Recenze
Ford Focus Collection 1.6 Duratec
Technické info
Přezdívka auta Fificus Rok výroby 2007 Koupeno nové najeto [km]:41000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1596 výkon [kW]: 74 kroutící moment [Nm]: 150 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12.5 maximální rychlost [km/h]: 180 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 480 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 10
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "jnrzck".
JAK TO ZAČALO
Rodina se začala rozrůstat, tak jsme se s manželkou jednoho krásného dne - po návratu z dovolené, kdy jsme se do auta skoro nevešli - rozhodli vyměnit Focuse I (familiérně pojmenovaného Fikus) za něco nového, většího. Parametry jsme měli nastavené celkem jasně:
- kufr, kam mimo kočárku naložíme i pár dalších zavazadel,
- automatická klimatizace (v létě se stávalo, že jsem si při nastavení studeného vzduchu naplno postupně zvykal na chladnější interiér, synek to ale podle modrého zabarvení nohou, snášel hůř :-)
- motor s alespoň 100 kobylkami,
- trocha té bezpečnosti uvnitř,
- možnost vypnout airbag spolujezdce,
- a poslední slovo měla peněženka, podle které jsme se museli vejít do "půl mega"
VÝBĚR
První na mušku přišel nástupce, samozřejmě jako kombi, vybírali jsme ale i mezi jinými značkami. Mezi posledními kandidáty zůstal právě Focus II a Peugeot 307 SW. Druhý jmenovaný se líbil manželce, já byl pro kvůli motoru 1,6HDi a synkovi by se líbila průhledná střecha. Nakonec jsme si ale shrnuli pro a proti, kdy se na stranu Focuse přiklonila větší spolehlivost, body zapsané v silných stránkách a možnost sestavit si auto podle sebe - 307 byly jen skladové a všechny ve stříbrné barvě.
Po pár měsících bezesných nocí a hádek ohledně tvaru kol a barvy kastle jsme se odebrali k prodejci a předali mu náš "wish-list". Ten vypadal následovně: Fofo II Combi ve velice známé Collection výbavě s 1.6 Duratec v barvě Sublime-zelená, vylepšený o:
- automatická duální klimatizace, chlazená přihrádka před spolujezdcem,
- el. ovládaná okna s jednorázovým otvíráním/zavíráním, globální zamykání,
- automatické stěrače, zatmavovací vnitřní zpět. zrcátko, "follow me home" + reflexní čelní sklo + vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů
- sluneční clony na zadních oknech (výsuvné),
- bezpečnostní brzdový asistent EBA,
- 16” kola z lehkých slitin v designu ST,
- audio system Sony CD, 8 repro,
- originální loketní opěrka z modelu Ghia,
- zadní tónovaná skla Privacy,
- nezbytný upgrade ve formě 5W žárovek pod přístrojovkou.
JAK SE MU U NÁS LÍBÍ
Auto máme teprve 3 týdny a zatím se seznamujeme, jsem ale přesvědčen, že to byla správná volba. Ve srovnání se starší generací je nyní díky většímu rozchodu na našich silnicích jistější. Projíždění zatáček s kvalitním povrchem se mi sice s minulým focusem dařilo rychleji, připisuji to však tomu, že jsem se ještě s novým dostatečně neskamarádil. Kvůli nižšímu profilu 16" kol (na starém byly "patnáctky") je jízda tvrdší. Mě osobně toto vyhovuje, Fificus je na větších kolech sportovnější a díky větší šířce (205mm) i jistější a myslím, že 15" disky jsou na víkendové rodinné ježdění, 16" na parádní jízdu, na kterou ostatně focus je stavěn. Vždycky když do auta sednu, nutí mě zkoušet, co všechno se v něm skrývá... a že toho není málo :-)
HANDSFREE PARROT
Osobně jsem z HF zklamán. Rozhodoval jsem se mezi Parrotem a podobným HF od Nokie. Parrot vyhrál díky tomu, že se dá celý sundat a navíc ho namontovali přímo ve fordu a byl v autě už při převzetí. Celkem včetně montáže si řekli asi 7.000,-
HF se ale připojuje jako BT headset, takže při jakékoli manipulaci s telefonem se vypne radio a hlásí Call in progress... Navíc je telefon stále připojen a hodně to ždímá baterku (mám Nokii 6233, která vydrží docela dost, ale pokud celý den jezdím, mám problém, abych mohl být na příjmu až do večera i pokud moc netelfonuju). Ve starém fordu byla http://www.nokia.cz/A4444559 a byl jsem s ní spokojen víc, protože se HF spojila přímo se SIM kartou a telefon se tvářil vypnutě. Výhoda byla jednak v tom, že GSM bylo vypnuté, takže zářil jen BT (telefon tedy vydržel na jedno nabití až týden), a s tím souvisí síla signálu - ten byl přijímán přes externí anténu a zesilovač v autě, takže se dalo volat i v místě, kde jsem teď bez signálu. Jenom ta cena je cca dvojnasobná.
