Recenze
Mazda MX-5 NB FL
Technické info
Přezdívka auta Mazda MX-5 Miata Rok výroby 2003 Koupeno ojeté najeto [km]:31000 tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1840 výkon [kW]: 107 / 150 * kroutící moment [Nm]: 168 / 230 * počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 / 16 * pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 8.5 / 8.5 *
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Joe_ST".
Mazda MX5 je vybavena samonosnou karoserií typu otevřený roadster se dvěma sedadly pro posádku. Skelet karoserie se vyznačuje vysokou odolností proti zkrutu jak v podélném tak v příčném směru. Vůz byl od prvopočátku navržen jako otevřený, což se promítlo na konstrukci podlahové skupiny, která je vysoce pevná a na rozdíl od kabrioletů odvozených z klasických vozů typu hatchback jako VW Golf Cabrio nebo Peugeot 205C se ze svárů neozývá praskání a vrzání tak typické pro levnější otevřené automobily. Automobil má dnes již klasickou koncepci, motor uložený vpředu podélně a kardanovou hřídelí je točivý moment veden k poháněné zadní nápravě. Rozložení hmotnosti je blízké ideálnímu poměru 50:50 na nápravy.
Jako základní motorizace byl použit motor typu B6 o obsahu 1598ccm s rozvodem OHC a dvěma vačkovými hřídely v hlavě válců tedy DOHC. S vývojem vozu byl spjat i vývoj motorů a tak po první verzi s výkonem 114 koní se v roce 1993 objevil pod kapotou i motor BP s obsahem 1839ccm a výkonem 128 koní tento motor byl převzat z Mazdy 323GT. Motor 1.6i se vrátil v roce 1995, ale se sníženým výkonem na 90 koní, a to pouze z důvodu dosažení většího výkonového odstupu motoru 1.8i ten měl od roku 1995 výkon 133 koní. S touto motorovou konfigurací se model NA přestal vyrábět a pro nový model NB se v roce 1998 objevila dvojice
přepracovaných motoru B6 a BP, motor s objemem 1598 měl výkon 110 koní, ale oproti původním verzím měl lepší průběh točivého momentu. Osmnáctistovka měla výkon lehce přes 140 koní, tyto změny byly docíleny přepracování sacího a výfukového potrubí a lepším managementem motoru. Verze 1.8 má od roku 2001 sekvenčí časování ventilů a výkony od 139 (s automatickou převodovkou) až 146 koní ve verzi 1.8i Sport.
Převodovka je 5-ti stupňová s přímým řazením, řadící páka je přímo součástí převodové skříně a to zaručuje absolutní přesnost volení jednotlivých převodových stupňů a minimální dráhy nutné k zařazení. V roce 1999 se ve výročním modelu 10th Anniversary poprvé objevila převodovka 6-ti stupňová. Ta je od roku 2001 jako volitelná součást výbavy. Stejně tak měl model Anniversary v zadní nápravě zabudovaný diferenciál se zvýšenou svorností TORSEN. Ten se i po té stal sériovou výbavou pro modely s motorem 1.8i.
Konstrukce podvozku Mazdy MX5 je mezi běžnými vozy velmi neobvyklá, jedná se o nezávislé zavěšení všech kol na dvou lichoběžníkových ramenech. Tento způsob zaručuje velmi stabilní chování podvozku a téměř dokonalou nastavitelnost. O pérovaní se starají vinuté pružiny na každém kole, plynové tlumiče jsou standard od roku 1990 a obě nápravy jsou stabilizovány příčnými stabilizátory typu Torsion. Podvozek je skutečně největší devizou tohoto vozidla a při průjezdu každé zatáčky Vám Miata říká, že její podvozek je navržen na závodní dráhu.
O zkrocení výkonu motoru se stará brzdová soustava, která obsahuje 4 kotoučové brzdy, vpředu kotouče s vnitřním chlazením na zadních kolech jsou kotouče neventilované. Prví generace Miaty měly brzdy odlišné, pro roky vyroby 1989-1994 platí rozměry kotoučů:
přední: 236mm x 18mm ventilované
zadní: 231mm x 9mm plné
od roku 1994 jsou rozměry větší:
přední 254mm x ??mm ventilované
zadní 251mm x ??mm plné
ABS bylo možno objednat jako příplatkovou výbavu a jeho dostupnost byla odlišná podle modelu a země kde se MX5 prodávala.
Velmi důležitou součástí výsledného chování Miaty na silnici jsou kola, vzhledem k velmi citlivému podvozku je výběr kol velmi delikátní záležitostí. Výběrem nevhodných kol se může chování vozu velmi pokazit.
