Recenze
BMW řada 3 325 TD (e36)
Technické info
Přezdívka auta Bafor Rok výroby 1992 Koupeno ojeté najeto [km]:350000 palivo: nafta počet válců: 6 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 2500 výkon [kW]: 85 kroutící moment [Nm]: 230 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11 maximální rychlost [km/h]: 200 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Jelikož jsem se k BMW dostal zkrze e 36 316 i, která mě již neuspokojovala výkonem, rozhodl jsem se pro větší obsah. Po zvážení toho, že budu potřebovat něco, co mě nesleče i z gatí svoji spotřebou, avšak bude mít dostatečný výkon jsem se rozhodl pro naftu. Dobrá, nafta byla jasná a teť jaký je výběr. Upřímně žádný, buď 318 Tds nebo 325Td/s. Jelikož 318 je na mě líná a kultivovanost tohoto motoru mě nepřesvědčila vyhrála 325 R6. V době kdy jsem auto kupoval, se však cena těchto motorizací pohybovala dosti někde jinde než dnes. Proto heslo - Nekoukej na vzhled ale na motor a tech stav vyhrálo. Podařilo se mi najít jednu e 36 nedaleko, avšak už z fotek bylo jasné, že "lak" (pokud se to tak dalo nazvat) na předku auta bude hrůza děs. Auto jsem ale i přes to jel okouknout. Nebudu nikomu nic nalhávat, chudák auto mělo na sobě namontovaný dle mého názoru nechutný tuzing nárazník a předek byl snat přetřen válečkem :/. Po zjištění dalších nedostatků jako KO zadní tlumiče, dlouhé zahřívání, olej na motoru atd atd, a věřte bylo toho dost, jsem dosti váhal, nicméně viděl jsem v něm potenciál a jelikož prodejce byl ochoten se dohodnout na velice rozumné ceně, tak jsem si ho další den odvezl.
Jedná se o BMW řady 3, konkrétně e 36 325 Td. Ano, opravdu jsem nezapomněl dopsat na konec písmenko s :). Jedná se o slabší verzi s naftovým motorem M51, který je dle mého nejlepším naftovým motorem sériově vyráběným v 90. letech. Ale zpět k tomu, proč to není plnohodnotné TDs, auto má psaných 85 kW výkonu a od TDsa se liší tím, že mu chybí intercooler a má naprogramované jiné hodnoty v říd, jednotce a o celých 20 kW méně, což je dost. Moje auto mělo v době koupě najeto okolo 340tis km, věřte mi, že pro tuhle potvoru to není zdaleka moc. Je v kůži což není špatné, má dvouzónovou klimatizaci a přední okna v elektrice, vzadu jsou kalsická "švihadla" :). Výbavu doplní ABS a to je vše přátelé, takže celkem chudáček.
Jen upozorním, že na autě se stále pracuje, pomalu ale přece, jsem student kterého to baví, takže mne za vzhled zatím nekamenujte :D. Od prvního dne mi bylo jasné, že ten nárazník z něj půjde pryč, ale čekalo mě spoustu práce na motoru a všem dalším, že jsem se na to dostal až nedávno. Prvním krokem byla výměna oleje( i přes ujištění předchozího majitele, že má najeto jen 2 tis km) komplet filtrů, těsnění na ventilovém víku, termostat včetně těsnění, chladič, tekoucí vodní pumpa, zadní tlumiče, přední stabil. tyčky, akumulátor a chladivo. Po chvíli nasledovaly brzdové desky a bohužel i čelní sklo, jelikož tak třetí den mi ho někdo schválně rozbil, což mě dosti zklamalo. Překvapila mne cena dílů, která byla velice příjemná(pokud člověk trochu pohledal na internetu nebo se poptal), takže max spokojenost v tomto aspektu.
Jelikož auto je dovezené z Itálie, tak je úplně bez koroze, vč výfuku, prahů a spodků dveří. Takže práce na něm byla už hromada, nicméně za to nemůže auto, ale spíše lidé:(.
