Recenze
Toyota Avensis Combi 2.0 D-4D
Technické info
Přezdívka auta Toyota Avensis Rok výroby 2001 Koupeno ojeté najeto [km]:145000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1995 výkon [kW]: 81 kroutící moment [Nm]: 250 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11.4 maximální rychlost [km/h]: 190 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 530 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Kepo".
Nejprve pár technických údajů :
Rozvor: 2630mm
Délka: 4570mm
šířka: 1710mm
Výška: 1500mm
provozní hmotnost cca 1450kg
kola plechová 15"
motor 2.0 D-4D 81 kw při 4000 otáček/min
250 Nm od 2000 do 2500 rt/min
Výbava :
4x airbag, servo, man. klima, nastavitelný volant, multifunkční volant, vyhřívání zadního skla, man. převodovka, navigace, dělená zadní sedadla, 4x elektrická okna, palubní počítač, originální rádio, čirá optika, el. stavitelná zp. zrcátka, vyhřívaná zp. zrcátka, ABS+EBD
Auto jsem koupil před týdnem a najel jsem s ním zatím jen 1000 km, takže nebudu vůbec hodnotit poruchy, servis, spolehlivost a podobné záležitosti, ty později doplním. Zaměřím se zde především na první subjektivní dojmy z vzhledu, jízdních vlastností, spotřeby a pohodlí a především porovnám vůz s mým předchozím autem Opel Omega Combi 2.5 TD 96 Kw, rok výroby 1997 (viz moje garáž).
Takže k věci. První věc, kterou člověk samozřejmě zaznamená při přechodu z vyšší střední třídy (Omega) do střední, je "málo" prostoru. Omega byla uvnitř ve všech směrech oproti Avensisu až předimenzovaná. Na zadních sedadlech nejde rozdíl až tak poznat, největší rozdíl poznáte v kufru, který ač nabízí u Toyoty jen o několik málo desítek litrů menší objem, je podstatně hůře využitelný a především podběhy zadních kol jej značně zužují. Na předních sedadlech je velký rozdíl v "rozloze" palubní desky, v blízkosti čelního skla, šířkou středové konzole mezi spolujezdcem a řidičem a v neposlední řadě také v prostoru pro lokty. Nicméně pro převoz čtyřčlené rodiny a zavazadel rozměry bohatě stačí, to je tak na okraj, aby to nevypadlo, že rozměry auto nějak haním. Co se týče úložných prostor, těch je uvnitř (kromě kufru, kde nejsou žádné a což pokládám za velké mínus) dostatek. Kromě klasické přihrádky před spolujezdcem, která pojme solidní objem, je najdeme samozřejmě v loketní opěrce jak mezi sedadly, tak na dveřích, dále ve spod dveří a v levo pod volantem. Velice se mi líbí přihrdka pod středovým panelem, která je výborná pro mobilní telefon nebo peněženku a je dobře na dosah. O ergonomii se zmiňovat příliš nebudu, ta je u Japonců téměř vždy příkladná. Snad jen uvedu, že u Omegy byla také výborná. Dále bych chtěl srovnat sedadla, jelikož v Omeze jsem měl sportovní sedačky RECARO, které zaručovaly maximální pohodlí při jízdě. V Toyotě jsou sedadla o poznání menší, do RECAR jsem se vždy celý ponořil a úplně mě obejmuly, mají slabší boční vedení (ale stále dobré) a jsou oproti Oplu hodně vysoko, což je na jednu stranu výhoda při nastupování a vystupování, na druhou stranu máte "strop" vozu proklatě blízko k hlavě, a to nejsem žádný dlouhán (180 cm).
Celkový subjektivní dojem z interiéru je dobrý, působí velmi konzervativně, což se mi velice líbí. Imitace dřevěného obložení vypadá hezky, všechno je pěkně na dosah ruky. Zkrátka vnitřní vzhled nikoho neurazí, ale ani nenadchne. V Omeze bylo o něco útulněji.