Sériové rozměry jsou zde:
od roku 1989 do roku 1994 : 14" 185/60R14 na ráfku 5,5JJ nebo 6JJ 14
po roce 1995 se vozy osazovaly koly: 15" 195/50R15 na ráfku 6JJ 15 to v případě motoru 1.8 pro 1.6 zůstávala kola 14"
Od roku 2001 pro generaci NB-Fl a motor 1.8i je běžný rozměr 205/45R16 na ráfku 6,5JJ 16
Originální hliníková kola dodávana automobilkou jsou pověstná svou nízkou váhou, ta má vliv na snížení hmotnosti neodpružené hmoty.
Silné stránky
ovladatelnost, bajecna trakce, sviznost...bezporuchovost a ZOOM ZOOM :-)))))
Slabé stránky
podvozek odskakuje na nerovnem povrchu v zatackach. Otazka, zda-je je to chyba auta nebo spatne silnice :-))))
nekteri majitele s postavou vetsi nez 190cm si stezuji na stisneny prostor, ano kokpit je opravdu tesny a idealni je velikost do 180cm a pokud mozno stihle postavy :-)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
velmi dobry, poruchy - 0, opravy - 0, jen bezny servis.
servisovano Mazda TABOR Wagnerova. Dalsi dve tri mazdy mam od Wagneru Tabor a je to servis a prodej na jednicku ;-)))
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto bylo koupeno v Nemecku. Ojete a odrene.
JR upravy
na voze je nekolik zasadnich uprav, podvozek je vybaven regulovatelnym podvozkem TEIN s regulaci tuhosti a svetle vysky automobilu, stabilizatory Jackson Racing. Brzdy MOSS Motors STR, vrtane a slotovane kotouce + tvrde zavodni desky, pancerovane hadice. Kola 16" s pneu 205/45R16 (model MazdaSpeed MIATA, bohuzel ne original). V motoru nainstalovan mechanicky kompresor Jackson Racing s plnicim tlakem 6PSI a elektronikou PowerCard, doplneny o mezichladic stlaceneho vzduchu. Spojka ACT Organic clutch STAGE 1. Senzor tlaku oleje byl zmenen z DUMMY ON-OFF na opravdu fungujici ukazatel tlaku oleje.
nevim proc nefunguje ten odkaz na to VIDEO.. prosim juknete na www.miata.cz a tam to normalne bezi....
Novinky v recenzi
Auticko momentalne zimuje, pres zimu ho nepouzivam, jen v teplejsich dnech ho nstartuju a ujedu par km pro zaolejovani motoru a roztoceni lozisek v prevodovce, diferencialu a napravach. Tesim se na teploty nad 15C :-))
jinak z USA jsou objednany dalsi prvky pro doladeni, hlavni prinos bude AIR-to-AIR chladic za kompresor pro snizeni teploty vzduchu pred nasatim do motoru. Pak par drobnosti, budu informovat jak dopadne montaz + nejake foto.
trochu z historie:
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Mazda MX-5 NB FL
- 0-100 31.12.2009 10:26
- wow 29.12.2009 16:45
- 15C 27.03.2009 10:58
- Teda smekam 29.12.2008 13:31
- Tein 14.08.2008 22:43
- Re: intercooler 07.06.2008 00:11
- intercooler 05.06.2008 16:04
- Re: Podvozek Tein 13.05.2008 08:46
- Podvozek Tein 12.05.2008 22:49
- Re: Spojka ATC 21.04.2008 21:53
- Spojka ATC 19.03.2008 13:35
- Re: Zdravim kolegu :) 11.02.2008 19:01
- Zdravim kolegu :) 09.02.2008 12:11
- Re: 10 b. 06.02.2008 13:42
- Re: upravy 06.02.2008 13:41
- Re: parada 06.02.2008 13:40
- 10 b. 06.02.2008 13:33
- skvele 20.08.2007 15:22 OS
- upravy 20.07.2007 20:51
- parada 26.06.2007 10:05 mura11
- Re: rozpera 23.06.2007 22:36
- sorry - blby pripojeni... 22.06.2007 11:07
- rozpera 22.06.2007 11:06
- rozpera 22.06.2007 11:02
- parada 22.06.2007 00:33
- Re: Re: 8b 21.06.2007 21:14
- Re: 8b 20.06.2007 14:32
- 8b 20.06.2007 13:24
- Re: obrazky 19.06.2007 20:54 dave.zvaro88
- Re: obrazky 19.06.2007 18:30
Další vozy Mazda MX-5
-
Mazda MX-5 (2001) Majitel: _Peta_
Přidáno: 16.8.2011 2610 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Mazda MX-5 (1999) Majitel: riderhenry
Přidáno: 25.9.2007 6110 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Mazda MX-5 (2003) Majitel: parkoviště
Přidáno: 10.6.2007 4710 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Mazda MX-5 (2000) Majitel: ZuB103
Přidáno: 4.1.2013 29 Majitel 9.67 Uživatelé
-
Mazda MX-5 (1999) Majitel: froxic
Přidáno: 23.6.2017 49 Majitel 9.62 Uživatelé