Recenze
Škoda Favorit 135 Lx (GLX) Doplněná recenze + fotky
Technické info
Přezdívka auta FANÓŠek :-) Rok výroby 1994 Koupeno ojeté najeto [km]:116000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 40 kroutící moment [Nm]: 94 zrychlení 0-100 km/h [s]: 17 maximální rychlost [km/h]: 137 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 253 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Agy".
Koncepce osobních automobilů se u hlavních evropských výrobců koncem 70. let 20. století orientovala na pohon přední nápravy a příčně uložený motor. Vozidla s takovou koncepcí dosahovala menších rozměrů, nižší hmotnosti a nižší spotřeby. Po neúspěšných jednáních Škodovky s firmami Volkswagen, Renault, Fiat o koupi licencí a technologie na výrobu takové koncepce vozidla, se Škoda rozhodla uskutečnit vlastní vývoj vozidla s poháněnou přední nápravou.
Vedoucím vývoje nového automobilu byl v březnu 1983 pověřený Petr Hrdlička, syn někdejšího vrchního ředitele, který působil v továrně od roku 1942. Nový ředitel začínal jako učeň a jeho osobní i rodinná historie byla spjatá s firmou a projekt nového vozidla od začátku chápal jako prestižní úkol. Vyžadoval vysoké pracovní nasazení a při jednaní s lidmi byl nekompromisní a někdy i bezohledný a despotický. Zůstala už jen maličkost, totiž za dva a půl roku vyvinout automobil a postavit továrnu, i přestože tato operace obvykle trvá pět roků.
Hrdlička hned po svém jmenování navázal kontakt s designerskými firmami Pininfarina, Ital Design a Bertone, ohledně návrhu karoserie nového automobilu. Nejvýhodnější nabídku učinila firma Bertone, a proto s ní byla 1. června 1983 podepsána smlouva. Ještě v září 1983 odjeli pracovníci vývoje škodovky do Itálie, kde jim byl představen v měřítku 1:5 a v prosinci byla do Mladé Boleslavi dodána maketa v měřítku 1:1. Karosérie prvního auta byla hotová na Silvestra 1984.
Problémem však byl ještě motor, který měl být podle původních představ převzatý ze Škody 120. Evropské hospodářské společenství přijalo v listopadu 1983 přísnější předpisy o emisích – začínala éra bezolovnatého benzínu, katalyzátorů a elektronických karburátorů. Tento motor však nebyl vůči bezolovnatému palivu odolný, takže konstruktéři museli udělat značné úpravy motoru. Významnou spolupráci přinesla firma Porsche, se kterou Škoda podepsala smlouvu o odhlučnění a zavěšení motoru.
V prosinci 1984 nastal čas intenzivních zkoušek, při kterých pomáhala i kopřivnická Tatra, která měla vlastní zkušební polygon. Od září 1986 jezdila auta životnostní zkoušku na 150 000 km. Výsledky byly souběžně porovnávány se zkušebními auty Fiat Uno a Volkswagen Golf. Škoda Favorit dopadla dobře.
V roce 1987 se představil Favorit na veletrhu v Brně a v roce 1988 začali sjíždět první seriové Favority z výrobní linky. Výrobní cena Favoritu v tehdejší době byla asi 85 000 korun a i přes to na něj byli dlouhé pořadníky. V roce 1990 byl řepracován motor 1,3 (43 kW / 58 k) - označení 135, interiér tmavší béžovohnědé barvy, dynamičtější anatomická sedadla potažená vlněnou tkaninou a polyesterem. Rok poté proběhla dílčí úprava vzhledu jako byla třeba plná maska se znakem výrobce uprostřed.
Od základního hatchbacku bylo odvozeno kombi FORMAN, užitkové verze PICK - UP, PRAKTIK a VAN PLUS. V dubnu roku 1992 započal začátek modernizace plánované na rok 1993, jejímž cílem bylo zlepšení bezpečnosti, ekologičnosti a také unifikace s koncernovými vozy VW: brzdová soustava dostala kvalitnější pryžové elementy, brzdové hadice i trubky, nové přední kotouče se zpřesněnou geometrií, bubny zadních kol spojené s náboji kol, rozteč šroubů kol 100 mm, nový brzdový válec i posilovač, výztuhy dveří proti bočnímu nárazu.
