Recenze
Fiat Ritmo Bertone Cabrio 138AS Super 85
Technické info
Přezdívka auta Kyblík Rok výroby 1983 Koupeno ojeté najeto [km]:66245 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1498 výkon [kW]: 63 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 1 pohon kol: přední spotřeba naměřená:
Popis vozu
Kyblíka jsem koupil na eBayi a dovezl z Německa, jeli jsme pro něj tam a zpátky celkem 1100 kilometrů. Je to kabriolet, odvozený z Fiatu Ritmo, který - stejně jako klasickou plechovou variantu - navrhoval karosář Bertone. Rozdíl je v tom, že kabriolet byl i vyráběný přímo továrnou Bertone, čili na čumáku, zadku, ani v techničáku nenajdete fiatí logo, nýbrž Bertoneho Bčko (o kterém zlí jazykové říkají, že vypadá jak mísa od hajzlíku). Příbuznost s modelovou řadou ale prozrazují fiatí loga na B-sloupcích, a Fiat také tenhle model nabízel ve svých oficiálních katalozích. Co se týká běžných částí auta, tak jsou shodné s typem Super 85, neboli patnáctkový motor s 85 koňmi, 5ti stupňová převodovka a náhon na předek. O všech vlastnostech takového auta si můžete počíst v mojí recenzi na mé první Ritmo "Sikytu", zaměřím se tedy hlavně na specifika kabrioletu.
Napřed bych se ale krátce zmínil o tom "proč vlastně". Takže - pocit, že mi chybí nějaký malý kabriolet, čistě pro letní výlety a radost z jízdy, jsem pociťoval už nějakých pár let. Chtěl jsem něco kompaktního, ale přitom ne moc vídaného (neboli nějakého napůl veterána). Původně jsem měl na mysli Peugeot 205, nebo třeba i Uno. No ale mezitím jsem koupil Sikytu a celkovou racionalizací jsem došel k tomu, že než držet díly na víc značek a typů, bylo by pěkné koupit kabrio na bázi Ritma. V Česku žádné takové není (nebo maximálně mk2), takže jsem si prošel mobile.de a ebay a našel Kyblíka. Vydražili jsme ho a přivezli.
Auto má pěkný původní oranžový lak. Bohužel na pár místech - hlavně kolem zadních bočních oken - z něj trochu vylézá rez, což se bude muset opravit. Taky jsme v něm našli pár dírek skrz, neodborně spravovaných. Ty se budou muset zakytovat a přestříkat. Celkově je na tom ale karosérie dobře, vždyť už jí je 27 let. Horší je to se střechou. Ta má dvě záplaty a zřejmě do ní trochu teče, strop je ohavně flekatý. Ale přátelé - koho by na kabrioletu zajímala střecha? Kabrio je do krásného počasí, na výlet pro jednoho až dva pasažéry, kdy je evidentní že pršet nebude. Na déšť a výlety s rodinou mám plechové Ritmo a na dovolenou kombíka. Co jsem tak zjistil, tak vyladit nebo vyměnit bude potřeba spojka a to je zatím vše, zbytek se ukáže. Jedna z velkých nevýhod tohoto kabria je, že složená střecha zabere úplně celý kufr, přičemž kastlík u spolujezdce není zamykatelný. Takže určitě můžu zapomenout na to, že bych nechal ve zlodějském Česku, plném chmatáků a dalších šmejdů stát kabriolet se staženou střechou třeba před krámem a šel nakoupit. Za jízdy nejde nic nechat ani na zadních sedačkách, protože by to uletělo.
Auto je - jak se na správný kabriolet sluší - dvoudvéřové. Čili za základ posloužilo třídvířko, které Bertone uřízl a domyslel střešní vixlajvant. Z toho logicky plyne, že přední sedačky jsou sklápěcí, aby se mohlo nastoupit i dozadu. Ze dveří uřízl rámy oken, což je velice efektní. Všechna čtyři boční okénka jsou spouštěcí a zabarvená do zelena. Auto je stavěné ještě podle starých specifikací, čili má jen jedno vnější zrcátko. V souladu s tehdejšími evropskými předpisy je uprostřed rozvoru mohutný ochranný oblouk. A právě podle něho dostalo autíčko přezdívku: když se stáhnou boční okna, ční ten oblouk tak, že vozítko vypadá jako kyblík, jehož je ten oblouk držadlem.
