Recenze
Renault Scénic 1,6 16V 79kW Privilége
Technické info
Přezdívka auta Scéňa Rok výroby 2001 Koupeno nové najeto [km]:71500 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1598 výkon [kW]: 79 kroutící moment [Nm]: 148 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11.2 maximální rychlost [km/h]: 185 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 410 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.3
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "an".
Tuhle recenzi píšu tak trochu jako nekrolog, neboť již na mě čeká u prodejce nový Ford C-Max (až ho trochu poznám, napíšu recenzi taky). Scénica se ale přesto zbavovat nebudu, bude sloužit jako velice pohodlné městské vozítko (ostatně takto z 80ti procent sloužil dodnes).
Vůz byl zakoupen jako nový a uveden do provozu koncem června 2001. Jedná se tedy o Scénic první generace, ale již po faceliftu a druhé (asi poslední) modernizaci (v jejím rámci kupř. přibylo ESP). Celková cena byla tehdy asi 720 tisíc včetně věcí montovaných v servise.
Nejvyšší výbava zvaná Privilége oproti verzi nižší standardně zahrnovala (lovím to z hlavy, takže není vyloučeno, že některé položky byly standard i u nižších výbav):
- automatickou klimatizaci
- ESP/ASR
- všechna boční okna v elektrice
- 6x airbag (čelní, boční, hlavové)
- rádio s CD a ovládáním pod volantem
- výklopné zadní okno
- litá kola s pneu 205/55 R 15
- volant potažený kůží
- sedadla v kombinaci kůže/látka
- zadní stínící roletku v krytu zavazadlového prostoru
- výškově stavitelné sedadlo spolujezdce
Výbava kterou jsem objednával navíc:
- metalíza červená (dostal jsem 'zdarma')
- dvojité střešní okno
- střešní nosiče
- více zatmavená skla od B sloupku dozadu
- reflexní čelní sklo
Výbava navíc montovaná v servisu:
- tažné zařízení
- alarm s moduly pro automatické zavírání oken (vč. střešních) + pager
- Medvěd blok
S tím alarmem byly nakonec jediné poprodejní problémy, byl jsem v servisu několikrát, než vše vyladili a nakonec museli odpojit detekci poklesu napětí, neboť jí dokázal spustit větrák chladiče, který se občas zapíná ve vedru po odstavení vozidla.
Vlastnosti auta:
Tady uvedu některé vlastnosti auta, které nechci dávat ani do rubriky slabé stránky, ani do rubriky silné stránky. Prostě někomu se líbit můžou, někomu ne, nebo jsou pouhým konstatováním faktu:
Nastavení podvozku je do měkka, což při vyšší stavbě vozidla vede k náklonům v zatáčkách. Je to ale jenom věc zvyku, na běžné a pohodové ježdění to zcela vyhovuje. Jízdní vlastnosti jsou nezáludné, mimo zimní období jsem ESP na vlastní kůži zažil zasahovat asi jenom dvakrát. Jízda je měkká a plavná, i když tlumení příčných nerovností by mohlo být lepší. Taky záleží na obutí, v zimě používám 185/65 a to je samozřejmě o něco komfortnější než letních 205/55.
Brzdy jsou dostatečně dimenzované, po těch letech už nejsem schopen hodnotit, zda jsou moc nebo málo jedovaté, prostě noha si zvykla. A asi i zlenivěla. Když jsem asi měsíc jezdil ve Fabii z půjčovny, tak po opětovném přesednutí do Scénica jsem při prvním zabrždění málem prošel čelním sklem. To samé, když občas zkusím cvičně zabrzdit levou nohou (což mě ale na druhou stranu trochu děsí, že ta pravá to už neumí pořádně zašlápnout).
Co mi ale chybí, je nějaká indikace stavu obložení.
Řízení používá klasický hydraulický posilovač a nemám k němu nejmenší výhrady. Někomu by třeba mohla vadit horší přesnot, zvláště kolem středové polohy je malý mrtvý úhel, ale to si uvědomím jen když se občas svezu v bráchovo Alfě.
