Recenze
Ford Focus ST
Technické info
Přezdívka auta Fousek ST Rok výroby 2006 Koupeno ojeté najeto [km]:20000 palivo: benzin počet válců: 5 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2521 výkon [kW]: 166 kroutící moment [Nm]: 320 zrychlení 0-100 km/h [s]: 6.8 maximální rychlost [km/h]: 241 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 385 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 10
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "petrik".
Měl to být Mitsubishi Lancer Evolution VIII, ale nakonec jsem sáhl po komfortu a luxusní výbavě v podobě předohrabu s modrým oválem vepředu.
Před tím než se pustím do zkušeností a popisu vozu, stojí za zmínku historie a nějaké technické údaje o Focusu II ST.
Mezi tvůrce ostřejšího designu eSTéčka patří Chris Clements (šéfdesigner) a jeho Kanadsko-Americký kolega David Hilton. Spolu se podíleli na tvorbě exteriéru pro ST. Práci měli skutečně jednoduchou, jelikož nový Focus II má krásné tvary již v sérii a po zkušenostech s návrhem Focusu RS bylo o jednotlivých detailech rozhodnuto.
Jak by se mohli laici domnívat, tak design ST začínal od nuly a ne jen pouhým oplastováním stávající karosérie. Na začátku se objevila krychle, ze které se postupným návrhem a opracováním dostávala přibližná podoba ST. Sám David Hilton chtěl na voze více provokativních prvků jako například větší zadní křídlo (spoiler) podobné závodnímu stylu, ovšem nic takového by neprošlo homologací. I tak na ST najdeme krásné křídlo, které dodává dostatečný přítlak na zadní nápravu. Již ve fázi návrhu měli designéři jasno, ST budou zdobit dvě koncovky výfuku, které autu dodají jednak dostatečnou dravost a také splní účel. Nyní v ST najdeme skvěle naladěný výfuk, který po zahřátí krásně "buble a prská". Této skutečnosti však musela ustoupit rezerva, aby byl pod zadní částí kufru dostatečný prostor pro celý tlumič. Právě proto nalezneme v ST sadu pro opravu pneumatik a o rezervě se nám může jen zdát.
Strop interiéru vozu zdobí krásné černé čalounění, které se objevilo již v několika generaci starých Capri RS, pevné ovšem velice komfortní sedadla od firmy Recaro, hliníkové doplňky na budicích a řada odkládacích prostor. Dále zde také nalezneme sadu ukazatelů tlaku turba, oleje a teploty oleje. Vše je zabalené do kvalitních plastů, které nevržou. Při vstupu do vozu také zpříjemní nastupovaní dekorativní hliníková lišta s červeným nápisem ST.
Při výběru vhodného agregátu měl TeamRS téměř jasno a hlavně chtěl přijít s pohonnou jednotkou, která bude kombinovat sportovní ambice a také bude radost s takovým autem/motorem jezdit v každodenním provozu. V kategorii ostřejších dvoulitrů dnes nalezneme řadu různých motorů, jenž téměř všechny začínají na 200 koních. Jedná se především o TFSI motory VAG, Opel OPC, Honda i-VTEC a samozřejmě 4G63 od Mitsubishi. Na výběr tedy byl přeplňovaný 2litrový čtyřválec z předchozí verze FRS nebo přeplňovaný 2.5litrový pětiválec (od kamarádů z Volva). Čtyřválec byl od začátku vzhledem k nákladům jasným vítězem, ovšem TeamRS chtěl nabídnout minimálně 220 koní a to vše zabalené do dostatečné pružné jednotky, která se však bude moci také pyšnit nízkou spotřebou. Po vzítí všech pro a proti byl vybrán 2.5litr původem z Volva, který zabírá vskutku velký prostor pod kapotou a když si uvědomíme, že je třeba umístit také Intercooler (chladič stlačeného vzduchu), motorový chladič a další provozní náplně, tak není v motorovém prostoru téměř místo. Samotná pohonná jednotka byla odladěna na 95ti oktanový beznín. Díky pomoci čidel klepání a chytré řídící jednotce lze z motoru při použití 100oktanového benzínu dostat hned několik koní navíc. O dohled nad motorem se stará již zmíněná "chytrá" řídící jednotka Bosch ME 9.0, která se nachází přímo v sání a dochází tak k jejímu chlazení. Uvnitř motoru byly vyměněny také vačky doplněné jiným časováním, pevnější písty, jiné vstřiky a řada dalších věcí. Bohužel však díky přeplňování ztratil pětiválec trochu toho krásného zvuku a tak hledali vývojáři jiné řešení, které se nakonec našlo v podobě "vokalizační" trubice (The Symposer), která je vyvedena do interiéru vozu. Při každém sešlápnutí plynového pedálu (otevření škrtící klapky) se tak do interiéru dostává krásný zvuk pětiválce. K přeplňování se používá turbo K04-2080D, které tlačí pouze 0.65 baru. Nějaký potenciál na budoucí tuning tam určitě je ;-).
Nebyl by to Focus bez skvělého podvozku. Přední část se skládá z osvědčeného McPherson zavěšení a zadní multilink, které se stará o nezávislé reakce a práci každého kola zadní nápravy. Tomu všemu dopomáhá tzv. EHPAS (Electric-Hydraulic Power Assisted Steering), které bylo nově představeno ve Focusu druhé generace. Tento systém dokáže snížit ovládací síly v malých rychlostech, zatímco ve vysokých rychlostech poskytuje precizní ovládání. Celý podvozek ST byl laděn na Nürburgringu a cestičkách okolo Anglie, ovšem prioritou nebylo dosažení nejlepšího času na severní smyčce (Nordschleife) za každou cenu, nýbrž komfortní svezení kdykoliv do auta sedneme. Celý podvozek byl také snížen o 15 milimetrů a došlo k vývoji jiných tlumičů a pružin. Změněna byla také geometrie náprav a řada dalších podvozkových částí vše za intenzivního testování na okruhu.
