Recenze
BMW řada 3 316 (E21)
Technické info
Přezdívka auta Wilda Rok výroby 1980 Koupeno ojeté najeto [km]:225377 tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1800 výkon [kW]: 60 / 75 * počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 / 15 * zavazadlový prostor [l]: 380 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "DeeCee".
První Trojka
Rok 1975, kdy byl svět ohromen uvedením pouze 4,36 m dlouhého, sportovně-elegantního kupé nahrazujícího řadu 02, označeného E21 a pojmenovaného BMW 3. I samotní tvůrci mohli jen těžko předvídat, že stvořili nejúspěšnější formát mnichovských vozů. Odvaha, s jakou se BMW jako první prémiová značka pustila do tehdy se definující střední třídy (Mercedes se nechal přilákat až o 7 let později a Audi si o místě mezi prestižními značkami tehdy ještě mohla nechat jen zdát) se bohatě vyplatila a Evropané si relativně dostupného, přesto technicky pokročilého Bavora doslova zamilovali. Pramínek se velmi rychle proměnil v řeku a dále sílil – první Trojky se přes nikoliv nízkou cenu prodalo přes milion kusů.
Čisté a vyvážené linie, charakteristické zakončení zadního bočního okna, výrazná horizontální linka na bocích, legendární modrobílý znáček na kapotě a především maximálně na odiv vystavené ledvinky na přídi – podle těchto identifikátorů poznáte každou Trojku dodnes. Ta první přinesla ještě jednu novinku pro budoucnost – blikače umístěné vedle předních světlometů. Malou revoluci způsobily pozdější neodmyslitelné prvky i v interiéru – především středová konzole natočená k řidiči. Ovladače byly pro případ kolize důsledně zaobleny a navíc vzhledově sladěny, což tehdy zdaleka nebylo samozřejmostí.
Svébytnému designu více než důstojně participovaly nadprůměrné jízdní vlastnosti, způsobené pečlivě vyladěným podvozkem s dvojitými příčnými rameny vpředu a šikmými vzadu a odpérovaného axiálními pružícími jednotkami. Fráze o podvozku rychlejším než motor nabrala konkrétní kontury.
První provedení s jediným vnějším zpětným zrcátkem a posuvnými ovladači ventilace přišlo na trh s třemi přepracovanými čtyřválci 1.6, 1.8 a 2.0 L, optimalizovanými kvůli nedávnému palivovému cenovému šoku na spalování benzínu s nižším oktanovým číslem. Výkony se i přes relativní hospodárnost vyšplhaly k pozoruhodným 66, 72 a 80 kW, které pouze 1020 kg těžké kupé 316, 318 a 320/i rozjížděly na 160 – 180 km/h. Tehdejší vrchol tvořil čtyřválec 320i, díky vstřikování vysokooktanového benzínu dosahující 92 kW a na svou dobu špičkových výkonů. Dobové prodejní ceny činily 13.600, 14.420, 15.330 a 17.400 DM. Prapůvodní Trojka už bohužel není na českých silnicích moc k vidění, její fanouškové se soustředí na www.zraloci.net .
Rok 1977 přinesl bavorským ambicím křídla v podobě dvou moderních šestiválců 2,0 a 2,3 L (90 a 105 kW) a Trojka se rozjela až na skvělých 190 km/h při zachování přijatelné hospodárnosti a především sametového chodu. Byly poznat i v klidu podle čtyř malých reflektorů a označení na masce. Menší nahradil dosavadní čtyřválec, větší dostal vstřikování K-Jetronic a denní sen mnoha motoristů jméno 323i.
Průběžné vylepšování neustalo a o další dva roky později se představila celá paleta modernizací; interiér ozdobila nová středová konzola a rozšířená paleta příplatkové výbavy vč. pětistupňové převodovky. Významnější změny se odehrály pod dlouhou kapotou – roli základního motoru pro 316 na sebe vzala karburátorová osmnáctistovka (66 kW), jejíž vstřikovací verze nabízela 77 kW verzi 318i. Ještě rok před ukončením kariéry stačili motoráři původní šestnáctistovku s výkonem sníženým na 55 kW umístit do nového základního modelu 315, který se tak ohřál na výrobních linkách pouze rok.
Tento vůz je zástupcem právě této 1. generace vozů BMW trojkové řady. Je to model 316 - na přípravu směsi je použit karburátor s automatickým sytičem. Auto bylo před pěti lety vyvařeno a nalakováno. Koupil jsem ho v červnu 2007.
EDIT 24.10.2007
Od prvního zápisu prošlo auto mnohými úpravami, čištěním a renovací. Dostalo nové sedačky a dobová kola od firmy BBS. Byl vyčištěn a nově nalakován motorový prostor a opraveno mnoho drobností.
EDIT 10.01.2008
S novým rokem přišel nařadu i nový projekt. Celkový upgrade vozu počínaje motorem a v dalších fázích samozřejmě brzdami a celým podvozkem.
