Recenze
Technické info
Přezdívka auta Kitt Rok výroby 1992 Koupeno ojeté najeto [km]:240000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1995 výkon [kW]: 83 kroutící moment [Nm]: 156 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 10.5
Popis vozu
K Tempře ve čtyřkolce jsem inklinoval už v době, kdy jsem kdysi míval kombíka Tempru 1,6 jako rodinné provozní auto. Ale až v roce 2009, kdy jsem se poprvé podíval na Aukro, a tam jedno takové auto našel, mě napadlo si tenhle sen splnit. Jenže jsem na Aukru neměl registraci a než mi došla, byla Tempra fuč. K mému velkému překvapení se tam ale v momentě, kdy mi registrace dorazila, Tempra objevila znovu. Výherce minulé aukce si jí nevyzvedl. Tentokrát jsem aukci vyhrál já. Byla v Prostějově a už na první pohled se mi líbila. Hned jsme si pod ní lehnul, abych se přesvědčil, že skutečně tam ta zadní hnaná náprava je. Auto bylo zachovalá, nezkorodované s velmi slušnou výbavou - ABS, mlhovky, digitální klimatizace, všechna okna v elektrice, ostřikovače světel, loketní opěrka, zrcátka vyhřívaná a elektricky ovládaná. .. Digitální přístrojová deska s check panelem a spoustou světýlek hned inspirovala k pojmenování auta na Kitta.
Ale samozřejmě nebyla to žádná dokonalost..
Gumy byly sjeté, tak tak na dojetí. Brzdy nic moc, jedna mlhovka chybělo, zrcátko řidiče bylo manuální z nějakého Forda, klimatizace nefungovala, výfuk byl děravý, ruční brzda nebrzdila, levé zadní dveře nešly otevírat zevnitř, nefungoval centrál v jedněch zadních dveřích a dveřích kufru, tapecírunk poničený, bezpečnostní pásy se třepily, v kufru byla zaschlá rozlitá barva, celé auto smrdělo..
Inu, od začátku bylo jasné, že mě čeká běh na dlouhé trati s nějakými těmi náklady. Ale Kitta jsem nepotřeboval jako provozní stroj, bude sloužit jen pro zábavu, takže až něco klekne, nebude to žádný stres a prostě se oprava provede, až to půjde.. Z tohoto pohledu je člověk ochoten ledasco akceptovat. Jako hlavní rodinné auto už by Kitt rozhodně provozovat nešel..
Přes rok jezdíme s Kittem občas, největší zážitky jsou s ním v zimě. Jednak tedy už vůbec se do něj dostat, Italové nějak se zimou nepočítají, ale když se to povede, jízda pak stojí za to.
Silné stránky
pohon 4 x 4
výbava
velký zavazadlový prostor
Slabé stránky
mnoho závad
velká spotřeba
po 240000 km už je auto unavené
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Servis potřebuju, spoustu věcí sám nezvládnu. Mechanik, který by se v takovém autě chtěl hrabat, se hledá těžko..
Občas využívám jednoho mechanika, který vypadá, že má opravdu radost, když tomu autu pomůže.
Takže poruchy :
Do Prahy dojel Kitt z Prostějova přes Bruntál v pohodě a to bylo na nějaký čas naposled.
Vodu do chladícího okruhu bylo třeba často dolévat, nejdříve jsem nechal vyměnit hadice k chladiči, potom došlo na samotný chladič, nicméně čas od času dolévám neustále.
Nechal jsem vyměnit olej v motoru, v převodovce a v zadní rozvodovce - šikulové v servisu tvrdili, že vzadu je náplň na celou životnost auta. Vyměnili i brzdové kotouče vpředu, ale žádné výrazné zlepšení brzdného účinku nenastalo.
Pořídil jsem nové obutí.
Pak praskla jedna hadička chlazení, která nebyla vyměněna hned v první fázi.
Klimatizace - první závada, na kterou jsem přišel , byla, že venkovní teplotní čidlo klimatizace je v levém zpětném zrcátku a to jsem měl nepůvodní. Sehnat správné byl problém, sehnal jsem jen elektricky ovládané bez čidla.
Sehnal jsem chybějící mlhovku a řekl jsem si, že nebude od věci mít ještě jedno auto v záloze na náhradní díly. Interiér Kitta byl vybydlený, jako by v něm jezdila parta zedníků na stavbu.
Opatřil jsem Dárce I a díly z jeho interiéru nahradily ty původní Kittovy. Vyměnil jsem všechny možné plasty, zadní sedačky, díly ze dveří posloužily k opravě těch Kittových, povyměňoval jsem některé zámky centrálu, aby vše fungovalo. Vyměnil jsem rozteklý kryt přístrojové desky, zkřivenou vyklápěcí přihrádku před spolujezdcem, bezpečnostní pásy, spínač brzdových světel, který se v Kittovi zbláznil a check panel občas signalizoval, že brzdovky nesvítí.