ZIMNÍ KOLA
Bohužel kvůli brzy příchozí zimě přišla na řadu výměna bačkůrek za pořádné sněhule. Na zimu jsem byl rozhodnut pořídit obutí za rozumnou cenu, proto bylo hned jasno ve velikosti ráfku (15") a zpočátku i o značce - ač Polaris 2 takřka "mizí před očima", říkal jsem si, že několik sezon snad vydží. Při honbě za nejnižší cenou mi ale známý sehnal s pořádnou slevou Michelinky. To bylo rozhodnuto.
Jízda na patnáctkách je měkčí, ale držení stopy v zatáčkách je stále příkladné. "Esíčka" projíždím pořád rychleji, než by se manželce líbilo. Velikost disků na léto bych určitě neměnil, každopádně to však bylo příjemné překvapení.
Silné stránky
- jak jinak, než jízdní vlastnosti - je potřeba jet hodně na hraně, aby člověk poznal, že má za sebou dlouhý zadek (právě jízdní vlastnosti asi rozhodly o koupi Focuse, tak "hravé" auto se v této cenové hladině asi jiné nenajde),
- automatická klimatizace,
- samozatmavovací zrcátko - zjistil jsem, že auto bez této "feature" bych už nechtěl,
- brzdy (ve spojení s brzdovým asistentem skoro "zastaví na místě"),
- audio Sony,
- celkový vzhled (což je hodně subjektivní),
- motor - na 100 koní umí s autem pěkně zahýbat,
- vzadu se posadí 3 lidi,
- skvělý poměr "výkon/cena"
- neobvyklá barva, ještě podpořená tmavými zadními skly - zatím jsem viděl kombi v této zelené jen jednou a jeho řidič na mě koukál také jako na zjevení :-)
Slabé stránky
- motor - určitě na svůj objem podává pěkné výkony, jakmile jsou ale v autě víc než 3 lidi, ztrácí dech (určitě je to dáno jeho novotou, pokud se to časem změní, projeví se to i zde),
- spotřeba - rovněž připisuji syrovému motoru, zatím je kolem 10 litrů, velkou část tvoří přesuny po městě, (update 12.12. - spotřeba se po 4.000 km snížila zhruba na 8,5 l)
- nemožnost vypnout "automatické denní svícení" - čekal jsem, že pro denní svícení bude další poloha spínače světel, ale vypnout světla jde jen vytahnutím klíčku (mimoto při objednání auta byla v ceníku automatická světla se světelným senzorem)
- melé sluneční clony jsou téměř k ničemu - je to psáno asi v každé recenzi, ale je to tak
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
fofo si začal po 3 měsících servisů dost užívat. nejdřív se začly ozývat divně zvuky ze středové konzoly a ze zadních dvěří. Byla vyměněna loketní opěrka a upevněny kabely ve dveřích. Další návštěva (více než týdenní) nás potkala v květnu, kdy byl vyměněn posilovač brzd - občas nešlo sešlápnout pedál
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Pořizoval jsem vůz na Spořilově v Auto Palace. Prodejce mi hned nabídnul zkušební jízdu a při ukázce ceníku nabídnul jako bonus zamykání řadicí páky. Několikrát jsme ho poté navštívili ohledně sestavení ceny a leasingu a vždy nám ve všem vyhověl. Problém vzniknul naší podmínkou aby bylo možné vypínat airbag spolujezdce a některé informace bylo nutné vyžádat vícekrát. Nakonec nám ale na druhou stranu vyšel vstříc, když jsme na poslední chvíli přesunuli termín předání na 18. hodinu v pátek.
