Recenze
Subaru Forester 2.0 X Active WP & Vialle LPi (LPG)
Technické info
Přezdívka auta Otesánek Rok výroby 2007 Koupeno nové najeto [km]:50000 palivo: LPG počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1994 výkon [kW]: 116 kroutící moment [Nm]: 186 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.7 maximální rychlost [km/h]: 197 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 387 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 12
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "stuky".
Proč Subaru Forester?
Forester byl dlouhá léta mým snem, realita byla vždy jiná (inu studentské časy), po diplomce, státnicích a opětovném odchodu za prací k jižním sousedům vyvstala potřeba pořídit si něco spolehlivého, bezpečného a pohodlného na pendlování mezi Prdelákovem (rozuměj České Budějovice) Prahou a městečkem na rakousko-německých hranicích kde pracuji (kdesi mezi Pasovem a Salcburkem). Chvíli jsem se snažil vybrat v zahraničí nějakou slušnou ojetinu (uvažoval jsem hlavně o Mazdě 6 f kom-býku f dýzlu), žel se nedařilo, tak jsem začal pokukovat (v Čechách) po autech nových (lákala mne hlavně záruka a možnost leasingu). Původně byl ve hře Ford Focus (s rozumnou výbavou vycházel v akci na 500k CZK), a Hyundai i30, který by byl o málo levnější, s lepší výbavou... Jenže to bylo takový "nemastný neslaný", jezdí se v nich sice pěkně, ale je to nuda. Okolo Subaru jsem jel náhodou, napadlo mne zeptat se, jestli třeba nemají nějaké předváděcí modely (ačkoliv to je přesně to, co bych nechtěl, s tím jezdí každej, kdo má prdel a nohy a zkouší, co to umí) a nakonec mi na začátku listopadu skončila v ruce nabídka na nové skladové vozy MJ 2007. Kombinacemi akce na akci, sleva na slevu, za barvu se neplatí, ještě bych potřeboval Nokiany na zimu jsme se dostali do "rozumných" sfér. Samozřejmě, že o dost výše než jsem původně plánoval investovat, ovšem za něco, co jsem si vždy přál a co mi snad bude dělat radost...
Silné stránky
Přestavba na LPG (chcete-li Autogasausrüstung). Budu upřímný a říkám, že ačkoliv byl Forester mým snem, tohle rozhodlo. Benzínem bych ho fakt živit nechtěl, ono se při cca 3000km měsíčně ani není čenu divit. První 2000km (trvalo to 2 týdny) jsem jezdil na benzín (doporučeno pro lepší zajetí motoru), od té doby jsem zatím najel dalších 1500 km na plyn. Spotřeba - zatímco s benzínem jsem začal na 11.5 a skončil na 10.3, s plynem to asi pod 12 nepůjde (jezdím, nebo alespoň se snažím jezdit "normálně").
Výbava - není to v "plnej palbě pyčo", nicméně mám téměř vše, co potřebuji. Automatická klima, elektricky ovládaná okna a zrcátka (ta jsou i vyhřívaná a elektricky sklopná), vyhřívané sedačky, tempomat, loketní opěrka, rádio s MP3, Bluetooth handsfree a USB (to ovšem nebylo jen tak - viz. dále)...
Permanentní pohon všech kol - jezdím téměř každé pondělí velmi časně ráno a v pátek odpoledne přes Šumavu (a je jedno jestli Strážný nebo Železnou Rudu). Teď v zimě je to opravdu radost. Sníh? Námrazy? Kde jsou? Ne, teď vážně, fyzikální zákony samozřejmě platí pro všechny, mýtus o tom, že Subaru nemůže dostat smyk jsem zbořil před týdnem, s přítelkyní, kdy jsem najel pravou půlkou vozu do sněhu v 110km/h. Dopadlo to dobře, malinko jsem přidal a vrátil se zpět do prostředka silnice bez sněhu, ale lek´ jsem se, přiznávám...
Zvýšená průchodnost terénem - příčné prahy, železniční přejezdy, občas nějakej ten obrubník při parkování... Až Vám bude někdo vyprávět, že Forester nezapadne, nevěřte mu. Já to dokázal včera, s bratrem, samozřejmě to byla moje blbost... Zvládli jsme to však svépomocí, za necelou půlhodinku...
