Recenze
Citroën CX 25 TRD turbo
Technické info
Přezdívka auta Citroen CX Rok výroby 1986 Koupeno ojeté najeto [km]:185000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 2500 výkon [kW]: 70 kroutící moment [Nm]: 220 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12.3 maximální rychlost [km/h]: 175 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 550 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.5
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "klimmik".
Citroen CX patří k netradičním automobilům jak svým nadčasovým dílenským zpracováním, odvážnými tvary, tak i svými mimořádnými jízdními vlastnostmi.
Jak se říká, je to poslední pravý Citroen. Jeho výjimečnost spočívá v osobitém designu, hydropneumatickému systému pérování včetně proslulého účinného řízení DIRAVI s poloměrem otáčení 1,25, které se samočinně vrací na střed, i když auto stojí na místě. Celý hydropneumatický princip je velmi jednoduchý. Hydraulické čerpadlo vyvíjí do okruhu vysoký tlak, který je následně využit pro pérování, brždění i řízení. Pérování funguje tak, že do pístnice je přiváděn vysoký tlak speciálního hydraulického oleje označeného LHM, kde potom přes membránu vzájemně působí proti tlaku stlačeného dusíku v kouli. To jen tak aby se dále nešířily fámy o "vzduchových měchách". Jedovaté strojní brzdy využívají také vysokého tlaku kapaliny, kde brzdnou sílu nevyvíjíme my, ale pouze ovládáme vysokotlaký ventil. Zrovna tak řízení je poháněno vysokým tlakem a navíc se při provozu vůči kolům chová pevně (tedy s řízením nehne nic jiného, než my pomocí volantu), což má ohromnou výhodu např. při jízdě ve vyjetých kolejích nebo při defektu přední pneumatiky - osobně jsem to zažil v rychlosti kolem 180 km/h, kde jsem projev defektu zaznamenal jen díky slyšitelným nárazům odlétávající gumy do podběhu. Všechny ovládací síly jsou jen minimální. Celý systém je velmi spolehlivý, jeho poruchovost se odráží především od koroze rozvodných trubiček, které tehdy byly jen pozinkované, neodborných zásahů, nedodržení intervalu výměny LHM a často lidé zaměňují LHM za normální hydraulický olej. Z hlediska bezpečnosti je systém dobře jištěný. Pokud se stane jakákoliv závada, ihned je signalizována a tlak v zásobnících postačí k bezpečnému zastavení. Při prasknutí nějaké trubičky uzavře bezpečnostní ventil její okruh opět tak, aby bylo možné zabrzdit.
Co se týče jízdních vlastností, jízda je velmi plavá, skoro máte pocit, že letíte metr nad zemí. Hydraulika je velmi rychlá a stíhá dokonale tlumit veškeré nerovnosti. Řidič si ovšem nejlépe vychutná pozvolné hupy. Většina si řekne: "měkké auto, to přeci nemůže sedět v zatáčkách..." Opak je pravdou a díky jedinečné konstrukci přední nápravy, značné hmotnosti vozu a právě hydraulice sedí jako přibité a nechá si líbit až moc. Nakloní se, ale neuteče. Tato vlastnost může být ještě umocněna specielně vyvinutými gumami Michelin TRX, které mají atypický rozměr ráfku HR390 (R14/15). Ty byly dodávány zejména na verze turbo a Prestige. Silnou stránkou je také prostupnost terénem . Pro překonání větších překážek je možné si auto nadzvednout. Ve sněhu je CX hotová rolba, samozřejmě za předpokladu, že máte dobrá zimní kola. Je to dáno velmi těžkým předkem a umístěním motoru ještě před nápravou. Tam kde ostatní auta končí s řetězy, vy s CX začínáte.
Další velice silnou stránkou je bezpečnost. Při čelním nárazu se CXu nevyrovná ani proslulé Volvo. Z obrázků jsou patrné značné deformační zóny, potom následuje těžký litinový agregát a za ním je ještě mohutná nápravnice, která je součástí pomocného rámu. Při nárazu se rám zastaví o přepážku a karoserie se může dále deformovat posunem po rámu. K tuhosti karoserie samozřejmě přispívají i její pevné a silné plechy. Osobně jsem si vyzkoušel let vzduchem v 80 km/h rychlosti a následný pád na střechu. Bylo to řešení, jak zamezit čelní srážce proti UNu, které vylítlo do protisměru ze zatáčky. Nepřipoután jsem vyvázl bez jakéhokoliv zranění.
Stejně jako v předešlém modelu DS se vozili i vládní představitelé. Mezi nejvýznamějšími například Jacques Chirac (do roku 1997) nebo tehdejší představitel NDR Erich Honecker. Ti se vozili v luxusních verzích s vyvýšenou střechou označených CX Prestige, která je postavena na podvozku s protaženým rozvorem break (kombi).
Již jsem se zmínil o verzi break - ohromné kombi, které po složení sedaček dosahuje zcela rovné plochy až k opěradlům předních sedaček a vyniká úctihodným zavazadlovým prostorem 2200 l. Nemohu také opomenout sanitní verze, tří a více nápravové odtahovky, karavany, pickupy, pohřebáky apod., montované v karosárnách Heuliez a Tissier. Své zastoupení si CX našlo i na prvních místech rallye závodů.