Rok 1993 byl ve znamení velkých změn. Proběhla rozsáhlá modernizace: motory se vstřikováním paliva 1,3 (40 kW / 54 k, 50 kW / 68 k) a s karburátorem (50 kW / 68 k) maska se znakem výrobce uprostřed a štěrbinami po jeho obou stranách, zaoblené madla vnějších klik, jiné víčko palivové nádrže, znak výrobce uprostřed zadních dveří, ke zlepšení aerodynamiky přispívá spoiler předního nárazníku a zvýšená hrana zadních, pátých, dveří, jiné poklice kol, interiér černé - antracitové - barvy, tvarové výplně dveří potažené látkou, jiné vložky sedadel, možnost stahování předních oken zcela do dveří, modernizace palubního sdruženého přístroje a volantu. V roce 1994 byla ukončena výroba Favoritu a byl nahrazen Felicií. A v roce 1995 byla ukončena výroba Formanu, který byl nahrazen modelem Felicia Combi. Došlo taky k ukončení výroby Pick - upu.
Favorit se teda vyráběl v těchto verzích 5 dveřový Hatchback, Kombi Forman, Pick-Up, Praktik a Van Plus. MTX vyrábělo cabrio odvozené od Favoritu, které je dnes sběratelským kouskem. Sjelo jich jenom 197 a většina šla na vývoz. Dokonce se vyráběl i ve verzi na elektrický pohon a do teď jezdí hlavně v Canadě.
První Favorit k jakýmu jsem se kdy dostal, byl náš bílej ještě s hnědým interiérem a karbecem. Jezdil a sloužil dlouho, jenže pod tíhou fošen, přívěsu a otcovýho chování k autu šel po 7 letech na hřbitov do Kotvrdovic. Budiž mu země lehká. Mysleli jsme si, že skončí tak. Ale chyba lávky. Favorita si půjčili z autovrakoviště hasiči, že se na něčem potřebujou svičit. A tak ho solidně rozstříhali, uřízli střechu, uřízli B sloupek z prahu, volant teď vypadá jak z autobusu. No docela zajímavý :-D
Můj Fanda byl vyroben 14. prosince roku 1994, takže vlastně jeden z posledních kousků sjetých z výrobní linky Škodovky. Dostal jsem se k němu přes inzerát na webu a za tu cenu jsem si říkal no nekup to. Navíc byl po výměně komplet výfuku, předních tlumičů, je po Go brzd a hlava na něm byla taky dole. Hned po koupi se vyměnil olej + olejovej filtr, zadní tlumiče, protože docela vrzali, vyměnilo se brzdový obložení na přední nápravě, vyměnila se prachovka na předním pravým kole a teď doufám, že bude chvilku jezdit. Jen palivolej filtr je tam dýl a je potřeba ho asi vyměnit. Stejně tak jako seřídit sbíhavost kol, protože se to sjíždí docela neroznoměrně :-/ Co mě ale překvapilo bylo to, že když jsem přepisu jsem dostal nový značky a přijel jsem dom, že mám SPZ hned po otcovi, kterej byl přihlašovat auto a měnit značky 14 dní přede mnou :-D
Výbava:
Výbava je klasická LX, takže totálně holej Fanda. Neměl ani dělený zadní sedačky, ale co já se nepotřebuju někam stěhovat, říkal jsem si. Jenže pozděj se na něj dotáhli semišový sedačky z Fáva GLX (asi), ve kterejch se o moc líp sedí a taky líp vypadaj. K tomu mám i tapecy semišový. Rádio bylo z Áček, jenže po chvilí přestalo stačit, tak se tam dal Blaupnkt starší a až přestal stačit ten, tak jsem tam dal nový JVC KDR-302. To je už jiný kafčo :-) Střešní okno, katalyzátor a to je asi tak všechno. A taky 4 zimní gumy k němu, disky jsem si sehnal i s obutím za 75 kč kus od kamoše z Feldy. Jinak vábava byla docela dost rozšířená, viz úpravy hotové. Teď nedávno jsem si dotáhl startér z Feldy :-)
Pár zimních videí z parkoviště u Macochy, tak doufám, že pojedou :-) :
http://cz.youtube.com/watch?v=Z--YGWKQVto&feature=channel_page
http://cz.youtube.com/watch?v=bqJkvv9D5tk&feature=channel_page
http://cz.youtube.com/watch?v=ExQX8nApK24&feature=channel_page
http://cz.youtube.com/watch?v=8X9FsnT--Y8&feature=channel_page
http://cz.youtube.com/watch?v=03QrFAKbp_8&feature=channel_page
http://cz.youtube.com/watch?v=sS1rg_qdu2g&feature=channel_page
http://cz.youtube.com/watch?v=l-FqCwFzDy0&feature=channel_page
.................................................................
případně kdyby nejeli tak je naleznete všechny tady:http://cz.youtube.com/user/Agyblack
Po nějakým zkušenostech s autem můžu něco napsat i ke všemu na autě.
