Recenze
BMW řada 5 E12 520/6 M60
Technické info
Přezdívka auta e dvanactka, kaštánek Rok výroby 1980 Koupeno ojeté najeto [km]:247000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1990 výkon [kW]: 90 kroutící moment [Nm]: 160 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12.4 maximální rychlost [km/h]: 180 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 10
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "m-paul-o".
Delší dobu jsem přemýšlel o koupi staršího BMW, se kterým bych si mohl "hrát" a mít ho jako youngtimer. Původně jsem se díval po E28, ale žádný se mi nelíbil; dalšími kandidáty byly E3 - předchůdce "sedmičky", ale po katastrofální "renovaci" ve stodole a s úplně zničeným interiérem a Alpina B7 s motorem po smrti a za pro mne neakceptovatelnou cenu.
Nakonec jsem na Ebay uviděl tohle, a po prohlédnutí (zběžném ale asi jsem měl štěstí) jsem ho koupil.
Je to exemplář z posledního roku výroby 1. generace BMW, kterým začala rada 5. Jsem třetí majitel, první ho měl do roku 1994 a starší pán mi ho prodával v roce 2005.
Motor:
řadový šestiválec M20, 2 ventily na válec, tranzistorové zapalování, karburátor Solex 4A1.
technické finesy:
- omezovač otáček v rozdělovači
- uzavírání přívodu paliva do karburátoru při jízdě setrvačností
- přerušovač nahrazen indukčním čidlem
Karoserie:
typ sedan, klasická, kufr spíše menší, střešní okno s ručním ovládáním. Koroze zatim v mezích, nosné části v pohodě. Bohaté chromování - leštění je práce na dobrou hodinu.
Interiér:
100% původní, prosezená sedačka řidiče, ale potahy stále ok. Bude na to pamatováno ...
Původní autorádio s kazetovou mechanikou Becker, rádio mono, kazeta stereo, 4 reproduktory. Oprava magnetofonu - gumové řemínky pohonu nevydržely ani 25 let :-). Úžasné digitální hodiny.
Výbava:
originální dobová 14' kola z lehkých slitin, elektricky ovládané zrcátko (levé), stěrače a ostřikovače světlometů, sada nářadí v kufru.
Přihlášení do provozu
Jelikož bydlím v Rakousku, nechal jsem si ho přihlášeného tady. Celé procedura trvala asi 15 minut. Zdejší systém se mi docela líbí. Vyberete si pojišťovnu, uzavřete smlouvu o povinném ručení, předložíte technický průkaz, doklad o pravidelné prohlídce, kupní smlouvu, podepíšete tuším tři papíry a dostanete do ruky značky.
Typový klub najdete na adrese www.e12e28.de
Silné stránky
motor ... táhne jako lokomotiva.
spolehlivost ... i po půlročním stání stačí chvíli točit motor, nechat načerpat benzín mechanickym cerpadlem a okamžitě chytne
styl ... prostě jůů
Slabé stránky
zatím jsem je nenašel ...
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Drobné věci řeším sám, šikovného autoklempíře zatím pořád sháním ...
Po koupi jsem nechal preventivně vyměnit všechny kapaliny a náplně a rozvodový řemen v BMW ve Vídni (to mne stálo přibližně stejně peněz jako podobný servis na Felicii) , přetěsnění převodovky a motoru a výměnu brzdových hadiček, trubiček a zadních tlumičů mi udělali k mojí plné spokojenosti v brněnském Renocaru.
BMW se více než příkladně stará o svoji historii. Na internetu máte přístup po jednoduché registraci ke elektronickému katalogu dílů, který je provázaný s VIN, takže vám nabídne jenom díly z vašeho auta, pokud chcete. Pak stačí jen opsat číslo dílu a hurá za prodejcem.
Samozřejmě je tu taky Ebay a inzeráty.
Zatím jsem neměl s žádným nutným dílem problém ho sehnat, včetně položek za "halíře".
Novinky v recenzi
přestěhováno do garáže, a nový fotoaparát ...
Ta barva se nedá vyfotit.
Opraven typ. Dival jsem se na E3, ale spletl jsem se pri psani
Další vozy BMW řada 5
-
BMW řada 5 (1979) Majitel: parkoviště
Přidáno: 13.8.2008 129 Majitel 8.85 Uživatelé
-
BMW řada 5 (2019) Majitel: reno01
Přidáno: 6.9.2019 9010 Majitel 9.96 Uživatelé
-
BMW řada 5 (2000) Majitel: Skipper
Přidáno: 6.7.2012 4410 Majitel 9.93 Uživatelé
-
BMW řada 5 (1998) Majitel: Skipper
Přidáno: 6.6.2014 3910 Majitel 9.93 Uživatelé
-
BMW řada 5 (1997) Majitel: korrado
Přidáno: 17.9.2009 2710 Majitel 9.92 Uživatelé