Recenze
Škoda Favorit
Technické info
Přezdívka auta Favoš Rok výroby 1990 Koupeno ojeté palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 46 kroutící moment [Nm]: 90 zrychlení 0-100 km/h [s]: 15 maximální rychlost [km/h]: 160 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 240 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Hasek11".
HISTORIE:
Škoda Favorit poprvé vyjel v září roku 1988. Základní typ motoru Škoda 781.136 je zážehový karburátorový řadový čtyřválec s rozvodem OHV (OverHead Valves = nahoře uložené ventily (ventily v hlavě válců)) chlazený kapalinou. Jsou konstrukčně shodné s inovovanými motory pro nové modely vozů Škoda 136L, GL a Rapid. Liší se od nich jen úhlem sklonu válců zmenšeným z 30stupňů na 20, tomu přizpůsobeným sacím potrubím a jiným karburátorem, novým, výkonnějším alternátorem i spouštěčem, hliníková 8 kanálová hlava. Na začátku výroby se montoval licenčně vyráběný karburátor Pierburg 2E-3 a v průběhu roku 1989 se začal montovat karburátor Jikov 28-30LEKR.
Po vstupu Volswagenu (16.dubna 1991) vůz dostal bezpečnostní výztuhy dveří a také neřízený katalyzátor pro model 135L. Motor měl pak výkon 42kW a točivý moment 94Nm, který se začal montovat začátkem roku 1992. Objevily i ekologické verze 135Le/LSe, motor dosahoval pouze 40kW a točivý moment jen 90Nm. Na druhou stranu tyto vozy již měly řízený katalyzátor, tyto modely byly určené na vývoz do zahraničí kde byly přísnější ekologické předpisy.
Největší modernizace se odehrála v roce 1993. Opět se zvýšilo dílenské zpracování a vůz dostal mírný facelift. Prodloužil se o 40mm, přední maska se znakem uprstřed dostata štěrbinu, karoserie byla zpevněná. Motor modelu 135 dostal elektronické jednobodové vstřikování Bosch - (Bosch Mono Motronic - BMM). V modelu 135LXi (resp. GLXi) byl naistalován motor o výkonu 40kW s točivým momentem 94Nm. Do výroby se znova zavedl motor o zvýšeném kompresním poměru 9,7:1 (tedy model 136). Model 136LX (resp. GLX) byl sice ještě s karburátorem, ale zvýšil se výkon na 50kW a točivý moment na 105Nm (781.136 X). Modely se vstřikováním dostaly lepší třícestný řízený katalyzátor. Zvětšil se také rozchod kol (změna rozteče na "standartních" 4x100). Interiér dostal lepší výplně dveří a nové potahové látky, byl laděn do černých odstínů. Také se zlepšilo odhlučnění.
Na začátku roku 1994 dostal i 50kW motor jednobodové vstřikování (BMM - 781.136 B). Výkon zůstal stejný, ale klesl točivý moment na 100Nm. Také se objevil Forman Plus vycházejíci z Formanu přidáním plastové nástavby.
Sériově montované motory:
Š 781.136
(od roku 1988 do července 1991)
příprava směsi karburátor (Pierburg 2E3, od průběhu roku 1989 Jikov 28-30) s automatickým sytičem
kompresní poměr 9,7:1 (rovná dna pístů)
největší výkon 46 kW (63 k) / 5000 min-1
největší točivý moment 100 Nm / 3000 min-1
palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 96 i bezolovnatý
Š 781.135
(od roku 1990, 1992 neřízený katalyzátor do modernizace v roce 1993)
příprava směsi karburátor (Jikov) s automatickým sytičem
kompresní poměr 8,8:1 (dutiny ve dnech pístů)
největší výkon 43 kW(58 k) / 5000 min-1
největší točivý moment 94 Nm / 3000 min-1
palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 91 i bezolovnatý
verze s neřízeným katalyzátorem (42 kW (57 k) / 5000 min-1, 94 Nm / 3000 min-1) - jen bezolovnatý benzín
Š 781.135 E
(v průběhu 1991 (vývozní model) do konce roku 1992)
příprava směsi elektronickým karburátorem (Jikov), řízený katalyzátor
kompresní poměr 8,8:1 (dutiny ve dnech pístů)
největší výkon 40 kW (54 k) / 5000 min-1
největší točivý moment 90 Nm / 3000 min-1
palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 91 bezolovnatý
Š 781.136 X
(od března 1993 do září 1994)
příprava směsi karburátor (Jikov) s automatickým sytičem
kompresní poměr 9,7:1 (rovná dna pístů)
změna vačkového hřídele, tedy časování ventilového rozvodu, odlišná regulace předstihu
největší výkon 50 kW (68 k) / 5500 min-1
největší točivý moment 105 Nm / 3500 min-1
palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 95 i bezolovnatý
Š 781.135 B
(od 1993 do konce výroby)
příprava směsi jednobodovým elektronickým vstřikováním Bosch Mono - Motronic, řízený katalyzátor, hliníkové rozvodové tyčky u sacích ventilů
kompresní poměr 8,8:1 (dutiny ve dnech pístů)
největší výkon 40 kW (54 k) / 5000 min-1
největší točivý moment 94 Nm / 3250 min-1
palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 91 i bezolovnatý
Š 781.136 B
(konec 1993 začátek 1994)
příprava směsi jednobodovým elektronickým vstřikováním Bosch Mono - Motronic, řízený katalyzátor, hliníkové rozvodové tyčky u sacích ventilů
kompresní poměr 9,7:1(rovná dna pístů)
největší výkon 50 kW (68 k) / 5000 min-1
největší točivý moment 100 Nm / 3750 min-1
palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 91 bezolovnatý
Výroba: Bylo vyrobeno 783.167 vozů Favorit, 219.254 vozů Forman, Forman Plus a Forman Praktik a 60.744 vozů Pickup.
