Recenze
Ford Sierra 2,3 D GL
Technické info
Přezdívka auta Traktor VinDiesel Rok výroby 1987 Koupeno ojeté najeto [km]:336000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 2304 výkon [kW]: 49 kroutící moment [Nm]: 139 maximální rychlost [km/h]: 140 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 8
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Komár 1981".
Traktor byl pořízen jako pracant do rodiny. Do té doby nám k nákupům a veškerým cestám sloužila moje Škoda Garpid 136 KE a vzhledem k tomu, co se poslední dobou děje na silnicích a dálnicích, bylo cestování "veteránem" utrpením. Už jsem se pomalu bál o život a každá cesta po dálnici pro mne představovala stres.
Na podzim roku 2007 přišla nabídka na odkoupení Traktora od rodinného známého, od člověka, který všechno musí mít pintlich a minimálně výborné, zkrátka ideální prodávající zachovalého starého auta. Sierra byla do té doby garážovaná a opečovávaná jako poklad. V létě 2007 bohužel neznámý neurvalec naboural na parkovišti u nákupáku přední levý roh a ujel. To asi uspíšilo prodej. (Z čehož mám pochopitelně doteď radost.) Toliko o původu. Teď něco k vlastnostem auta.
Ford Sierra 2,3D GL - alias Traktor, alias vinDiesel.
==========================================================================
Motor: diesel staré konstrukce 2,3L (kódové označení YTR) - řadový 4válec, podélně uložený
(s oblibou říkám, že byl vymontovaný z traktoru a naimplantovaný do osobáku)
Převodovka: 5 stupňů - manuální
Uspořádání pohonu: klasická koncepce - motor předu podélně, pohon zadní nápravy (zábava na mokro sti (a zimu)
Karoserie: sedan, 4 dveře
Výbava: GL = centrální zamykání, posilovač řízení, elektricky ovládaná přední okna, loketní opěrka, sklápěcí zadní sedadla (poměr 50%/50%)
Tažné zařízení.
Od podzimu u nás doma maká jako otrok. Kamkoli jedeme, je s námi a GarPid zasloužene odpočívá (ikdyž na ulici bez garáže). Přímé porovnání československého sportovně-rodinného vozu z roku 1986 a imperialisticko-kapitalistického Fordu z roku 1987 je zarážející. Soudruzi museli někde udělat chybu, protože by Škodu Rapid museli jinak vybavit věcmi k dosažení vyššího komfortu. Auta jsou jako nebe a dudy. Ford - pohodlný, uživatelsky příjemný kočár s komfortním naladěním podvozku, Rapid - krabička od sardinek zformovaná do tvaru atraktivního kupé, spartánský interiér. Ve Fordu si přijdete daleko více obklopeni věcmi uvnitř, víc se cítíte součástí vozu (neberu v potaz jízdní vlastnosti, o tom níže), v Rapidu cítíte, že sedíte uvnitř auta, okolo toho moc "přítulného" není. Sierra navíc boduje střešním okénkem a v ovladatelnosti auta ještě posilovačem řízení a elektricky ovládanými předními okny. (Do Škodovky ale přijdou elektrická okna taky - Forde třes se! :-) )
Karta se obrací, když začneme uvažovat nad jízdními vlastnostmi. Vzhledem k těžkému naftovému motoru a klasické koncepci pohonu (motor vpředu podél pohání zadní nápravu) je Sierra na mokru a kluzku nestabilní, lehká záď chce být v cíli vždy zaručeně dřív než zbytek auta. V zimě je zároveň nepříjemné to, že vás občas těžký motor na upluhované zasněžené silnici tahá do pangejtu a vy s tím nemůžete dělat nic lepšího, než kontrovat kolama do protisměru a doufat, že se něčeho chytí. Komfortní naladění podvozku a cekově vyšší váha auta je taky důvodem menší manévrovatelnoslalom opravdu není domácí půda Fordu) a auto v zatáčkách daleko dřív vynáší než Rapid. Podvozek Fordu na mě po půlroce ježdění působí stále překvapivě gumově... Oproti Fordu je Rapid motokárou (nadsázka, vážení.....). Když se člově naučí využít váhu, kterou má vzadu, dají se zatáčky řezat krásně a čitelně. Problémem u Rapida je přesně opačné rozložení váhy mezi předek a zadek. Pokud nemáte v kufru něco těžsího nebo nemáte upravený podvozek, přední náprava občas klouzne ze zatáčky a z přetáčivého auta jsou najednou nedotáčivé sáně. Ale upřímně, řízení Škodovky je větší zábava, kterou kazí pouze myšlenka na pasivní bezpečnost posádky.