Slabé stránky
Vyložených slabin jsem si zatím nevšim´ (a ani je neočekávám), přesto by pár drobností mohlo být vyřešeno lépe:
- přední opěrky hlavy lze posouvat pouze vertikálně, nejdou naklápět
- volant je nastavitelný pouze výškově, nikoliv podélně
- dojezd na plyn < 400 km
- pazvuky v interiéru (přístrojová deska)
- méně místa vzadu (to mne osobně netrápí, jezdím povětšinou sám nebo s přítelkyní, toto bylo vozu vytknuto až když jsme jednou jeli s kolegy na oběd ve čtyřech).
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zkušenost se servisem mám zatím jedinou - vlastně dvojí. Při objednávání vozu jsme se s prodejcem v Českých Budějovicích domluvili na výměně standardního autorádia (nevalné kvality, navíc bez sundavacího panelu) za lepší kus. Po dohodě ("buď máme tohohle Pioneera nebo si něco sežeňte") jsem si vybral (v Německu, samozřejmě) JVC s podporou MP3, Bluetooth HF a USB vstupem a toto přivezl prodejci (bohužel až v den převzetí vozu, na přelomu listopadu a prosince jsem nestíhal snad nic).
Vzhledem k mému zaměstnání v zahraničí jsme našli první společný volný termín až po vánočních svátcích, jaké bylo však moje překvapení, když se v servisu v Prdelákově odehrál následující příběh: "Jo pane, my to vidíme poprvé, to jsme nikdy nedělali, to nezvládneme, no zkusíme zavolat do Prahy... Aha... Tam to na Forestru taky nikdy nedělali, ale jednou dávno na Impreze jo, tak se s nima zkuste domluvit, stejně tam máte cestu, ne?", který pokračoval u společnosti Emil Frey v Praze: "Ukažte, no jo, tak nějak to snad půjde, přivezte to sem zítra ráno.." a skončil namontovaným rádiem (ovšem mikrofon se moc nepoved) fakturou na 1900,-, umytým autem a naopak ušpiněným středovým panelem od kafe nebo něčeho (což jsem překous´ a otřel si sám).
Jesltiže je Subaru hodnoceno jako značka s jedním z nejlepších servisních zázemí, pravděpodobně se nejedná o hodnocení z Čech (a nebo mám fakt smůlu).
* originální rádio (ačkoliv standardního rozměru 1 DIN) se tváří jako menší - otvor ve středovém panelu je zúžen z každé strany o cca 5mm. Nicméně - rádio vyměnit lze, dokonce mám to štěstí, že bez ozdobného rámečku přesně sedlo do toho menšího otvoru a krom toho, že mnohem líp hraje (to původní je opravdu "šitka"), tak i mnohem líp vypadá (mj. díky nastavitelnému podsvícení displeje) a doporučil bych ho každému majiteli Forestra.
** Do Prahy jsem skutečně cestu měl a konečný výsledek (až na ten mikrofon teda - při hovoru slyší protistrana ozvěny) za to stál. Raději nedomýšlím, jak by dopadla montáž "na jihu".
*** Hlavním důvodem pro výměnu byla absence sundavacího panelu (kdysi dávno mi v Praze nějakej vtipálek zkoušel ukrást "zabudované rádio" z rodinného auta, akorát ho zničil, rozmlátil okno a mne přidělal práci na téměř celý den - z tohoto jsem se poučil a už to nebudu opakovat). Když jsem viděl, jak složité je ho vyndat pro servis, chápu, že by ho nikdo neukrad´. Přesto zastávám názor "v Čechách raději schovávat" (u sousedů ho z lenosti nechávám).
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno u autorizovaného dealera v Českých Budějovicích - společnosti Balkar. Poskytli velkou slevu (bylo pro mne výhodnější koupit vůz v Čechách než v DE nebo AT), zklamali však v detailech, kterým sice nepřikládám nejvyšší důležitost, ale právě tyto "drobnosti" si myslím rozhodují o celkové spokojenosti. Při převzetí vozu byly prázdné obě nádrže, navíc jsem musel zaplatit poplatky spojené s přihlášením vozu (kolek magistrátu a provizi nějakému zprostřed-ní-kovateli). Možná je to tak normální... Přesto by se mi líbilo více, kdyby byla celková cena o 5000,- vyšší a bylo to all inclusive - vypadalo by to mnohem líp. Ani slíbenou výměnu autorádia (domluvenou při objednání vozu) nedokázali vyřešit, nakonec mne poslali do Prahy (viz. předchozí odstavec)...
