Recenze
Škoda Octavia
Technické info
Přezdívka auta Škoda Octavia 1.8T L&K Rok výroby 2000 Koupeno ojeté najeto [km]:126000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 20 objem [cm3]: 1798 výkon [kW]: 110 kroutící moment [Nm]: 210 maximální rychlost [km/h]: 218 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8.4
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "trdlik".
Když jsem si vyhlídl svou první octavii 1,8 T kombi ve verzi L&K, v mafiánsky černé barvě a tónovanými skly, zamiloval jsem se na první pohled, jednalo se o r.v. 99, dovoz z Německa, ale ve stavu jako kdyby po sjetí z linky osm let stála nakonzervovaná v garáži. Naleštěná, navoněná novotou, motor čisťounký jak víno a podvozek jakbysmet. Navíc za neuvěřitelně krásný peníz pod hranicí dvou set tisíc korun. Tenkrát jsem zatlačil nejednu slzu, když tento vůz si odvezli o půl hodinu rychlejší zájemci, kteří neponechali nic náhodě a vůz si telefonicky zamluvili. Po této zkušenosti jsem ovšem začal o to více vysedávat na internetu. Požadavek byl jasný – černá octávka v kombiku, laurinka, světlá kůže, nejsilnější motor, plná palba,... Říká se, že když se promarní jedna šance, příjde další, ještě lepší.... To platilo i v mém případě. Netrvalo to ani tak dlouho a v inzerátu jsem narazil na laurinku mých snů. Navíc v bazaru takřka za městem.
Přijel jsem tam, všiml jsem si jí už při příjezdu, ovšem nebudila takový rozruch, nebyla to taková lahůdka, jako ta výše zmiňovaná, důvod byl prostý, původní majitelka zkrátka neměla čas auto napudrovat a těsně před odjezdem na dovolenou vůz dala do bazaru, v ukládacích prostorech zůstali ještě angličáky po dětech... Začalo dlouhé zkoumání, vůz byl prý dovezen z Itálie, první POZOR! Po bližším zkoumání bylo vidět, že šlo o mírumilovného Taliána, zejména podvozek byl jako lusk. Není pravidlem, že vozy z Itálie jsou zhuntované. Takže vše vyšlo do puntíku, navíc s bonusem, jde o novější faceliftovanou verzi, tudíž vůz má například již čirou optiku, pod kterými číhají výbojky xenonů. Další superlativy z mých úst vycházely při zkušební jízdě. Vyzkoušel jsem si takřka všechno, díry, zatáčky, rovinky, zrychlení, brzdy. Můj předchozí vůz byla felda combi s jedna šestkou pod kapotou, takže nutno uznat, že po tomto vám 150koňová 1,8 Turbo vyrazí dech, zejména při pomyšlení, že by tohle všechno bylo vlastně vaše. Adekvátní k motoru jsou i brzdy, famózní. I když kotouče už byly poměrně dost opotřebované, tak při plném sešlápnutí brzdy mi i tak lezly oči z ďůlků. Už po té jízdě jsem věděl, že pokud se nic neočekávaného nestane, tak bude moje. Jediný zádrhel byl a stále je – a to karoserie, z dálky vůz nejeví nějáké šrámy, ale z blízka jsou již patrné oděrky, škrábanečky, apod. Nejhůře je na tom levý blatník, který při bližším zkoumání nese známky vytloukávání a také zadní nárazník, který zdobí několik hlubších škrábanců na rohu, na které už ani tempo zřejmě nestačí. Není to ale nic dramatického, na lak jsem navíc dostal nezanedbatelnou devíti tisícovou slevu a proto po nedlouhé době zjišťování identifikátorů a podobných formalit se již vezu ve svém voze domů. Těšil jsem se na první kilometry, první leštění vozu, první sníh, první úpravy... zkrátka vůz byl v té době v mém žebříčku hodnot jako první.
Silné stránky
Každý má úchylku na jiné vozy, v mém případě jde o vozy soutěžní a z těch civilních bych označil kombíky typu A6, Modea, nebo právě Octávie. Škodovka je u nás jasnou volbou, zejména díky dostupnosti náhradních dílů a jejich cenou, něco se rozbilo? Stačí se otočit na nějákém autovrakovišti. Když je něco závažnějšího, tak u Škodovky vám málokterý váš známý garážník řekne, že na tohle nestačí. Octávky už samozřejmě překypují elektronikou, což se jeví jako nevýhoda, ale nese to s sebou i kladné stránky. Není tomu dlouho, kdy si jedu svojí octulí a najednou na mě začne pokřikovat mozek vozu, že mi nesvítí brzdové světlo, těžko bych si toho sám tak brzy všiml. Další výhodou je luxusní vzled vozu a ještě luxusnější svezení v něm. Vytáčím trojku? Nebo lehtám pětku? Težko říct... V autě vládne naprostý klid, ani díry nenaruší hromové ticho. Vše se jeví tak jednoduše, klidně, nevnímáte rychlost, ale řítíte se po dálnici v rychlostech, ve kterých by jste ve felicii už dávno zezelenal strachy. Člověk musí mít rozum a nenechat se tímto klidem unést. Hodně černých octávek se svými řidiči už dopadlo tak jak dopadlo, právě díky tomuto pocitu počítačové arkády uvnitř vozu. Vůz nabízí samozřejmě i v případě havárie dostatek bezpečnostních prvků. Ty, které nenadálé situaci mohou předejít bych řadil již mnohdy nenahraditelný systém ABS, díky kterému jsem již párkrát včas zjistil led na vozovce a mohl situaci daleko dříve začít řešit. Moje oktávka je vybavena i vypínatelným systémem ASR, při běžné jízdě je to dobrý pomocník, signalizací poznám včas náledí na silnici, vůz se mi bez varování nevyhrne ze silnice ven. Osobně jsem čekal od tohoto systému více, pokud si jedu zařádit na sníh, tak systém bez pardónu vypínám. Na ledu v pomalých rychlostech, či při rozjezdu systém motor doslova dusí a účinek přichází v intervalech po nezanedbatelné časové prodlevě. Auto zkrátka začne poskakovat, škytat, apod. Když se v interiéru posuneme směrem dozadu, tak neoddiskutovatelnou výhodu combíku je objem zavazadlového prostoru, cokoliv do auta naložím, popř. sklopím zadní sedačky, to mi nezabere ani minutu času. Bez problému se dá v autě i nocovat. V octávce mám navíc dvouvrstvou podlahu, což je také velmi praktická věc.