Závodní a jiné motory:
pro Škodu Favorit 136 L/A - rallye
1989-1990
Soutěžní verze (rallye) pro skupinu A. Řadový čtyřválec s rozvodem OHV, objem 1299 cm³, vrtání 75,8 mm a zdvih 72 mm, komprese 11,7, karburátor Pierburg, výkon 77 kW (105 koní) při 6500 ot/min, točivý moment 117 Nm při 4750 ot/min. Pětistupňová převodovka, rozvor 2450 mm, hmotnost asi 830 kg, maximální rychlost 130 až 170 km/h a zrychlení na stovku za 10 s.
pro Škodu Favorit 136 L/A - rallye
1993
Soutěžní verze (rallye) pro skupinu A. Řadový čtyřválec s rozvodem OHV, objem 1299 cm³, vrtání 75,8 mm a zdvih 72 mm, komprese 12,5, dvojitý karburátor Pierburg, výkon 88 kW (120 koní) při 7000 ot/min, točivý moment 117 Nm při 4750 ot/min. Šestistupňová převodovka, rozvor 2450 mm, vnější rozměry 3815x1620x1400 mm, hmotnost 750 kg, maximální rychlost podle převodů 150 až 210 km/h.
pro Škodu Favorit 136 L/A - okruhy
1993
Závodní okruhová verze pro skupinu A. Řadový čtyřválec s rozvodem OHV, objem 1299 cm³, vrtání 75,8 mm a zdvih 72 mm, komprese 12,5, karburátor Pierburg, výkon 91 kW (123 koní) při 7500 ot/min. Šestistupňová převodovka, rozvor 2450 mm, hmotnost asi 750 kg, maximální rychlost podle převodů až 210 km/h.
pro Škodu Favorit "H" - okruhy
1991
Speciální vůz pro závody na okruzích, upravený pro skupinu H. Řadový čtyřválec s rozvodem OHC, objem 1596 cm³, vrtání 78 mm a zdvih 83,5 mm, komprese 11,8, dva dvojité karburátory Weber, výkon 123 kW (167 koní) při 6500 ot/min, točivý moment 176 Nm při 5500 ot/min. Šestistupňová převodovka, rozvor 2450 mm, hmotnost 720 kg, maximální rychlost až 240 km/h a zrychlení na stovku za 6 s.
pro Škodu Favorit "H" - okruhy
1992
Speciální vůz pro závody na okruzích, upravený pro skupinu H. Řadový čtyřválec s rozvodem OHC, objem 1596 cm³, vrtání 78 mm a zdvih 83,5 mm, komprese 12,0, výkon 129 kW (175 koní) při 8000 ot/min. Šestistupňová převodovka, rozvor 2450 mm, maximální rychlost 210 km/h.
pro Škodu Pick-Up Free Style 1.3, typ 787 - okruhy
1993
Závodní vozy pro národní okruhové závody Pick-Up Free Style připravovala firma Autospectrum 2000 Mariánské Lázně. Základem byl vůz Pick-Up odvozený z modelu Favorit, u kterého byla ložní plocha zakryta speciálním plastovým dílem. Řadový čtyřválec s rozvodem OHV, objem 1289 cm³, vrtání 75,5 mm a zdvih 72 mm, komprese 12,0, výkon 78 kW (106 koní) při 7000 ot/min. Šestistupňová převodovka, rozvor 2450 mm, hmotnost asi 750 kg, spotřeba 10 litrů/100 km a maximální rychlost 195 km/h.