Střecha je z nějakého tlustého šusťáku a skládání je mechanické. A je také velice svérázné: napřed se jako u každého kabria odhákne od rámu předního okna. Pak se neuvěřitelně bizarním způsobem otevře víko kufru (neotvírá se nahoru, neotvírá se dokonce ani dolů jako u Malucha. Ono se otevře trochu nahoru a pak se celé jakoby sešoupne přes zadní nárazník, je to vidět na jedné fotce), přičemž vyrobené je z laminátu. A pak se rozepnou dva ZIPY (ano, čtete dobře) kolem zadního okna a celá střecha se přehoupne dozadu a složí do kufru. Víko kufru se pak zase zavře a přes složenou střechu se dá koženkový kryt, aby za jízdy nerachtala ve větru. Ke střeše bych ještě napsal zajímavost: zadní okno je skleněné a má i vyhřívání. Zadní stěrač pochopitelně nemá.
Složením střechy se ale z podivného bachratého stanu na kolech rázem vyloupne hezké roztomilé autíčko.
Dnešní auta se samonosnou karosérií drží pohromadě systémem podlaha - sloupky - střecha. Protože ale Kyblík střechu nemá, bylo nutné nějak zařídit, aby se auto vlastní vahou nezbortilo. Oproti standardnímu třídvířku ho tedy příčně drží zmiňovanný oblouk, podélně pak byly do podlahy navařené mohutné výztuhy ve tvaru písmene X. A mohutné v pravém smyslu toho slova - kolem prahů jdou roury jak od ropovodu a pod sedačkami je pevnostní podlahová plošina, která vystupuje v interiéru a celkem dost o ní víte, ubírá místo pro nohy. To je kromě kufru bohužel další daň komfortu posádky. Ale kdo by to Bertonemu neodpustil? Nějak to prostě vyřešit musel. Podlaha je docela vydutá i pod auto a díky tomuhle bachratému břichu má kabriolet jinudy vedený výfuk, než standardní plecháč.
Ještě nevím, co udělám s nárazníky. Zadní je šedý, přední také, ale přestříkaný na černo. Dělaly se jak černé, tak šedé nárazníky, takže buď jeden odbarvím, nebo druhý přestříkám. Se šedými by mi přišel Kyblík zajímavější, zas to ale nebude hrát s černou střechou.
Silné stránky
Šarm, šarm, šarm. Je to malá roztomilá hračka
Slabé stránky
- Náchylnost ke korozi
- Kroucení karosérie
- Překážející výztuhy v podlaze, daň za to že auto drží pohromadě
- Absence kufru
- Chatrná střecha podivné konstrukce
- Schránka se nedá zamykat
- jako u jiných ritem - spínací skříňka, která je vlevo, přičemž klíčkem se točí proti řidiči. Je to neskutečně nepohodlné a navíc tam vadí plasty kolem volantu.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Výborné zkušenosti: autoservis Jiří Dvořák v Praze 6 (veškeré opravy, mechanické, elektrické i klempířské). Renovecars Vestec u Prahy (rovnání promáčklin bez poškození laku). Velmi špatné zkušenosti: autorizovaný servis Jaguaru v Motole.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto jsme vydražili na eBayi a s majitelem se domlouvali po emailu a telefonu v němčině. Když jsme přijeli na místo, zjistili jsme, že mluví i anglicky a o to to bylo snažší. Přístup velice korektní, nic nám nezatajoval, ochotně na všecko odpovídal a ještě nám k autu přidal sadu elektronů a dvě kompletní výfuková potrubí grátis, o kterých nebyla původně ani zmínka. Navíc auto je 1000km po výměně oleje a brzdové kapaliny a 4 tisíce po rozvodech.