-- po půl roce užívání jsme zjistili, že reflexní sklo (objednané a zaplacené) není reflexní. Jako řidič-amatér jsem toto nepoznal, naštěstí mě na to upozornili v jiném servisu
Maličkosti
Nechtěl jsem mezi silné a slabé stránky vkládat vlastnosti, které jsou spíše takovými postřehy, co při jízdě trochu zamrzí a naopak co potěší. Ačkoli ty negativní převládají, přebijí je "silné stránky" a určitě bych auto neměnil.
- ostřikovače předního skla nejdou moc nastavit. budu srovnávat s fabií rodičů - u fabie jsou použity "rozstřikovače", které nestříkají dva proudy vody, ale "sprchují" velkou část skla v jeho dolní půlce. Toto řešení mi příjde dokonalé, funguje téměř bez ohledu na rychlost a myslím, že je i úspornější
- přední stěrače po ostříknutí 3x setřou sklo, bohužel i v případě, že o páčku jen zavadím a skoro žádná voda se na sklo nedostane. Opět srovnání s Fabií, která při krátkém ostříknutí setře jen dvakrát (a i to je dost). Jinak jsem s funkcí tzv. aero stěračů spokojen, čekám jaký názor budu mít po zimě. Určitě se podělím
- zadní stěrač byl už kritizován mnohokrát, tak to zopakuji: je tu spíš z povinnosti, že "u kombi se to nosí". Jednak jeho velikost by nestačila ani u smarta, navíc v horní části skla jaksi nefunguje. U zadního skla ještě zůstaneme, jen se přemístíme k ostřikovači. Při pokusu o omytí skla hodně dlouho trvá, než se objeví voda a člověk jen se slzou v oku sleduje, jak mu stěrač nasucho brousí okno. Někdo by čekal srovnání a já bych nerad zklamal, tedy: Škoda chvílí jen kropí a až po chvíli se přidá stěrač (který navíc i funguje), škoda, že to neumí i Ford.
+ na druhou stranu příjemná funkce je ta, že při zapnutých automatických stěračích a zařazené zpátečce stírá zadní stěrač podle předního čidla
- otevírání kapoty pomocí klíčku je ceklem fajn, čekám ale, kdy mi bordel ze silnice zadělá zámek a já se do motoru nedostanu. Navíc při otáčení znaku FORD, pod kterým zámek je, je třeba dát pozor, aby znak neodřel okolní lak. Taky se v ulici našlo pár vtipálků, kteří logo otáčí, trochu se bojím, jak dlouho vydrží na svém místě
- rovněž často diskutované je stékání vody do auta při otevřených dveřích
+ palubní počítač při špatně zavřených dveřích hlásí, kterých se to týká
+ možnost vypnout zvuky při chybových hlášeních (zvlášť v tomto počasí jsem toho využil, protože každou chvíli na mě křičel, že může mrznout)
+ v kufru se nachází 4 háčky na tašky
- vyhřívané čelní sklo v noci hodně rozptyluje světlo
- trochu jsem zklamán z tempomatu, který drží "konstantní" rychlost chvilkovým přidáváním plynu, takže rychlost mírně kolísá. Znát to je hlavně při jízdě z mírného kopce, kdy počítač úplně neví co dělat a autem dost cuká
+ "komfortní funkce" blinkrů může občas vadit, v tu chvíli je možné páčku se směrovkou chvíli podržet. Po vrácení do původní polohy směrovka přestane blikat. Naopak pokud ještě "trojblik" pracuje, při krátkém přesunu páčky do druhého směru blinkr pouze krátce blikne. Toho je možné dobře využít například při objíždění překážky
- dveře nemají na sobě žádné světlo, které by upozornilo kolem jedoucí na fakt, že jsou otevřené. Plánuji alespoň nalepit nějakou reflexní samolepku
- všude v kufru je tvrdý plast, který po je pár týdnech poškrábaný, především v místě, kde se ukotví krycí roleta kufru
- čekal jsem v motoru nějakou tlumicí hmotu a kryt zespodu
- uvnitř v autě je málo odkládacích prostor, kapsy ve dveřích jsou umístěné dost neprakticky, takže moc věcí tam taky dát nejde
+ automatické zamykání zavazadlového prostoru za jízdy - po rozjetí se víko kufru zamkne a otevřít ho je možné až po otevření bočních dveří. Velice příjemná funkce, zajména při popojíždění po Praze
Novinky v recenzi
Při docela svižné jízdě se stala nemilá věc - brzdový pedál nešel sešlápnout a pomohlo až razantní dupnutí na brzdu. Něco podobného se mi stalo cestou do servisu (cca 400km) ještě několikrát...