Slabé stránky
Slabých stránek je určitě méně než těch silných, ovšem i tyto oktávky mají své problémy. Když zůstaneme uvnitř v teple, tak spolucestující na zadních sedačkách dost možná začnou brzy remcat, že mají málo místa na nohy, zvlášť když vpředu sedí někdo objemnější, já osobně, jakožto řidič vozu s tím tedy problém nemám. Za to bych výtku namířil na podvozek, který je dle mého názoru k motoru 1,8T neadekvátní. Stačí sešlápnout plnej knedlík na dvojku a po plném roztočení turba a točením volantu podvozek přestává stíhat. Navíc vám začne kydat do řízení ono zmiňované AeSeRko, při vyšších otáčkách mám také problémy řadit, vše je takové neuhlazené a celé to dost kope a je problém bez ničení různých komponentů v klidu přeřadit na vyšší rychlostní stupeň. Tohle auto ovšem nepatří na okruh, proto nejspíš nepotřebuje podvozek z eReSa, šestikvalt by se v mnoha ohledech hodil, ale dá se to bez něho přežít. Ono sešlápnutí dvojky a rozjíždění a la Rychle a Zběsile vám také okamžitě promluvá do vaší peněženky a možná si to příště rozmyslíte, spotřeba se vzhledem k motoru pohybuje ještě ve snesitelných a relativně příjemných mezích. Toto auto umí jezdit kolem sedmi, ale i kolem patnácti litrů na sto kilometrů. Pořizovat si takovouto oktávku, navíc černou je také hazard pro toho, kdo jí míní nechávat přes noc stát na parkovišti sídliště, garáž je nutnost, i přesto, že si myslíte, že vaše zabezpečení je nepřekonatelné. Já ji mám a i přes zabezpečovací systém jsem pro jistotu jsem sáhl i na pojistku proti krádeži, což také není extra levná záležitost.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Od doby, co mám svojí octávku, jsem několikrát již sáhl do peněženky, naštěstí se nejednalo o horentní sumy, odešly zatím jen maličkosti, asi nejnákladnější pro mě byla rozbitá stahovačka u zadního okýnka, zdá se to jako banalita, ale bez zadního okýnka je auto takřka nepojízdné, resp. nemožné ho nechávat někde bez dozoru. Dále odešel spínač couvaček na převodovce, Přestaly svítit parkovačky, brzdovky, měnil jsem vzduchový filtr, došlo i na olej a olejový filtr. Několikrát pozlobila dálka, vše vyřešilo pouze přeprogramování klíčku přes VAG. Zatím oddaluji výměnu zámku, který mě obtěžuje zatím pouze tím, že se mi auto znovu zamkne, pokud neotevřu i jiné dveře, než ty vadné, popř. nenastartuji. Zcela neznámou je pro mě nezvykle vysoká spotřeba při studených startech, občas zakucká při rozjezdu a asi dvakrát se mi stalo, že v tomto okamžiku klesly otáčky pod volnoběžnou hodnotu, motor začal pobrumlávat v extrémně nízkých otáčkách při volnoběhu a nereagoval vůbec na plyn, po několika sekundách to vždy přestalo, nejspíš šlo o práci čerpadla, resp. doufám v to, že to bylo způsobeno malým množstvím benzínu v nádrži. Daleko větší strach ve mě budí situace, která se mi již nesčetněkrát stala. Hlavně při vyšších rychlostech při plném sešlápnutí plynu a plném zatížení turba mi několikrát začalo auto podivně kuckat, přestalo třeba na tři sekundy jet, reagovat na plyn, poté zas vše ok. Docela by mě zajímalo o co jde, je to dost nebezpečné, zejména při předjíždění.
Video
Přímý odkaz na video.
Další vozy Škoda Octavia
-
Škoda Octavia (2003) Majitel: whodunit
Přidáno: 8.4.2017 68 Majitel 9.95 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2002) Majitel: Matheas Ropak
Přidáno: 25.4.2009 9688 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2002) Majitel: talio2
Přidáno: 18.6.2008 59710 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2009) Majitel: parkoviště
Přidáno: 21.1.2010 738 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2001) Majitel: parkoviště
Přidáno: 22.4.2008 17510 Majitel 9.92 Uživatelé