Novinky v recenzi
Nové plasty
Po letech přišel čas řešit hnusné plastové nárazníky, které se na Kyblíkovi nacházely. Přední byl kdysi přestříkaný na černo a barva se z něj loupala, zadní byl vyšisovaný a navíc rozbitý po bouračce. Úplně čirou náhodou se podařilo levně sehnat přední šedivý nárazník v česku a po nějakém pátrání jsem k němu dokoupil i nový šedivý zadní nárazník z Itálie, ten už tak levný nebyl. Nicméně včera se oba plasty na auto namontovaly, do nich se daly nová sklíčka a kabriu to fakt sekne.
Už vrčí.
Cheba bela v eletronce é třenáct z našeho podniko Katoda Olomóc...
Nejede
Po loňském fiasku, kdy auto zdechlo a odmítlo se dál pohybovat cestou na sraz v Itálii jsem se rozhodl neponechat nic náhodě. Koupil jsem komplet všechny díly zapalování nové. Cívku, kabely, svíčky, víčko a kladívka rozdělovače, kondenzátor. O víkendu nadešel čas na opravu. Sakumprásk všechno jsem to vyměnil, seřídil odtrh, nabil baterku, napumpoval benzín a... a nic. Nechytá. Ani si neškrtne. Pokrčování tedy další víkend, přizveme odborníky.
Darebáci v servisu Landroveru
Dal jsem opravit kapotu firmě, kterou jsem měl při cestě do práce. Je to nejmenovaný autorizovaný servis Jaguaru a Land roveru v Motole. Řekli mi že to udělají, že to bude stát asi 4 tisíce, ale že toho mají hodně a že to pro ně dělá nějaká externí firma a že si tak měsíc počkám. To mi nevadilo a nechal jsem to tam. Po týdnu jsem tam psal email, jestli už to ta jejich firma viděla. Přišla mi odpověď, že ano a že to půjde.
Uplynul měsíc a den, tak jsem tam volal. Chlap mi řekl: no ZROVNA VČERA jsme tu kapotu od nich přivezli zpátky k nám a není to hotové. Tak jsem se podivil, jak je to možný a chlap mi řek: prý to nejde, je tam dvojitý plech (na kapotě!). Přijeďte si pro to.
Tak jsem si pro kapotu dojel. Nejen že tam měsíc ležela a nebyla opravená, ale navíc byla poškrábaná (asi jim spadla, nebo jim spadlo něco na ní) a po naprosto neodborném pokusu o opravu, kde do ní zřejmě klepali zespodu, na ní byl prasklý lak.
Nic jsem jim nedokázal, bylo to slovo proti slovu, ale nas*aný jsem byl až na půdu.
Včera jsem kapotu vzal do Renovecars ve Vestci u Prahy, byla tam do odpoledne, krásně jí srovnali a stálo mě to tři tisíce.
Takže: Renovecars ve Vestci můžu každému jenom doporučit, jsou rychlí a profesionální a jaguáří / landroveří autorizák v Motole ať vezme čert!
Kapota
Dneska jsem svěřil přední prohnutou kapotu odborné firmě, která rovná promáčkliny (např. po kroupách). Říkali že by to mělo jít spravit, cena bude kolem tří tisíc, ale bohužel si na to asi měsíc počkám, protože právě řeší následky nějakého toho krupobití. Tak uvidíme jak se předvedou.
Fatální selhání v nejhorší dobu.