Motor je dostatečný, na závodění to samozřejmě není, ale když chcete, dá se jezdit i dost rychle.
Utlumení motoru je asi na svou dobu ucházející, ale dneska už bych si představoval lepší (zvláště ve vyšších otáčkách). Kupodivu jsem zjistil, že na sedadle spolujezdce je motor slyšet méně.
Příjemná věc je standardně dodávaný spodní kryt motoru a deka na kapotě. Motor se tak nešpiní a dlouho si drží teplo, což oceňuji zejména v zimě.
Další dobrou věcí je elektronická kontrola hladiny oleje. Stav oleje lze ihned po nastartování zobrazit na displeji palubního počítače, stupnice má 6 dílků a za celou dobu jsem podlé této stupnice nezaznamenal žádný pokles. Pouze když je auto studené, chvíli s ním jedete, na chvíli někde zastavíte a zase jedete, tak se objeví dílků jenom pět, což si vysvětluji tak, že studený a tedy vazký olej vycákaný po motoru ještě nestekl zpět. Aspoň tak vím, že to měření opravdu funguje.
Ovládání rádia pod volantem (na pravé straně před páčkou stěračů) považuji za zvlášt zdařilé, tento renaultovský system se mi líbí (Ford to od nich sice asi okopíroval, ale dali to nalevo a moc dolů).
Příjemná vychytávka je možnost zamykat auto zevnitř příslušným tlačítkem na přístrojové desce, včetně možnosti automatického zamykání při rozjezdu. Centrální zamykání přes dálkový ovladač zamyká/odmyká všechno najednou, tedy včetně zavazadlového prostoru a víčka nádrže, což mi vyhovuje. Jak funguje centrál přes vložku ve dveřích nevím, v životě jsem nepoužil.
Potah sedadel v kombinaci kůže/látka je celkem praktický, navíc i hodně kvalitní, po těch letech vypadá pořád dobře, zvláště látka je skoro jako nová (když nepočítám umatlání čokoládou od dětí apod.). Kůží jsou čalouněné boky sedadel i hlavové opěrky, látka je tedy jenom uprostřed sedáku a opěradel. Kupř. nový Scénic je v tomto směru (a nejen v tomto) ošizen, na kůži rozhodně šetřili.
Zavazadlový prostor má sice papírově ‘jenom’ 410 litrů, ale má dokonale využitelný tvar. Líbí se mi jeho obložení pevnou umělou hmotou, v obložení jsou schránky na drobnosti a povinnou výbavu, na každé straně jedna, vlevo velká, vpravo menší. Nakládací hrana je nízko a téměř v rovině s podlahou zavazadelníku.
Po celém interíéru je spousta odkládacích schránek, i když ani jedna z nich není nějak extra velká. Schránky jsou v palubní desce (jedna před spolujezdcem, jedna nahoře), pod oběma předními sedadly (šuplíky), pod všemi zadními sedadly (přístupné po sklopení sedadel), pod nohama zadních cestujících, samozřejmě kapsy ve dveřích, za zadními sedadly po straně (na PET lahve), v zavazadelníku (viz výše) a před řadící pákou. Ta posledně jmenovaná je klimatizovaná a je dimenzována na tři třetinkové plechovky. Kapsy v předních dveřích jsou objemné, dá se v nich (či spíše na nich) vozit i 2l PET lahev. Naproti tomu kapsy v zadních dveřích jsou spíše symbolické. Při takovém množství schránek ale stejně nevyužívám všechny, ani bych se v tom nevyznal.
Na zadní straně předních sedadel se nachází výklopné ‘letadlové’ stolečky a kapsy na mapy. Zadní sedadla mají k dispozici svojí vlastní 12V zásuvku a střešní osvětlení.
