Recenze
Opel Vectra 2.0 16V Avantage
Technické info
Přezdívka auta Tetka Rok výroby 1998 Koupeno ojeté najeto [km]:23000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2000 výkon [kW]: 100 kroutící moment [Nm]: 180 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10 maximální rychlost [km/h]: 218 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 500 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8
Popis vozu
2003 - 2007
Takže toto auto už nemám, ale věřím, že mám k němu ještě pořád co napsat. Rád totiž na Vectru vzpomínám, a asi bych si ji i znovu koupil jako běžné auto na lítačku k mojí současné 745i.
Vectru jsem koupil na konci léta roku 2003, těsně před koncem civilní služby a byl to můj splněný malý sen (velký sen byla tenkrát Omega :). Auto bylo jen pět let staré, navíc tehdy vypadalo velice nadčasově, a tou dobou ani nevadilo, že se jednalo o předfaceliftový model. Navíc mělo nalítáno jen 23000km a tomu se nedalo odolat. Teď si každý z vás určitě říká - jak je možné, že pět let staré auto mělo na tachometru jen 23000km? No a tady je ten háček, možná i dva. Auto bylo koupeno ve Švýcarsku, jezdila s ním nějaká stará babka do té doby než u něj vyhořel interiér a karoserii silně poškodilo krupobití. Co se dělo potom, nevím. Poté ho dle technického průkazu počátkem roku 2003 koupil jistý Tomáš Jeníček, ročník 1985 (už to mělo být varováním!) a v létě 2003 se objevilo v jednom chrudimském autobazaru (o tom napíšu více v kapitole o prodejci). Protože jsem byl tenkrát blbý a naivní, tak jsem ji koupil. Naštěstí se má naivita tenkrát vyplatila, protože až na kosmetické vady se jednalo o držák, což možná bylo způsobeno tím nízkým kilometrickým nájezdem.
Teď trochu strohých technických údajů - jednalo se o klasický čtyřdvéřový sedan (podle mně nejelegantnější provedení Vectry B, liftback je škaredý), s výbavou někde mezi základním provedením a nejvybavenější verzí CDX. Jednalo se o nějaký akční model pro Švýcarský trh, takže nechyběla automatická klima, 16" alu kola, tempomat, 4 airbagy, elektrická okna vpředu, TCS a elektrická zrcátka včetně vyhřívání. Tomu kontrovaly nenalakované kliky u dveří, nebo absence palubního počítače, takže jak říkám, bylo to něco mezi. Motor byl klasický dvoulitrový šestnáctiventilový čtyřválec, navzdory označení ECOTEC občas žral celkem dost benzínu, obvykle kolem 10l, na delší cesty si vystačil s 7.5 - 8l Naturalu 95.
Silné stránky
Čeho si na Vectře hodně cením, tak to bylo velice komfortní svezení, za což jsem byl vděčný zejména podvozku a také kvalitně tvarovaným sedačkám. Možná bych dnes, kdy jsem zhýčkán sedmičkou mluvil jinak, ale tenkrát jsem to tak vnímal. Dále spolehlivost, po vyřešení drobných much mně auto kamkoliv odvezlo a dalo se mu stoprocentně věřit.
Slabé stránky
Docela dost mi vadilo archaické uchycení víka zavazadelníku, omezovalo vnitřní prostor v kufru. Jinak to bylo naprosto ideální auto.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Jelikož šlo o auto se dvěma háčky (viz. výše), musel jsem do něj zpočátku i něco investovat. Po koupi občas po nastartování něco pískalo v motorovém prostoru, myslel jsem, že je to klíňák, ale byly to kladky na rozvoďáku. Takže jsem měl štěstí, že jsem dojel v pořádku domů a nepotkal se mi motor.
Karoserii jsem tenkrát coby nemajetný civilkář nechal tak, poškození od krup bylo poznat až při detailním pohledu zblízka. Řešil jsem však věci spojené s tehdejším požárem interiéru, takže postupně přišla na řadu výměna budíků (původní byly z verze s motorem 1.6, takže s maximální rychlostí jen 220km/h), tlačítek na středové konzole (přestože jsem měl automatickou klimu, nějaký blb tam osadil přepínač s hvězdičkou místo tlačítka ECO, to samé se týkalo i záměny tlačítka za přepínač vnitřní cirkulace vzduchu, taky z verze s manuální klimatizací). Pak jsem taky naivně naletěl prodejci, protože jsem si myslel, že má auto vyhřívané sedačky, ale přitom se jednalo jen o doplněná tlačítka místo záslepek, takže jsem je nechal zdemontovat. Dále nefungovalo ovládání rádia na volantu a následovala jeho výměna. Dojem narychlo sešitého auta navozovala i nekvalitně slicovaná palubní deska, kde chyběla spousta šroubků a například dřevěný "dekor" byl pouze na panelu od klimatizace, ale ne už na popelníku a řadící páce. Taky chyběla loketní opěrka a přitom jsem přesvědčený, že u této výbavy bývala standartně, tak jsem si ji sehnal na vrakovišti a nechal si ji tam dodělat. Obyčejné OPEL rádio na kazety jsem vyměnil za OPEL rádio s CD přehrávačem (za 1500,- Kč nové z Annonce :), strhal jsem škaredé nálepky SONY XPLOD ze zadního okna a EXTREME TUNING ze zadního nárazníku a pak už jsem jenom jezdil.