Kyblík jsme čtvrt roku připravovali na sraz Fiatů Ritmo, který byl naplánovaný na poslední prázdninový víkend v severním Tyrolsku. Nenechali jsme nic náhodě, auto jsme prolezli skutečně pečlivě, aby všechno mohlo proběhnout bez problémů a s nejvyšším možným komfortem. Schválně jsme např. vyměnili zadní tlumiče, futra v řízení aby nebouchalo, zadní brzdy komplet (protože Alpy), saharu chlazení a další spousty a spousty drobností typu parkovací světýlka, checkpanel, zásuvka zapalovače a další. Tři týdny před akcí přišla rána osudu v podobě havárie, když to za mnou nedobrzdilo auto. Ale i to se nám povedlo včas dát do pořádku. Nově udělaná i geometrie obou náprav, zabalená spousta náhradních dílů na cestu, myslel jsem i na takové věci jako je správná barva bezpečnostních vestiček. Ráno v den srazu jsem v pořádku nastartoval, ujel 4 kilometry a.... a šlus. Auto nejelo. Auto zastavilo, rozsvítily se kontrolky a tím to zhaslo. Hned mě napadlo, že to bude cívka. Tak jsem jí vyměnil, nastartoval a... a ujel sotva dalších 300 metrů. Výkon nikde, střílení do výfuků, odpadání postupně jednoho, dvou i tří válců a opět stop. Zkusil jsem vyndat svíčky, jedna mi praskla v ruce. Druhá byla utažená na krev a při pokusu o demontáž jsem si roztrhl ruku. Dvě hodiny jsme se snažili závadu lokalizovat a odstranit, ale neúspěšně. Nakonec se začalo kouřit z rozdělovače a v ten okamžik jsme to vzdali. Auto skončilo na vleku a po tříhodinovém zpoždění do Itálie odjelo naprosto bez příprav náhradní Ritmo, o čemž píšu v jeho vlastním profilu. Z toho plyne poučení že moc péče prostě škodí.
Geo
Geometrie stála 900,- protože se dělala nejen přední, ale i zadní náprava. Hnuté to bylo prý celkem o dost, zadek o tři podložky. Je to zajímavé, na jízdních vlastnostech to patrné nebylo. Snad jen předek - když byl v plném rejdu, kola "lehla" a na krajních limitech šel volant extrémně lehce.
zas trošku pokrok
Opravené řízení, vyměněné zadní tlumiče, spravená sahara. Zbývá geometrie předních kol, zprovoznit zásuvku zapalovače a v září srovnat (a zřejmě nalakovat) přední kapotu a odstranit závadu v otáčkoměru, která přepaluje indukční cívku.
Narovnání
Dneska auto přijelo od klempíře, který vytáhl nabouranou podlahu v kufru a zadní čelo. Cena 4 tisíce.
crash
Nějaké smolné období. Předevčírem se mi za jízdy začalo pálit rádio a včera mi shořela cívka. Prostě fiatí elektrika. Ale dneska mě nabrala zezadu fabie a za to už italové nemůžou. Typická situace, pán nedobrzdil v koloně a narazil mě na kiu přede mnou. Škodovka a korejec měly zmačkané espézetky, já mám promáčklinu v kapotě, zničený zadní nárazník a ohnuté zadní čelo. Nebyl by to takový problém, kdyby za 14 dní nebyl Ritmo sraz v Itálii, na který jsem se s autem chystal.
nějaké ty opravy
Zadní brzdy skřípaly jak když brzdí autobus, tak jsem dneska vyměnil pakny i bubny za nové Bremba. Zároveň s tím dostal Kyblík elektrony Borbet (viz foto), origo plechová kola začala být orezlá, takže půjdou na repasi. Vyřešeny nějaké problémy v elektroinstalaci, vyměněno zavěšení výfuku a diagnostikováno poškození na řízení, které se bude muset vyměnit.
Italian cars
Dneska jsme se účastnili srazu italů v Poděbradech. Navzdory nepříznivé předpovědi jsme vyjeli a bylo to fajn, počasí vyšlo a auto fungovalo pěkně. Teď ale stojí pod plachtou před domem a žene se sem bouřka, už není síla někam Kyblíka schovat pod střechu. Bude to poprvé co ho nechávám venku když je hnusně, doufám že se mu nic nestane. Ach jo, budu trpět.