Již v průběhu návrhu chtěli návrháři STčku dát krásné 18" palcové kola, které by plnily estetický účel, ale také pevně drželi na cestě. Nejprve se testovali 7 palců široké kola, následně 7,5 palce a nakonec se skončilo u 8 palců, které obouvají pneumatiky o velikosti 225/40/R18. Díky těmto velkým kolům mohli být na přední nápravě implementovány čtyřpístkové brzdy a chlazené kotouče o průměru 320mm a šířce 25mm. Výhodou těchto brzd je to, že nějak extrémně nevadnou a jejich brzdný účinek je opravdu impozantní (připomínají mi trošku předchozí brzdy na CTR v podobě Zimmerman kotoučů a Ferodo destiček). Veškerému brzdnému účinku asistuje ABS, EBA (Electrnic Brake Assist) a stabilizační systém ESP. Celý stabilizační systém byl také testován na sněhu a za ztížených podmínek, aby pokryl široké spektrum možných povrchů.
Silné stránky
Motor, podvozek, výbava, pohodlí. Jako dřívější majitel Hondy Civic Type-R EP3 mi troška komfortu scházela, ale toto auto všechny moje požadavky splňuje na 100%.
Slabé stránky
Zatím žádné nejsou a doufám, že žádné nebudou. No možná trochu spotřeba, ale to už k tomu patří :-).
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Prozatím žádné nemám. V současné době vybírám dealera, ke kterému budu jezdit do servisu.
Co se chystá?
Přístí rok bych chtěl dát lepší sání (to stávájící je hodně omezující) K&N Gen II, větší Intercooler a chip. Dle informací vydrží vnitřnosti až 350HP, což je dostatečně velká rezerva na těch pár koní navíc, co chci získat.
Novinky v recenzi
Auto již chvilku prodáno, nicméně stále na něj myslím a příští rok si jej opět koupím, no vlastně spíše RS :)
Přidány obrázky z Masarykova okruhu v Brně. Autorem je Ajin - za což mu tímto děkuju. Pokud vyjde počasí a bude čas, tak 2.8.2007 se jede opět na okruh i s CTR Pepka.
Přidány fotky interiéru motoru a "průměrné" spotřeby po včerejší projížďce.
Tak ALU mám už narovnané a dirky zalakované, jen ty Matadorky asi nebudou nejlepší volba :o).
Taky budu dávat příští týden všechny ALU rovnat. Pro Ford je dělal Ronal a něpřijdou mi moc pevná, když po pár tisicích kilometrech jsou z nich šišky. Taky pro jistotu udělám geometrii.
Dneska jsem měnil přední pneu. Po zkušenostech se zimními pneu jsem vzal na zkoušku téměr nejlevnější pneu Matador MP45 (225/40/R18). Kamarád (majitel pneuservisu) mě od nich odrazuje, ale zkusit se má vše. Po sjetí mám v plánu Toyo T1R a Michelin. Snad to nebude tak brzo :-).
Přidat názorDiskuse: Ford Focus ST
- pekny 20.04.2009 17:02 Filip .
- sraz 02.09.2007 11:35 OS
- 9b 23.08.2007 14:32
- 10b 17.08.2007 13:29
- Re: Re: Hectorra 07.08.2007 13:22
- Re: Hectorra 07.08.2007 12:52 Ajin(MoDo Team)
- Hectorra 07.08.2007 12:34
- Re: Re: Brno race 06.08.2007 08:10 Ajin(MoDo Team)
- Re: Brno race 05.08.2007 20:33
- Re: Re: Brno race 05.08.2007 20:29 Ajin(MoDo Team)
- Re: Brno race 04.08.2007 22:12
- Brno race 04.08.2007 12:41 Ajin(MoDo Team)
- . 27.07.2007 17:09
- 10b. 25.07.2007 18:34
- Re: Re: ahoj 24.07.2007 22:48
- Re: Re: Re: Re: pekný hot hatch 23.07.2007 15:47
- pěkná kára = 10b. 20.07.2007 09:26 LUKCE007
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: :( 19.07.2007 01:19
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: :( 18.07.2007 21:41
- Re: kkkk 18.07.2007 21:33
- Re: Re: Re: Re: Re: :( 18.07.2007 21:29
- Re: No...... 18.07.2007 20:41
- Re: Re: Re: Re: :( 18.07.2007 20:28
- kkkk 18.07.2007 16:11
- . 18.07.2007 15:53
- Re: Re: Re: :( 18.07.2007 13:12
- No...... 18.07.2007 13:10
- For outsider pp, pepe 18.07.2007 11:20
- Re: . 18.07.2007 11:17 Leilla
- . 18.07.2007 01:42
Další vozy Ford Focus
-
Ford Focus (2006) Majitel: tesnav
Přidáno: 26.4.2010 3010 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Ford Focus (2009) Majitel: LukasRS
Přidáno: 18.10.2009 25410 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Ford Focus (2010) Majitel: Mates81
Přidáno: 29.11.2010 1119 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Ford Focus (2010) Majitel: parkoviště
Přidáno: 25.7.2010 9910 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Ford Focus (2008) Majitel: doktorbartollo
Přidáno: 1.9.2008 299 Majitel 9.90 Uživatelé