Jak je to s motory?
Je to trošku porovnávání hrušek s jablky, ale proč to nezkusit.
Výkon dieslu Sierry je (byl) 49kW - oproti tomu srdce Škodovky pocházející z Favorita je slabší o 6kW. Výkonově na mě auta působí zhruba nastejno. Sierra má nevýhodu váhovou a zároveň jí trápí klasika všech pra-dieselů.... kopce. Pokud udržíte konstantní rychlost do kopce, vyjedete ho. Pokud uberete, Bůh s vámi. Škodovácký benzíňák je na tom hůř s krouťákem (subjektivně je to fakt znát), ale zas se těch kopců tolik nezalekne a když se motor nebojíte vytočit (4000+), tak do kopce i přidá. Uživatelsky příjemnou cestovní rychlost na dálnici mají oba vozy zhruba stejnou - 110 - 120 km/h. Ikdyž Ford boduje lepším odhlučněním, které je ale na druhou stranu dost zkoušené hukotem naftového motoru. Být to benzíňák, je na dálnici oproti Škodovce hrobové ticho. Tachometrové rychlosti k 140 km/h (pozn. autora pro Policii ČR - řídila osoba mě blízká...... O:-) a fakt netušim, kdo to mohl být....) jsou už pro obě auta strop a spěchající posádka musí čelit vyšší hladině hluku. A to za to nestojí, no ne? :-) Jezdit se má "na pohodu".
Jak je to s praktičností?
V téhle oblasti Ford válcuje domácího reprezentanta na plné čáře. Koncepce s motorem vzadu je proste na praktičnost nešikovná. Sierra má v přímém porovnání bezedný kufr. Rapid navíc ztrácí kvůli LPG, jehož bomba zaplňuje praktický přídavný zavazadlový prostor za zadními sedadly. Sierra navíc uveze i víc pasažérů - obvyklých 5, Rapid jako sporťák pouze 4 (s LPG dokonce pouze 3!!). Na Rapida dává střešní nosič pouze blázen, stejně tak tažné zařízení je na těchto kupátkách spíš sranda. Sierra má přípravu na zahrádku (připravené držáky ve střeše - nehrozí poškození střechy, případně u Rapida ještě instalaci zahrádky trošku překáží ozdobné střešní lyžiny (jsou chromové, moje srdce by nepřežilo jejich poškození).
Resumé?
Těžko říci. Pro rodinu jedine Forda, na nákupy jedině Forda, pro práci a tahání přívěsů jedině Forda, ale prozábavu.... kdepak. Je to prostě šedý pracant. Škoda Garpid 136 KE v tomhle jediném bodu vychází jako vítěz. Navíc je srdcovou záležitostí. O:-)
Silné stránky
Komfortní ikdyž už poněkud archaický interiér. Sedáky jako křesla + loketní opěrka s úložným prostorem.
Zavazadlový prostor.
Posilovač řízení, centrál, střešní okno.
Komfortně laděný podvozek.
Slabé stránky
2,3 litru dává 49kW... docela nepoměr, ale je to holt starý typ dieslu + hlučnost motoru, který po studeném startu klasicky hlučí a dýmí.
Vysoká sazba povinného ručení - 10.000 ročně (průměr)
Váha - motor těžký jako blázen, auto sekunduje
Nepoměr rozdělení váhy na přední a zadní nápravu - zadek je lehoučký => nízká adheze na namoklém povrchu - ke smyku stací přeháňka + kočičí hlavy.
13" kola - sice můžu kupovat stejný rozměr pneu jako na Škodovku (175/70 R13), ale větší kola by přispěla ke stabilitě vozu.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
zatím 0
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Osobní prodej - skvělá zkušenost.
