Recenze
Kia Sorento 2.5 CRDi EX
Technické info
Přezdívka auta Kia Sorento Rok výroby 2003 Koupeno ojeté najeto [km]:105000 palivo: nafta počet válců: 4 objem [cm3]: 2497 výkon [kW]: 103 kroutící moment [Nm]: 343 maximální rychlost [km/h]: 170 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 441 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 9
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Tomasv".
Kia Sorento. Oficialne je na trhu znama jako SUV, coz znamena sportovni uzitkove vozidlo. Pokud vsak trochu upustime od oficialit a prihledneme k tomu, co se skryva pod poklickou, tak neoficialne se spise jedna o klasicky OFFROAD. Uz jenom tim, ze karoserie neni samonosna jak je to jiz dneska standartem, ale je usazena na klasickem zebrinovem ramu, ktery vozu zarucuje vetsi tuhost. Co se tyce pohonu Kia Sorento je osazovana dvema zazehovymi 2,4 a 3,5litru a jednim vznetovym 2,5 litovym motorem. Za benzinaky nemohu mluvit jelikoz ja jsem zvolil asi tu nejrozumnejsi variantu a tou je nafta. Motor o vykonu 103 kW neni zadny sportovec. Avsak neni narocny na stale razeni a proto je jizda velice kultivovana. Po te co jsem se naucil s timto autem jezdit, tak jsem se se spotrebou dostal lehce pod hranici 9-ti litru. To si myslim ze neni spatne pri pomysleni, ze samotne auto bez posadky a nakladu vazi pres 2 tuny. V Britskem motoristickem casopisu bylo majiteli oceneno Sorento jako nejlepsi auto pro tahani privesu. Pokud predpokladam, ze tim mysleli tuto motorovou verzi, tak z vlastni zkusenoti to mohu jedine potvrdit. Na dovolenou jezdime s privesem a musim vzdat hold souhre motoru a prevodovky. Jizda s privesem je velice pohodova a nevyzaduje zadne premlouvani motoru k nadlidskym vykonum. Tyto vozy jsou osazovany dvema systemy pohonu kol. Prvni a bohuzel jednodussi pohani pouze zadni napravu s tim, ze si muzete predni napravu pripojit rucne a to prepinacem vedle volantu. Druhy system je "permanentni" ctyrkolka. Permanentni jsem dal do uvozovek, jedna se o to, ze zde jiz nic neprepinate, ale o rozdelovani sily mezi napravy se stara elektronika. Z vlastni zkusenoti mi ale pripada,ze zadni naprava je stale uprednostnena. Posledni vec co se tyce pohonu je stejna pro oba vozy. Jedna se o redukci a uzaverku diferencialu. Tato je na ovladaci oznacena jako 4LO. Do teto pozice je treba prepinat pouze pokud je vuz v klidu a mate vyslapnutou spojku (plati pro majitele manualni prevodovky). Po zarazeni se aktivuje redukce a castecne se uzavrou diferaky. Auto pote jedne pomalu, ale pretahovat bych se s nim nechtel :-). Vysledkem toho vseho je, ze se auto chova v stredne tezkem terenu jako doma a nezalekne se nejakeho vetsiho hrbu a nebo kopecka. Jelikoz jsem si ho vsak nekupoval pro teren jedine co jsem zkusil byl lehci terenek a potom jeste dalnici D1 do Brna. Pokud vyjedeme z polni cesty a dostaneme se na asfalt, tak ten autu sedi dobre. Samozrejme si musi clovek srovnat v hlave, ze ma pod zadkem pres 2 tuny a tomu take musi prizpusobit styl jizdy. Na silnici je to proste masa zeleza, ktera se pohodlne sine vpred a jeji tereni schopnosti bohuzel ubireji cast vlastnosti klasickych vozu pri jizde po silnici. Velke pneu o siri 245 bohuzel vnasi do jizdy trochu hluku a na vyjetejch kolejich auto zacina mit tendenci k plavani. To vse je vsak velice dobre vykompenzovano prijemnym a dobre zarizenym interierem, ktery skyta vcetne automaticke klimatizace vse v elektrice, 6 airbagu, el. nastavitelnou sedacku ridice a kvalitni audio soustavu jiz v originale z vyroby. Dalsi takovou trochu "vychytavkou" je displej u stropu pred zrcatkem. Tento Vam ukazuje tri udaje, svetovou stranu na kterou