Citroen CX byl na svou dobu také velmi rychlý, k čemuž pomáhala i jeho skvělá aerodynamika s hodnotou cx = 0,3. Nejsilnějším dieselem byl 25 TRD turbo 2 o výkonu 121 koní a točivém momentu 265 Nm dosahující rychlosti 191 km/h (v praxi i přes 200) a nejsilnějším benzínem byl 25 GTi turbo 2 s výkonem 168 koní a točivým momentem 295 Nm, jehož udávaná maximální rychlost je 221 km/h. Umí jet ovšem mnohem rychleji. Před zahájením výroby se dokonce uvažovalo o třílitru V6 z Maserati, se kterým Citroen spolupracoval.
CX byl v letech výroby velmi oblíbený a stále ještě mezi pár nadšenci, jako jsem já, bude. Každého, kdo do něj usedne, jednoduše učaruje. Kamkoliv se podíváte, všude najdete charakteristické rysy, které nelze zaměnit s jinými auty. Jak v interiéru, tak zvenčí. Pokud přidáte komfortní svezení, slušnou dynamiku a pocit nadřazenosti nad ostatními auty, nepotřebujete víc. Jeho sláva však stále více zaniká, bohužel nic není věčné. Nejslabší stránkou je koroze karoserie. V té době nebyla ještě pozinkovaná a tak není divu, že se občas podíváte podlahou na silnici. Dnešní neschopnost a neznalost servisů nedovoluje běžnému uživateli toto auto využívat v každodenním provozu a tak nakonec zbude jen hrstka kamenných zastánců tohoto jedinečného vozu.
Rád bych proto všechny majitele a fandy pozval na své stránky www.cxclub.cz, abychom se mohli vzájemně poznat na každoročních srazech.
Silné stránky
- vysoká bezpečnost
- komfortní svezení + měkké pérování
- minimální ovládací síly
- výkonné motory + úsporné diesely
- nízká pořizovací cena
- osobitý design
- jednoduchost technických řešení
- minimum elektroniky - není potřeba servisních diagnóz
- stálá provozní výška bez ohledu na zatížení!
- polohovatelná světlá výška
Slabé stránky
- zubožené současné stavy
- koroze karoserie a rozvodných trubek
- náchylná ložiska kyvných ramen
- horší dostupnost dílů, drahé originály
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
V současné době v servisech převládá neznalost těchto vozů a neschopnost jejich oprav.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
V autobazarech se vyskytují už jen vzácně a celkový trh v ČR je takřka mrtvý. To stříbrné pochází ze Švýcarska.
Přidat názorDiskuse: Citroën CX 25 TRD turbo
- Koráb 24.03.2011 13:54
- přesně tohle si představím pod pojmem citroen 19.03.2010 20:18 Mira328i
- Nadherny auto 19.03.2010 19:23 SlunecniSvit
- lahoda! 16.11.2009 09:06
- Re: Re: Re: Deformacne zony 08.03.2008 21:38
- Paráda 31.10.2007 21:39 Chobot
- Oněměl jsem údivem, 10.10.2007 19:28
- 10b 06.10.2007 16:12
- Re: Re: 10b a to ostatní jsem musel napsat :-) 21.09.2007 15:20
- Re: 10b a to ostatní jsem musel napsat :-) 21.09.2007 13:24
- 10b a to ostatní jsem musel napsat :-) 20.09.2007 21:47
- hodnocení 10b 18.09.2007 23:04 biker7
- Bomba 17.09.2007 23:22 pivrnec
- body 17.09.2007 21:25
- Re: Re: Re: otazka 14.09.2007 23:25 jmurjr (H22A7)
- Re: Re: otazka 14.09.2007 23:24 jmurjr (H22A7)
- Re: otazka 14.09.2007 23:20
- otazka 13.09.2007 11:39 jmurjr (H22A7)
- Citrón 07.09.2007 00:23 filko
- Re: Poslední foto 04.09.2007 17:01
- Poslední foto 03.09.2007 19:43 Ajin(MoDo Team)
- Re: Re: Deformacne zony 31.08.2007 14:33
- Re: Deformacne zony 31.08.2007 11:24
- Re: Deformacne zony 31.08.2007 11:11
- Deformacne zony 31.08.2007 11:02
- chyba 04.08.2007 21:25
- CX 30.07.2007 15:51 Pribina
- nádhera 24.07.2007 16:15
- Zdravím legendu! 24.07.2007 13:17
- Re: Ahoj 23.07.2007 06:45
Další vozy značky Citroën
-
Citroën CX (1989) Majitel: salazar
Přidáno: 19.7.2007 3310 Majitel 9.75 Uživatelé
-
Citroën CX (1984) Majitel: parkoviště
Přidáno: 1.1.2009 610 Majitel 9.52 Uživatelé
-
Citroën CX (1986) Majitel: parkoviště
Přidáno: 7.4.2008 2110 Majitel 8.43 Uživatelé
-
Citroën C4 (2006) Majitel: BigFoot007
Přidáno: 29.7.2007 2869 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Citroën C15 (1996) Majitel: jmurjr (H22A7)
Přidáno: 13.5.2008 8910 Majitel 9.91 Uživatelé