Novinky v recenzi
Sierra jde do nebe. RIP
Po nekolika letech velice spolehlive sluzby jsme se rozhodli, ze uz nema cenu investovat do oprav a auto si zaslouzi odpocinek.
?.1987 - 1.3.2011, 350 000 km. Budeme vzdycky vzpominat!
Po servise a STK
Zdravím všechny, co se podívali na mojí kartu s autem. Traktor absolvoval STK a Emise a v servise stočili zvlněné kotouče a dali nové brzdové destičky. Tohle řešení bylo zvleno mnou z důvodu minimálních nákladů. Ale jak to tak vypadá, nové kotouče budeme muset časem stejně pořídit.
Červenec 2009
Získal jsem z vraku od strejdy slušnou kapotu a masku pod světla, takže máme modrý předek. :o)
Rodinná kára
Přátelé, od ledna jsem šťastným otcem a Traktor si vede překvapivě dobře i jako rodinné auto. Ačkoli je to sedan, tak není problém převézt nákup z Globusu, kočar (hluboký) a manželku se synkem v autosedačce. Dobrej pracant.
Čekají nás ale opravy, ev. je špatná geometrie a buď jsou křivé kotouče anebo jsou volné silentbloky na přední nápravě. Taky letní kolečka potřebují vyvážit... no servismani, těšte se. :-)
Omylem jsem tento text vlozil do diskuze, tak jsem sikovny. O:-)
Předvánoční update:
Koupeny zachovalé přední sedačky z modelu GT a zadní kouřová světla. Snad v příštím roce zbudou peníze na nalakování toho blatníku :o))
Auto přidalo k řádce najetých km 6000covou porci navíc.
Přezuto na zimáky.
Na jaře jsem přestoupil k partnerské společnosti pojistovny ČPP a najednou lze mít povinné ručení za polovinu ceny oproti ČP, jejíž klientem jsem od roku 1999. Povinné ručení tedy aktuáně 5500,- cca ročně.
Další novinkou je, že se podařilo sehnat originální sedanovské křídlo, takže bylo hned instalováno. :o) Viz fotogaletie.
Dodány další fotky, hlavně ty "z druhé strany". Pravý přední blatník měnil původní majitel, protože mu jinak skvěte zachovanou Sirku někdo naboural u nákupáku :-/ Na zadním okně obligátní plyšák - patron posádky.
V sobotu ráno dostala "Sirka" nová kolečka. Jde o alu disky Borbet s pneu o rozměru 185/60 R13. Je pravda, že jsou kolečka malinká, ale krásná. :o) Jen doufám, že teď nezačne hustě sněžit u nas v Praze....
Přidat názorDiskuse: Ford Sierra 2,3 D GL
- A co to znamená konkrétně, že jde do nebe? 02.03.2011 20:53 Poustnik
- Rodinná kára 22.04.2009 11:01
- Re: web a fotky 04.03.2008 17:23
- Spotreba 2,3 D 01.03.2008 11:19
- web a fotky 01.03.2008 06:49 kostey
- Fotky 29.02.2008 19:05 hadXR
- Re: Re: Re: Re: Re: osoba blízká 28.02.2008 10:13
- Re: Re: Re: Re: osoba blízká 27.02.2008 20:46 Asphalte MoDo
- Re: Re: Re: osoba blízká 27.02.2008 19:28 Petr Kneifl
- Re: Re: Zvlastni 27.02.2008 15:02
- Re: Re: osoba blízká 27.02.2008 14:30
- Re: Zvlastni 27.02.2008 13:47
- Motor 27.02.2008 12:15 Qido
- Zvlastni 27.02.2008 11:36
- Re: osoba blízká 27.02.2008 10:47
- osoba blízká 27.02.2008 10:15
Další vozy Ford Sierra
-
Ford Sierra (1990) Majitel: jardafox
Přidáno: 5.9.2015 39 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Ford Sierra (1992) Majitel: Ales007
Přidáno: 5.9.2014 119 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Ford Sierra (1990) Majitel: kostey
Přidáno: 22.11.2007 4510 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Ford Sierra (1990) Majitel: jardafox
Přidáno: 8.3.2013 28 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Ford Sierra (1990) Majitel: parkoviště
Přidáno: 15.6.2010 92 Majitel 9.81 Uživatelé