prave jedete, nadmorskou vysku a tlak vzduchu. V oficialnich materialech se pise neco o tom, aby ste se vzdy meli moznost dobre zorientovat. V realu si myslim, ze jde jenom o takovou ptakovinku, protoze jedine co jde mozna spolehlive pouzit je smer kterym jedete a aktualni tlak, protoze vyska skace po 50 metrech a jeste kdyz jsem to zkousel, tak mi to blblo a nebylo to vubec presne. Ruku na srdce, ale me je vcelku jedno jestli jednu na sever a nebo na jih a jestli je zrovna tlakova nize. Skoda, na tomto displeji je tez pristupna funkce venkovniho teplomeru, ta je vsak nabizena pouze za priplatek, ktery predchozi majitel nedal. Tudiz pokud potrebuji zjistit venkovni teplotu, musim vzdy zmacknout cudl na ovladaci klimatizace a tato se obevi na displeji klimatizace, ale po par vterinach opet zmizi. Co se rizeni tyce posilovac je nastaven rekl bych tak akorat. Nekdo rika, ze je preposilovanej, ale me takto vyhovuje. Posez v sedackach je prijemny i v letnich mesicich, kdy interier velice lehce schladi rekl bych predimenzovana klimatizace. V zime zas pridavny bufik zajisti teplo jiz po par ujetych kilometrech. Na prednich sedackach je mista dost jak pro ridice, tak pro spolujezdce. Na zadnich sedacky se bez problemu a pohodlne vejdou tri cestujici. Pokud se zde vsak usidli pouze dva pasazeri, je jim nabidnuto hodne mista kolem sebe, pred sebou i na vysku. Jedina vec, ktera je na tomto voze nemila je obsah zavazadloveho prostoru. Diky koncepci vozu je kufr hodne vysoko, jelikoz pod podlahou je zavesena plnohodnotna rezerva a jeho obsah 441 litru je spise podprumerny. V podlaze kufru pod vyklopnym vikem jsou jeste dalsi prihradky, ktere bohate staci na uskladneni povinne vybavy, pumpicky a dalsich mensich veci co s sebou vozite. Maly objem kufru trochu kompenzuje samostatne oteviraci okno patych dveri. Pote muzete kufr zaplnit bezezbytku, avsak pak na to nesmite zapomenout a neotevrit cele dvere :-). S autem jsem jiz najel kolem 20 tis kilometru a zatim jsem nadmiru spokojen. Tento tip vozu mam rad a proto mi ani nevadi mensi naklony pri prujezdu zatackou a nebo houpani pri dobrzdovani u krizovatky.
Silné stránky
Pohodli cestovani
Predimenzovana klimatizace
Pohon vsech 4 kol (v zavislosti na vybave)
Otviratelne okno patych dveri
Odhlucneni motoru
Slabé stránky
Horsi dynamika motoru
Slabsi brzdy
Podprumerny zavazadlovy prostor
Pristup na zadni sedadla
Podsviceni budiku je bohuzel trochu zastarale a pripomina spise vozy 90-tych let
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatim nemam zadne zkusenosti. Jedine co jsem za tech 20 tis kilaku menil, byl klasicky olej v motoru a filtr. Tedko necham vymenit jeste olej v diferakach a nastrikat spodek. Jinak zatim zadna zasadni zavada se neobjevila
11/2008 - Nastrik spodku voskem, aspon to bude na chvilku trochu ochraneny pred korozi :-)
12/2008 - 125 tis. - Jiz delsi dobu jsem pozoroval neklid pri jizde. Konkretne se jednalo o drnceni, ktere bylo citit na volantu a neprijemne slyset hlavne pri prujezdu leve zatacky. Po konzultaci v servisu jsem nechal vymenit obe predni loziska v nabojich kol a problem byl vyresen. Opet si mohu vychutnavat pohodovou jizdu :-).
Další vozy Kia Sorento
-
Kia Sorento (2008) Majitel: Fabiánek
Přidáno: 18.9.2012 09 Majitel 9.52 Uživatelé
-
Kia Sorento (2004) Majitel: parkoviště
Přidáno: 17.3.2007 329 Majitel 9.10 Uživatelé
-
Kia Sorento (2006) Majitel: daňák
Přidáno: 2.7.2012 77 Majitel 8.94 Uživatelé
-
Kia Sorento (2021) Majitel: JirkaVejrazka
Přidáno: 19.10.2021 399 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Kia Sorento (2021) Majitel: Frinejm
Přidáno: 14.2.2022 129 Majitel 9.67 Uživatelé