Dost jsem se zabral do toho, jak auto vypadá, ale neřekl jsem nic o tom jak jezdí. Motor M 51 R6 o obsahu 2.5 l má opravdu zvláštní projev na diesel, lespoň mi to tak přišlo. Oproti jiným dieselům tzv. nechcípne po nastoupení turba, prostě hezky táhne dál. Spíše dost takový projev benzínu ( brát s rezervou :) ) Absolutně nehulí, zátah je plynulý a motor nastupuje tak okolo 2500 otáček. Podvozek u e36 mi maximálně vyhovuje, dlouho jsem hledal něco, co by mi sedlo tak, jako toto. Jízdní vlastnsoti jsou opravdu dobré, těžko jsem hledal případně posuzoval jestli se najde auto podobně staré ve kterém jsem měl tu čest jet s podobným podvozkem. Nebudu ho tu však jen vychvalovat, každému sedne něco jiného a je to tak individuální, že záleží na člověku.
Přesunu se k prostoru v autě. Stačí mi bohatě prostor vepředu, vzadu nic moc ale tam nejezdím, takže je mi to jedno :). Co mě však maximálně vytáčí, je fakt, že v autě se nevyspíte, aniž by člověk ráno vypadal jak přejetý traktorem a následně sklizený kombajnem. V mém provedení nemožnost sklopit zadní sedačky a chybí dokonce i tunel na lyže či delší předměty a toto je opravdu obrovské mínus. Kufr je pro mé potřeby dostatečný, avšak nakládací "otvor" je na některé objekty (které by se jinak do něj vešly) prostě malý- rozuměj odvezeš klidně tři mrtvoly :-D ale velké crt tam nikdo nedá.
A nyní taky ta kritika:
Spotřeba je tak od 7-10 l. Pokud někdo tvrdí, že jezdí za 4.5 s tímhle autem tak nevěřím :-D, možná tak po dálnici. Takže spotřeba nic extra.
Přístup k některým součástkám je opravdu boj, ale dá se.
Více často odchází siláče a zadní tlumiče. Pokud více brzdí předek než zadek (častý problém) tak dochází vlivem většího namáhání předku ke zvlnění kotoučů a naslednému notoricky známému kopání do pedálů a volantu při brždění.
E 36 hnijou, je třeba na to dát pozor- prahy, lemy spodky dveří např.
Vpodstatě jako u každé nafty je třeba dát pozor na stav čerpadla(alespon se dá zjistit dle teplého startu a kultivovanosti chodu) a turba.
Odchází podávací čerpadlo-lze to poznat tak, že i přes zbylé množství v nádrží většinou 5-10 l auto nepojede, případně se zavzdušňuje systém
Praskání hlav je časté téma těchto motorů, pokud není člověk natvrdo řečeno pitomec, nechá motor zahřát a vytočí ho až následovně, ty motory jsou neprůstřelné a vydrží věky. Vytáčení za studena= brzy hlava KO
Vyplatí se nechat doběhnout motor- aby se zchladilo turbo, bývají už taky dost opotřebovaná, repas okolo 6tis starší turbo od1000kč do 2500kč dle stavu a prodejce.
Skoro pokaždé je "zeblité" servo, klasická vada, ale ničemu extra to nevadí.
Elektrická okna vyskakují z držáků, musí se seštelovat, oprava na momentík.
Ještě dodám, že čekám balík s intercoolerem a jednotkou z TDs,neodolal jsem možnosti udělat ze svého TD TDs za 1500 kč a dostat 20 kW navrch. Napíši jak jsem dopadl.(pro lidi co by to případně chtěli skusit také, je nutné sehnat jendotku z verze auta shodné s vaším, tudíž stejným modelem říd. jendotky, zlom by měl být 12/1994 z EWS1 na EWS2)
Proto nebudu tvrdit že mám dokonalé auto, mělo a má spousty chyb a je na něm ještě kopa práce :-) ale hlavní je to, že mě práce na něm baví a ze všeho mám radost. A jestli mohu 325 Td/s doporučit? S klidným svědomím mohu, ale čekejte vpodstatě to samé jak od jakéhokoliv staršího dieselu, avšak je tam to něco navíc, majitelé BMW mě chápou, ostatní možná pochopí a zbytek si koupí třeba oktávku a bude mě mít za blázna :)
Silné stránky
Motor včetně jeho možnosti za pár kč z 85kW verze udělat TDs 105kW
Podvozek
Radost z jízdy :)
ndčasový desing
Jejich dnešní cena!