Motor:
Motor není úplně super, ale ne nejhorší. Je pravda, že víc kobylek by mu neuškodilo. Ale zase na to auto je to tak nějak akorát. Navíc se v něm vyzná snad i každej zahradník, takže kdyby ne já, soused pomůže :-D. No motor se nešahalo, krom teda startéru z Feldy. Jinak série.
Dál rozšířím brzo.........
Silné stránky
1)Levné a snadno dostupné náhradní díly
2)Jednoduchost auta (spraví ho pomalu i zahradník :-D )
3)Pokrok v jízdích vlastnostech (o proti bejvalýmu autu)
4)Rozumná spotřeba
5)Solidní kufr
6)Vstříkování paliva Bosch
7)A taky musím zaklepat, že jsem zatím dycky dojel. Chválím :-)
Slabé stránky
1)Bezpečnost (co čekat že? ;-) )
2)Koroze (naštěstí můj kus až tak nepostihuje)
3)Vyšší výkon by přišel vhod :-)
4)Brzdy by mohli být o něco lepší
5)Výraznější boční náklony, i když stopu si tak nějak drží
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Vyměněn olej, prachovka na předním pravým kole, brzdový obložení, zadní tlumiče, startér, pátý dveře. Teď za chvíli přijdou na řadu blatníky,a všechny dveře protože přední už jsou durch prohnilý :-(
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Kupoval jsem ho od soukromníka a dal mi k němu ještě 4 zimní gumy. Takže určitě spokojenost :-)
Tuning.......Spíš úpravy podle svýho
Hotoho:-Čirý boční blinkry,
-Kouřový zadní světla
-Kliky dveří,víčko nádrže, kryty madel, kličky oken,zámek
kastlíku v palubce jsem si nastříkal do barvy auta.
-Madla, kastlík, popelníky, polička pod budíkama je zase
stříbrná.
-Kola obtažený zelenou fixou fixou.
-Rádio JVC KDR-302, 4x50W
-Zrcátka z Felicie
-4 Repráky + dvě bedny z hifiny v kufru
-Přední maska chladiče s barevným logem Škody,
-Zadní dveře taky s logem Škody.
-Zelený tónovaný skla všechny kromě čelního
-Čtyřramený volant Favorit (jak novej)
-Středový panel Felicie, kožená manžeta Opel Astra :-D
-Třetí brzdový světlo
-Na zadních dveřích malá stříška
-Stropní černý hodiny
-Sedačky + tapecy dveří GLX semišový.
-Skoro obutý litý kola+oneu 165/70 Barum Brilantis
-Ostřikovače předních světel v zelené barvě
-Sklolaminátový křídlo (origo Fávo)
-Přední mlhovky
-Startér ze Škody Felicie
-A ještě bych málem zapoměl, že tam mám DO centrál :-)))
-Možná i něco dalšího, na co si teď nevzpomenu :-D
Plány:-Rozpěru do motoru mezi tlumiče
-Možná jinej vzduchovej filtr
-Laděnej vejfuk.
-Páčky (lucasy) z Felicie
-Elektrický zrcátka + el.stahování předních oken
-Přední tlumiče z Feldy 1.9D
-Zadní tlumiče jiný, možná z Feldy 1.6
-Vyměnit všechny boční dveře + blatníky
-Zavařit podvozek a vystříkat podvozek a dutiny gumoasfaltem
-Otevírání kufru buď elektrický nebo mechanický
Auto financuju z brigád při studiu a docela dost i jezdím. Za měsíc tak 1500-2000 km a to je docela dost. Ani nevím jak to tam naskakuje :-D
Novinky v recenzi
Takže dneska jsem konečně dodělal ostrikovač světel přední, jenom donatahat elektriku a bude to hotový. Taky jsem zjistil, že mám špatnou sbíhavost a je potřeba ji seřídit :-( Ale zatím teda slouží, musím zaklepat :-)
Včera jsem si dotáhnul z Black lajnu tónovaný zelený okna. Bude asi pěkný peklo vyměnit to zadní okno a s ním i přední, který je prasklý od kamínku. Jinak auto zatím jezdí, plus doplněná fotogalerie ;-)
Už v zimě to do mě naboural kamoš a taky jsem s autem nic neměl, on se mi ale napasoval pod nárazník, zlomil si nárazník a masku na Feldě. Hold co neubrzíš, neukecáš :-!