Zkušenosti z provozu
Asi nejvíce bude čtenáře zajímat přestavba na plyn - tuto zajišťuje přímo importér vozů ve spolupráci se společností Autogas Coubal. Jedná se o nizozemský systém Vialle LPi, jeho popis najdete zde (http://www.vialle.cz/popis.htm). Ovládání je skutečně blbuvzdorné.
Spotřeba
Jak jsem uvedl výše - zatím se blížím (zhora) 12litrové hranici po více než 1500km ujetých na LPG.
Oficiální údaje (převzaté z http://www.subaru-ecomatic.de/)
B95: 12,3 / 7,5 / 9,3 l/100km + 220g CO2
LPG: 15,5 / 9,7 / 11,9 l/100km + 201g CO2
Tankování
V Čechách to je s obsluhou (povinně), v Německu si pak čerpá každý sám, u pumpy kde tankuji já mají přímo stojan s oběma typy pistolí, takže ani nepotřebuji německou redukci. Cena - pod 0.7€/l
Novinky v recenzi
Za necelých 13 měsíců jsem s Otésanekem pokořil 50.000 km, jízda s ním je pořád zábavná a pokaždé se na cestování s ním těším. Horší je to se servisem, kvůli neuvěřitelné neprofesionalitě prodejce (Balkar s.r.o, ČB), který mi jaksi před koupí zapomněl říct, že při zástavbě alternativního pohonu LPG je třeba každých 30.000 km kontrolovat ventilovou vůli a případně ji seřídit (k seřízení je potřeba vyjmout motor z vozu ven a cena tohoto servisního úkonu je zhruba 1000 EUR). Abych byl objektivní, Subaru ČR tuto opravu dotuje (ovšem jen po dobu trvání záruky, tedy 3 roky nebo 100.000 km, navíc pouze v ČR, což pro mne znamená nutnost brát si dovolenou). Situace je o to smutnější, že před finálním rozhodnutím o koupi plynového Forestra jsem se prodejce ptal na servisní úkony a případné vícenáklady oproti benzínové variantě, odpověď však byla "jenom dražší technická, jednou za rok revize za pětikilo". Po konsultaci s advokátem je celé jednání kvalifikovatelné jako uvedení v omyl, a jelikož se opravdu cítím být podveden, přemýšlím o dalších právních krocích...
Pozitivně pak hodnotím skutečnost, že se mi snad konečně podařilo najít dealera a servis (musím to zaklepat) kde se cítím jako zákazník a kde doposud vše (prohlídka po 45.000 a oprava drobného poškození laku od odlétnuvšího kamínku) proběhlo k mé plné spokojenosti. Autohaus Riedhamer (http://www.riedhamer.de/) - D 74629 Pfedelbach.
Od poslední aktualizace přibyla slušná porce kilometrů a událo se pár změn, třeba to, že jsem z OÖ odešel do Ba-Wü. To nás ale moc nezajímá, pojďme se podívat na Otesánka, který už za sebou má něco přes 22000 km.
Spotřeba plynu:
Jezdím dlouhodobě za něco málo pod 12, což je myslím ok. Bohužel nelze natankovat víc než 44litrů, neboli – 400km na jedno natankování neujedu, a to mě štve...
Spotřeba benzínu:
Nevím, beru jednou měsíčně zhruba za 15€, čas od času ho protáhnu jenom na benzín, údajně je to tak lepší...
Servis:
Po 15000km jsem absolvoval v Německu. Co si myslím o budějovickém zastoupení je asi jasné, pokud nedokážou vyměnit rádio, jak by měnili olej? Toto berte jako spíše jako (ne)vhodné rýpnutí, zřejmě to byla tenkrát v prosinci opravdu shoda náhod, přesto ale při mé časové vytíženosti potřebuji 100% spolehnutí na termín, a toto se v Budějovicích prostě nepovedlo. Nenamontované rádio už jsem rozdýchal, posunutý odjezd na dovolenou však dodnes(!) ne (a omluva v diskuzi pod touto recenzí mi je opravdu málo)... Autohaus Kempinger nedaleko Pasova se úlohy zhostil se ctí, vše proběhlo v domluvený termín k mé téměř plné spokojenosti. Během servisní prohlídky jsem si sednul do nového Forestra (nevím, detaily které mi na tom mém vadí jsou vyřešeny lépe, ale úplně 100% pocit z něj teda nemám). Pihou na kráse bylo, že si přiliš nedokázali poradit s LPG (německé Subaru spolupracuje s jiným dodavatelem), což jsem vyřešil o týden později návštěvou pražského servisu Autogas Coubal. Ti vyměnili navíc zrezlou podložku pod plnícím hrdlem (záruka) a provedli revizi systému. Suma sumárum 109,33€ a 595CZK.