pro Škodu Pick-Up Free Style 1.5, typ 787 - okruhy
1994-1995
Řadový čtyřválec Škoda s rozvodem OHV, objem 1490 cm³, vrtání i zdvih 78 mm, komprese 11,9, výkon 95 kW (129 koní) při 6500 ot/min, točivý moment 148 Nm při 5500 ot/min. Šestistupňová převodovka, rozvor 2450 mm, hmotnost 780 kg, maximální rychlost 205 km/h a zrychlení na stovku za 9 s.
pro Škodu Forman 790.16. (1.6)
1993
Řadový čtyřválec s rozvodem OHC a objemem 1600 cm³, výkon 73 kW (99 koní). Pětistupňová převodovka, rozvor 2450 mm, vnější rozměry 4160x1620x1420 mm, hmotnost asi 950 kg, maximální rychlost 200 km/h.
Model Škoda Forman (typ 785) s prototypovým motorem Škoda 790.16. Motor byl celohliníkový čtyřválec s rozvodem OHC, připravovaný pro nástupce řady Favorit/Forman. Motor nebyl zaveden do sériové výroby, Felicia 1.6 dostala starší a těžší koncernový litinový čtyřválec VW 1.6/55 kW.
Jedná se o Škodu Favorit vyrobenou v roce 1990. Počet najetých kilometrů není znám, protože je tam nový budík. Na to že je staré už uctihodných 18 let je to ještě živé auto a hodně v ČR a v blízkém okolí použivané a vyskytované. Přelomové auto v historii Škodovky a od té doby se vyrábí jen lepší a lepší auta. Favoš je dobré auto pro začínající řidiče a řidičky. Nejlépe spolehlivé auto a když má poruchu tak si ho opravíte doma a při horších poruchách už sním radši zajdu k doktorovi (servis), aby se na něj podíval:-D. Nedělá žádný problém jezdit přez nějaké překážky pač Favošova světlá výška je velká a né jak u novějších aut. NEMÁM ŽÁDNÝ POCHYB O TOM, ŽE BY TO NĚCO NEPROJELO. VŠUDE DRŽÍ DOBŘE JAK NA VODĚ TAK I NA BLÁTĚ
Silné stránky
-dobrý výhled vzad
-na 46 kW a stáří jede ještě docela rychle
-vyšší světlá výška
-spolehlivost
Slabé stránky
-koroze
-chybějící posilovač řízení, ale už jsem si zvykl, teď už točím na místě jednou rukou
-od čtverky špatněji táhne
-nejsou tvarované sedačky
-malý výkon
-chybějící otáčkoměr, tak jsem si ho tam musel přidat
-při vyšších rychlostech nad 110km/h se hodně třepe
-občastné vrzání interiéru, ale to zpraví bouchnutí
-nedělená sedačka vzadu
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
O opravy se stará taťka, většinou se to opraví doma před barákem, ale když dojde na něco co jsi netroufnem tak se to dá do opravy ke známím, kde se o to dobře postarají.
9.5.2008 byla porucha palubovky. Všechny kontrolky svítily uplně na jiných místech než měly. V pojistkách chybělo relé nakonec, ale nevím jak se mohlo stratit.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto se kupovalo v roce 2002 přez známého od jeho známého:D
Novinky v recenzi
Favoš dostal nové autorádio Trevi usb 5703
18.5.2008 Interiér dostal nové červené závodní potahy, budu se snažit dodat nové fotky
7.5.2008 Favoš prošel technickou, takže na další 2 roky klid.
Přidat názorDiskuse: Škoda Favorit
- Re: Interiér.. 18.02.2008 18:56
- Interiér.. 18.02.2008 16:59 miroussm
- Re: Re: Re: Re: Favorit 17.02.2008 13:26
- fáčko 17.02.2008 12:48 Zetec
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Favorit 16.02.2008 16:54 Special-line
- Re: Re: Re: Re: Re: Favorit 16.02.2008 16:50
- Re: Re: Re: Re: Favorit 16.02.2008 16:39 hacek.hacek
- Re: Re: Re: Favorit 16.02.2008 15:21
- Re: Re: Favorit 16.02.2008 15:14 hacek.hacek
- Re: Re: Favorit 16.02.2008 13:18 Merkur
- Re: Favorit 16.02.2008 13:10
- Favorit 16.02.2008 12:58 hacek.hacek
Další vozy Škoda Favorit
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.8.2009 23429 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.6.2014 13810 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.12.2009 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1992) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.11.2008 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1988) Majitel: Popeye the Marine
Přidáno: 5.7.2009 598 Majitel 9.85 Uživatelé