře. Ráno jsem jel do práce a všechno bylo OK, odpo když jsem přišel k autu, prasklina 30cm, bez jakékoliv stopy nárazu. Takže to jistě nebude náhoda, ale zřejmě nějaká konstrukční vada. Takže další tři tisíce vyhozené z okna.
Tlumiče, horní uložení tlumičů, manžety
Předběžná cena s prací zatím 10 tisíc :-/
Závady se množí
Od PP kola se ozývá klasité bouchání, asi tlumič nebo čepy. Spojka už by taky zasloužila výměnu. Stěrače se přidřely, rozmontoval jsem je a promazal, ale moc jim nevěřím. Okénko u řidiče má problémy se stahováním. Nesvítí kontrolka světel. Jeden reprák chrastí. A hlavně začalo kouřit turbo a žrát olej. Mám pocit, že mě Kredenc pomalu opouští...
Pískot
Nevím proč, ale jedna z destiček píská. Jsou tam nové textary a při jízdě rovně nebo do prava se ozývá pravidelné rytmické pískání. Když stočím kola doleva, nebo jemně přišlápnu brzdu, pískání zmizí. Leze mi to na nervy.
STK
Právě jsme prošli technickou.
Okno
Mám nové čelní sklo, staré dostalo šutrem a byla v něm díra bohužel přímo proti očím řidiče. Stálo se vším všudy tři tisíce, což je sice v porovnání s jinými auty slušné, ale pořád trojka z kapsy zabolí. Výměnou okna se ale aspoň vyřešil další problém - je tam nová patka na zrcátko, kterou někdo kdysi olámal tak, že na ní vnitřní zrcátko nedrželo a jezdil jsem rok bez něj.
Účtenky za naftu
Dneska jsem vyndal z auta účtenky za naftu, které se mi tam hromadí v podstatě od chvíle, co jsem auto koupil (viz fotka). Tak jsem vzal do ruky kalkulačku... Za ty necelé dva roky, co Kredenc mám, dělá součet za palivo 34035,- Kč. Nejezdím s ní moc, najel jsem asi 15 tisíc kilometrů. Kilometrová spotřeba mi tedy vychází asi na 2.20.
Menší faux pais
V pátek mě Kredenc zradil na parkovišti u obchoďáku. Prostě umřel. Musel být potupně odtažen na vleku (viz foto), aby se nakonec zjistila zcela banální závada, zaviněná (mou) nedostatečnou údržbou. Dal jsem si facku no.
Šutr v okně
Ve stotřiceti jsem na dálnici dostal kamenem do okna, je tam díra jako prase do hloubky. Navíc přímo proti očím řidiče. Nové okno - dva a půl tisíce.
Nové destičky
Protože už bylo slyšet pískání při jízdě do zatáček a typické nepříjemné šelestění, vyměnil jsem přední destičky. Koupil jsem tam Textary, nejlepší co se na todle auto prodává (ty sjeté byly Lucas). Zmizely veškeré pazvuky, účinnost brzd je subjektivně stejná jako předtím, jen od toho čekám, že až pojedu třeba z Klínovce, tak brzdy nezvadnou a já si skoro nerozbiju hubu, jak se mi to stalo s minulou Temprou a jejími šmejdskými noname brzdami.
Homouš
Tak skutečně, klepání v rejdu byl levý homokinetický kloub. Nechal jsem je vyměnit rovnou oba, za originál italské. I s prací rovné 4 tisíce. V porovnání s některými jinými auty téhle velikosti to celkem jde, nicméně i tak čtyřka před Vánocemi je citelná.
Rachty rachty
svině prašivá, v plném levém rejdu je slyšet klepání, bude to buď homokineťák, nebo poloosa :-/
Spotřeba
Tak vlivem horkého léta a s tím související často zapínanou klimatizací se spotřeba Kredence zvedla asi o 0,8 na 7,2 litru na 100km. Což stále ještě jde.
Nové zadní tlumiče
Už to fakt mlátilo jako kráva, nedalo se to vydržet.
Brzdy
Musím ubrat jeden bod za brzdy, příjde mi že to brzdí fakt na hovno. Na jaře kouknu na destičky a kotouče, ale jako fakt z toho nemám úplně nejlepší pocit. Tempry všebecně maj brzdy naprd.
Přidat názorDiskuse: Fiat Tempra 1.9 TD SW
- Re: novinky 13.05.2012 10:05 Stejsn
- novinky 12.05.2012 08:01 Dylan McKay
- vibrace 19.05.2011 15:36
- Re: připojištění skla 01.02.2011 11:47 Stejsn
- připojištění skla 28.01.2011 11:09 Prase
- Re: tvoja garaz je mi sympaticka 29.12.2010 20:56 Stejsn
- tvoja garaz je mi sympaticka 10.12.2010 11:29 svetobeznik
- Re: Re: Stejsne, kde je ta obec ... 15.05.2010 17:30 FRPE
- Re: Stejsne, kde je ta obec ... 15.05.2010 17:04 Stejsn
- palubovka. 15.05.2010 16:11 hugolin
- Stejsne, kde je ta obec ... 13.05.2010 22:58 FRPE
- gratuluju 29.01.2009 17:32
- tempru mam rad... 29.01.2009 16:54
Další vozy značky Fiat
-
Fiat Tempra (1992) Majitel: petr_inza
Přidáno: 20.7.2012 37 Majitel 9.33 Uživatelé
-
Fiat Tempra (1991) Majitel: Stejsn
Přidáno: 29.1.2009 95 Majitel 8.74 Uživatelé
-
Fiat Bravo (1996) Majitel: Abarth.js
Přidáno: 12.9.2012 159 Majitel 9.96 Uživatelé
-
Fiat 500 (1971) Majitel: tomike
Přidáno: 18.11.2008 8710 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Fiat Bravo (2008) Majitel: scooter_x (AlkoholixXx)
Přidáno: 3.7.2008 1099 Majitel 9.92 Uživatelé