Vyměnil jsem Kyblíkovi čidlo od sahary, uvidíme jestli to nějak pomůže problému s přehříváním.
Povzdech
Jsem za víkend najezdil se staženou boudou asi 500 kiláků na trase Beroun - Sedlčany - Havlíčkův Brod - Kolín - Praha. Potkal jsem za tu dobu dobrých 15 otevřených kabrioletů a ANI JEDEN mi neodpověděl na mávání. Jediný, kdo mi odpověděli, byli nějací dědové ve Willysu, které jsem předjížděl. Ach jo.
Windschott
Do kabrioletů obecně při jízdě dost fouká. Většině majitelů to až tak moc nevadí, ale pro ty, co nemají rádi průvan a přesto chtějí mít otevřené nebe nad hlavou, je tu záclonka zvaná windschott, která eliminuje turbulence a tím i vítr zezadu. Na Ritmo se bohužel žádný takový větrolam nedělá. Kamarád má ale jedničkového Golfa, windschott si na něj koupil a po přeměření a vyzkoušení jsem se rozhodl koupit si stejný. Nepasuje úplně přesně, je užší a má jinak upínací řemínky, ale nechal jsem ho podle vlastního náčrtku (viz galerie) předělat jednomu šikovnému krejčímu a nyjí padne jako ulitý (opět galerie). Včera jsem ho nasadil a vyzkoušel a v 80km / h, kdy dřív byl v autě průvan jak na kolotoči, je teď jízda příjemná a bez turbulencí. Hurá!
66666
- takového počtu najetých kilometrů dnes dosáhlo počítadlo.
Manuál
Dneska mi od předchozího majitele přišel milý dárek - originální manuál v němčině v deskách Bertone (viz galerie). Obsahují jak manuál k normálnímu plechovému Ritmu, který se dodával běžně od Fiata, tak 12stránkový obrázkový dodatek od Bertoneho, popisující především obsluhu a údržbu stahovací střechy. Desky jsou bohužel roztržené vedví a manuály taky nejsou v kdovíjakém stavu, ale i tak mě to udělalo velkou radost.
Prvních šedesát
letošních kilometrů, zároveň výměna nějakých hadiček, co za zimu zpuchřely, zjištění že baterka je K.O. a tak dále. Ale čirá radost z jízdy pod otevřeným nebem.
Asi poslední letošní projížďka
Protože bylo v neděli přes 20 stupňů, vzal jsem synka a jeli jsme se projet nahoře bez. Byla to asi letošní poslední projížďka a zároveň první na značkách. Slunce už ale nepálilo, takže jsme jeli jen pomalu, pár kilometrů a pustili si topení. Ale i tak to bylo moc pěkné.
Značky
Dneska jsem konečně, po skoro třech měsících, dostal na Kyblíka RZ. Bohužel na úřadě jsou pitomci a místo Bertone mi do OTP napsali Fiat, i když předtím opravovali žádost aby přesně seděla s techničákem, bylo v ní napsáno Bertone a o Fiatu v TP není ani zmínka. No co se dá dělat. Hlavně že máme značky a noty. Ale co teď s nimi, když už není počasí na ježdění...
Byrokracie
Dnes se mi konečně po dvou a půl měsících podařilo na úřad dostat přihlášku auta do provozu. Byla s tím neskutečná byrokracie a jen dneska mi to zabralo 3 návštevy magistrátu a jednu pojišťovny, přičemž pojištění jsem měl dávno vyřízené. Teď je míč konečně na straně úřadu, takže děj se vůle boží.
Pár fotek
zatím nebylo moc kdy fotit, furt je hnusně :(
MACZ
Dnes jsem se rozhodl auto zveřejnit.
První test
Prvních 250 kilometrů zkušebních jízd máme za sebou. Víkend na Orlíku Kyblíčka pěkně prověřil, zvládnul je spolehlivě. Pár nefunkčních věcí se našlo, ale samé drobnosti - jedna brzdovka, parkovačky, otáčkoměr, zapalovač. Celkově ale svězení super, auto jezdí svižně a tiše, dobře brzdí i zatáčí, jsem spokojený.
