Recenze
Technické info
Přezdívka auta Volkswagen Passat Rok výroby 1996 Koupeno ojeté najeto [km]:370000 palivo: nafta počet válců: 4 objem [cm3]: 1896 výkon [kW]: 66 maximální rychlost [km/h]: 180 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Kula".
Univerzál. Jinak nemohu popis Passatu B4 Variant uvést.
Na začátku mého vybírání byla přibližně následující představa: Kombi, ve kterém budu moci při cestování přespat, spolehlivost, příznivá spotřeba, bezpečí, cena. Věřte nebo ne, ale tohle vydařené VW to vše splňuje. Proč? Pokračujte ve čtení, ke všemu se dostanu.
Je namístě, abych uvedl, že jde o mé první auto. Zdali to mělo nějaký vliv na výběr, to nevím. Jisté ale bylo, že jsem hledal solidní auto, ve kterém bych se nemusel bát jezdit. Měl jsem krásnou možnost pořídit si Rover 75. Týden, který jsem měl na vyzkoušení jsem si báječně užil. Naftový 2l od BMW jezdil za 5.5l nafty, pohodlí ale především jízdní vlastnosti mě opravdu bavili. Bohužel, tvrdá, opravdu tvrdá spojka a představa, že by bylo dobré v autě spát mě donutili od koupě ustoupit. (Můj otec s R75 jezdí dodnes a věřím, že je rád, že nemusí hledat nějaké nové auto)
Začalo tak tedy hledání naftového kombi, které by se cenově vlezlo do částky přibližně 50 tisíc korun. Sledování diskuzí a vyhledávání informací o autech, která mě zaujala mě vždy od koupě odradili. Např: Renault Megane - dnes a denně a snad všechny všech v servisu, Ford Escort combi s nafťákem - praskání hlavy válců a mohl bych pokračovat.
Pak jsem si řekl, takový Golf III Variant s PD 1.9 TDI by nemusel být špatnou variantou. ALE. Ceny, za které chtěli majitelé za jejich auta přesahovali lec kdy částku 70 tisíc! Za kus plechu z roku 1996, s jedním airbagem a najetými 250 tisíci je to slušná rána. Golfík a jeho aura je hold silná káva. Samozřejmě, byli zde i kusy v relaci 30-40 tisíc. Na jeden z takových jsem se jel i podívat. Jistý menší autobazar v Dolních Měcholupech nabízel jednoho, který se postupem času, který jsem ho sledoval, zázračně omlazoval z 250 přes 180 na 120 tisíc kilometrů. Zároveň klesala i cena. Zvědavost, doplněná však obezřetností mě donutila se jet na auto podívat. Zkrátka, cena byla pochopotelná. Auto nemělo prahy. Ve zbytcích toho, co bylo nosnou konstrukcí karoserie byla narvaná a navrtaná guma a turbo zpívalo. Pravděpodobně umíráček. Něco mi to auto ale dalo. Konkrétně zjištění, že Golf je malé. Strašně malé auto a mé 2 metry tam nenarovnám pohodlně.
Stále a stále však nepřicházela idea koupit si Passat. Ta přišla jednoho pátečního odpoledne, kdy jsem v práci surfoval internetem a na bazos.cz objevil nabídku Passatu Variant, na Praze 7 stojícího. Byli dvě odpoledne, kdy jsem volal, zda nabídka je stále aktuální. Byla. Tentýž den, v 16:00 jsem si už Passata zkoušel. Bílé kombi s trochu poškrábanou karosérií ale bez zrnka rzi. Uvnitř celkem ošahané ale nepoškozené. Motor byl můj ideál, 1.9 TDI 66kw. A cena? 29 900,-.
O autě se teď trochu rozepíšu. Vyroben byl v roce 96, prodán v ČR a uveden do provozu ale až v roce 99. Proč, to nevím. Další záznam v TP byla změna majitele. A to po krátké době po uvedení do provozu. Další změnu majitele prodělal po několika mála letech. Stěhováním z Moravy do Prahy. A poté jsem auto koupil já. Ano, jsem 4 majitel.
Tachometr ukazoval celkem realistický údaj o najetých kilometrech. 353 tisíc kilometrů. To se v době 10 let starých aut s nájezdem 70!!!tisíc zdá jako šílené číslo. Stav interiéru a nějaký ten škrábanec dávali hned smysl. To, kolik auto má ale najeto není důležité. Důležité je, zda do něj někdo vložil nějakou tu korunu a to, co se musí vyměnit vyměnil. Auto dobře brzdilo, v řízení nebyli vůle a spojka měla plynulý záběr bez prokluzů.