Až do této chvíle by se zdálo, že Omega v souboji s Avensisem je jasným vítězem, nicméně prostorem a vnitřním pohodlím daný stav končí a duel se dramaticky otáčí ve prospěch Toyoty. Začněme třeba motorem. Bavorácké 2.5 TD 96 kw je pro mě dodnes velice zvláštní a nepochopený dieslový motor. Do 2500 otáček se vyznačoval šnečí dynamikou, poté následoval značný turbo efekt a vrcholu dosahoval až kolem 3500 otáček. Velký obsah a nutnost motor vytáčet při potřebě zrychlení se mi po celou dobu užívání odměňoval spotřebou kolem 9ti litrů a v žádném případě se nedalo říct, že bych byl trhačem asfaltu. Spíše jsem jezdil uplně normálně. Jediné co se mi na něm líbilo byl krásný zvuk, na diesel opravdu radost pro ucho. Řadový šestiválec nikdy nezapomenu. Zato Toyotin 2.0 D-4D 81 kw se vstřikováním typu common-rail nejenom, že je na diesel velice tichý, ale také poměr výkonu a spotřeby je velice příznivý. Vrchol točívého momentu je k dispozici od 2000 do 2500 otáček a pro dynamickou jízdu v podstatě není ani potřeba tuto hranici příliž překračovat. Akcelerace v porovnání s omegou je o několik tříd výš (samozřejmě je to i tím, že provozní hmotnost je u tohoto auta o 250 kg nižžší než u Oplu), spotřeba se mi za minulý týden a 1000 najetých kilometrů ustálila na 7.2 l / 100km. Vím, tato hodnota je na moderní turbodýzl dosti vysoká, ale nutno dodat, že jsem kroutící moment motoru využíval na plno a dost jsem šlapal na plyn. Věřím, že postupem času až si trochu zvyknu na tu dynamiku a nebude mi tak zvedat adrenalin v krvi se spotřeba ustálí někde na 6-6,5 l. Takže oproti Oplu rozdíl neuvěřitelných 2,5 l na 100 kilometrů, to máme při dnešní ceně nafty asi 80 Kč, při roční porci 25000 km se dostaneme na hodnotu 20.000 Kč, které určitě na cestě nikde nenajdu, navíc jsem student pracující na poloviční úvazek, takže pro mě jednoznačné plus.
Věc, na kterou si asi nikdy nezvyknu, je nepřesné řazení, které mi spíše připomíná Korejský styl. Omega měla převodovku typicky německou, kdy dráhy byly velice přesné a převodový stupeň vždy krásně vklouzlu tam kam měl s elegantním lupnutím. To se o Toyotině převodech říct nedá, často se netrefím tam kam potřebuju. Nic si z toho ovšem nedělám, protože otec má zcela nové Hyundai Santa Fé, modelový rok 2007 a takto mizerné řazení tam má už od novosti, takže jsem na tom ještě v podstatě dobře :-) Je třeba se s tím naučit a být zkrátka preciznější a dát do toho větší cit.
Dále bychom si mohli vzít na paškál podvozek. Ten byl u Omegy výtečný, neměl jsem ani jednu připomínku, snad jen, že pod tíhou naftového šestiválce velice často odcházely nejrůznější díly podvozku. Co se týče jizndních vlastností, tak jsme si velice sedli do noty, byl měký a parádně tlumil nerovnosti, v kombinaci se zadním náhonem i poměrně dobře čitelný v zatáčkách. Na Avensisu mě krapet štve přední náhon, nemůžu si na něj zvyknout. Občas jezdím s bráchovým Passatem B5 a tam mi to taky vadí, když více přišlápnete plyn třeba v zatáčce nebo při rozjezdu, výkon cloumá s volantem a je třeba se více roustředit na udržení směru. Se zadokolkou takové problémy nebyly. Toytoin podvozek je spíše neutrální, do zatáček se naklání tak akorát, při vysokých rychlostech se pěkně houpe, při jízdě se k řidiči díky posilovači moc informací od kol nedostává, takže zase, pro mě jednoznačné plus, chtěl jsem pohodlné auto, žádný závoďák. Ten hlavní rozdíl ovšem nastal při prohlídce podvozku zespod a při prověření kvality jednotlivých dílu při technické kontrole. Vůz má najeto 145000 km, ale jediné místo kde je to poznat, je osahaný volant a řadící páka, podvozek je jakoby zrovna sjel z linky. Toho si nesmírně cením a slibuju si od toho velkou výdrž a spolehlivost, jakou jsem ostatně od nového auta očekával.
Co se týče vzhledu z venku, je na každém aby posoudil sám, viz fotky. Mě osobně moc nenadchnul, ale kvůli vzhledu jsem si nové auto nekupoval. Je zkrátka podobný jako interiér, decentní, konzervativní, nikoho neurazí. Ale k srdci mi asi taky nepřiroste. Oproti Omeze je samozřejmě mnohem modernější a působí atleticky, Opel byl spíše robustní, obří a neohrabaný tank.