Náklady „nad rámec“:
Výměna pravé přední mlhovky po střetu s kočkou v cca 100km/h – 213€
Navigace Garmin nüvi 200W (D,AT,CH,CZ) – 149€
Alu Magma Centero 16“ – 400€
Bezpečnostní matky McGard – 35€
Ramínko na opěrku – 25€
Přezutí – 720 CZK
Záruční opravy:
I na garanci už došlo. Levý přední světlomet se začal mlžit už koncem minulého roku, při servisní prohlídce technik prohlásil, že to je „eindeutiger Garantiefall“. Nicméně německé zastoupení mě prostřednictvím výše zmíněného servisu poslalo kamsi (přesně řečeno do Prahy), kde mi světlo objednali a následně i vyměnili. Z celého průběhu mám několikero pocitů. Zaprvé – proti společnosti Emil Frey, na kterou tolik subaristů v Čechách nadává, nemohu říct křivého slova. Světlo v rámci záruky zdarma vyměnili, navíc Otesánka i umyli... Na to, že jsem si u nich auto nekoupil a byl jsem tam podruhé s nějakou „specialitou“ (ano, poprvé to bylo to slavné rádio) jsem byl s jejich jednámím spokojen. Zadruhé – znechutil mě přístup německého dovozce, který pouze vzkázal, ať si to vyřeším v Čechách, když jsem si tam koupil auto – pakliže o sobě tvrdí, že jsou značkou s nejlepším zázemím, ať jdou někam... Jsem pevně rozhodnut i případný další záruční problém řešit tu v Německu a při opětovném odmítnutí budu požadovat písemné stanovisko a trochu se na nich povozím... Mimochodem – s těmito zážitky začíná trochu klesat moje důvěra v značku jako takovou a nevím nevím, jestli až se budu za pár let znovu rozhodovat...
Zrezlá podložka pod plnícím hrdlem LPG pak byla vyměněna v servise firmy Autogas Coubal, i s jejich jednáním jsem spokojen, hlavně pak s přístupem k termínu („...prostě přijeďte až budete v Praze, to uděláme hned a na počkání“).
27.1.2008
Za necelé 2 měsíce najeto 6500 km, spotřeba postupně klesá, výsledek za posledních 1500 km je 11,82 l LPG na 100km a 0,36 l benzínu na 100km (vždy start + první 1 až 2 km jízdy jsou automaticky na benzín).
Fotky - určitě časem doplním, akorát mám momentálně málo času, je škaredě a auto je hrozně špinavý :-)
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Subaru Forester 2.0 X Active WP & Vialle LPi (LPG)
- je Forester 2,0 l bumbálek? 26.05.2008 15:38
- Re: LPG v Rakousku 18.03.2008 11:23
- LPG v Rakousku 15.03.2008 00:21
- Re: Reakce z "PRDELÁKOVA".... 27.02.2008 10:41 superkutil
- Re: Re: Reakce z "PRDELÁKOVA".... 31.01.2008 09:16 budejcak
- Re: Reakce z "PRDELÁKOVA".... 30.01.2008 19:36
- Re: Re: prvni tankovani 30.01.2008 11:04 jmurjr (H22A7)
- Reakce z "PRDELÁKOVA".... 30.01.2008 11:01 budejcak
- Krásný auto 15.01.2008 14:47
- Re: prvni tankovani 03.01.2008 19:08
- 10b 03.01.2008 18:52 fan.mj
- prvni tankovani 03.01.2008 17:07 jmurjr (H22A7)
- No jo - Subaru... 03.01.2008 14:35 Kolík80
Další vozy Subaru Forester
-
Subaru Forester (2008) Majitel: m.z.
Přidáno: 31.5.2008 8910 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Subaru Forester (2006) Majitel: ozawasan
Přidáno: 26.7.2007 18110 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Subaru Forester (2003) Majitel: filko
Přidáno: 1.1.2011 27 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Subaru Forester (2003) Majitel: VavruPe
Přidáno: 15.11.2018 010 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Subaru Forester (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 6.5.2011 108 Majitel 9.44 Uživatelé