Dárce měl to správné zrcátko s čidlem venkovní teploty, použil jsem ho, ovšem klimatizace stále nefunguje - testoval jsem jí a vypadá to na elektromagnetickou spojku kompresoru. Dárce I měl jen automatickou ventilaci, takovou jednodušší klimačku bez aktivního chlazení, takže kompresor neměl. Odstrojeného Dárce jsem ještě poslal dál do světa, motor ani převodovka ani zadní náprava se mi nehodily, tak odešel dělat Dárce o dům dám v pojízdném stavu..
Několikrát jsem čistil svíčky, čas od času jsou zaolejované a Kitt nenastartuje. Motorového oleje si občas rád přihne, odhadem mezi výměnami spotřebuje kompletní náplň, takže má olej stále čerstvý.
Jednoho dne se neroztočil startér. Nějaký čas jsem ho hledal, až jsem ho našel v místě, kde bych musel rozhodit půl motoru, abych se k němu dostal. Ale můj mechanik říkal, že to nic není , tři šrouby, a ať mu to dovezu na dílnu. Opravu zvládl, nicméně byl i on překvapen, jak složité se bylo ke starteru dostat. Pod ním kardanka, nad ním vstřikování a sání a čert ví co ještě.
Další závada byla pro mě novinkou, prorezivěl, nebo se prorazil olejový filtr a na mé zahradě došlo k menší ekologické katastrofě. Dost oleje vystříkalo. Pod kapotou vznikla jedna velká olejová koule, kde se nedalo zjistit, odkud olej stříkal - vypadalo to, že zřejmě někde pod krytem rozvodů. Takže jsem rozebíral a rozebíral a stále nemohl nic najít. Až jsem požádal bratra, který mě vydržel dlouhý čas očumovat, aby mi zastartoval. Jakmile auto chytlo a olejová soustava se dostala pod tlak, našel jsem problém hned.
Koupil jsem Dárce II, jeho motor měl menší náběh, jinak z něho nic kloudného k použití nebylo. Interiér už jsme nepotřeboval, výfuk děravý, gumy sjeté.Ale poprvé se mi stalo, že auto nešlo přepravit po ose - pření náprava byla po smrti, pravé přední kolo lítalo s poloosou sem a tam, polosa byla ukroucená - když jsem nastartoval a zařadil, auto stálo, ale podle tachometru jsem jel vcelku svižně. Přepravu Dárce II z Klatov na základnu jsem vyhodnotil jako neekonomickou a vykostit z auta motor a schovat jsem zavrhl, protože jednak nemám skladovací prostory a jednak bych musel likvidovat zbytky. Dárce II šel tedy nakonec dělat dárce o dům dál.
Výfuk dělal větší a větší randál, mechanik ho odmítl zavařit, že už to zkrátka nejde. A když výfuk upadl, nezbylo než nechat udělat nový.. Ano, nechat udělat, díly už se špatně shání.. Abych to nakonec ustál, není to přesná kopie se dvěma trubkami od paroží a dvěma katalyzátory, ale jen jeho jednodušší verze. Současně si mechanik pohrál s brzdami. Auto začalo brzdit alespoň o trochu lépe. Ale co je hlavní - s novým výfukem obživlo. Před tím se mu nechtělo do otáček, bylo lenivé, s novým výfukem je to jako nebe a dudy, i když žádný závodník to stále není. Teď aktuálně jsme v mezifázi provozu - poslední vzniklá závada odstraněna, čekám na další.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Jak už jsem uvedl výše, auto jsem vyaukroval. Prodejce co slíbil, to splnil..O historii auta toho moc nevěděl..
Novinky v recenzi
13.12. - Kitt svatebním autem
Včera se Kitt stal svatebním autem. Původně domluvený odvoz nás nestíhal kvůli kalamitě na silnicích včas vyzvednout a tak nás na radnici a z radnice dovezl Kitt. Datum svatby se nám bude dobře pamatovat - 12.12.12.
10.12.2012 - přišla zima
A udeřila zima. Nejdříve mrzlo, což se projevilo opět zamrzáním zámků a tím, že dveře řidiče nešly po otevření zavřít. Gumy jsem namazal mazadlem na gumy a tentokrát nepřimrzají dveře ke gumám a jdou alespoň normálně otevřít. Tlačítka zámků jsem prostříkal rozmrazovačem a silikonovým olejíčkem, tak zatím jdou zmačknout.. A to , že se dveře nechtějí nechat zavřít, jsem vyřešil gumovým stahovacím pavoukem. Po chvíli jízdy zámek rozmrzne a zacvakne. A pro jistotu nechávám auto na zahradě přes noc odemčené. V neděli jsme vyrazili navečer do Prahy v největší chumelenici. Některá auta už ležela v příkopech, autobusy nejezdily, ale sníh nedělá Kittovi problémy. Jenže nás Kitt vypekl cestou domů. U pumpy po natankování už si ani nevrkl. Zkoušel jsem svíčky, jiskru házely, čerpadlo vrčelo , ale ani ťuk. A když se definitivně vytloukla baterka, nezbylo než povolat k odtahu bráchu s Citroenem C15. Měl problém dojet po neošetřených silnicích a s Kittem na laně jen bezmocně hrabal. A když brácha pořádně cuknul, lano vydrželo, ale utrhl se nárazník Citroenu, na kterém oka pro tažení jsou. Jako poslední pokus jsme zkusili start přes kabely a Kitt tentokrát chytil na první otočení, takže netuším, co mu chybělo. Na výjezdu ze zahrady jsem zatím neprohazoval sníh, zatím stále šplhá Kitt hlubokým sněhem do kopečka na silnici i bez použití uzávěrky diferenciálu. Při jízdě na sněhu si nehrábne, projede a vyjede snad všechno. V zatáčkách se chová všelijak. Na kruhových objezdech má sklony k nedotáčivosti, při razantní práci s volantem a plynem je přetáčivý. Zimní ježdění si zatím až na te jedne kiks pěkně užíváme..