Na silních jsou fakt někteří pěkní svině
Jedu si takhle u Globusu v Brně po parkovišťu, hledám místo na zaparkování a najednou kamoš říká:"Dívej na toho vola co dělá" A najednou pecka. Samozřejmě to do mě napálil, když vyjížděl z místa, kde byl zaparkovanej. Kdyby ale aspoň zastavil. Ujel. Nevěděl jsem co mám s autem, tak jsem se rozjel za ním. Předjel jsem ho a udělal mu myšku před auto. V tu chvilku mi bylo jedno, kdo v tom autě sedí. Letěl jsem hned za ním a on se strachem vyskočil z auta a ještě mě povídá jestli jsem boural já jeho nebo on mě :-/. Vůl. Na autě jsem teda nic neměl, kromě trošku podřenýho nárazníku. Tak jsem nasedl a jel jsem dom. Až doma jsem přišel na to, že mi rozbil nárazníkem kousek kouřovýho světla, což mě teda fakt mrzí :-( Aspoň že on měl ten nárazník zlomenej. Nechci vypadat jako že mu to přeju, ale neměl ujíždět. Fáčko je docela betelný auto :-D
Čas jde stále dál......a dál
Fanouš už má za sebou pod mým vedením skoro 142 000 a chystá se pomalu na tunig sraz do Vyškova. Chystám se tam závodit s kamošovým Ducatem 2.8, takže jsem zvědavej docela :-D Asi mě klepne :-D Výměna oleje se blíží s snad i oprava a přezutí na liťáky. Jinak jezdí a pořád slouží. Jen občas zlobí počítání kilometrů, chvilku jede, pak zase ne. Kolečka jsou v pořádku, takže to nechápu.
Takže....
Od koupi auta uplynul nějakej měsíc (říjen), Favorit v mých rukou najel asi 5500 km a začínají přicházet i problémy. Mám teď hodně starostí s brzdama. Na autě jsou měněný pístky, kotouče a desky a furt mě auto při brzdění táhne doleva. Ještě musím kdusit vyměnit hadice. Jinak mám už i centrál na DO, takže jsem teď spokojenej :-) A mám za sebou i první nehodu, spíš takovou oťukávačku. Fotky dodám.
Doplněna recenza Favoritu, přidáno nový auto (Favorit) a dnes přišli černý fólie na auto. Takže jak se trošku oteplý jdou na auto. Snad se mi je podaří nalepit.
Namontovány poklice na kola, který k tomu autu docela pasujou si myslím :-). K Vánocům jsem dostal dálkovej centrál, takže v lednu proběhne montáž. Vymění si dveře a nastříká se ještě přístrojovej štít. Jinak na oknech ofuky.
Tak jsem si sehnat středovej panel ten Felďáckej, na vrakáču jsem si sehnat i kořový svítilny zadní. Jenom jedno nešlo vyměnit, protože ty šroubky jsou v háji. Přes svátky budu měnit celý zadní dveře, protože jsou mrtvý. Mám v nich už i díru :-D Takže to dám až na ty nový dveře :-)
Jinak munulej týden jsem přezul na zimní gumy a zima nikde. Prej má celej listopad být nadprůměrně teplý, tak by mě zajímalo, kdy přijde trošku zima.
Dnes večer rozšíření fotogalerie o fotky motoru, fotku za tmy a dalších
Takže dneska jsem s ním najel už 2000 km a jsem zatím moc spokojenej. Jenom ten výkon by mohl být o něco větší, když se to auto trošku zatíží, tak s dechem moc nestačí.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Škoda Favorit 135 Lx (GLX) Doplněná recenze + fotky
- pomože mi niekto ?? 29.07.2009 19:08
- Re: AAA radio 28.12.2008 01:12
- AAA radio 04.11.2008 20:01
- Re: Re: Hezké fáčko.. 30.10.2008 11:00
- Re: Hezké fáčko.. 29.10.2008 23:20 hacek.hacek
- Re: Re: Re: Pěkný, ale... 28.10.2008 19:54
- Re: Re: Pěkný, ale... 28.10.2008 10:25
- Re: Re: Hezké fáčko.. 28.10.2008 09:02 zip2016
- Re: Re: Hezké fáčko.. 28.10.2008 09:01 zip2016
- Re: Hezké fáčko.. 27.10.2008 23:13
- Re: Pěkný, ale... 27.10.2008 22:59
- Re: .. 27.10.2008 22:56
- Měls ho nechat.... 27.10.2008 21:54 Sleeper
- .. 27.10.2008 21:32
- Hezké fáčko.. 27.10.2008 20:27
- Pěkný, ale... 27.10.2008 13:20
Další vozy Škoda Favorit
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.8.2009 23429 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.6.2014 13810 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.12.2009 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1992) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.11.2008 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1988) Majitel: Popeye the Marine
Přidáno: 5.7.2009 598 Majitel 9.85 Uživatelé