Co ale motor? Ten najeto 353 tisíc neměl. Byl podle prodejce měněný. Současný má mít údajně 130-140 tisíc km. Udaji není důvod nevěřit. Proč, k tomu se dostanu později. Původní motor to vzal, když karosérie měla nájezd 270 tisíc. Poté došlo k výměně. Motor jako takový by měl mít měněné rozvody a to za stavu 330 tisíc km(v rámci karosérie). Teď, po 9 tisících kilometrech, dva a půl měsících od koupě mohu říct, že motor šlape jako hodinky. Startuje ihned, z výfuků žádný temný kouř a to ani když se tomu trochu více naloží. Jistě, něco málo ale oblaka dýmů se nekonají. Stačí 2 minuty klidnější jízdy a teplota už se dostává na provozních 70 stupňů celsia, při klidné jízde se drží na 80 a při svižnější, zvlášť ve městě a nebo při rychlosti vyšší jak 130km/h se dostává na 90, odkud už nikam dál, přesně tak, jak by měla, nikam nestoupá. Auto jsem koupil s pěknými zimáky a ty jsem se rozhodl za léto vyjezdit. Spotřeba je ale na zimácích i tak velice sympatická. 5 litrů nafty. Např. nájezd 1400km na 70 litrů nafty nebo 14 litrů na 320km. Olej byl měněn podle stítků na motoru 1000km před koupí. Podle toho, že jsem v přihrádkách v kufru našel poloprázdné lahve Helixu a měrka ukazovala správně množství oleje, ve kterém nebyli žádné napálené karbony, nebyl opět důvod tomu nevěřit. Problém do budoucna může způsobit startér, který po nastarvonání tak nějak zařehtá. Prodejce tvrdí, že předchozí majitel tento problém měl s autem po výměně motoru už delší dobu. Nikdy se ale nestalo, že by motor nenastartoval. Člověk, se kterým jsem problém konzultoval dělal do auto 40 let (ahoj dědo) a je si jistý, že jde o brzdičku ve startéru, která není promazaná. A jak to jede? Nijak oslnivě ale loudal to není. 66kw je 85 koní. Na druhou stranu kroutící moment stačí k bezproblémovému rozjetí plně naloženého auta.
Karoserie: Je na ní podepsaná Praha. Na druhou stranu, mít krásný lak, který zdemoluje dement s klíčem, tak to je něco, co by mě vadilo daleko víc. Důležité ale je, že nikde není rez. Nic není shlilé. Všechna těsnění dveří těsní, nic nikde neklepe. Stěrače stírají, ostříkovače stříkají. Všechna světla fungují. Je milé, že auto, co najelo 360 tisíc kilometrů nemá žádnou disfunkci.
Podvozek: Krom lehce stočeného volantu na levou stranu, pravděpodobně sklouznutého na tisícihranu je podvozek jednoznačně servisovaný. Už první můj test tlumičů, kdy jsem najel cca 25-30km/h na retartér ukázal, že tady investovat nebudu zatím muset. Nepřišla žádná rána, žádný odskok nebo houpání. V ramenech vůle necítím. Samozřejmě VW gumovost ano. To do kvalit řízení R75 má velice daleko. Během jízdy si i celkem libuju z pohodlí. Není to nic měkkého ale tlumení nerovností mi vyhovuje.
Interiér, prostor a výbava: Spojím tyto položky dohromady. Interiér ošahaný, volant omakaný, sukýnka řadičky ošoupaná. Sedačky ale mají stále dobrou výplň a nejsou nikde potrhané. Jsou i po 15 letech čisté. Sem tam šmouha na tapecíru stropu. Mile překvapili pedály. nesešlapané, vzhledově užívané ale stále s hlubokou perforací. Mimochodem, zvykl jsem si na ně okamžitě a jedinkrát jsem nezaváhal při pohybu nohou. Přikládám to samozřejmě své šikovnosti:) ale auto na tom má jiště konstrukční podíl. A teď k výbavě. Klimatizace, co chladí ale po vypnutí se někde otevře kanál asi. Nebudu používat do doby kompletního vyčištění. Posilovač řízení. Je hydromechanický. To mám velice rád, raději než elektrický. 2x Airbag a nakonec ABS co funguje. Jednou jsem se trochu sklouzl při brždění z kopce na namoklé dlažbě a pedál se rozvibroval. To je z výbavy vše. Myslím, že mám to nejdůležitější, co bych určitě měl ve výbavě mít. Kličky na otvírání oken jsou sice trapné a ty mé prapodivně skřípají, když okno stahuju ale co bych chtěl za 30 tisíc korun? Do auta jsem si dokoupil to nejsociálnější autorádio značky Sencor. Připojil na iso konektor během 10 minut a poslouchal. Čtyři reproduktory fungují. Jen pro detail, autorádio stálo tisíc korun, nemá CD mechaniku ale zato má line-in vstup, usb a čtečku karet. Co si víc přát? Jen aby vypadalo nenápadně? To je, hranaté tlačítka bez známky pokusu o design, černá barva. Fér. A co prostor autě? Vyhovující. Místo je všude a já si mohu lehnout do složeného kufru a vyspat se lépe než ve stanu. Jen ve předu nikde nenaleznete moc prostoru na ukládání věcí. Zcela absencuje uzavíratelná přihrádka. Jedinou výtku mám k sedačkám. Nejsou to žádné oldschool sedáky ale ještě to nejsou současná anatomická sedadla. Chyběla mi podpěra v oblasti kříže. To jsem vyřešil polštářkem z Ikea, který za 50 korun zbavil má záda bolesti, která přicházela po ujetí sta kilometrů v kuse.
