Recenze
Suzuki Swift GLX M13A
Technické info
Přezdívka auta Swift Rok výroby 2007 Koupeno nové najeto [km]:20000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1328 výkon [kW]: 68 kroutící moment [Nm]: 116 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11 maximální rychlost [km/h]: 175 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 213 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 7.1
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "bumby".
Jedná o modelově nejnovější Swift r.v. 2007 s motorem 1.3 (bohužel cennovej rozdíl mezi 1.3 a 1.5 je neobvykle velký) ve třídvéřové verzi. Auto je původem z Maďarska, naneštěstí i když jsem se dušoval pro ,,made in japan,, tak v době koupě už se k nám 3dv. vozili pouze z Maďarska.
Základní výbava
6x airbag (u dealerů vám možná budou tvrdit, že jich je 8, ale skutečný počet je 6, protože okenní je společnej i pro cestující na zadních sedadlech), ABS, A/C manuální, vyhřívaný a el. nastavitelný zrcátka, vyhřívaný sedadla, palubní počítač, radio s CD a mp3 + 6 repro + ovládaní na volantu, výškově nastavitelnej volant + sedadlo řidiče, přední mlhovky, 15´kola z lehkejch slitin... a abych nezapomněl na nesmysl v podobě bezkličovýho zapalování a otevíraní dveří, prej výborná věc, ale já sem prostě klíčovitej
+ metalíza
Exteriér
Na autě je podlě mě vůbec nejhezčí barva z nabídky a to Copper Pearl Metallic. Předním partiím vévodí dvojice ,,šikmých očí,, která dáva autu trochu agresivní vzhled. Z boku auto vypadá daleko víc vyvaženějc než petídvéřová verze (aspon podle mě), zvlášť malý zadní okýnka vypadaj efektně. Zadní partie jsou asi nejhezčí na celým autě, až na malilinkatou koncovku vejfuku, která vypadá vážně legračně, ale brzo pude pryč.
Jinak auto jezdí na 15ti palcovejch kolech, jejichž design nic moc no, ale na lepší nemám.
Interiér
Atraktivní, moderní avšak paradoxně designově jednoduchej interiér, vyniká výbornou ergonomií a dosažitelností tlačítek. Největší předností jsou však vynikající sedadla, s velice dobrým bočním vedením, dobře zvolenou délkou sedáku (měřim 183 cm) a stejně dobře zvolenou tuhostí. Samozřejmě seděl jsem i v lepších (oba modely CTR apod.), ale v daný třídě podle mě bezkonkurenční (vyjma těch ve Swift Sport). Přístroje jsou velmi dobře čitelný, potěší príjemný bílý podsvícení, co mi ale hodně vadí je absence kontrolky rozsvícených potkávacích světel, někdy člověk opravdu neví zda svítí nebo ne.
Co se týče zpracování interiéru, tak vesměs se dá říct, že jde o nadprůmernou práci, i když lepší plasty a slícovaní by potěšilo, občas povrzává sedadlo řidiče a na kočičích hlavách sem tam něco zaskřípe z palubní desky.
Co se mi ale vůbec nelíbí, vzhledem k tomu, že velkou část najezdím po Praze je nízká hrana střechy, která prakticky znemožňuje výhled na semafor.
Jízdní vlastnosti
Ze sportovní stránky asi největší plus celýho auta. I když podvozek je na můj vkus až příliš měkkej, velkej rozchod kol, velice komunikativní řízení s dobrou zpětnou vazbou a nízká hmotnost předurčujou tohle auto ke kralování v zatáčkách. Za normálních podmínek je auto vzhledem k přední poháněný nápravě na limitu nedotáčivý, když to člověk přežene s plynem tak ze zatáčky letí po předku ani neví jak. Na druhou stranu vzhledem k lehký zádi se dá při ubrání plynu a lehkým škubnutím volantem jezdit i s rozhozenou zádí, sice ne tak kontrolovaně plynem jako ve starým CTR, ale na mokru je to občas sranda.
Z hlediska komfortu je na tom swift už poněkud hůř, ale za většinu věcí může koncepce malejch aut. Vzhledem ke krátkýmu rozvoru a nízký hmotnosti je přejezd příčnejch nerovností naprostá tragédie. Retardéry v Praze přejíždím snad nejpomalejc ze všech, to samý u kolejí. Rána, která se vždycky ozve od přední nápravy mě dycky rozpláče. Na hrbolatý silnici (takže se dá říct, že u nás všude) navíc auto strašne poskakuje a občas je fakt cejtit jak auto ztrací trakci a udržet auto v přímým směru vyžaduje hodně práce s volantem. Ale to je asi osud všech malejch a lehkejch aut.