Spojkové lanko
19.8.2010 - Spojkové lanko
jsme opravili, konečně jsem se aspoň pár kilometrů (byť nelegálně) projel. Jede to krásně a protože je to lehoučké, tak to i úžasně brzdí. Z výfuku ale jde bílý kouř, doufám že to nesignalizuje nějaké problémy s vodou. Kdo ví co v tom je ovšwm za benzín, skoro pět let to stálo. Natankoval jsem tam za pětikilo a uvidíme.
Výfuk
Včera jsem měnil celé výfukové potrubí i se svody, protože původní jsem urthl při nakládání na trailer. Při té příležitosti jsem zjistil, že na autě je přibastlený katalyzátor (viz fotka), a to docela dost profesionálně. Bohužel jsem ho ale musel sundat, protože jinak by tam nešel dát jiný výfuk. Škoda, no. Výměna výfuku byla práce na chvilku, když jsem ale chtěl sjet z rampy, prasklo spojkové lanko a auto se tak znepojízdnilo. Zaplaťpámbůh že se to aspoň stalo takhle na dílně.
Značky
Je půlka srpna a já jsem se dozvěděl, že krajská testace, nutná ke získání zelených RZ, bude hotová nejdřív někdy v půlce září. Pak letím na dovolenou do zahraničí. To znamená, že letošní sezóna je pro Kyblíka asi ztracená a já s ním letos prostě nevyjedu. Je to supr pocit, přivézt si vůz a na rok ho postavit do garáže bez možnosti byť jen pár kiláků se svézt. Úplně mi to zkazilo radost z toho auta :(
Vlastní garáž
Kyblík dostal garáž po Sikytovi, kterému jsem najal jinou, s elektřinou.
Přidat názorDiskuse: Fiat Ritmo Bertone Cabrio 138AS Super 85
- Re: Pecka 07.03.2013 10:46 Stejsn
- Pecka 07.03.2013 07:24 Sleeper
- Re: Kurnaaa 07.03.2013 07:22 Sleeper
- Kurnaaa 09.12.2012 21:53 automobilista1972
- Taky pěkné 06.10.2012 17:34 Sonny Crockett
- Krááása.. 08.08.2012 21:21 Stejsn
- Krááása.. 08.08.2012 12:55 Dave 11
- Re: Re: Pecka 28.07.2012 22:09 Stejsn
- Re: Pecka 27.07.2012 22:45 KubikCv
- Pecka 26.07.2012 23:43 Stejsn
- Pecka 26.07.2012 21:47 KubikCv
- Re: OMG 15.07.2012 17:15 Stejsn
- OMG 13.07.2012 14:39 marana
- Gratuluji 13.07.2012 13:54 vrkuboy
- Ritmo 04.07.2012 20:34 Daniel
- Re: Ritmo - Nové Uno 10.11.2010 13:01 Stejsn
- Ritmo - Nové Uno 07.11.2010 08:02 lrotrekl
- Fiaťák! 06.09.2010 15:15 Vencos
- Re: Auto... 23.08.2010 12:43 Stejsn
- Auto... 23.08.2010 12:00 Aspire
Další vozy značky Fiat
-
Fiat Ritmo (1982) Majitel: Stejsn
Přidáno: 1.9.2009 347 Majitel 9.71 Uživatelé
-
Fiat Ritmo (1983) Majitel: parkoviště
Přidáno: 3.1.2008 4010 Majitel 9.25 Uživatelé
-
Fiat Bravo (1996) Majitel: Abarth.js
Přidáno: 12.9.2012 159 Majitel 9.96 Uživatelé
-
Fiat 500 (1971) Majitel: tomike
Přidáno: 18.11.2008 8710 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Fiat Bravo (2008) Majitel: scooter_x (AlkoholixXx)
Přidáno: 3.7.2008 1099 Majitel 9.92 Uživatelé