Jezdil jsem až do následujícího léta, kdy jsem zjistil, že se mi auto v kolonách přehřívá. Dvorní automechanik postupně vyměnil čidla na snímání teploty, termostat, vodní pumpu, pak došlo i na chladič, ale nic z toho nepomohlo. Potom jsem detailním studiem zjistil, že se vrtule před chladičem otáčí vždy při teplotách chladící kapaliny pod 90 stupňů a pokud ručička teploměru vylezla nad tuto hodnotu, tak se vrtule zastavila, jako by byla zapojená nějak naopak. Jak se nakonec ukázalo, byla moje domněnka správná, a opět se jednalo o špatně zapojené dráty v elektroinstalaci.. Škoda, že jsem to zjistil až po výměně skoro všeho, co se týkalo chlazení.
S autem jsem během tří let, co jsem ho měl najezdil asi 40000 kilometrů, a kromě výše popsaných věcí jsem už na něm neřešil vůbec nic, akorát ke těsně před prodejem jsem vyměnil přední brzdové destičky.
Těsně před prodejem přestal fungovat snímač brzdového pedálu (takže nesvítila zadní brzdová světla, za takovou poruchu bych lidi od Oplu nakopal do ... , šetřit na takových součástkách se nevyplácí), a přestala se zamykat nádrž, na což náhodou přišel jeden můj kamarád, když se nudil a měl z toho škodolibou radost. Nový majitel vozidla teď řeší jiný problém - motorek zamykání nádrže z posledních sil ještě přeskočil a teď se pro změnu nádrž nedá zase odemykat :)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto jsem kupoval v autobazaru Nika Chrudim. Tam mi zapírali, že auto bylo poškozené krupobitím, dokud jsem si toho sám nevšiml. Nezmínili se ani o požáru interiéru a zkušební jízda byla velice krátká. No ale když už jsem si pro auto jel takovou dálku a navíc vlakem, byl jsem rozhodnutý stůj co stůj odjet Vectrou, tak i přes tyto nedostatky následovala koupě. Hned po vyřízení všech potřebných papírů jsem natěšeně sednul do auta, zabouchl za sebou dveře a nad hlavou mi zarachotila stropní přepážka (obvyklá porucha většiny Vecter, opraveno). Při cestě domů pískal rozvoďák , auto občas chcípalo a kolísaly mu otáčky (naštěstí jen svíčky). I tak mi ale výše uvedené věci trochu pokazily radost z nového auta, a to jsem netušil, co mně ještě čeká.
Rozladěn ze všech věcí týkajících se auta jsem si našel na internetu číslo na Tomáše Jeníčka a ten dělal jakože o ničem neví. Babka ze Švýcarska, té jsem taky volal, jinak velice sdílná, zase o autě nechtěla vůbec mluvit a zavěsila telefon.
Celkové hodnocení
Ačkoliv dle výše napsaného textu to může vypadat, že jsem byl s autem nespokojen, opak je pravdou. Vždyť to bylo moje první opravdové auto (když nepočítám své dva kadettové pokusy :), po vyřešení výše uvedených věcí hodně spolehlivé a jak jsem psal na začátku, klidně bych šel do Vectry B ještě jednou. A navíc, navzdory tomu, co majiteli může nabídnout se prodává za směšně nízké ceny, ani já sám jsem se té svojí nemohl půl roku zbavit (prodáno v roce 2006 za 65000..).
Další vozy Opel Vectra
-
Opel Vectra (1998) Majitel: TiRa
Přidáno: 30.3.2008 289 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Opel Vectra (1998) Majitel: EcoTec
Přidáno: 5.7.2010 210 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Opel Vectra (2000) Majitel: Dragon.001
Přidáno: 28.4.2007 558 Majitel 9.80 Uživatelé
-
Opel Vectra (1996) Majitel: 73.vojta
Přidáno: 28.6.2013 49 Majitel 9.75 Uživatelé
-
Opel Vectra (1999) Majitel: parkoviště
Přidáno: 8.7.2007 569 Majitel 9.71 Uživatelé