19.8.-přidány fotografie
Přidal jsem do galerie nějaké fotky Kitta a Dárce III
Dárce III
Ona to zase taková novinka není, Dárce III jsem pořídil už asi v dubnu. Vypadá na první pohled stejně jako Kitt, první z důvodů koupě byl, že se budou moci plechy v případě potřeby přehazovat bez lakování a druhý důvod byl, že motor je stejného typu jako v Kittovi a má najeto o nějakých 100000 km méně, takže až srdce Kittovo jednou nenávratně dotluče, provede se pouhá transplantace. Při srovnání Kitta a Dárce je vidět, jak velkým zásahem do konstrukce bylo vytvoření varianty se zadní hnanou nápravou. Liší se i umístění a provedení nádrže, výfuk, podlaha v kufru, dokonce je mírný rozdíl v koberečku v kufru, startér je jinde, olejová vana se liší v návaznosti na jiný výfuk. Obě auta jsou ze stejného roku výroby 1992.
Výbava Dárce III - přední mlhovky, klimatizace, elektrický šíbr, okna vpředu v elektrice, zrátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, automatická převodovka. Na digitální palubní desce přibyl displej ukazatele navoleného režimu převodovky a vedle volantu vlevo na přístrojové desce, kde bežné Tempry mívají malou odkládací kapsu, je přepínač sportovního režimu automatické převodovky. Ani Ktt v tom místě nemá žádnou kapsu, ten tam má ovládání uzávěrky diferenciálu. Dodatečně je provedena úprava pro invalidy - přidáno ruční ovládání plynu a brzdy, řidičova sedačka byla nahrazena sedačkou z Felicie, ovšem doplněnou o elektrický posuv a možnost otáčení celé sedačky do prava pro usnadnění nástupu. Levé zadní dveře nemají panty, vyklápí se dozadu obdobně jako křídla dveří v autobuse, aby z řidičské sedačky bylo možné dosáhnout na zadní sedadla. K usnadnění nakládání čehokoliv je u levých zadních dveří jednoduchá jeřábivá konstrukce, spouštění a vytahování lanka s háčkem na konci provádí motor původně určený pro pohon stěračů čehosi.
Automatická převodovka od firmy Volkswagen není ovšem v dobré kondici - někdy řadí, někdy ne a proto bylo auto k prodeji. Trochu je mi líto auto rozebrat, zatím stojí na zahradě a jestli jednou nebudu vědět, co s penězma, možná nechám převodovku opravit. A pak ty další záležitosti - děravý výfuk, sjeté gumy, rezaté disky, díru v podlaze atd. atd. atd.
S autem jsem tedy jel po ose jenom od minulého majitele na zahradu. Bylo to asi 100 km a prvních 60 jsem ujel s převodovkou bezproblémově řadící. Auto i brzdí o něco lépe než Kitt.. Po 60 km jsem zastavil k odpočinku řidiče doprovodného vozidla ( šlo o jednu z prvních samostatných jízd mé přítelkyně ) a po nastartování už auto jelo jenm na jedničku - převodovka přešla na nouzový režim. Až se někdy přemluvím, udělám pár fotek..
O autě jako takovém platí to, co jsem psal už i o Kittovi - spousta práce, spousta vyhozených peněz. Pokud nejste vyloženě fanda, ani bych koupi nedoporučoval. Navíc v případě tohoto auta s automatickou převodovkou je každá rada ve smyslu koupit-nekoupit zbytečná. Nevím o žádné jiné Tempře s automatickou převodovkou v Čechách, takže otázka případné rady s nákupem je věc čistě imaginární..
Další vozy značky Fiat
-
Fiat Tempra (1994) Majitel: Stejsn
Přidáno: 29.1.2009 138 Majitel 9.37 Uživatelé
-
Fiat Tempra (1991) Majitel: Stejsn
Přidáno: 29.1.2009 95 Majitel 8.74 Uživatelé
-
Fiat Bravo (1996) Majitel: Abarth.js
Přidáno: 12.9.2012 159 Majitel 9.96 Uživatelé
-
Fiat 500 (1971) Majitel: tomike
Přidáno: 18.11.2008 8710 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Fiat Bravo (2008) Majitel: scooter_x (AlkoholixXx)
Přidáno: 3.7.2008 1099 Majitel 9.92 Uživatelé