Investice a problémy?
Osobně chystám investici do všech filtrů a seřízení kladky na klínovém řemenu, který při chladném ránu semtam zahvízdá. To se bude dít při výměně olejů v 363 tisících. Zatím jsem na autě udělal dva servisní úkony, které jsem zvládl sám. První bylo dolití chladící kapaliny G11 (modrá). V prvním horkém dnu někdy v květnu se rozblikala po dlouhém pojíždění na magistrále kontrolka chlazení. Kapalina byla cca. 5cm pod ryskou minima. Po dolití za horka jsem po vychladnutí doléval ještě asi 1cm kapaliny. Měsíc a půl, přes 3 tisíce km a hladinka je stále na stejné úrovni. Zprvu jsem se bál úniku. Druhou věcí je uříznutí jedné koncovky výfuku od tlumiče. Podvozek jako takový je v pořádku ale svár tlumiče a koncovky uhnil a koncovka vysela na hrazdě za druhou koncovku. Protože už nebyla na tlumiči a já se bál, že by hrazda nemusela vydržet a tím by koncovka upadla, tak jsem hrazdu uřízl flexou. Hrazda si flexou říct nechala ale byl to zcela zdravý 4mm plech.
Tak vidíte, za 30 tisíc si můžete pořídit příjemné, velké, spolehlivé a ekonomické auto, které Vám nebude přidělávat žádné vrásky. Co mě napadá závěrem? Respekt VW, Passat B4 Variant je vážně vydařené auto. Mám ho rád.
Pro zajímavost podělím se z krizovou situací, kterou jsem já ale i auto ustálo dobře. Často si kontroluji situaci kolem sebe a za sebou. Jel jsem z Hradce Králové směrem na Prahu po D11, akorád jsem se podíval jak to kolem vypadá a zaplať pánbůh dobře. Sekundu na to z pravé strany krajnice vylétl sokol a kdybych řízeně necukl s volantem, měl jsem ho v klíně. Ano, jsem blbec, nemohl jsem vědět, jak se auto zachová, protože to cuknutí bylo pořádné, nemusel jsem to vůbec dobře ustát a mohl jsem někoho ohrozit ale protože jsem věděl, nebo si alespoň byl téměř jistý, že tím manévrem nikoho neohrozím, tak jsem cukl. U levého sloupku jsem se stihl podívat sokolovi do očí. Cukl jsem do prava. Auto se zahoupalo a s lehkým kontra se hned vrátilo do pevné stopy ale ..... není to tunu vážící japonec s těžištěm u asfaltu. Je to celkem vysoké a přeci jen konstrukčně starší auto. Houpalo pěkně.
Silné stránky
Motor - spotřeba. Je to prostě ten legendární 66kw TDI
Prostor - už jsem dělal i párkrát stěhováka na kšeft
Cena - za málo peněz, mnoho mnoho muziky
Spolehlivost - ok, semtam škrábanec, je to omakané ale to auto se dá servisovat za pár korun a i při nájezdu 360 tisíc může jezdit jako za mlada.
Výhled - akvárium hadr
Slabé stránky
Pro někoho vzhled. Ano, Passat b4 sedan je opravdu ošklivé auto. V kombi a zvlášť v té bíle nevypadá zase až tak špatně. Mě dokonce svojí strohostí přitahuje. Je mi to sympatické. Nejsem vyznavačem některých barokních kudrdlinek.
Řízení by mohlo být přesnější. Sem tam to prostě rovnáte. Ve středu rejdu je dost necitelné ale dá se to odtušit a člověk i bez té zpětné vazby ví, co se bude dít.
Pozor! na rally to určitě není. Viz. má krizovka
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
nou problemo. ťukám si do čela (dřeva)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Zvláštní chlapík, kterému zavřeli autobazar na kulaťáku a tak mu auta semtam stojí po Praze. na druhou stranu ale jako podvodník nepůsobil. Překvapil řadou zajímavých poznámek mimo téma ale hlavně. Prodal mi dobrý auto. Takže palec nahoru.
Další vozy Volkswagen Passat
-
Volkswagen Passat (2011) Majitel: peter21
Přidáno: 30.4.2013 609 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Volkswagen Passat (2005) Majitel: parkoviště
Přidáno: 17.11.2008 1710 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Volkswagen Passat (2006) Majitel: talio2
Přidáno: 24.2.2012 528 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Volkswagen Passat (2006) Majitel: Teil
Přidáno: 23.5.2011 199 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Volkswagen Passat (2004) Majitel: parkoviště
Přidáno: 7.7.2009 78 Majitel 9.89 Uživatelé