Uvidíme, jaký bude na Toyotu spoleh, doufám, že potvrdí svou dobrou pověst. S Omegou jsem stál v servise poměrně často, i když to byly většinou maličkosti a stát mě nikdy nikde nenechala. Důvod, proč jsem se ji zbavil, byl, že zkrátka zcela prohnila. Na viditelných místech jsem se znažil rez vychytávat, což se mi poměrně slušně dařilo, ale pak se ukázalo, že rezne i na mnoha dalších, neviditelných místech a začalo to dělat neplechu. Na Avensisu není jediná stopa koroze, tak doufám, že to tak i zůstane.
Silné stránky
Spotřeba x výkon, podvozek, který něco vydrží, tichost motoru, solidní výbava, vizáž, která nepřitahuje zloděje, pohodlí a konzervativní vzhled, multifunkční volant, 4x airbag, poměrně dlouhý předek a velkýma deformačníma zónama, množství odkládacích prostor.
Slabé stránky
Loketní opěrka je proklatě nízko, absence nastevení výšky sedadla, absence nastevení volantu směrem od a k řidiči, absence tempomatu, na můj vkus docela nepřesné řazení (při přeazování z 5ky na 4ku se skoro nikdy netrefím).
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
zatím žádné
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno od soukromé osoby ze Zlína. Dovoz z itálie, servisní kniha. Co se týče těch servisních knížek, moc tomu nevěřím, už jen letmým pohledem je jasné, že by ji uměl zfalšovat každý trouba, vždy je nejdůležitější soudit stav vozu. Myslím, že u tohoto vozu nájezd kilometrů odpovídá stavu tachometru.
Novinky v recenzi
Dnes najeto 153.000 km, takže už máme za sebou s Avensisem prvních cca 8.000 km. Jízdní dojmy jsou čím dál lepší, už jsem si zvykl na gumovou spojku a mírně nepřesné řazení a začínám mít auto docela rád.
Ale také se objevila první porucha. S prvními mrazy jsem zjistil, že nefunguje topení. Zkusil jsem teda odvzdušnit chladicí systém, dolít chladící kapalinu, co to s topením udělá. Chvilku to topilo, ale po dvou dnech zase nic. Zkontroloval jsem obsah chladící kapaliny a s hrůzou zjistil, že nádobka je prázdná. Zavezl jsem tedy auto ke známému, který zjistil, že mi utíká chladící kapalina přes vodní pumpu, která nejde nijak opravit, ale pouze vyměnit. S vodní pumpou se však mění také rozvody, takže jsem se musel připravit na pořádnou pálku. Začal jsem zjišťovat ceny. Ve třech neautorizovaných servisech se kompletní cena včetně materiálu (samozřejmě z druhovýroby) a práce pohybovala od 11 do 13,5 tisíce. ROzhodl jsem se tedy ještě zjistit situaci přímo v Rely Toyo, autorizovaném prodejním místě Toyoty, za kolik by výměna vyšla s origo díly. Výsledná cena po téměř 50% slevě na práci a 12% slevě na materiál = 14.600 Kč. Po hnodnocení situaci jsem auto svěřil odborníkům na Toyotu vzatým. Jako bonus jsem dostal razítko do servisní knížky :-) Motor teď hezky ztichl, na dalších 100.000 km mám od rozvodů klid a při případném prodeji budu moct doložit, kdy byla provedena výměna rozvodů. Někdy se zkrátka autorizovaný servis docela vyplatí.
Další vozy Toyota Avensis
-
Toyota Avensis (2000) Majitel: Richie11
Přidáno: 28.4.2007 319 Majitel 9.31 Uživatelé
-
Toyota Avensis (2000) Majitel: parkoviště
Přidáno: 18.2.2009 29 Majitel 7.75 Uživatelé
-
Toyota Avensis (1999) Majitel: *Mára*
Přidáno: 16.9.2011 28 Majitel 7.71 Uživatelé
-
Toyota Avensis (2017) Majitel: Aspon
Přidáno: 18.12.2019 289 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Toyota Avensis (2004) Majitel: Atila_
Přidáno: 17.2.2013 98 Majitel 9.90 Uživatelé