Už sem se zmínil o tom, co se stane, když v zatáčce člověk ubere plyn a škubne volantem. Jenže co se stane při ubrání plynu se rázem násobí šlápnutím na brzdu, což je někdy docela problém, protože na brzdu v zatáčce člověk občas šlápnout musí a srovnat auto v krizovce v zatáčce pak není žádná sranda.
Co se týče brzd, tak na předních sou kotouče s vnitřním chlazením, vzadu bubny. Auto brzdí průměrně, můj odhad ze 100-0km/h pod 40m asi ne, přitom je ABS hodně benevolentní a nechá kola smýkat až nečekaně hodně. Kotouče vzadu by autu určitě prospěly. Co se týče ruční brzdy, tak ta je na můj vkus až příliš slaboučká, ale kdo ví jesi to není jen u mého modelu, každopadně uvidím co řeknou v servisu. Nicméně bežným uživatelů na parkovaní určitě vystačí.:D
Motor
Další klad auta. Asi nejlepší atmosférická ,,jednatrojka,, na trhu, i když v coltu sem jet možnost neměl. Agregát je krásně točivej a nad 4000 má nádhernej sportovní zvuk a dá se jezdit až k omezovači, kterej zasahuje při 6500 ot./min. Nicméně nutno dodat, že nad 6000 ot./min klesá jak krouťák tak i výkon, ale na dvojku se stále vyplatí nepřeřazovat a točit až do maxima.
Jedná se o maloobjemovej motor, tudíž trpí nedostatkem točivýho momentu v nízkejch i středních otáčkách, což otravuje především při dlouhym cestování po dálnici, kdy je občas v táhlejch kopcích nutný podřazovat. Někdy i na trojku. Na druhou stranu v Praze se dá v rámci palivovejch úspor jezdit celkem pohodlně 60 na 5tku (což znamená výrazně pod 2000ot./min) a tuhle rychlost je to schopný udržet i do mírnýho kopečka.
Maximálka je továrně 175 km/h, což si myslím, že zhruba odpovída, protože po rovině se na tachometrovejch 185 nechá dostat relativně snadno, z kopce sem jel kolem 200, ale vzhledem k povaze auta je to opravdu zabijácká rychlost a člověk cejtí sebemenší zafoukání a let na měsíc se zdá bejt docela blizoučko.:-)) Rozhodně 260 v Hondě Legend mi přišlo daleko bezpečnějších.
Co se týče spotřeby, tak při úsporným stylu 100 km/hod dálnice + 85 km/hod silnice prní třídy jsem se dokázal dostat na 100 kilometrový vzálenosti podle palubního počítače na 4,6 litru/100 km, ale chce to opravdu velký sebezapření. Spotřebá běžná s klima on je někde okolo 6,8 litru (podle palubního počítače, kterej ovšem ukazuje o 0,3 litru méně). Při jizdě po dálnici těch 8 litrů - bohužel auto má hodně špatnou aerodynamiku a s každým km/h navíc roste spotřeba jako Schwarzenegger v 18ti. Často ale jezdím i za 9 litrů a měl sem i 10+.
Zima znamená dalších 0,5 litru nahoru. Nutno dodat, že jízda na spotřebu je u mě jednou za měsíc a auto vůbec nešetřím, takže spotřeba je ještě relativně příznivá.
Převodovka
Mám hodně zkušeností s honďáckejma převodovkama, začátky za volantem jsem prožil na Acco 2.4, a můžu říct, že tady je to bohužel jiná kategorie, i když na druhou stranu taky žádná hrůza, ve srovnání třeba s vw nebo renaultem je to zas úplně někde jinde v kladným slova smyslu. Dráhy jsou přesný a krátký, ale problém je s řazením zpátečky, což není problém jen mého Swiftu, ale celé modelové řady. Řazení jde navíc hodně ztuha, zvlášť při podřazování může někomu činit potíže. Já řadím zásadně s meziplynem, což tuhost řazení vynuluje (bude to otázka synchronů) a podřadit k omezovači je spíš lahůdka než problém, ale je to věc zvyku.