V první fázi to bude lehce snížená hlava, ostrá vačka 304° od firmy DBilas a 2 dvojité boční karburátory Solex 45 a nerezový zadní tlumič výfuku.
EDIT 19.02.2008
Naši garáž navštivili zloději a mimo jiných věcí ukradli z Wildy jeho BBS 14" kolečka, takže bylo potřeba sehnat nová a to se i podařilo při výletu do Německa pro zadní nápravu. Tamější garážmajstr - taktéž fanda do BMW tam měl ta samá kola, ale o palec větší - tzn. 15" BBS Mahle přesně dobově vhodná na model e21. Nebylo co řešit, atudíž sem je koupil.
Dále přibyla spousta dalších věcí pro projekt počínaje rozpěrami mezi tlumiče do motorového prostoru a kufru, sportovními šálami pro kliku a ojnice, novou větší a silnější spojkou, svody Supersprint, středovým rezonátorem Dynomax, podvozkem Koni, nápravami z modelu 323i, které mají lepší brzdy až po takovou drobnost jakou je přídavná kapalina do okruhu chlazení.
Také setrvačník probíhá procesem odlehčení aby šel motor snáze vytáčet a budou se dělat komplet nové rozvody. Do fotek přidávám jednotlivé další části.
Počítám že někdy v průběhu března by měla probíhat montáž do auta.
EDIT 21.5.2008
Máme květen a já mohu konečně náhlásit významný postup v projektu - je posládán motor po kompletní GO včetně všech výše zmiňovaných úprav. Také přední brzdy už sou na autě lepší i podvozek Koni. Nyní zbývá ještě zadní náprava a samosvorný diferenciál.
EDIT 19.4.2009
Tento rok budeme u Wildy hlavně pořádně zajíždět motor aby byl připraven příští rok na kompresor, který bude více než potřeba.
Byli jsme v Brně na okruhu a tam se choval poměrně hezky, ale na tak velký okruh chyběl výkon a diferák se špérou.
Silné stránky
- retrodesign
- velmi příjemně se v něm jezdí i přesto že nejmodernější elektronika v něm je rádio
Slabé stránky
- moc nápadný - už má pár škrábanců od závistivců
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Koupil sem ho se špatným chladičem, tak ten sem vyměnil a čekají mě teď náplně a všechno co se ještě najde.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno od soukromé osoby.
Novinky v recenzi
Změna plánů s tímto vozidlem znamenala změnu i pod kapotou. Z motoru sem sundal závodní hlavu a vyměnil za seriovou z 318i e30 pro lepší potencionální každodenní ježdění. Nyní se auto chová velmi příjemně pro městský cruising, případně okresky, protože má dost krouťáku odpspoda a není potřeba ho tolik točit jako předtím.
Přidáno video ze zimního driftování.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: BMW řada 3 316 (E21)
- Re: Re: BMW - klasika 09.03.2020 22:12 Uživatel_5411538
- 1 08.06.2008 23:02 MichalSN
- Nádhera... 12.04.2008 17:32 karfiol
- BMW 25.03.2008 13:08 McVladin
- super 23.03.2008 08:22 OS
- Jo 11.02.2008 20:55 Chobot
- Jak jinak... 27.12.2007 13:26
- Re: Re: hezký 03.11.2007 22:59
- Hezký 12.09.2007 11:25
- E21 09.09.2007 12:14
- Krasavec! 28.06.2007 22:31
- Re: OBSAH??? 25.06.2007 11:41
- OBSAH??? 25.06.2007 11:19
- Re: Moc pěkný 18.06.2007 11:43
- Moc pěkný 18.06.2007 11:42
- Re: Re: hezký 17.06.2007 21:57
- Re: hezký 17.06.2007 20:13
- Re: 8 bodů 16.06.2007 16:58 Onyx
- hezký 16.06.2007 14:45
- Re: Re: BMW - klasika 16.06.2007 13:38
- Nadhera. 16.06.2007 11:54
- Re: BMW - klasika 16.06.2007 08:11
- 10b 15.06.2007 22:38
- 9b 15.06.2007 22:21
- BMW - klasika 15.06.2007 21:54
- Krásný veterán... 15.06.2007 21:53
- krasavec 15.06.2007 21:50 WNC1988
- 8 bodů 15.06.2007 21:18 Ricardo
- Re: bmw 15.06.2007 20:52
- bmw 15.06.2007 19:46 Kuka
Další vozy BMW řada 3
-
BMW řada 3 (1981) Majitel: parkoviště
Přidáno: 3.10.2009 3610 Majitel 9.89 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1981) Majitel: radovan99
Přidáno: 14.11.2008 1510 Majitel 9.88 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2017) Majitel: stealth01
Přidáno: 24.5.2017 1110 Majitel 9.96 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2002) Majitel: !GAS!
Přidáno: 6.7.2012 1610 Majitel 9.96 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2012) Majitel: Vranis
Přidáno: 25.7.2013 7310 Majitel 9.95 Uživatelé