Jak uvedeno výše, auto má dvojité střešní okno, tedy vlastně dvě samostatná střešní okna, jedno pro přední řadu sedadel a druhé pro zadní. Obě jsou samostaně plně elektricky ovladatelná, ale pouze z místa řidiče či spolujezdce (ovládání je v přední stropní konzole). Okna jsou výklopná a po plném vyklopení posuvná dozadu, takže na vás může foukat dle libosti. V klimatizovaném autě to ale moc nevyužijete, nakonec pro mě mají střešní okna pouze dvě využití - předním můžu koukat na horní semafory, když jsem první na řadě a zadní občas používám na rychlé provětrání interiéru. Pootevřu štěrbinu a protože je okno vzadu, rychle přes něj větrá při jízdě celý interiér. Mimochodem, dvě klasická střešní okna v dnešních autech už asi taky nikdo nenabízí, buď jenom přední střešní okno nebo nějakou prosklenou střechu, kde můžete otvírat maximálně přední část.
A nakonec pojednání o střešním nosiči. Ten je tvořen dvěma příčníky, které lze snadno odmontovat, střecha bez nich tedy zůstává hladká. Zadní příčník lze dokonce umístit do dvou poloh (mění se tak vzdálenost příčníků). Vše má ale jednu ‘malou’ vadu na kráse. Příčníky mají aerodynamický tvar (placatý a široký), takže na ně nepřipevníte standardní příslušenství, třeba standardní nosiče kol. Když jsem zjistil, kolik stojí speciální nosiče kol od Renaultu, zakoupil jsem raději normální zahrádku a odepsal jednu nevydařenou investici.
Silné stránky
Z mého pohledu to jsou:
+ Malý zvenku, velký uvnitř. Taková auta se už dneska nedělají. Auto je dlouhé pouhých 417 cm a poskytuje uvnitř prostor, jaký by mu mohla závidět auta leckdy skoro o půl metru delší.
+ Variabilita interiéru, zejména hrátky se zadními sedadly. Po jejich vyjmutí (nebo i pouhém sklopení) pak vznikne zcela rovný nákladový prostor. Když říkám rovný, tak myslím skutečně rovný, ne jak se dneska kdekdo chlubí 'rovným' nakládacím prostorem (kupř. nové Kangoo, kde to přímo šokuje, že má pouze sklopnou lavici a ta 'rovnost' po sklopení je jen zbožné přání konstruktérů). K dokonalosti chybí pouze dopředu sklopné sedadlo spolujezdce, při převozu dlouhých předmětů to řeším jeho nastavením do lůžkové polohy (při vyjmutých zadních sedadlech). Pokud jsou dlouhé předměty úzké, lze využít i místo mezi předními sedadly.
+ Výklopné zadní okno. Díky němu můžete převážet i dost dlouhé věci, prostě je necháte koukat z toho okna. Akorát si musíte být vědomi, že to okno je otevřené, já s ním takhle jednou zacouval až do garáže a když jsem to pak zpocen měřil, chyběly asi 2cm ke katastrofě.
+ Pevný kryt zavazadlového prostoru s nosností 50 kg. Někdo radši roletku, já radši pevný kryt, na který můžu něco položit. Rovněž ve spojení s výklopným zadním oknem nemá chybu. Dále jej lze přestavit do nižší polohy a vytvořit dvoupatrový zavazadelník.
+ Zajímavé vychytávky v interiéru, které v jiných autech jen tak nevidíte (viz fotogalerie). Bohužel některé už nemá ani nový Scénic.
+ Velmi dobrý výhled všemi směry.
+ Elektronická kontrola hladiny oleje.
Slabé stránky
(některé z nich teda nejsou vyloženě slabé, spíše jenom slabší)
- Trochu nepřirozený posaz za volantem (á la autobus), ale dá se na to zvyknout. Volant navíc nelze nastavit podélně, pouze výškově, takže mám při řízení více natažené ruce (či spíše ruku, ta druhá se furt válí na loketní opěrce).
- Řazení by mohlo být přesnější a chybí synchronizace jedničky.
- Na zadních sedalech není zase tolik místa, jak to na první pohled vypadá. To se týká i místa nad hlavou. To ale píšu z pohledu člověka měřícího 194 cm, který by si chtěl sednout sám za sebe. Pro osoby do 180cm je vzadu místa dostatek. Samotná zadní sedadla mají menší rozměry a prostřední je užší.