Co mi ale opravdu dost vadí a spousta lidí si to naopak pochvaluje je odstupňování převodovky... na dvojku se dá jet 100, což je asi ideál, ale na trojku 150!!! a tenhle skok považuju za naprosto nejdebilnější věc na celým autě, protože když chce člověk předjíždět kamion jedoucí 85 km/hod, tak na dvojku točí něco pod 6000, ale na trojku ještě ne ani 4000, pod kterejma se s timhle autem prostě jet nedá. Já v tomto případě předjíždím vždy na dvojku, i když využitelnejch otáček je tam pomálu. Proto bych uvítal bych daleko kratší trojku i čtyřku, na kterou se dá jet tachometrovejch 180, paradoxně silnější Sport má obě rychlosti podle mě ideální a daleko kratší.
Praktičnost
Je to třídvéřák, takže už to samo praktičnost skoro vylučuje, ale přední dveře jsou obrovitý a daj se otevřít do velkýho úhlu, takže s nastupováním dozadu není nijak velký problém. Na druhou stranu možnost sklopení obou sedadel směrem dopředu dává člověku možnost využít zadní lavici také k výrazně přijemnějším věcem než je převoz lidí a to navíc velice pohodlně. Jinými slovy nepohodlná soulož z klasických aut s více dveřmi zde nehrozí.
Kufr je miniaturní, ale dá se o dost zvětšit jednoduchým sklopením zadních sedadel. Bohužel ne do úplně vodorovné roviny. Nicméně už jsem převezl ve swiftu 4 zimní pneu a pár květináčů a úspešně se dopravil na dovolenou s bagáží pro dva.
Plánovaný úpravy
- kit přímého sání K&N
- sportovní absorpční tlumič výfuku
- závodní svíčky
Silné stránky
+ na 1.3 výkonný a točívý motor
+ rozsáhlá základní výbava
+ jízdní vlastnosti
+ sedadla
+ výkon potkávacích světel
+ kvalitní audio
+ poměr cena/výkon
+ design
+ při sklopeni předních sedadel hotová lože na zadních:-D
Slabé stránky
- brzdy
- přejezd příčnejch nerovností
- aerodynamika a dálniční spotřeba
- blbnoucí zpátečka
- výhled z vozu
- malej kufr
- dvouvláknová žárovka (znemožňující současné použití dálkových a potkávacích světel)
- vrzání sedadla
- dlouhá 3ka a 4ka
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Po menším problému s karoserií jsem byl nucen zajet na místo koupě tedy do Emil Frey na Stodulkách. Problém byl vyřešen naprosto odfláknutou prací, kdy sem auto měl dvoubarevný. Při reklamaci mi bylo nejprve sděleno, že barva je evidentně jiná ať přijedu za týden. Za týden se na mě vrhl ještě s dalším nepřijemným pánem, začali tvrdit, že barva je metalická tudíž, když se předek vozu jeví světlejší než zadek, jde o naprosto normální záležitost. Při poukazu na diferenci barvy na přechodu - mezi zpětným zrcátkem a částí dveří, mi bylo sděleno, že zrcátko je z plastu, tudíž bude vždy jiné. Po strašlivé hádce a vyhrožováním stížností na Suzuki ČR jsem nakonec docílil svého - tedy přelakování snad půlky vozu. Při vrácení auta uznali, že barva byla opravdu jiná, bohužel omluvu jsem se nedočkal a s těmito neseriozními kretény dál jednat nebudu.
První garanční prohlídka provedena u Auto Suda Sport s.r.o. Zahrnovala výměnu oleje, olejovýho filtru, čištění klima, promázání vrzající spojky, ošetření destiček a brzdových třmenů, přitáhnutí lanka ruční brzdy, ale účinnost se nezvýšila. Celkově za 3797 Kč. S přístupem a jednáním spokojenost.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto koupeno u Emil Frey na Stodůlkách. S prodejcem, tuším pan Brož, spokojenost maximalní.
Novinky v recenzi
Od června najeto přes 12000km. Minulý týden jsem přezul na zimní pneu Firestorm. Oproti letním Goodyearum, který byly na autě z prodeje se jízdní vlastnosti neskutečně zlepšili. Auto sice nejde v zatáčce tak rychle do slajdu, takže zábava ubyla, ale celková bezpečnost šla výrazně nahoru. Asi budu muset na jaře uvažovat o jiných pneu.
Další vozy Suzuki Swift
-
Suzuki Swift (2005) Majitel: Marcelino
Přidáno: 5.7.2007 689 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Suzuki Swift (2007) Majitel: ps1818
Přidáno: 16.2.2007 848 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Suzuki Swift (2007) Majitel: parkoviště
Přidáno: 19.6.2007 319 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Suzuki Swift (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.6.2008 899 Majitel 9.77 Uživatelé
-
Suzuki Swift (2005) Majitel: heidegger
Přidáno: 8.3.2007 3210 Majitel 9.67 Uživatelé