Slabé stránky
Trpí korozí(moje naštěstí ne)
nemožnost přepravovat větší objekty
prostě se v tom nevyspíte
sem tam uvnitř něco vrže- nutno najít zdroj a přitáhnout/promáznout silkalem :-)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Jak je již napsáno po koupi výměna:
Oleje, brzdy, čelní sklo, filtry komplet, chladič, vodní pumpa, chladivo, tlumiče, přední stab. tyčky, baterie a to je snat vše případně doplním
Nyní již origo předek- tj. maska a origo nárazník, ještě nám chybí mlhovky a lak předku
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Soukromá osoba
85kW na 105 kW
Už jen otázka dne až dvou a podám info jak vše dopadlo :-)
Novinky v recenzi
PRODÁNO!
Bylo tomu asi tak, sedím doma koukám na auta na prodej a vidím 325i co se mi hrozne zalíbila. Jelikož td potřebovalo gumy technickou atd, rozhodl jsem se, že ho skusím prodat a uvidím. Za dvě hodiny odjíždělo s novým majitelem pryč a já se jel podívat na 325i. Tu jsem den na to odvezl a jak vypadá, jak jede a další podrobnosti se dozvíte brzo, jsu totiž napsat nějakou tu recenzi
Konverze TD na TDs
Tak jsem zatím na mrtvém bodě, jak se zdá, tak jednotka z TDs nekomunikuje s hlavou čerpadla a to nepustí naftu. Takže moje jediná možnost je, nechat čipnout stávající jendotku na hodnoty TDs, případně lehce zvednuté:) Ještě bych samozřejmě mohl vyměnit hlavu čerpadla, ale na to nyní není čas ani nervy a výsledek by byl dosti nezaručený jak stavem zakoupeného čerpadla tak možností, že si to zase nebude rozumnět
Čekání a zážitek
No už dva dny obléhám poštu, paní za přepážkou už ze mě musí mít vyloženě srandu, ale prostě se nemohu dočkat toho IC a jednotky z TDs :-D . Z dneška mám jeden zajímavý zážitek, již se mi to stávalo dříve, ale... Jedete si takhle 25 km/h vytočíte trochu motor aby vám to vykouzlilo lehce šílený usměv a zrychlili jste na neuvěřitelných 35km/h za traktorem a v tom skupina postarších pánů zvedá hole a pokřikuje vaším směrem co jste to za s prominutím dobytek, že jezdíte tak rychle- jendoduché, díky koncovému tlumiči(neznámého výrobce, kvality, původu) s koncovkami DTM má auto zvuk turbíny skombinované s hřměním bůh ví čeho, mimochodem ten zvuk miluji. Má to však jednu nevýhodu, jelikož je zdřejmně obecně zažité- auto má zvuk= jede jako pr*se a řídí to pr*se setkávám se stímto jevem celkem často. Aspoň když přijedu za kamarády nemusím zvonit...
Další vozy BMW řada 3
-
BMW řada 3 (1988) Majitel: !GAS!
Přidáno: 13.9.2011 179 Majitel 9.92 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1987) Majitel: parkoviště
Přidáno: 18.4.2009 99 Majitel 9.91 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1989) Majitel: jardafox
Přidáno: 6.3.2013 108 Majitel 9.90 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1987) Majitel: parkoviště
Přidáno: 16.1.2011 168 Majitel 9.90 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1991) Majitel: parkoviště
Přidáno: 4.9.2008 17910 Majitel 9.89 Uživatelé