Během závodění s kamarádem mi vlítnul kamen do čelního skla a udělal tečku. Při řešení opravy v servisu jsem se dozvěděl, že sklo není reflexní, ač bylo zaplaceno. Bude vyměněno někdy v květnu v rámci reklamace - ještě že jsem ten kámen potkal :-)
Po delší době jsem přidal do "Maličkostí" další bod - jedná se o automatické zamykání kufru.
Bohužel se ale opět vyskytnul problém s tempomatem, který vypověděl službu při delší cestě. Díky jízdě po dálnici však oprava nebyla možná.
Překonali jsme prvních 5000km, bohužel přibližně s touto metou přestal fungovat tempomat, pomohl až "tvrdý restart", jinak řečeno vypnutí motoru. Doufám, že se tato závada nebude opakovat...
Trochu jsem doplnil recenzi a přidal drobné postřehy "ze života".
Včera jsem taky objednal Fificuse na první (předčasný) servis. Drnčení v pravých předních a levých zadních dveřích už prekročilo únosnou míru, tak musí k doktorovi. Zároveň chci v rámci reklamace vyřešit zmiňované "denní svícení". Po operaci sem napíšu, jak vše dopadlo. Trochu mě zarazilo, že servis má do konce roku plno, takže info sem přidám až v půlce ledna :-(
Mezi ty lepší zprávy patří to, že motor trochu ožívá a průměrná spotřeba klesla k 8,5 l/ 100km. Pokud to tak bude pokračovat, zruším jeden bod ve slabých stránkách...
Přidány fotky "za mlada" :-)
Z aktualit: poprvé jsem se svezl vzadu a z kufru se ozývá vrzání, musím si zahrát na detektiva. Druhý zdroj pazvuků jsem odhalil celkem rychle - zpočátku rezonovala loketní opěrka ve dveřích spolujezdce jen při hlasitější hudbě, postupem času se ozývá čím dál častěji :-(
V diskuzi jsou požadavky na fotky, tak jsem narychlo nafotil pár alespoň mobilem. Na plecháčích nevypadá nejlíp, navíc barva vyniká hlavně na slunci. Zítra se jedu podívat do hor na sníh, tak snad se mi povede udělat nějaký pěkný snímek. Taky doufám, že se mi podaří zachránit první fotky. Pokud ne, přidám vyfešákovaného Fificuse až na jaře :-(
Murphyho zákony zapracovaly, takže když přišlo na přidávání fotek do galerie, odešel mi disk. Zatím jsem tedy přihodil alespon mobilní fotku katalogu :-/ Jakmile to půjde, něco sem přidám....
Přidat názorDiskuse: Ford Focus Collection 1.6 Duratec
- Re: Barvička 22.08.2008 10:39
- Re: kolesa 17.12.2007 16:08
- kolesa 17.12.2007 12:08 mehturt
- Re: OTAZOCKY 06.12.2007 20:03
- Barvička 30.11.2007 18:37
- Re: OTAZOCKY 19.11.2007 11:45
- OTAZOCKY 19.11.2007 11:07
- OTAZOCKY 19.11.2007 08:13
- až budou fotky 16.11.2007 20:53 Mari pilot
- zatím 16.11.2007 16:44 Focusman
- zatial 9b 16.11.2007 16:03 Lubosss1
Další vozy Ford Focus
-
Ford Focus (2006) Majitel: tesnav
Přidáno: 26.4.2010 3010 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Ford Focus (2009) Majitel: LukasRS
Přidáno: 18.10.2009 25410 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Ford Focus (2010) Majitel: Mates81
Přidáno: 29.11.2010 1119 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Ford Focus (2010) Majitel: parkoviště
Přidáno: 25.7.2010 9910 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Ford Focus (2008) Majitel: doktorbartollo
Přidáno: 1.9.2008 299 Majitel 9.90 Uživatelé