- Cyklovač stěračů má velmi malý rozsah nastavení (mezi krajními polohami není moc velký rozdíl).
- Ovládání zadních bočních oken je na straně řidiče umístěno nešikovně vlevo dole na palubní desce, ale zas tak často ho nepotřebuju (vlastně skoro vůbec).
- Zapínání všech předních světel je sdruženo v páčce blikačů a dříve se mi párkrát povedlo zhasnout hlavní světla, když jsem vypínal mlhovky.
- Chybí indikace stavu brzdového obložení.
- Nelze zjistit stav kapaliny v ostřikovači, nádržka ostřikovačů není vidět.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Musím to zaklepat, ale vážnou poruchu jsem zatím neměl, všechno běžné provozní věci. Auto má sice najeto pouhých 70 tisíc km, ale je staré 7 let a jak řečeno výše, tak odhadem 80% je najeto v městském provozu. Auto jezdí málo, ale denně, tzn. krátké trasy, časté starty.
Auto má za sebou jednu havárii v třetím roce svého věku, kdy mě o Vánocích sejmul sváteční důchodce. Já jel po hlavní, on vyjížděl z vedlejší a napral mi to svým čumákem na pravý zadní kolo (prostě no comment, dodnes přemýšlím, jak je něco takovýho možný, jako bych byl průhlednej). Oprava za více jak 100 tisíc, mimo jiné nová zadní náprava.
Z běžných věcí pravidelný servis každé dva roky, běžné spotřební věci (olej, všelijaké filtry, svíčky apod.), vepředu už mám podruhé měněné destičky, vzadu jednou (holt provoz po městě je znát), dále vpředu vlevo svislý čep, nový akumulátor, všechny cívky na svíčkách, čištění nějakých kontaktů a jednou přetěsňování hadice od chlazení a to je asi tak všechno. Samozřejmě mě teď čeká (jen co dostanu C-Maxe) výměna rozvodů, výrobce předepisuje 120 tisíc, nebo 5 let, tak já už přešvihl ty roky.
Dosud jsem jezdil do značkového servisu, celkem spokojenost, akorát jednou mě dostali, když namontovali kabinový filtr otočený o 90 stupňů, čímž ho znehodnotili. Teď se zkusím porozhlédnout po něčem neznačkovém.
Když byla řeč o těch cívkách, to je taková možná trochu slabina, každá svíčka má vlastní cívku, a jedna stojí skoro 1500 Kč. Já je měnil postupně, jak odcházely, v servisu mi ale řekli, že obvykle jakmile odejde první, tak vymění všechny. Což je docela pálka. Na druhou stranu, když odejde jedna cívka, tak s tím autem ještě někam doskáčete, i když možná hrozí zničení katalyzátoru. Já tedy sebou pořád vozím jednu náhradní cívku.
No a nakonec taková kuriozita: Občas se mi při prudkém odbočování vpravo stane, že páčka blikačů se při automatickém vypínání nejen vypne, ale dokonce přehodí do opačné polohy, takže na konci odbočování vpravo blikám vlevo. Evidentně to souvisí s tím, jak rychle se vrací volant do středové polohy.
Novinky v recenzi
Konečně jsem vyrobil nějaké fotky exteriéru.
Další vozy Renault Scénic
-
Renault Scénic (2001) Majitel: parkoviště
Přidáno: 14.12.2007 178 Majitel 9.58 Uživatelé
-
Renault Scénic (2001) Majitel: parkoviště
Přidáno: 1.11.2007 98 Majitel 9.31 Uživatelé
-
Renault Scénic (1999) Majitel: MartasBike
Přidáno: 29.8.2017 09 Majitel 9.20 Uživatelé
-
Renault Scénic (2000) Majitel: parkoviště
Přidáno: 1.10.2010 08 Majitel 8.00 Uživatelé
-
Renault Scénic (1999) Majitel: parkoviště
Přidáno: 21.7.2008 19 Majitel 7.50 Uživatelé